Vraag

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-08 19:08
Wat ik mij al een tijd afvraag is hoe het kan dat Nederland zo'n net straatbeeld heeft?
Als je kijkt in omliggende westerse landen, zoals België, Duitsland, Engeland of zelf Denemarken, dan zie je toch dat het straatbeeld niet zo netjes is als in Nederland.

In Nederland ziet het allemaal heel erg perfect uit. Overal is wel een stoeprandje die perfect is afgewerkt. De straten, zelf in binnenwegen bij dorpen zijn vrijwel overal spiegelglad. Alles wordt netjes onderhouden. Volgens mij is dat vrij uniek in de wereld dat het echt overal zo perfect uitziet.

Zelfs hele rijke landen zoals Noorwegen hebben dat niet. Hun binnenwegen zien echt crap uit (kijk bijv. maar eens op google maps). Kost ons dat niet allemaal een godsvermogen dat wij alles zo "aangeharkt" hebben. En wie bepaald dat eigenlijk? Of je nu in zuid-limburg komt of in noord Groningen, overal gebruiken ze dezelfde stoeptegel, van hetzelfde formaat. In veel andere landen asfalteren ze gewoon de stoep.

Waarom doen wij dat zo en wie bepaald dat? Je zou zeggen de gemeente, maar waarom ziet het dan overal hetzelfde uit?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
Er zijn beleidsrichtlijnen opgesteld door de CROW, en die worden dus gevolgd door bijna alle gemeentes

Wikipedia: CROW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RooT
Maar zijn gemeentes dat verplicht? Kan een bepaalde gemeente bijvoorbeeld beslissen een stoep te asfalteren ipv de standaard 30*30 stoeptegel die je overal in Nederland wel vindt?

Maar buiten die richtlijnen, waarom hebben we ze überhaupt. Want volgens mij kost die perfectie echt enorm veel geld.

Hier in de buurt zijn ze bijvoorbeeld een stuk weg aan het verbouwen. De weg zelf is klaar, maar als ik zie hoeveel werk er zit in het perfectioneren van alles eromheen. De fietspaden, de stoepen, stoepranden, stukken binnenberm etc. Dan denk ik echt van, asfalteer het gewoon en werk het simpel af, zoals je ziet in de meeste landen. Volgens mij gaat hier echt enorm veel geld in zitten.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Nederland O+ :)F

En als de stoep dan te ongelijk ligt voor de ouderen van dagen dan klik je even in de BuitenBeter app en komt enige tijd later een mannetje de tegels beter leggen.

Utiliteit onder de grond scheelt ook een boel voor het straatbeeld. Dat verandert helaas wel de laatste tijd met glasvezel wat el-cheapo aan de buitenzijde van flatgebouwen omhoog wordt gevoerd en de soms wanstaltige wijze waarop airco units geplaatst worden. Iets wat met een paar knaken per geval er ook netjes uit kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Rukapul schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:45:
Nederland O+ :)F

En als de stoep dan te ongelijk ligt voor de ouderen van dagen dan klik je even in de BuitenBeter app en komt enige tijd later een mannetje de tegels beter leggen.
Kun je daar ook lantaarnpalen mee 'aangeven'?
Erger me altijd kapot aan die niet werkende palen.
2 in mijn straat al weken 'offline'.
Maar ik ben niet zo iemand di edan een brief gaat schrjven, maar als er een app voor is.. O-)

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MrMonkE schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:50:
[...]

Kun je daar ook lantaarnpalen mee 'aangeven'?
Erger me altijd kapot aan die niet werkende palen.
2 in mijn straat al weken 'offline'.
Maar ik ben niet zo iemand di edan een brief gaat schrjven, maar als er een app voor is.. O-)
De BuitenBeter app heeft idd ook een optie om defecte straatverlichting te rapporteren ja. Heb dat vaker gebruikt, werkt prima.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Het is een beleidskeuze om de ruimte lijke ordening op hoogwaardige wijze in te richten. Al jaren.

Het kost wel wat, maar het scheelt ook wel dat we een relatief goede bodem hebben om veel ondergronds weg te werken.

Inrichting van de wegen hebben ook te maken met verkeersveiligheid, mono-functionele wegen, een goed fietspaden netwerk, inrichting op basis van snelheid dragen allemaal bij aan relatief weinig verkeersongevallen.

Er zijn ook zaken waar we in Nederland niet zo goed zijn qua ruimtelijke ordening. De filedruk is gigantisch, dit zorgt voor veel onnodige stikstof en co2 uitstoot.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20

Barrycade

Through the...

3x3 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:54:
Het is een beleidskeuze om de ruimte lijke ordening op hoogwaardige wijze in te richten. Al jaren.

Het kost wel wat, maar het scheelt ook wel dat we een relatief goede bodem hebben om veel ondergronds weg te werken.

Inrichting van de wegen hebben ook te maken met verkeersveiligheid, mono-functionele wegen, een goed fietspaden netwerk, inrichting op basis van snelheid dragen allemaal bij aan relatief weinig verkeersongevallen.

Er zijn ook zaken waar we in Nederland niet zo goed zijn qua ruimtelijke ordening. De filedruk is gigantisch, dit zorgt voor veel onnodige stikstof en co2 uitstoot.
We hebben files ja, maar wel eens in België geweest met de auto?

Nette beeld komt mede ook door bestemmingsplannen en welstandcommissies. Wat wildgroei voorkomt.

Hierdoor is het ook de moeite om een stoepje aan te leggen waar in andere landen iedereen gewoon op zijn lapje grond een huis neer zet en en dus eigenlijk het niet uit gaat komen om er iets knaps van te maken.

Denk qua kosten trouwens dat door de standaardisatie het niet veel duurder is én veel sneller opgeleverd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RooT
3x3 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:54:

File's komen denk ik voornamelijk omdat we met dik 17 miljoen mensen op een heel klein stukje aarde (© Fluitsma en van Tijn) leven. Dan is dat niet te voorkomen.

Maar dan nog. Ik begrijp dat het een beleid is. Maar moeten we dat zo houden? Is het wel nodig? Waarom zijn wij het enige land (althans zo lijkt het) dat het zo perfect op orde heeft qua straatbeeld?

Voor mij persoonlijk hoeft het niet namelijk. Waarom moeten we echt overal een stoeprand hebben, zelfs op sommige buitenwegen? Waarom moet het gras overal zo netjes gemaaid worden? Dat kost toch enorm veel geld lijkt me.

Kleine anekdote, ik ken een buitenlandse (Russische) die niet eens in Nederland wilde wonen omdat ze het té netjes vond (vanuit Rusland is dat idd wel een grote stap :+), maar ik snapte in principe haar stelling wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
RooT schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:13:
Wat ik mij al een tijd afvraag is hoe het kan dat Nederland zo'n net straatbeeld heeft?
Als je kijkt in omliggende westerse landen, zoals België, Duitsland, Engeland of zelf Denemarken, dan zie je toch dat het straatbeeld niet zo netjes is als in Nederland.

In Nederland ziet het allemaal heel erg perfect uit. Overal is wel een stoeprandje die perfect is afgewerkt. De straten, zelf in binnenwegen bij dorpen zijn vrijwel overal spiegelglad. Alles wordt netjes onderhouden. Volgens mij is dat vrij uniek in de wereld dat het echt overal zo perfect uitziet.

