Speakers voor op bureau

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17
Ik ben op zoek naar een nieuw setje speakers voor op mijn bureau. Op dit moment staat er een setje die nog uit de vroege jaren '90 van een Sony CMT-CPX1 komen.
Qua formaat zijn ze prima, en op midden / hoog volume is het een plezierig geluid, maar ik mis wat detail, en heb het gevoel dat ze "modderig" klinken op lagere volumes.

Waar luister ik naar?
Alles van muziek (zelfgemaakt / youtube / spotify), hier en daar wat films en alles ertussen. Mijn muzieksmaak is dusdanig dat ik een natuurlijk geluid prefereer, en absoluut geen grote waarde hecht aan boomende bas op hoge volumes.

Wat voor iets dan?
  • Passieve bookshelf speakers / studio monitors. Ik gebruik een SMSL Q5 versterker waar ik meerdere ingangen op gebruik, die ik graag wil blijven gebruiken.
  • Formaatje klein (maar niet héél klein). De huidige speakers zijn 240x160x291 mm (HxBxD), en dat formaat past relatief met mijn bureau opstelling perfect. 300mm hoog zou nog passen, maar zit op de limiet.
  • Liefst front-ported, of in ieder geval niet heel kritisch op plaatsing. Ze staat enigszins ingebouwd en zo'n 10cm van de achter muur af. Mijn Q-Acoustics 3020 klinken niet meer heel mooi als ik ze op die plaats zet.
  • Kwalitatief goede speakers, die met name helder klinken en een natuurgetrouw geluid kunnen weergeven.
  • Speakers die ook goed (of hetzelfde) klinken op laag volume. Mijn Q-acoustics doen dit bijvoorbeeld heel goed, maar zijn weer minder geschikt voor de opstelling.
Welke opties heb ik gevonden?
Audioengine P4 (pricewatch: Audioengine P4 (Zwart))
Audioengine lijkt vooral een focus te hebben op de powered speakers, en de passieve soort krijgt relatief weinig aandacht qua reviews. De reviews zijn ook heel wisselend, maar deze lijken een hoop van de boxes te checken. Helaas niet gemakkelijk ergens te beluisteren.

JBL Control 1 pro (pricewatch: JBL Control 1 Pro passieve monitorset (Zwart))
Bekende speaker, lijkt ook aan alle eisen te voldoen. Waar ik wat meer over twijfel is dat ze foei-lelijk zijn (mijn mening) en dat ze misschien wat minder goed functioneren op lage volumes.

Dali Spektor 1 (pricewatch: Dali Spektor 1 (Bruin))
De Spektor 2 is net wat aan de grote kant, maar deze lijken een mooi alternatief op de zensor. Iets kleiner en ik heb ze nog niet gehoord, maar de Zensor 1 klonk prachtig in een woonkamer, dus deze zouden misschien geschikt kunnen zijn voor een bureau opstelling.

Dali Zensor 1 (product: Dali Zensor 1)
Niet front-ported, maar van de Zensors is wel enigszins bekend dat ze vrij helder zijn, en weinig last hebben van plaatsing dichtbij de muur. Minder goed verkrijgbaar zou wel een probleem kunnen zijn, maar ze komen tweedehands ook regelmatig voor.

KEF Q100 (pricewatch: Kef Q series Q100 (Zwart))
Wat aan de grote kant, maar het zijn KEF's... wie weet.

Teac ls-h265
Kregen van Z-reviews een mooie review (heel mooi zelfs). Verder een beetje lastig te krijgen, maar bij Amazon wel te bestellen. Mogelijk komen die nog eens in de aanbieding of tweedehands.

Klipsch R-41M (pricewatch: Klipsch R-41M (Zwart))
Geen idee... ik vind klipsch altijd heel mooi, en de reviews hebben het vaak over een hoge mate van detail-weergave. Misschien een beetje te veel van het goeie? De R-14M komen qua formaat beter in de buurt en qua prijs vaker interessant (aanbiedingen etc).

Verder heb ik het idee dat er een heleboel speakers zijn die niet in de pricewatch staan, maar mogelijk wel interessant zijn.

Wat mag het kosten?
Wat mij betreft kost een budget-speaker tussen de 100 en 200 per stuk, en is dat ook ongeveer het budget wat ik voor ogen heb. Iets heel speciaals kan daar wat boven komen, omdat het niet echt een monetaire beperking is, maar meer een "value-for-money" concept wat ik heb.

Op die moment neig ik het meeste naar de Audioengine P4, De JBL Control 1 pro of de Dali Spektor 1, maar zou graag wat ervaringen hierover horen, of mogelijk heeft iemand een fantastisch alternatief (of iets wat nu ergens in de aanbieding is).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:51
Ik heb een setje Adam A5X gekocht tweedehands voor 400 euro. Geweldige speakers, beperkt formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
Ga luisteren naar de opties die je nu gekozen hebt. Persoon A zal Dali geweldig vinden klinken. Maar persoon B zal weer een andere mening hebben.

