Internet over coax aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jashhh
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-12-2022
Hallo allen,

Sinds een paar maanden geleden ben ik verhuisd. In mijn woonkamer heb ik alleen een coax wandcontactdoos (de reguliere tv en tv+radio aansluiting). Daarop is mijn tv aangesloten.

Ik heb een playstation bij de tv die ik bekabeld aan het internet wil aansluiten. Ook heeft mijn huidige ziggo-tv-ontvanger een internet poort. Die wil ik ook bekabeld aan het internet.

Nou vind ik de moka 32 doosjes best duur. Dus voordat ik deze aanschaf wil ik er zeker van zijn dat het wel zinvol is. Anders kan ik deze meteen weer via Marktplaats te koop zetten.

Ik zit namelijk met de vraag of door de wandcontactdoos in de woonkamer niet gewoon nu al een internet signaal stroomt waardoor ik alleen daar in de woonkamer zelf nog een moka 32 nodig heb en niet meer bij de meterkast. Ik zie namelijk gewoon alleen één zo een contactdoosje in de meterkast waar de ziggo meneer destijds de groene kabel rechtsreeks op had aangesloten op het nieuwe overkoepelende POA-upc doosje en verder is er niks. Is dat niet hetgeen waar de wandcontactdoos in de woonkamer dan ook het signaal/signalen van binnen krijgt?

Hier onder plak ik wat foto's. Volgens mij zei de ziggo-meneer destijds ook iets van dat er nog een kpn aansluiting was. Er is ook een telefoonaansluiting in de woonkamer die niet werkt. Telefonie werkt nu rechtsreeks vanuit de modem naar een kastje buiten de meterkast. Dat verticaal geel apparaatje helemaal links is volgens mij zoiets dat nu geen functie meer heeft als het goed is. Maar ben er niet 100% zeker van.

Die twee groene kabels komen uit de vloer. Die groene groen/gele die vanuit het doosje verdergaat omhoog gaat richting het ding met de zekeringen ofzo. Die twee platte hele witte kabels zijn van de telefonie (gaat van modem rechtsreeks naar buiten de meterkast waar een telefoon is) maar gaat eerst omhoog, over iets heen en dan omlaag, daarom zie je het twee keer.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/TTylLnA
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/7ro54rS
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/T8xLP9d
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/TEhbRep

Als de afbeeldingen niet werken:
https://imgur.com/TTylLnA
https://imgur.com/7ro54rS
https://imgur.com/T8xLP9d
https://imgur.com/TEhbRep

[ Voor 23% gewijzigd door Jashhh op 23-02-2020 12:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Je zult een moca in de meterkast nodig hebben die internet krijgt uit de ziggo modem en een moca bij je tv

Een moca kan niet zelf het ziggo internet omzetten daar is je ziggo modem voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:54
Op je foto's is geen Moka te zien.
Waar de coax kabels in gaan is het AOP, daar komt het signaal van ziggo bij jou binnen.

Je zult dus een Moka in de meterkast moeten plaatsen. Je kunt eventueel, afhankelijk van je behoeften, ook een Powerline set overwegen. Is een stuk goedkoper en kan, afhankelijk van je elektro-installatie prima werken.

[ Voor 47% gewijzigd door eltweako op 23-02-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-10 20:30
volgens mij is de coax kabel die links uit de grond komt je aanvoer... en die groene die rechts in die gele pijp is de uitgang naar de originele tv aansluiting in je woonkamer
( die zwarte is nadien bijgelegd denk ik)

als die groene volledig origineel zo is aangelegd kan elke electra monteur die opnieuw aanleggen met een utp kabel erbij in..

das goedkoper dan een moca set volgens mij , en nog is betrouwbaarder ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jashhh
Dank voor alle antwoorden.

Ik dacht dat die AOP, dus dat grote witte doosje in de meterkast, al hetgeen was dat via bekabeling in de muur daarachter die ik niet kan zien, al rechtstreeks verbonden stond met de wandcontactdoos in de woonkamer en zodoende dus waarschijnlijk al een tv+internet signaal had.