Zelfs hele rijke landen zoals Noorwegen hebben dat niet. Hun binnenwegen zien echt crap uit (kijk bijv. maar eens op google maps). Kost ons dat niet allemaal een godsvermogen dat wij alles zo "aangeharkt" hebben. En wie bepaald dat eigenlijk? Of je nu in zuid-limburg komt of in noord Groningen, overal gebruiken ze dezelfde stoeptegel, van hetzelfde formaat. In veel andere landen asfalteren ze gewoon de stoep.

Waarom doen wij dat zo en wie bepaald dat? Je zou zeggen de gemeente, maar waarom ziet het dan overal hetzelfde uit?
En iedereen maar klagen. :+

Ik kijk vaak charliebo op YouTube, in Amerika rijd hij met zijn auto in door de slechtste buurten.
Mijn god wat je daar ziet, een groot zooitje en enorme leegstand, onze riolen zijn schoner, the real American dream nightmare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:24
Vergeet in deze ook niet de aanwezigheid van openbaar groen. Waar hier in de wijken plekken worden aangewezen voor gewoon een stukje gras, een paar bosjes, her en der een speeltoestel, af en toe een watertje.

Al dat soort plekken geeft een zeker soort rust, ruimte voor natuur en plekken om buiten te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freezerator schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:28:
Er zijn beleidsrichtlijnen opgesteld door de CROW, en die worden dus gevolgd door bijna alle gemeentes
Je kunt de vraag ook lezen als: waarom doen doen de meeste andere landen (afgaande op de tekst van de TS) zoiets niet?

Misschien is er ook geen bijzondere reden, en is het gewoon historisch zo gegroeid. Kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
aljooge schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:11:
Vergeet in deze ook niet de aanwezigheid van openbaar groen. Waar hier in de wijken plekken worden aangewezen voor gewoon een stukje gras, een paar bosjes, her en der een speeltoestel, af en toe een watertje.

Al dat soort plekken geeft een zeker soort rust, ruimte voor natuur en plekken om buiten te spelen.
Ja maar juist dit. Alles lijkt wel gepland. Overal wordt een stukje groen gepland. Eigenlijk om gek van te worden, alles is in Nederland gepland lijkt wel :)

Geen Nederland bash overigens, maar soms vind ik het gewoon heerlijk als ik in andere landen kom en gewoon sommige stukken midden in een dorp "verwilderd" zie. Niets onderhouden. Volgens mij is elke m² in Nederland gepland en wordt onderhouden.

Ik ben op best wat plekken al in de wereld geweest, en tot nu toe komt Japan het dichts in de buurt qua "geharkt" zijn van het straatbeeld. Daar is ook alles netjes, gepland, schoon etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:40
Als iets netjes is wordt er denk ik ook beter mee omgegaan door de gebruiker. Een klein beetje troep is een magneet voor meer.

Voor asfalt heb je een stabiele ondergrond nodig. Als het verzakt ziet asfalt er al helemaal niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:11:
[...]

Je kunt de vraag ook lezen als: waarom doen doen de meeste andere landen (afgaande op de tekst van de TS) zoiets niet?

Misschien is er ook geen bijzondere reden, en is het gewoon historisch zo gegroeid. Kan ook.
Dit bedoel ik eigenlijk ook. Het zal waarschijnlijk zo gegroeid zijn, maar waar is dit ooit bepaald? Ik kan me niet herinneren dat de politiek het hier ooit over heeft gehad, terwijl het toch een politieke beslissing moet zijn geweest.

Wellicht is dit niet het grootste issue wat we hebben, met co² en stikstof, zorg en dergelijke, maar ik vraag me soms echt gewoon af hoeveel geld hier in heel Nederland (voornamelijk via de gemeentes) in die perfectie gaat zitten. En zitten we hier eigenlijk wel op te wachten? Waarom doen de westerse landen om ons heen het niet?

Kijk bijvoorbeeld dit plaatje (https://www.google.com/ma...ghd8bQ!2e0!7i13312!8i6656) gewoon een willekeurig stukje uit Engeland.

Qua straatbeeld lijkt het opzich wel op Nederland, rijtjeshuizen, bakstenen etc. Maar als je kijkt hoe de straten er uitzien, zij asfalteren gewoon de stoep. Lijkt me stukken goedkoper dan overal diezelfde 30*30 stoeptegel neerleggen (oke behalve dan als je de stoep moet openbreken omdat je een kabel moet vervangen, dan krijg je van die lelijke plekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

RooT schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:16:
[...]

Ja maar juist dit. Alles lijkt wel gepland. Overal wordt een stukje groen gepland. Eigenlijk om gek van te worden, alles is in Nederland gepland lijkt wel :)

Geen Nederland bash overigens, maar soms vind ik het gewoon heerlijk als ik in andere landen kom en gewoon sommige stukken midden in een dorp "verwilderd" zie. Niets onderhouden. Volgens mij is elke m² in Nederland gepland en wordt onderhouden.

Ik ben op best wat plekken al in de wereld geweest, en tot nu toe komt Japan het dichts in de buurt qua "geharkt" zijn van het straatbeeld. Daar is ook alles netjes, gepland, schoon etc.
We zijn ook dichtbevolkt. Elke m2 land heeft economische waarde, en wordt ook gebruikt in Nederland. Met die hoge waarde van oppervlakte is het ook zonde er niets mee te doen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

wildhagen schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:54:
[...]

De BuitenBeter app heeft idd ook een optie om defecte straatverlichting te rapporteren ja. Heb dat vaker gebruikt, werkt prima.
Installed.. }:O

OT:
(on)
In mijn gemeente was het juist een beetje in verval. De hoofdweg.
Zo erg zelfs dat ik paralellen met Belgie en Frankrijk zag qua slechtheid. De franse slag zeg maar/
Maar in de Zomer hebben ze 1 deel helemaal opnieuw gedaan en het ziet er allemaal weer super gelikt uit nu.
De andere hoofdweg gaan ze hopelijk ook doen, dat is ook stuitend slecht. Optisch.
De weg is wel ok maar het gras groeit overal uit de voegen daar. Mijn hoop is dat het een beetje verloedert en dat een renovatie voor volgende zomer op de agenda staat. O-) O-)

Ook allemaal 30km geworden op het nieuwe stuk.
Prim want het is een stukje van niks en geen reden om daar harder dan 30 te gaan met een auto.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nou ja, dat straatbeeld hier heeft natuurlijk ook wel een keerzijde, hoeveel kauwgom zie je op de stop geplakt zitten bijvoorbeeld en hoe makkelijk worden hier dingen op straat gegooid?

Wellicht is daar de oorzaak en oplossing een stukje gedrag en dergelijken, maar toch zijn dat wel zaken die ook in het straatbeeld terecht komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RooT schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:22:
maar ik vraag me soms echt gewoon af hoeveel geld hier in heel Nederland (voornamelijk via de gemeentes) in die perfectie gaat zitten.
Inkomsten gemeenten zijn 60 miljard (waarvan “maar” 4 miljard OZB overigens):
https://kennisopenbaarbes.../inkomsten-van-gemeenten/

Uitgaven aan wegen- en water zijn 4.5 mijard en ruimtelijke ordening (en huisvesting) 2.5 miljard. De OZB gaat dus op aan de wegen, en dat is zo’n 10% van het totaal.

