Toon posts:

PCI-SSD in mobo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Kan deze SSD:

pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB

In deze mobo:

https://dlcdnets.asus.com...US_VIII_RANGER_UM_WEB.pdf

Ik heb al een m2 slot in gebruik.

Kan ik dus nog een 2e SSD: PCI-e erbij prikken.

Ik dacht dus dat het in principe mogelijk zou moeten zijn om het op de PCI 3.0 X 4 te prikken.
Maar ik ben er niet zeker van hoe dat technisch zou moeten.

Dank 8)7

Beste antwoord (via Verwijderd op 24-02-2020 11:30)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:53
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:44:
[...]

Aha. Ik vraag mij ook af of de kaart er dan ook wel fysiek op past. Dus de aansluiting.
Ik kan er ook geen 'how to do' of voorbeeld op You tube vinden :?
Bedoel je nu een 4x-kaart in een 16x slot? Dat is geen probleem.

Als je een m2 kaart rechtstreeks in een 4x-slot wil doen zonder m2>pci-e-adapter, dat gaat niet werken.
Dan heb je toch echt zoiets nodig: pricewatch: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01

Alle reacties

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-01 23:05
dat kan, geen probleem.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:01
Onmogelijk.
Dat moederbord heeft maar één M2 slot. Waar wil je de 2e M2 ssd in prikken dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Uszka op 22-02-2020 23:41 ]

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat ik het in de pci 3.0 x 4 slot zou kunnen prikken?

• jodeltje
  • Niet online
Je bevestigd de ssd op de adapter en die prik je dan in je pci-e poort. De m.2 connector verschilt met die van pci-e en daarom is er een adapter nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door jodeltje op 23-02-2020 00:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik dan liever een sata-600 SSD kunnen installeren?

zoals deze:

pricewatch: Samsung 860 EVO 1TB

• jodeltje
  • Niet online
Tja wat is liever? Je kunt die zonder adapter installeren, maar is wel wat trager.
Hangt er maar net vanaf wat je met je ‘schijf’ wil doen. Als je games wilt opslaan of flink wilt lezen/schrijven zou ik voor de pci-e gaan, staat er alleen wat data op, sata.

De overweging blijft hetzelfde, iets sneller is met adapter en iets duurder, de sata schijf is goedkoper en trager.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:39:
Ik dacht dat ik het in de pci 3.0 x 4 slot zou kunnen prikken?
Hou er rekening mee, dat als de m2 een nvme is, dat hij gekoppeld kan zijn met het pci-e 3.0 x4 slot, dus het is de ene aansluiting of de ander. Heb vaak genoeg gelezen dat dit het geval is, als je een nvme aansluit op de m2 aansluiting.
Mocht je m2 aansluiting in sata mode staan, dan werkt port 1 van de reguliere sata aansluitingen niet. Zoek dit eerst even uit, als port 1 van de reguliere sata aansluitingen werkt, dan heb je dus een nvme in je m2 slot zitten en is het maar de vraag of je pci-e 3.0 x4 slot (zwart) nog werkt. Er is dus een kans dat je de adapter in een pci-e 3.0 x16 slot (grijs) moet prikken, in dit geval gaan de 2 grijze sloten in x8 modus en dan is het de vraag of je dat wilt ;)

• White Feather
Als je het onderste slot gebruikt (de 4x) met een pci-e 4x kaart, worden de onderste 2 pci-e 1x-sloten uitgezet.

Hoofdstuk 1.21 op pag 37 van de gelinkte manual:
• PCIEX4_3 shares bandwidth with PCIEX1_2 and PCIEX1_3.
• PCIEX4_3 will run in X2 mode by default with PCIEX1_2 and PCIEX1_3 enabled.
• When a PCIEx4 card is inserted into the PCIEX4_3 slot, PCIEX1_2 and PCIEX1_3 will be disabled and the PCIEX4 card will run in X4 mode.

Verwijderd

Topicstarter
jodeltje schreef op zondag 23 februari 2020 @ 02:26:
Tja wat is liever? Je kunt die zonder adapter installeren, maar is wel wat trager.
Hangt er maar net vanaf wat je met je ‘schijf’ wil doen. Als je games wilt opslaan of flink wilt lezen/schrijven zou ik voor de pci-e gaan, staat er alleen wat data op, sata.

De overweging blijft hetzelfde, iets sneller is met adapter en iets duurder, de sata schijf is goedkoper en trager.
Ja. inderdaad. Het gaat om games.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 04:37:
[...]

Hou er rekening mee, dat als de m2 een nvme is, dat hij gekoppeld kan zijn met het pci-e 3.0 x4 slot, dus het is de ene aansluiting of de ander. Heb vaak genoeg gelezen dat dit het geval is, als je een nvme aansluit op de m2 aansluiting.
Mocht je m2 aansluiting in sata mode staan, dan werkt port 1 van de reguliere sata aansluitingen niet. Zoek dit eerst even uit, als port 1 van de reguliere sata aansluitingen werkt, dan heb je dus een nvme in je m2 slot zitten en is het maar de vraag of je pci-e 3.0 x4 slot (zwart) nog werkt. Er is dus een kans dat je de adapter in een pci-e 3.0 x16 slot (grijs) moet prikken, in dit geval gaan de 2 grijze sloten in x8 modus en dan is het de vraag of je dat wilt ;)
Oke. Ik zal het nagaan. Inderdaad bij een nieuwere pc had ik hetzelfde begrepen.

Verwijderd

Topicstarter
White Feather schreef op zondag 23 februari 2020 @ 08:44:
Als je het onderste slot gebruikt (de 4x) met een pci-e 4x kaart, worden de onderste 2 pci-e 1x-sloten uitgezet.

Hoofdstuk 1.21 op pag 37 van de gelinkte manual:

[...]
Aha. Ik vraag mij ook af of de kaart er dan ook wel fysiek op past. Dus de aansluiting.

Acties:
  • Beste antwoord

• White Feather
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:44:
[...]

Bedoel je nu een 4x-kaart in een 16x slot? Dat is geen probleem.

Als je een m2 kaart rechtstreeks in een 4x-slot wil doen zonder m2>pci-e-adapter, dat gaat niet werken.
Dan heb je toch echt zoiets nodig: pricewatch: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01

Verwijderd

Topicstarter
Zeer bedankt voor alle reacties.
Ik zal de optie van een adapter kiezen :)
Pagina: 1