Maar dat was niet op basis van kennis, maar puur een vermoeden en waar het mij zo in een eerste oogopslag op leek.

Het is wat ik nu dus begrijp, logischer dat het volgende nu het geval is:
Vanuit de AOP gaat het tv-signaal via die 2e groene kabel achterin via de gele pijp naar de wandcontactdoos in de woonkamer.

Is dat inderdaad logischer? Ik probeer het eerst even te begrijpen.

[ Voor 16% gewijzigd door Jashhh op 23-02-2020 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-10 20:30
Jashhh schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:36:

Het is wat ik nu dus begrijp, logischer dat het volgende nu het geval is:
Vanuit de AOP gaat het tv-signaal via die 2e groene kabel achterin via de gele pijp naar de wandcontactdoos in de woonkamer.
99% kans... schroef je afdekplaatje in de woonkamer er is af, als daar dezelfde groene kabel in afgemonteerd zit kan je het ganse mechanisme losschroeven uit de muurdoos en is aan de draad trekken .. alstie dan in de meterkast beweegt weet je het zeker

(proberen dat de catv doos niet van de kabel afkomt, dus de kabel niet losmaken .. enkel de muurklemmen loszetten en de catv doos naar voor trekken )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anno 2020 zou ik om te beginnen afraden om nog MOKA32 sets te kopen, dat is last-gen technologie, de nieuwe Hirschmann INCA en Teleste EOC05 sets zijn goedkoper en performanter, ze trekken de 1GbE volledig vol.

Verder mbt die kabels, test ze op continuiteit als je wilt weten wat waar loopt, dus piepertje + batterij op ene uiteinde verbinden met draad met andere uiteinde en luisteren waar het afgaat.

In ieder geval is het Abonnee Overname Punt per definitie waar het signaal je huis binnen komt, er zou dus niets daarachter doorverbonden zijn met elders in huis. Normaliter sluit je een splitter aan op de AOP en de kabels naar elders in huis op de uitgangen van de splitter.

Blijf ook van de AOP zelf en de kabel erachter af: die zijn eigendom van de kabelaar (al ben je niet klant) en als je ze beschadigt kan de kabelaar kosten rekenen om te herstellen (als jij, of de volgende bewoner, ooit klant wordt).

[ Voor 39% gewijzigd door dion_b op 24-02-2020 13:02 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jashhh
dion_b schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:00:
Anno 2020 zou ik om te beginnen afraden om nog MOKA32 sets te kopen, dat is last-gen technologie, de nieuwe Hirschmann INCA en Teleste EOC05 sets zijn goedkoper en performanter, ze trekken de 1GbE volledig vol.

Verder mbt die kabels, test ze op continuiteit als je wilt weten wat waar loopt, dus piepertje + batterij op ene uiteinde verbinden met draad met andere uiteinde en luisteren waar het afgaat.

In ieder geval is het Abonnee Overname Punt per definitie waar het signaal je huis binnen komt, er zou dus niets daarachter doorverbonden zijn met elders in huis. Normaliter sluit je een splitter aan op de AOP en de kabels naar elders in huis op de uitgangen van de splitter.

Blijf ook van de AOP zelf en de kabel erachter af: die zijn eigendom van de kabelaar (al ben je niet klant) en als je ze beschadigt kan de kabelaar kosten rekenen om te herstellen (als jij, of de volgende bewoner, ooit klant wordt).
Die zien er al minder prijzig uit.

Overigens, hoor ik graag de bevestiging of ik deze (of de moka) dan als volgt moet aansluiten:

In de meterkast:
1. Ik plaats in de meterkast een Moka/Inca die ik even Moka/Inca1 noem. (Moka/Inca2 komt in woonkamer)
2. Een nieuwe korte internetkabel moet vanuit één van de modem-uitgangen naar de Moka/Inca1 (IN) lopen om die te voorzien van een internetsignaal.
3. De groene kabel (die aan de andere uiteinde richting geel pijpje>woonkamer gaat) moet, waar die nu in de POA splitter op het AOP in de meterkast zit (zie afbeelding) uit de POA splitter worden gehaald.
3. Uit de POA splitter moet vanuit de nu vrijgekomen uitgang waar het tv-signaal uit kwam, een nieuwe korte coax kabel naar de Moka/Inca1 (IN) lopen om die te voorzien van een tv-signaal.
4. De groene kabel die richting het pijpje (>woonkamer) gaat, moet ik aan deze uiteinde (hier in de meterkast) aansluiten op de Moka/Inca1 (UIT).
5. Mijn wandcontactdoos in de woonkamer zou in theorie nu voorzien moeten zijn van een tv+internet signaal.