Hier kun je kijken naar de getallen per gemeente:
https://www.financiengeme...n-uitgaven-van-gemeenten/

In perspectief: inkomsten en uitgaven van het Rijk zijn respectievelijk 305 miljard en 302 miljard (waarvan dus 30 miljard naar de gemeenten gaat):
https://www.rijksoverheid...itgaven-van-het-rijk-2020

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:24
[...]

Waar wordt jij gek van? Begrijp je niet. Wil jij liever geen stukjes natuur tussendoor? Wil jij betondorp met af en toe een verwilderd stukje met brandnetels, distels en stinkende gouwe? Geprivatiseerde eigendommen direct aan de weg?

Wordt jij nu serieus gek van de eenden die rondzwemmen, de kinderen die buiten spelen op een speeltoestel en wat meer grote stukken openbaar groen?

Ik snap echt niet waarom je wijken wil voor alleen mensen en geen wijken waar ook bomen, planten en gras kan groeien, zodat dieren er ook tussen kunnen nestelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
aljooge schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:53:
[...]

Waar wordt jij gek van? Begrijp je niet. Wil jij liever geen stukjes natuur tussendoor? Wil jij betondorp met af en toe een verwilderd stukje met brandnetels, distels en stinkende gouwe? Geprivatiseerde eigendommen direct aan de weg?

Wordt jij nu serieus gek van de eenden die rondzwemmen, de kinderen die buiten spelen op een speeltoestel en wat meer grote stukken openbaar groen?

Ik snap echt niet waarom je wijken wil voor alleen mensen en geen wijken waar ook bomen, planten en gras kan groeien, zodat dieren er ook tussen kunnen nestelen.
Nee, ik bedoel het is af en toe (ik word er niet echt gek van :P) om gek van te worden dat iedere m² in NL gepland is. Natuurlijk is het fijn om openbaar groen, gras en planten te hebben. Maar kunnen we niet af en toe gewoon een stukje gras laten groeien zonder het perfect te omlijnen, met een kaarsrecht stoeprandje etc. In veel landen zie je gewoon dat ze er een stuk asfalt omheen leggen en klaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
We hebben in NL een paar redenen:

- We willen het
- We kunnen het met de ruimte die we hebben
- We kunnen het met het geld dat we hebben
- We halen er meer dan genoeg voordeel uit
- We hebben mensen die er goed over nagedacht hebben

In andere landen missen een of meerdere onderdelen om dat mogelijk te maken; zo kan het bijvoorbeeld zijn dat het land te dun bevolkt is, of te groot is en geclusterd bevolkt is op een manier die goed uitdenken en uitvoeren in de weg staat.

Wat ook voorkomt is dat het niet als 'belangrijk' gezien wordt (of gewoon niet begrepen wordt dat alles van infrastructuur en planning afhankelijk is - niks gaat vanzelf) en er andere zaken eerst moeten. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat al het geld op gaat aan sleutelen aan het eletriciteitsnet om dat het elke week wel een keer plat ligt. Als je weinig geld hebt en dat soort problemen hebt lijkt het opeens een stuk minder belangrijk.

En dan is er nog het plannen vs. uitvoeren; alle landen met een overheid die 'een beetje' functioneert heeft wel een kaart van het land met aanduidingen welk gebied waar voor is (dat kan een centrale kaart zijn maar ook gedistribueerd waarbij provincies/gemeentes hun eigen details bijhouden). Dan kan je zo veel plannen wat je wil, maar tenzij je het ook uitvoert, de uitvoering controleert, en bijstelt waar nodig, krijg je niet als resultaat wat je verwacht had. Dan moet je als land/overheid dus niet alleen maar wat willen, maar ook wat doen, en controleren of het daadwerkelijk gedaan is, en dan nog eens controleren of wat gepland was daadwerkelijk de geplande voordelen oplevert. Zo heb je opeens 4 afdelingen nodig.

Dat is dan ook iets waar Nederland sterk in is, we hebben in de meeste processen genoeg kennis en informatie over de hele keten om te 'zien' of iets wel of niet werkt, en als we er achter komen dat we iets niet weten of iets niet volgens plan gedaan hebben zijn we er allemaal opeens heel druk mee bezig en hebben we allemaal een mening. Ook als we als tuinman op een rotonde aan het snoeien waren en zien hoe een beschadigd fietspad de fietsers de verkeerde kant op stuurt. Als tuinman heb je daar niks mee te maken, en je opdachtgever is waarschijnlijk niet eens rechtstreeks de lokale overheid. Maar toch zie je dat, en ga je er wat mee doen. Dat balletje gaat dan rollen tot het bij een afdeling terecht komt die als taak heeft dat op te lossen.

In veel andere landen gebeurt dat niet. Daar is men met andere dingen bezig, of proberen ze het constant af te schuiven, of wordt er te weinig moeite voor gedaan. Dat kan door van alles komen (locatie, cultuur, middelen), maar het gebeurt. En door dat niet iedereen snapt dat dingen pas goed gebeuren als het bedacht, uitgevoerd en gecontroleerd wordt (en het bedenken gecontroleerd wordt, het uitvoeren bedacht wordt en de controle ook uitgevord wordt enz. er zit vaak meer achter dan je denkt!) speelt net zo goed mee, en dat het weer met onderwijs en cultuur te maken. Als je al je beschikbare tijd/middelen/inspanning opmaakt aan andere dingen is er dus niks over om dit goed te doen.

Wij halen er als land heel veel uit door de dingen zo te doen als we ze vroeger gedaan hebben en nu doen, met de resultaten die we allemaal verwachten. Dat is een onderdeel van de identiteit van een land. En om dat we dat vaak wel van onszelf weten en de voordelen graag behouden proberen we het dus ook in stand te houden. Er is minder een wij-zij gevoel (hoewel dat de laatste jaren verergerd is), en we hebben meer te maken met onze eigen leefomgeving. En ja, het wordt gepland, maar die plannen hebben we zelf gemaakt. Tenzij je met minimale of ontbrekende scholing ergens onderaan de maatschappij staat heb je eigenlijk altijd wel iemand in je vriendenkring of netwerk die in een positie zit waarbij hier rechtstreeks invloed op uitgeoefend wordt; dat kan politiek zijn, maar ook beleidsmedewerker of bij het kadaster of een ingenieursbureau of een bedrijf dat onderzoek en rapportages verkoopt.

[ Voor 24% gewijzigd door johnkeates op 23-02-2020 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:49:
[...]

Inkomsten gemeenten zijn 60 miljard (waarvan “maar” 4 miljard OZB overigens):
https://kennisopenbaarbes.../inkomsten-van-gemeenten/

Uitgaven aan wegen- en water zijn 4.5 mijard en ruimtelijke ordening (en huisvesting) 2.5 miljard. De OZB gaat dus op aan de wegen, en dat is zo’n 10% van het totaal.

