Hoe verdeeld een 3-fase inductiekookplaat de stroom?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:59
Mijn vraag
Hoe verdeeld een 3-fase inductiekookplaat zijn stroom over de drie fasen? Is die gelijkmatig of zit bijvoorbeeld pit 1 op de ene fase en pit 2 op een andere?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
3-fase inductiekookplaat.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Hierover heb ik niets kunnen vinden online. Het is voor mij belangrijk voor de verbruikerslijst en energieregeling van mijn nieuwe huis.

Beste antwoord (via MWDKing op 23-02-2020 13:55)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:09
De pitten werken afzonderlijk gewoon op 230V. Dat blijkt al uit het feit dat je de meeste kookplaten ook op één fase mag aansluiten (1*32A of 2*16A. Vaak ook 1*20 of 1*25A met softwarematige begrenzing).

Bij vierpits kookplaten (tot 7,2- 7,4kW totaal vermogen) komt het ook nog geregeld voor dat de pitten slechts over twee fasen verdeeld zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Alle reacties

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tsja dat zal per plaat verschillen en aangezien je geen info verschaft over t type...

Als het niet in de datasheet/manual van fabrikant staat zou je ze nog kunnen aanschrijven, anders zou ik t gewoon nameten.

Maar kan me voorstellen dat bepaalde pitten aan een bepaalde fase hangen, ga je daar dan ook rekening mee houden welke pan/pit je gebruikt tijdens het koken?

• MWDKing
Het type dat ik overweeg aan te schaffen is: smeg c92ipx9. In de handleiding staat deze informatie niet vermeld.

Ik ga er met koken geen rekening mee houden, maar wel met het ontwerp van de elektrische installatie. Vandaar de vraag nu.

[ Voor 12% gewijzigd door MWDKing op 23-02-2020 09:29 ]

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:21
Je moet een kookgroep of fornuisgroep plaatsen in de meterkast en een perilex stopkontakt waar het fornuis komt.
Je kunt het fornuis op 2 groepen óf op drie fasen laten werken. Kwestie van het aansluitblok/stopkontakt/stekker juist bedraden.
Heb je dus geen krachtstroom aangeleverd dan kan je met 2 groepen in de perilex stekker het fornuis prima laten werken.
Op pagina 281 van de gebruiksaanwijzing staat welke aansluitmogelijkheden er zijn.De doorverbindingen zijn stripjes die meegeleverd worden en die je moet plaatsen.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 23-02-2020 10:02 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• MWDKing
Bedankt voor de reactie. Ik heb ook de handleiding gelezen en ik begrijp hoe je een kookplaat fysiek moet aansluiten. Mijn vraag is hoe de kookplaat de stroom verdeeld over de fasen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:15

JvS

Ik heb hem zelf ook

MWDKing schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:26:
Het type dat ik overweeg aan te schaffen is: smeg c92ipx9. In de handleiding staat deze informatie niet vermeld.

Ik ga er met koken geen rekening mee houden, maar wel met het ontwerp van de elektrische installatie. Vandaar de vraag nu.
Doe je dat ontwerp helemaal zelf? Of laat je een installateur dit doen? Als ik zie wat een verwarring periflex stopcontacten altijd opleveren en ik je een vraag zie stellen die ik nog nooit iemand heb zien stellen, is het misschien verstandig om je vraag wat algemener te maken "wat is een goed ontwerp voor mijn woning met deze groepen / verbruikswensen"?
MWDKing schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:13:
Bedankt voor de reactie. Ik heb ook de handleiding gelezen en ik begrijp hoe je een kookplaat fysiek moet aansluiten. Mijn vraag is hoe de kookplaat de stroom verdeeld over de fasen.
Heb je al een idee hoe je het wil aanleggen? Het punt is dat dit dus op meerdere manieren kan.

[ Voor 37% gewijzigd door JvS op 23-02-2020 10:16 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MWDKing schreef op zondag 23 februari 2020 @ 08:58:
Mijn vraag
Hoe verdeeld een 3-fase inductiekookplaat zijn stroom over de drie fasen? Is die gelijkmatig of zit bijvoorbeeld pit 1 op de ene fase en pit 2 op een andere?
Als er bij mij 1 fase uitvalt dan werken er 2 pitten niet meer. De overige 3 pitten werken dan nog wel.

• MWDKing
JvS schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:14:
[...]
Doe je dat ontwerp helemaal zelf? Of laat je een installateur dit doen? Als ik zie wat een verwarring periflex stopcontacten altijd opleveren en ik je een vraag zie stellen die ik nog nooit iemand heb zien stellen, is het misschien verstandig om je vraag wat algemener te maken "wat is een goed ontwerp voor mijn woning met deze groepen / verbruikswensen"?
[...]

Heb je al een idee hoe je het wil aanleggen? Het punt is dat dit dus op meerdere manieren kan.
Een electricien maakt het fysieke ontwerp. Ik weet redelijk goed hoe het groep/verdelings ontwerp gemaakt kan worden. Belangrijke input voor dit ontwerp is de gestelde vraag. Vandaar de vraag. Hij hoeft niet algemener.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:15

JvS

Ik heb hem zelf ook

MWDKing schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:18:
[...]

Een electricien maakt het fysieke ontwerp. Ik weet redelijk goed hoe het groep/verdelings ontwerp gemaakt kan worden. Belangrijke input voor dit ontwerp is de gestelde vraag. Vandaar de vraag. Hij hoeft niet algemener.
ok

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• MWDKing
Wolly schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:16:
[...]

Als er bij mij 1 fase uitvalt dan werken er 2 pitten niet meer. De overige 3 pitten werken dan nog wel.
Bedankt voor het delen! Dat duidt op verdeling van pitten over fasen. Wat voor type fornuis/kookplaat heb je?

Acties:
  • Beste antwoord

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:09
De pitten werken afzonderlijk gewoon op 230V. Dat blijkt al uit het feit dat je de meeste kookplaten ook op één fase mag aansluiten (1*32A of 2*16A. Vaak ook 1*20 of 1*25A met softwarematige begrenzing).

Bij vierpits kookplaten (tot 7,2- 7,4kW totaal vermogen) komt het ook nog geregeld voor dat de pitten slechts over twee fasen verdeeld zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:28

DjVe

Hatsaflats!

Mijn 3 fase fornuis (Falcon Elan) werkt ook gedeeltelijk nog als er een fase uitgeschakeld is. Dus zowel de pitten als ovens zijn op 230 gewoon over de fases verdeeld.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MWDKing schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:19:
[...]

Bedankt voor het delen! Dat duidt op verdeling van pitten over fasen. Wat voor type fornuis/kookplaat heb je?
https://www.siemens-home....oductoverzicht/EH875SP17E

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-12-2025
Heb zelf hier een 2 fase inductieplaat van AEG, volgens de handleiding wordt het vermogen van de linkse 2 pitten van fase 1 gehaald en de 2 rechtse pitten van fase 2.
Het lijkt me dat een 3 fase plaat hetzelfde werkt of er moet eerst een grote trafo inzitten die alles omzet naar gelijkspanning en vandaar weer verdeeld naar de individuele pitten.
Goede vraag dus, blijf je het antwoord schuldig

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Meestal gewoon pit x op fase 1, pit y op fase 2, etc.

Mijn Siemens van 7,4 kW doet het ook gewoon voor de helft als ik maar 1 van de 2 fase aansluitingen bekrachtig. Althans... de controlunit en de twee linker pitten zitten bij elkaar, en de rechter twee pitten. Als ik zeg maar alleen de 2e voed dan doet niks het.
Pagina: 1