In de woonkamer bij de wandcontactdoos:
1. Vanuit de wandcontactdoos loopt al een hoogwaardige coax kabel naar de andere kant van de woonkamer (waar de tv, tv-ontvanger en playstation zijn). Ik plaats in het tv gebied een tweede Moka/Inca die ik Moka/Inca2 noem. (dus niet dezelfde als in de meterkast)
2. Deze (genoemde) coax kabel die nu in de tv-ontvanger gaat, wordt daar uit getrokken en komt in de Moka/Inca2 (IN).
3. Uit de deze Moka/Inca2 kan ik nu (UIT) twee kabels laten lopen, namelijk een internetkabel naar de Playstation en een coax kabel naar de tv voor het tv signaal.
(of naar eigen keuze, een wat duurde Moka/Inca2 met nog een tweede internet uitgang om ook mijn tv ontvanger van bekabeld internet te voorzien, die dat wel ondersteunt)

Ben ik het nu een beetje aan het begrijpen of heb ik het mis? :P

Dank bij voorbaat!

[ Voor 6% gewijzigd door Jashhh op 24-02-2020 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je beschrijft het wat omslachtig, maar duidelijk zat: ja, dit is exact de manier om het te doen :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En beter is nog om een utp kabeltje trekken in het bestaande gele buisje. Dat laten doen kost net zoveel als de INCA set en is betrouwbaarder en kost minder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jashhh
Sethro schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:27:
En beter is nog om een utp kabeltje trekken in het bestaande gele buisje. Dat laten doen kost net zoveel als de INCA set en is betrouwbaarder en kost minder stroom.
Over hoeveel minder stroom praten we dan ongeveer? Kan je me hier wat meer over vertellen? Ik ben wel iemand die een beetje let op stroomverbruik. Maar aan de andere kant heb ik ook geen zin in gedoe en heb ik alles al helemaal netjes afgewerkt qua bekabeling vanuit de wandcontactdoos tot aan het gebied van de tv.

Ik dacht dat er alleen aanzienlijk extra stroom kosten waren wanneer je internet over het elektriciteitsnetwerk laat gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Jashhh op 24-02-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jashhh schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:45:
[...]

Over hoeveel minder stroom praten we dan ongeveer? Kan je me hier wat meer over vertellen? Ik ben wel iemand die een beetje let op stroomverbruik. Maar aan de andere kant heb ik ook geen zin in gedoe en heb ik alles al helemaal netjes afgewerkt qua bekabeling vanuit de wandcontactdoos tot aan het gebied van de tv.

Ik dacht dat er alleen aanzienlijk extra stroom kosten waren wanneer je internet over het elektriciteitsnetwerk laat gaan.
Verbruik PLC verschilt niet noemenswaardig van MoCA of trouwens WiFi - je haalt een paar apparaten in huis die 24/7 draaien, layer 2 bridgefunctionaliteit bieden en een interface die met OFDM op een medium (stroomnet, coax, lucht) moduleert.

Het is niet enorm veel (ik weet dat de Teleste EOC05 via USB gevoed kan worden, dus minder dan 0.5A@5V trekt, minder dan 2.5W dus), maar tikt aan; 2x2.5W=5W. Dat kost per jaar max zo'n 44kWh, oftewel ~ EUR 11.

UTP is passief, kost dus niets behalve aanleg.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat zit er nog meer op je modem aangesloten? Waarom anders niet gewoon je modem in de woonkamer plaatsen?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1