Hier kun je kijken naar de getallen per gemeente:
https://www.financiengeme...n-uitgaven-van-gemeenten/

In perspectief: inkomsten en uitgaven van het Rijk zijn respectievelijk 305 miljard en 302 miljard (waarvan dus 30 miljard naar de gemeenten gaat):
https://www.rijksoverheid...itgaven-van-het-rijk-2020
Kijk, feiten. Daar hebben we wat aan. Thx :)

Ik kan inhoudelijk natuurlijk niet beoordelen hoeveel 4.5 miljard is aan wegen. Maar ik kan me voorstellen dat dat goedkoper kan. Echter op het totale uitgave budget van NL is dat natuurlijk een peulenschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RooT schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:58:
Nee, ik bedoel het is af en toe (ik word er niet echt gek van :P) om gek van te worden dat iedere m² in NL gepland is. Natuurlijk is het fijn om openbaar groen, gras en planten te hebben. Maar kunnen we niet af en toe gewoon een stukje gras laten groeien zonder het perfect te omlijnen, met een kaarsrecht stoeprandje etc. In veel landen zie je gewoon dat ze er een stuk asfalt omheen leggen en klaar.
Over perfect omlijnen gesproken. Central Park in New York al eens gezien van bovenaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
CH4OS schreef op zondag 23 februari 2020 @ 01:03:
[...]
Over perfect omlijnen gesproken. Central Park in New York al eens gezien van bovenaf?
Dat klopt. Maar ik bedoel ook niet alleenmaar het perfect omlijnen. Maar gewoon alles.
Maar goed dat je New York pakt. Ik ben met google maps eens naar een willekeurige buitenwijk van New York gegaan, toevallig een goede buurt (https://www.google.com/ma...BwcKxw!2e0!7i16384!8i8192).

Maar zo'n stoeprandje wat je daar ziet, zelfs in een mooie buurt, ziet toch wel een beetje zielig uit vergeleken met wat ij in NL hebben. En in NL is dat overal gelijk, zelfs in mindere buurten. Alles is overal gelijk hier, alles ziet hetzelfde uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
johnkeates schreef op zondag 23 februari 2020 @ 01:00:
We hebben in NL een paar redenen:

- We willen het
- We kunnen het met de ruimte die we hebben
- We kunnen het met het geld dat we hebben
- We halen er meer dan genoeg voordeel uit
- We hebben mensen die er goed over nagedacht hebben

In andere landen missen een of meerdere onderdelen om dat mogelijk te maken; zo kan het bijvoorbeeld zijn dat het land te dun bevolkt is, of te groot is en geclusterd bevolkt is op een manier die goed uitdenken en uitvoeren in de weg staat.

Wat ook voorkomt is dat het niet als 'belangrijk' gezien wordt (of gewoon niet begrepen wordt dat alles van infrastructuur en planning afhankelijk is - niks gaat vanzelf) en er andere zaken eerst moeten. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat al het geld op gaat aan sleutelen aan het eletriciteitsnet om dat het elke week wel een keer plat ligt. Als je weinig geld hebt en dat soort problemen hebt lijkt het opeens een stuk minder belangrijk.

En dan is er nog het plannen vs. uitvoeren; alle landen met een overheid die 'een beetje' functioneert heeft wel een kaart van het land met aanduidingen welk gebied waar voor is (dat kan een centrale kaart zijn maar ook gedistribueerd waarbij provincies/gemeentes hun eigen details bijhouden). Dan kan je zo veel plannen wat je wil, maar tenzij je het ook uitvoert, de uitvoering controleert, en bijstelt waar nodig, krijg je niet als resultaat wat je verwacht had.

Dat is dan ook iets waar Nederland sterk in is, we hebben in de meeste processen genoeg kennis en informatie over de hele keten om te 'zien' of iets wel of niet werkt, en als we er achter komen dat we iets niet weten of iets niet volgens plan gedaan hebben zijn we er allemaal heel druk mee bezig en hebben we allemaal een mening. In veel andere landen gebeurt dat niet. Daar is men met andere dingen bezig, of proberen ze het constant af te schuiven, of wordt er te weinig moeite voor gedaan. Dat kan door van alles komen (locatie, cultuur, middelen), maar het gebeurt. En door dat niet iedereen snapt dat dingen pas goed gebeuren als het bedacht, uitgevoerd en gecontroleerd wordt (en het bedenken gecontroleerd wordt, het uitvoeren bedacht wordt en de controle ook uitgevord wordt enz. er zit vaak meer achter dan je denkt!) speelt net zo goed mee, en dat het weer met onderwijs en cultuur te maken. Als je al je beschikbare tijd/middelen/inspanning opmaakt aan andere dingen is er dus niks over om dit goed te doen.

Wij halen er als land heel veel uit door de dingen zo te doen als we ze vroeger gedaan hebben en nu doen, met de resultaten die we allemaal verwachten. Dat is een onderdeel van de identiteit van een land. En om dat we dat vaak wel van onszelf weten en de voordelen graag behouden proberen we het dus ook in stand te houden. Er is minder een wij-zij gevoel (hoewel dat de laatste jaren verergerd is), en we hebben meer te maken met onze eigen leefomgeving. En ja, het wordt gepland, maar die plannen hebben we zelf gemaakt. Tenzij je met minimale of ontbrekende scholing ergens onderaan de maatschappij staat heb je eigenlijk altijd wel iemand in je vriendenkring of netwerk die in een positie zit waarbij hier rechtstreeks invloed op uitgeoefend wordt; dat kan politiek zijn, maar ook beleidsmedewerker of bij het kadaster of een ingenieursbureau of een bedrijf dat onderzoek en rapportages verkoopt.
Dus eigenlijk zit het diepgeworteld in onze cultuur als ik zo jouw tekst begrijp? Ik vind dat wel interessant namelijk. We zijn er mee opgegroeid, onze ouders zijn er mee opgegroeid. Onze opa's en oma's zijn er mee opgegroeid. Maar ooit is er dus een generatie geweest die het zo heeft gewild, terwijl ze het in andere landen dus anders wilden, minder perfect wilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ligt ook aan waar je bent: in NL is idd veel heel strak, in grote delen van parijs en de suburbs is het "meh"
maar in omgeving disney is alles zeer strak (je merkt dus waar het geld zit)

[ Voor 15% gewijzigd door mschol op 23-02-2020 01:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wie zegt dat het willen is? Wellicht is een deel gewoonweg met minder genoegen nemen / acceptatie. Ook New York kent bredere / goede stoepranden dan de stoepranden die je net linkt. Ligt misschien niet netjes of zoals hier, maar dat is hier ook niet altijd perfect hoor.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 23-02-2020 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
mschol schreef op zondag 23 februari 2020 @ 01:10:
ligt ook aan waar je bent: in NL is idd veel heel strak, in grote delen van parijs en de suburbs is het "meh"
maar in omgeving disney is alles zeer strak (je merkt dus waar het geld zit)
Juist. Dat is wat je in veel landen ziet. Hier in NL zie je natuurlijk ook wat een goede en minder goede buurt is, maar zelfs in die minder goede buurten ziet het straatbeeld er gewoon nog netjes uit. De huizen zijn vaak kleiner, minder goed onderhouden, kleinere voortuinen (en soms zit de hele familie in de voortuin :+), maar dat zie je dus in veel andere landen dan totaal niet. In veel landen in oost-europa waar ik geweest ben hebben ze niet eens een stoep, gewoon helemaal niks in die arme buurten. Terwijl de rijkere buurten perfect geordend zijn, zoals wij dat overal hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johnkeates
RooT schreef op zondag 23 februari 2020 @ 01:09:
[...]