Iedereen beleeft geluid anders, en heeft andere voorkeuren.

Persoonlijk zou ik kijken naar de kef of de dali, klipsch heeft nawr mijn gevoel minder detail in het mid en hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:35
Heb zelf Boston Acoustics A25. Best veel en neutraal geluid voor weinig geld. Zijn mogelijk wel wat lastig verkrijgbaar momenteel.

@harmz. Kef of Dali is wel echt een wereld van verschil qua klank. Net zoals de Klipsch. Klipsch gebruikt hoorn technologie voor de tweeters wat juist zorgt voor een aangezet en gedetailleerd hoog. Kef is veelal veel ingetogener qua geluid i.v.m. klipsch of dali speakers.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:49

DjVe

Hatsaflats!

Je zou ook een tweedehands setje kunnen overwegen. Ik heb eerder een zelfde zoektocht gehad en vond veel wel lekker klinken, maar niet van dichtbij op een bureau. Wat mij toen wel goed bevallen is

- Eltax Monitor III
- Sony SSLA500ED (ook qua looks mooi)
- Mirage Omni 60 (moet je wel van houden qua geluid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FightingFalcon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:45
Heb je de producten van Teufel al een bekeken ? Die hebben verschillende reeksen mooi geprijsde bookshelf speakers. En je kan ze 8 weken testen, voldoen ze niet dan gaan ze terug.

Ik heb ze ook overwogen voor mijn 5.1 opstelling maar uiteindelijk voor een Focal set gegaan. Wat ik ook enkel maar kan aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb de Audioengine P4 samen met een Trends Audio TA-10.1 versterker voor op het bureau. Ondanks de 15 Watt versterker klinkt het echt heel goed.

Op dit moment gebruik ik deze combinatie niet, omdat de Trends Audio een andere versterker tijdelijk vervangt sinds een jaar.

Anders kon ik wel meer vertellen.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
Hulleman schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:57:
Heb zelf Boston Acoustics A25. Best veel en neutraal geluid voor weinig geld. Zijn mogelijk wel wat lastig verkrijgbaar momenteel.

@harmz. Kef of Dali is wel echt een wereld van verschil qua klank. Net zoals de Klipsch. Klipsch gebruikt hoorn technologie voor de tweeters wat juist zorgt voor een aangezet en gedetailleerd hoog. Kef is veelal veel ingetogener qua geluid i.v.m. klipsch of dali speakers.
Ik zeg ook nergens dat kef en dali vergelijkbaar zijn... Ik geef ook aan dat iedereen het geluid anders beleefd. Maar ik denk dat de TS veel plezier gaat hebben van 1 van deze 2 merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Dank voor alle reacties zo ver. Fijn om te horen dan mijn voor-selectie enigszins aansluit bij wat jullie denken. Ik denk dat ik uiteindelijk toch maar voor de KEF's ga, maar ga proberen of ik die toch ergens kan luisteren. Hopelijk inclusief vergelijking met de Dali's, die toch wel de helft van de prijs zijn (maar ook maar half zo cool).

Van de reviews die ik van de KEF Q100 vind is alle kritiek erop eigenlijk niet op mijn situatie van toepassing, en lijken ze juist wel geschikter voor op het bureau. Maar het blijven meningen van reviewers :)

@DjVe
Interessante opties. Ik zal de komende week marktplaats en V&A eens in de gaten houden.

@FightingFalcon
Teufel is nog een leuke optie, maar ik zie daar maar weinig van in diverse reviews. De Ultima 20 lijken interessant maar zijn voor mijn opstelling net aan de grote kant.

[ Voor 31% gewijzigd door TweakMDS op 24-02-2020 23:24 ]

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik vond Dali Zensor 1 niet lekker klinken op mijn bureau. Akoestische gitaar kwam erg slecht uit de verf en bass was "muddy".

Overige speakers heb ik niet gehoord en ben benieuwd wat je ervan vind, mocht je ze gaan beluisteren/kopen.

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:28
Ik heb zelf een set KRK Rokit Classic 5 actieve studiomonitoren. Fijne near-field monitoren met gebalanceerd geluid. 155,- per stuk. Front-ported, diverse aansluitmogelijkheden. Ik mis persoonlijk geen laag, maar mocht dat zo zijn, dan heeft KRK ook een bijpassende sub.

KRK heeft een heel scala aan monitoren. Ook in wit tegenwoordig.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Als update, ik heb tweedehands een mooi setje KEF Q100's gevonden en ga ze volgende week ophalen. Die verschenen een dag na het maken van dit topic, dus gelukkig keek ik nog een keer :)
Pagina: 1