Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Externe behuizing voor 2x 3,5" HDD's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EasyBoarder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-10 22:29
Beste mede Tweakers,

Na veel zoeken heb ik het nog niet kunnen vinden.
Ik ben bezig mijn pc zo stil mogelijk te krijgen, omdat ik in dezelfde ruimte geluidsopnames maak. Dit is gelukt door alle fans in de pc te vervangen door stille Noctua's alsmede de Noctua NH-D15 cpu koeler.

Het enige dat nog echt lawaai maakt in mijn pc zijn de draaiende (en lezende/schrijvende) mechanische drives. Als ik deze intern ontkoppel is de pc fluister stil, zoals ik wil. De data op deze schijven heb ik niet vaak nodig, daarom lijkt het me een goed idee deze beide in een externe behuizing te plaatsen.

Graag zou ik deze 2 schijven in één enkele behuizing hebben die ik met één knop aan en uit kan zetten. Het blijkt nogal een eis, want veel heb ik niet kunnen vinden.

Mijn vraag aan jullie:

Hebben jullie ervaring met, of hebben jullie aanbevelingen voor een dergelijke drive waar ik 2 schijven van 3,5" in kwijt kan, zonder dat dit meteen een RAID opstelling wordt of de schijven geformatteerd moeten worden? Ik sta open voor alle opties. Wie weet is er wel een betere optie waar ik niet aan heb gedacht.

Beste antwoord (via EasyBoarder op 23-02-2020 11:43)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Koop een NAS, zet hem ergens anders neer, en gebruik je netwerk. Problem solved.
Stel dat je DAS wil en niet een NAS of SAN oplossing; dat kan maar kost meer geld. Als je je schijven puur aan/uit wil zetten: dat kan ook met software:

1. Unassign je schijven
2. Zet ze in standby

Klaar!

Andere optie: vervang ze met SSD's. Die zijn tegenwoordig vrij goedkoop, en voor het geld van hardware om je schijven extern te maken en aan/uit knopjes te hebben kan je ook een SSD kopen (tenzij je 8TB schijven hebt oid - dan is het prijsverschil wel erg groot).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Koop een NAS, zet hem ergens anders neer, en gebruik je netwerk. Problem solved.
Stel dat je DAS wil en niet een NAS of SAN oplossing; dat kan maar kost meer geld. Als je je schijven puur aan/uit wil zetten: dat kan ook met software:

1. Unassign je schijven
2. Zet ze in standby

Klaar!

Andere optie: vervang ze met SSD's. Die zijn tegenwoordig vrij goedkoop, en voor het geld van hardware om je schijven extern te maken en aan/uit knopjes te hebben kan je ook een SSD kopen (tenzij je 8TB schijven hebt oid - dan is het prijsverschil wel erg groot).

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
categorie: Externe HDD/SSD behuizingen

De meeste (ik heb met name de pricewatch: Icy Box IB-3620U3 bekeken) daarvan hebben gewoon een aan/uit knop. En ze zijn een stuk goedkoper dan een NAS.

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-11 20:16
Maar die worden toch in slaapstand gezet als je ze niet gebruikt? Ik heb 3 HDD's van 6TB in mijn pc en ik hoor ze enkel als ze effectief gebruikt worden. Enkel als ik ze voor de eerste keer benader starten ze iets trager op omdat ze uit de slaapstand komen.
Misschien eens je energiebeheer stand bekijken en eventueel aanpassen?

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

• EasyBoarder
@enthernal
Daar heb ik inderdaad naar zitten kijken, maar ik twijfel daarbij of het niet direct een RAID opstelling wordt of dat ik de schijven moet formatteren.

@ikbenben
Schijven gaan inderdaad vanzelf slapen, maar omdat juist die schijven de download schijf is en schijf voor het opnemen van video, zijn ze zo goed als altijd 'wakker'.

@johnkeates
Hier had ik nog niet bij nagedacht, dank je!
Ik heb een Plex server pc in een (ruime) kledingkast staan. Ik ga kijken of ik de schijven daarbij kan plaatsen.

Dank jullie allemaal voor de opties! :)

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-11 20:16
Maar je zegt zelf het volgende :
Als ik deze intern ontkoppel is de pc fluister stil, zoals ik wil. De data op deze schijven heb ik niet vaak nodig.
Dan veronderstel ik dat als je ze niet vaak nodig hebt deze toch in slaapstand zijn, of zie ik dit verkeerd?

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

• EasyBoarder
@ikbenben
Klopt. Echter staat mijn downloads folder ook op één van deze schijven om opslag redenen, waardoor de schijven vaak opspinnen. Plus, de schijven gaan bij elke herstart volledig draaien.

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
EasyBoarder schreef op maandag 24 februari 2020 @ 01:00:
@ikbenben
Klopt. Echter staat mijn downloads folder ook op één van deze schijven om opslag redenen, waardoor de schijven vaak opspinnen. Plus, de schijven gaan bij elke herstart volledig draaien.
Is misschien een duurdere optie en niet wat je wilt, maar toch: Ik heb voor de downloads folder een SSD gekocht om op een later moment alle voltooide downloads in 1x te verplaatsen naar de andere schijven.
Pagina: 1