Dus eigenlijk zit het diepgeworteld in onze cultuur als ik zo jouw tekst begrijp? Ik vind dat wel interessant namelijk. We zijn er mee opgegroeid, onze ouders zijn er mee opgegroeid. Onze opa's en oma's zijn er mee opgegroeid. Maar ooit is er dus een generatie geweest die het zo heeft gewild, terwijl ze het in andere landen dus anders wilden, minder perfect wilden.
Het is inderdaad cultuur die zo voortgezet is, en dat gaat al best lang zo. Dat komt denk ik door dat we voornamelijk als handelsland gegroeid zijn en infrastructuur (eerst voornamelijk de waterwegen) dan erg belangrijk is. Bovendien gaat er dan veel expertise en geld in dat soort zaken zitten die zichzelf daarna graag voortzet.

Als (relatief) rijk handelsland heb je ook vooral kennis en informatie nodig; zodra je kennis opbouwt en mensen in het algemeen slimmer worden gaan ze verbanden inzien (bijv. goed werkende rivieren en wegen vs. geld verdienen met dingen vervoeren) ook al zitten ze niet perse binnen hun vakgebied. Dat komt door dat sommige zaken niet gebonden zijn aan je vak maar universeel zijn (analytisch en kritisch denken bijv. maar ook basis rekenen, plannen, vooruit kijken enzo).

Stel dat je wat minder informatie hebt en niet heel goed verbanden kan leggen tussen zaken die misschien niet wat met elkaar te maken lijken te hebben kan je fouten maken die een (deel van) land redelijk in de weg zitten. Bijvoorbeeld een stukje oerwoud kappen/in de fik zetten om gewassen te verbouwen bij een rivier. Als je vooraf niet weet dat die rivier periodiek overstroomt en dat aarde op die plek vooral door boomwortels bijelkaar gehouden wordt krijg je een half jaar later opeens een modderstroom die alle dorpjes stroomafwaarts wegvaagt. In sommige landen gebeurt dat nu nog aan de lopende band. Misschien dat men het wel weet, maar voor het eigen gewin gaat. Of denkt: mij gebeurt het niet. Ook al zijn er genoeg voorbeelden dat dat wel gebeurt.
RooT schreef op zondag 23 februari 2020 @ 01:17:
[...]

Juist. Dat is wat je in veel landen ziet. Hier in NL zie je natuurlijk ook wat een goede en minder goede buurt is, maar zelfs in die minder goede buurten ziet het straatbeeld er gewoon nog netjes uit. De huizen zijn vaak kleiner, minder goed onderhouden, kleinere voortuinen (en soms zit de hele familie in de voortuin :+), maar dat zie je dus in veel andere landen dan totaal niet. In veel landen in oost-europa waar ik geweest ben hebben ze niet eens een stoep, gewoon helemaal niks in die arme buurten. Terwijl de rijkere buurten perfect geordend zijn, zoals wij dat overal hebben.
Dat verschil zit hem in het niet samen opbouwen van de samenleving. Bij Disney is dat commercieel; zij betalen zelf om extra onderhoud en ontwerp te voorzien. Dat had de stad Parijs ook kunnen doen (bij dezelfde leverancier zelfs), maar ze kiezen er voor om het niet te doen. Of innen te weinig belasting waar door ze dat niet kunnen bekostigen. In oost-europeese landen is er nog een klassiek sterk vs. zwak / arm vs. rijk stelsel waarbij er by default niks gebeurt tenzij je met een combinatie van geld, macht en geweld iets forceert.

Er zijn natuurlijk ook gevallen waarbij mensen de initiele investering niet kunnen of willen maken en tot dat je die drempel overkomt wordt het niet beter. Neem bijvoorbeeld de miljoenen euro's die het maken van schaalbare massa fabricage mogelijk maken voor dat je uberhaupt een product of dienst kan realiseren; de plastic tuinstoel bijv: Wikipedia: Monobloc (chair) die kost bijna niks om te maken, maar je moet een complete aardolie en metaal industrie hebben om de materialen te hebben om de machines en halffabrikaten te verkrijgen om uberhaupt injection molding (spuitgieten, plastic dingen uit een mal maken) te kunnen doen. Je hebt mensen nodig in die olie industrie, maar ook matrijsmakers, en mensen die producten kunnen bedenken. Al die mensen, machines, fabrieken leveren niks op tot dat je helemaal aan het uiteinde een stoel bedacht hebt, een mal hebt laten maken, en ze produceert. En dan kosten stoelen opeens nog maar een paar euro. Maar al dat plannen, denkwerk, vooruitzicht enz. was eerst wel nodig, en leverde pas heel veel later wat op. En dat voor een plastic stoeltje.

Zo'n heel verhaal gaat ook op voor straten, stoeptegels, verlichting enz. Waar je nu vaak wel bestaande ideeen kan hergebruiken moet alles ooit een keer bedacht worden. En daar gaat veel tijd/kennis/geld in zitten en als je die niet hebt om dat je de ademruimte niet krijgt gaat dat dus niet lukken.

[ Voor 41% gewijzigd door johnkeates op 23-02-2020 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johnkeates schreef op zondag 23 februari 2020 @ 01:22:
Stel dat je wat minder informatie hebt en niet heel goed verbanden kan leggen tussen zaken die misschien niet wat met elkaar te maken lijken te hebben kan je fouten maken die een (deel van) land redelijk in de weg zitten.
Mmm... ik kan zomaar wat dingen bedenken waar het er ernstig op lijkt dat een grote groep Nederlanders (zelfs met de goede informatie) niet per se goed zijn in het leggen van de juiste verbanden. Maar alles kan erger uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 01:29:
[...]

Mmm... ik kan zomaar wat dingen bedenken waar het er ernstig op lijkt dat een grote groep Nederlanders (zelfs met de goede informatie) niet per se goed zijn in het leggen van de juiste verbanden. Maar alles kan erger uiteraard.
Het feit dat we wat kunnen bedenken/aanwijzen waarbij er iets niet goed gaat maakt al dat we er dus met z'n allen mee bezig zijn en er genoeg over kunnen weten/leren/opzoeken om er mogelijk wat aan te doen. Dat gaat helaas niet overal op de wereld zo :-( We zien een plan, we zien de uitvoering en de controle op dat plan en de uitvoering. Meestal is dat eerste plan niet perse verkeerd als het door alle controle komt, maar daarna kan er van alles gebeuren, en dat zien we gelukkig ook.

[ Voor 15% gewijzigd door johnkeates op 23-02-2020 01:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

RooT schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:58:
[...]

Die kwam asfalt waar je van droomt is ook gepland, alleen wat minder strak en precies. Ik snap het overigens niet helemaal, je zou graag willen dat het wat meer een zootje is want dan is het beter oid?

Ik woon inmiddels weer bij de oosterburen maar dat ik hier de hele winter door de bagger naar m'n deur moet, de fietspaden op veel plekken hobbelen als de tering (kwak asfalt over hobbels in de tegels) of de stoep gewoon ontbreekt vind ik vooral irritant. Op het moment dat je in een rolstoel zit, dan wordt het af en toe niet irritant maar echt een grote hindernis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
RooT schreef op zondag 23 februari 2020 @ 01:02:

Ik kan inhoudelijk natuurlijk niet beoordelen hoeveel 4.5 miljard is aan wegen. Maar ik kan me voorstellen dat dat goedkoper kan. Echter op het totale uitgave budget van NL is dat natuurlijk een peulenschil.
Je blijft maar ononderbouwd roepen dat het goedkoper kan. Volgens de regelen der debatkunst is het dan aan degene die stelt om te onderbouwen.

Specifiek voor het punt van stoeptegels vs asfalt is allang bekend wat op termijn goedkoper is voor het beoogde gebruik en belasting. Dat is ook een voorname reden dat de meeste wegen/fietspaden/troittoirs met klinkers/tegels worden gemaakt en niet van asfalt. Klinkers en tegels zijn extreem onderhoudsarm. Bijvoorbeeld bij fietspaden zie je dat steeds meer 'geupgrade' word naar asfalt om het kwalitatief te verbeteren, maar dat brengt hogere kosten met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Nederland is een behoorlijk klein land. Voor een gemiddeld land is Nederland niet meer dan een provincie. Ik denk dat je binnen provincies van landen niet veel verschil zult zien in de gebruikte materialen voor de openbare ruimte. Dat zou wellicht iets kunnen zijn.

Ander punt is dat Nederland strakke regels kent op het gebied van ruimtelijke ordening. Vanwege de beperkte ruimte in ons land is dat ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:18

Honesty

kattenneus!

RooT schreef op zondag 23 februari 2020 @ 01:17:
[...]

Ik heb zelfs het idee(wij wandelen graag, dus ook als we in een vreemde stad zijn) dat de stoep in de arme buurten(vogelaarswijken) vaak beter is dan bij de villa wijken. Nu is dat natuurlijk al snel te verklaren dat in de villa wijken alle mensen een heel wagenpark hebben en je zelfs je koffie bij de buren vaak per auto wil doen.
Bij ons zie je wel verschil tussen de wijken, de gemeente heeft 1 norm maar zodra de tegels er liggen zie je in de betere wijken minder zwerfvuil en troep dan is de slechtere wijken.

Verder ook tevreden met de app, 1 keer melding gemaakt dat er een paal in de looproute van mijn vrouw stond(blind) en binnen 1 uur stond er al iemand aan de deur met de vraag of we wilde kijken of de paal nu goed stond. Binnen melding en uitvoering zat minder dan 1 uur.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Het valt mij ook op dat Nederland er veel netter uitziet dan het buitenland. Ik ging er altijd van uit dat het komt door de bevolkingsdichtheid, met zo veel inwoners op een kleine ruimte moet alles ook wel op orde zijn anders wordt de chaos nog groter.

Dat is trouwens niet overal zo, ik herinner me nog een wijk vlak bij het centrum van Arnhem waar wij eens geparkeerd hebben, dat was één grote vervallen rotzooi. Ook Eindhoven vind ik er erg vervallen uitzien.

Het probleem van een gebrek aan ongeclaimde openbare ruimte ken ik ook, als ik zocht naar een plek voor bijvoorbeeld modelvliegen of drone vliegen kun je vrijwel nergens meer terecht. Zelfs al kom je in de middle of nowhere, dan is de ruimte nog allemaal bezet door weilanden met sloten en hekken er om heen. Ik vind het een verademing om wat dat betreft in het buitenland te wonen waar er nog openbare ruimte is.

Ik zou liever zien dat Nederland er wat minder georganiseerd uitziet en dat het belastinggeld dat daar mee bespaard wordt gebruikt wordt om de koopkracht te verhogen. Wij zien bij al onze kennissen die nog in Nederland wonen: ze wonen in het meest verzorgde en moderne land ter wereld maar hebben letterlijk geen financiële ruimte meer.

Canada is ook wel vrij netjes overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:15
RooT schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:09:
[...]

File's komen denk ik voornamelijk omdat we met dik 17 miljoen mensen op een heel klein stukje aarde (© Fluitsma en van Tijn) leven. Dan is dat niet te voorkomen.
Volgens Wikipedia valt dat aantal mensen nog wel mee. 420 mensen per vierkante kilometer. Er zijn nog 19 landen met meer inwoners/km2.

Files komen doordat we in Nederland niet in flats op of naast ons werk wonen maar omdat we allemaal een laagbouw eensgezinswoning op het platteland willen en daar geen openbaar vervooer van/naar toe hebben. En dat staat los van de OV mijders zoals ikzelf... Liever in de file met m'n eigen blik. Radiootje aan en we zien wel wanneer we aankomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als Belg ben ik altijd erg jaloers op de ruimtelijke ordening in Nederland. In België is er decennialang te weinig aandacht voor geweest op alle vlakken waardoor we zitten met erg veel lintbebouwing, slecht geplande wijken, ontbrekende infrastructuur en te weinig groen. Zelfs nu ontbreekt er een visie op hoger niveau en doet elke gemeente maar wat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
RooT schreef op zondag 23 februari 2020 @ 01:09:
[...]

Ons "land" staat al heel lang bekend als schoon en netjes, al voordat ons land Nederland was.
In de gouden eeuw stonden we er bekend om, al werd er al melding van gemaakt vanaf de 14de eeuw. Waarschijnlijk is dat een gevolg van onze zuivelindustrie.
Om kaas en boter te maken welke goed bewaard kunnen worden, is hygiëne en netheid cruciaal. Dat heeft waarschijnlijk doorgewerkt in de hele samenleving.

Aldus de universiteit Utrecht
[...]

In principe gaat dat geld niet verloren. Tenzij we tegenwoordig dat ook Europees moeten aanbesteden, houdt het ook Nederlanders aan het werk. Ook houdt netjes de boel ook langer netjes (geldt niet voor iedereen, maar de meesten zullen eerder een troep maken van iets wat al niet zo mooi eruit ziet) en mogelijk maakt een net straatbeeld de inwoners ook gewoon gelukkiger (wat dat individueel ook mag zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:12
RooT schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:34:
Maar zijn gemeentes dat verplicht? Kan een bepaalde gemeente bijvoorbeeld beslissen een stoep te asfalteren ipv de standaard 30*30 stoeptegel die je overal in Nederland wel vindt?

Maar buiten die richtlijnen, waarom hebben we ze überhaupt. Want volgens mij kost die perfectie echt enorm veel geld.

Hier in de buurt zijn ze bijvoorbeeld een stuk weg aan het verbouwen. De weg zelf is klaar, maar als ik zie hoeveel werk er zit in het perfectioneren van alles eromheen. De fietspaden, de stoepen, stoepranden, stukken binnenberm etc. Dan denk ik echt van, asfalteer het gewoon en werk het simpel af, zoals je ziet in de meeste landen. Volgens mij gaat hier echt enorm veel geld in zitten.
De stoep asfalteren is niet handig omdat wij de leidingen in de stoep leggen. Daar waar andere landen dit niet kunnen door dat de grond te hard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DjoeC schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:05:
[...]

Volgens Wikipedia valt dat aantal mensen nog wel mee. 420 mensen per vierkante kilometer. Er zijn nog 19 landen met meer inwoners/km2.
Die lijst zegt niet veel. Een groot deel van de landen met een hogere bevolkingsdichtheid zijn stadstaten (Macau, Monaco, Singapore, Hong Kong, etc) en eilanden met nog geen miljoen inwoners. Niet echt met Nederland te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Gewoon fijn dat alles in Nederland zo goed wordt onderhouden en dat men bereidt is daar geld voor uit te geven. Zal ook wel iets met de Calvinistische inborst te maken hebben. Alles moet rein,proper en goed georganiseerd zijn. Buitenlanders zijn er ook altijd van onder de indruk.

In ieder geval een stuk beter geregeld dan i.e Mumbai...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
NoahAmber schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:28:
Zal ook wel iets met de Calvinistische inborst te maken hebben. Alles moet rein, proper en goed georganiseerd zijn.
Nee, tenminste niet qua het ontstaan van deze instelling, die is ouder dan het calvinisme.
Gaat zeker 700 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Rukapul schreef op zondag 23 februari 2020 @ 07:58:
[...]

Je blijft maar ononderbouwd roepen dat het goedkoper kan. Volgens de regelen der debatkunst is het dan aan degene die stelt om te onderbouwen.

Specifiek voor het punt van stoeptegels vs asfalt is allang bekend wat op termijn goedkoper is voor het beoogde gebruik en belasting. Dat is ook een voorname reden dat de meeste wegen/fietspaden/troittoirs met klinkers/tegels worden gemaakt en niet van asfalt. Klinkers en tegels zijn extreem onderhoudsarm. Bijvoorbeeld bij fietspaden zie je dat steeds meer 'geupgrade' word naar asfalt om het kwalitatief te verbeteren, maar dat brengt hogere kosten met zich mee.
Uh, ik "roep" toch niets ononderbouwds? Ik zei alleen dat ik mij voorstellen dat het goedkoper kan. Ik stel niet dat ik zeker weet dat het goedkoper kan, want daar heb ik zoals ik ook al zei te weinig kennis van. Dus ik voel me dan ook niet geroepen om volgens "de regelen der debatkunst" ook maar wat te gaan onderbouwen nu.

Ik ben alleen dit topic begonnen omdat ik mij dit soort zaken afvraag, waar ze vandaan komen. Hoe dat zo gegroeid is. En ja dan is het inderdaad ook zinvol om denk ik te bespreken of zoiets goedkoper kan, want dat vraag ik me af. Geven we daar met z'n allen niet teveel geld aan uit? En misschien valt het wel mee, is het maar een heel klein deel van de begroting. Er zijn in dit topic al verschillende cijfers naar boven gekomen en dat lijkt dan wel mee te vallen.

Maar dan nog rijst bij mij de vraag, waarom doen de landen om ons heen dat niet. Ook zij zouden het geld daar voor moeten hebben.
GoldenSample schreef op zondag 23 februari 2020 @ 02:46:
[...]

Die kwam asfalt waar je van droomt is ook gepland, alleen wat minder strak en precies. Ik snap het overigens niet helemaal, je zou graag willen dat het wat meer een zootje is want dan is het beter oid?
Er zit natuurlijk nog een behoorlijk grijs gebied tussen "een zooitje zijn" of zo strak gepland zoals we alles in NL hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Fly-guy schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:30:
[...]
Ons "land" staat al heel lang bekend als schoon en netjes, al voordat ons land Nederland was.
In de gouden eeuw stonden we er bekend om, al werd er al melding van gemaakt vanaf de 14de eeuw. Waarschijnlijk is dat een gevolg van onze zuivelindustrie.
Om kaas en boter te maken welke goed bewaard kunnen worden, is hygiëne en netheid cruciaal. Dat heeft waarschijnlijk doorgewerkt in de hele samenleving.

Aldus de universiteit Utrecht

[...]
In principe gaat dat geld niet verloren. Tenzij we tegenwoordig dat ook Europees moeten aanbesteden, houdt het ook Nederlanders aan het werk. Ook houdt netjes de boel ook langer netjes (geldt niet voor iedereen, maar de meesten zullen eerder een troep maken van iets wat al niet zo mooi eruit ziet) en mogelijk maakt een net straatbeeld de inwoners ook gewoon gelukkiger (wat dat individueel ook mag zijn).
Dit wist ik niet. Hierdoor zal inderdaad een cultuur ontstaan zijn om alles schoon en netjes te houden. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 18:17
Dit is mij uit het hart gegrepen, en ik roep dit ook al jaren. Zodra ik de grens overga met Duitsland merk dat ik me gelijk "vrijer" voel. Het verschil langs de grens met Dld en NL is interessant om zelf eens te bekijken. Ik ervaar het straatbeeld in NL eigenlijk als benauwend, niets is hier aan toeval overgelaten. Het ligt aan de ruimte of het gebrek eraan zoals eerder is gemeld. In meeste omliggende landen is er meer ruimte en zit niet alles en iedereen gelijk in je bufferzone. Als alles er dan ook nog hetzelfde uitziet zoals hier.
tlpeter schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:54:
[...]

De stoep asfalteren is niet handig omdat wij de leidingen in de stoep leggen. Daar waar andere landen dit niet kunnen door dat de grond te hard is.
Goed punt inderdaad. Bijna alles (uitzonderingen daargelaten) ligt hier onder de grond.

[ Voor 39% gewijzigd door pennywiser op 23-02-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:43
Als Belg valt het mij in Nederland altijd op hoeveel 'dezelfde' huisjes jullie hebben.
Allemaal wijken met dezelfde huisjes, dat heeft zijn voordelen (ziet er net uit), maar veel Belgen zouden niet willen ruilen (ze vinden het eenheidsworst).

Ook hebben jullie (gelukkig) niet zoveel lintbebouwing als in Belgie. Dat ziet er ook niet uit.

Al bij al hebben jullie het beter aangepakt zeg maar, ruimtelijke ordening in het algemeen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Honesty schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:19:
[...]
Bij ons zie je wel verschil tussen de wijken, de gemeente heeft 1 norm maar zodra de tegels er liggen zie je in de betere wijken minder zwerfvuil en troep dan is de slechtere wijken.
Dat komt natuurlijk ook omdat bepaald volk uit minder goede wijken de hele aardbol als een soort van vuilnisbak ziet.

Over het algemeen klopt het stereotype wel dat een hoogopgeleide bewoner van een vrijstaand huis geen McDonalds troep uit het raam flikkert, en normaliter ook beter voor zijn huis en tuin zorgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Breezz schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:57:
Allemaal wijken met dezelfde huisjes, dat heeft zijn voordelen (ziet er net uit), maar veel Belgen zouden niet willen ruilen (ze vinden het eenheidsworst).
Ik geloof niet dat veel Nederlanders hiermee willen ruilen:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EPxLhxaW4AESelA?format=jpg&name=small
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EPxzPjjWsAED7Dx?format=png&name=small
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EKUqqoiW4AIUvEl?format=jpg&name=small

[ Voor 6% gewijzigd door PolarBear op 23-02-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 16:43
In Nederland zijn we erg goed met regels, zeker om de beperkte ruimte zo goed mogelijk te benutten. Het alternatief zie ik een beetje in Belgie met de lintbebouwing.

In NL is veel compact gebouwd (wijken, rijtjes huizen etc), dat vraagt structuur en duidelijkheid, maar biedt ook lagere kosten en mogelijkheden als OV, gas/elektra en riool tegen betere prijzen. In Belgie (iig Vlaanderen) is blijkbaar veel discussie over het type bebouwing omdat de kosten hoog zijn en ten koste gaan van grondoppervlak (landbouw etc).

https://www.tijd.be/polit...n-te-pakken/10116326.html

https://www.standaard.be/cnt/dmf20181210_04024091

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

RooT schreef op zondag 23 februari 2020 @ 01:07:
[...]

Dat klopt. Maar ik bedoel ook niet alleenmaar het perfect omlijnen. Maar gewoon alles.
Maar goed dat je New York pakt. Ik ben met google maps eens naar een willekeurige buitenwijk van New York gegaan, toevallig een goede buurt (https://www.google.com/ma...BwcKxw!2e0!7i16384!8i8192).

Maar zo'n stoeprandje wat je daar ziet, zelfs in een mooie buurt, ziet toch wel een beetje zielig uit vergeleken met wat ij in NL hebben. En in NL is dat overal gelijk, zelfs in mindere buurten. Alles is overal gelijk hier, alles ziet hetzelfde uit. :)
Dit is gewoon niet waar. Huizen zoals dat hebben hier vaak geeneens een stoeprand en liggen de tuinen/het gras dus direct aan de weg. Daarnaast hebben de stoepranden zoals ze in Nederland zijn een functie, namelijk het afvoeren van grote hoeveelheden water (buiten het opsluiten van de 30x30 stoeptegels die ze in het buitenland ook niet vele gebruiken). Waarschijnlijk omdat Nederland zo plat is?

Ongeacht dat ik jouw voorbeeld gewoon speelser en mooier vind dan de grote, grijze banden die wij kennen, valt dit een beetje in de categorie van elektro kabels die wij in de grond hebben zitten. In andere landen is dat vaak gewoonweg niet mogelijk door de grond/gesteente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

PolarBear schreef op zondag 23 februari 2020 @ 15:19:
[...]

Ik geloof niet dat veel Nederlanders hiermee willen ruilen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben van Nederland naar Belgie verhusit en stoepjes, wegen, stroomverzieningen. Het is in Nederland over het algemeen allemaal wat beter. Maar het ligt er ook een beetje aan waar je woont, Vlaanderen en Wallonie lijken bijvoorbeeld compleet andere landen in het straatbeeld.

Maar de stations in Vlaanderen zien er ook verschrikkelijk uit. Antwerpen heeft een mooi station, maar Leuven en Mechelen (schijnbaar bouwen ze daar wel een nieuw station) zijn oud en lelijk, in Leuven zijn ook gewoon alle roltrappen kapot. Er zijn twee tunnels met een roltrap per perron en er werken er 0. En dan heb je de kleinere stations waar je uitstapt in het grind tussen het onkruid dat een meter hoog staat, of het is wel betegeld maar met mos erop dat je er zo vanaf glijdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A00YjUlOsR3TFfBG1gIVBKGF/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0TPnmr2GifSs2HB57WnX2DtW/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Wa0n1Ljyd4yyo33sXt7qd9kN/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ndku9xS3d2hp695oGEgrOdUm/thumb.jpg

Tja huizen. Ik denk dat Belgie wint van Nederland als je op zoek gaat naar de lelijkste huizen en ook als je op zoek gaat naar de mooiste huizen. Het is wel zo dat veel Belgen niet in Nederlandse huizen zouden willen wonen (ze denken dat die heel klein zijn, volgens mij valt dat wel mee. Ze zijn over het algemeen wel een stuk moderner)

Tja, elk land doet het anders. Als je net uit Nederland weg bent dan zie je vooral de dingen die Nederland beter doet. Als je wat langer weg bent ga je zien dat er ook dingen zijn die Nederland slechter doet. Want ja, er zijn ook een hoop dingen beter in Belgie :-)

Mijn vrouw komt dan uit Vietnam, logisch dat het daar slechter is zou je denken en op veel plaatsen is dat ook zo maar op veel plaatsen is het ook veel mooier en beter onderhouden als bij ons. Ook daar zijn voordelen en nadelen, maar ik zou daar niet permanent kunnen wonen denk ik (een tweede woning lijkt me wel chill).

Ik heb ook familie in de VS, verkeerslichten hangen daar aan touwtjes, wegen zitten vol putten. Houten huizen met enkel glas en grote veranda's. De afwerking binnen is ook slechter, electriciteitskabels over het plafond voor de lampen. Is dat het droomland uit mijn jeugd? Ze rijden wel grote auto's en ze hebben allemaal een iPhone ipv een Xiaomi, en airco's in elke kamer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:24

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb zelf een dikke 10 jaar in België (Vlaanderen) gewoond en me altijd verbaasd over de slordigheid en traagheid van werkzaamheden aldaar. Er lijkt totaal niet over nagedacht te worden. In Nederland is het echt een verademing. Alles tot in de puntjes uitgedacht en het werkt gewoon. Denk bijvoorbeeld aan (turbo) rotondes. In België kennen ze dat niet, of begint het langzaam te komen. Echt één grote chaos daar in alles.

Toen ik net weer terug kwam in Nederland viel het me ook op dat zelfs de boerenweggetjes netjes waren en zelfs werden gestrooid met sneeuw/vorst. Geen enkel probleem dat dit onderhoud geld kost - het alternatief is een wegennet zoals in België en dat is echt één grote hel.

Elke gemeente doet het ook anders en je ziet gewoon dat er altijd voor de goedkoopste oplossing gekozen wordt. Daarom dat je ook altijd zoveel last hebt van de regen op de snelweg enzo: goedkoop asfalt.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennahz op 23-02-2020 16:22 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dennahz schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:21:
Heb zelf een dikke 10 jaar in België (Vlaanderen) gewoond en me altijd verbaasd over de slordigheid en traagheid van werkzaamheden aldaar. Er lijkt totaal niet over nagedacht te worden. In Nederland is het echt een verademing. Alles tot in de puntjes uitgedacht en het werkt gewoon. Denk bijvoorbeeld aan (turbo) rotondes. In België kennen ze dat niet, of begint het langzaam te komen. Echt één grote chaos daar in alles.

Toen ik net weer terug kwam in Nederland viel het me ook op dat zelfs de boerenweggetjes netjes waren en zelfs werden gestrooid met sneeuw/vorst. Geen enkel probleem dat dit onderhoud geld kost - het alternatief is een wegennet zoals in België en dat is echt één grote hel.
Ja, dat is wel waar (ik woon er nu 9 jaar). Die traagheid gaat om geld, dan kunnen ze het over meerdere jaren spreiden. Maar ik snap ook niet waarom ze niet gewoon twee jaar later beginnen, twee jaar sparen en het over twee jaar afschrijven. Dat lijkt mij hetzelfde.

Waar ik nu woon zijn ze al twee jaar aan de riolering bezig. Op mijn vorige adres was op de hoofdtoegangsweg vanuit Nederland een bruggetje waar ze twee jaar aan gewerkt hebben. Toen dat bruggetje eindelijk klaar was zijn ze aan de weg naar dat bruggetje begonnen. Dat moest ook twee jaar duren, maar ging niet helemaal goed en duurder drie jaar. Dus mijn familie uit Nederland kon vijf jaar lang niet fatsoenlijk in dat dorp komen. Ja dat kon wel, maar dan moest je via een bruggetje van een dorp verderop. Een paar km naar dat bruggetje, en weer een paar km terug.

De wegen zijn in Vlaanderen wel veel verbeterd de laatste paar jaar. Het is veiliger omdat de snelheid verlaagd is naar 70, er is heel veel asfalt vernieuwd en er zijn veel nieuwe fietspaden (dat was toen een stippellijn op een 90 weg, nu is dat een los fietspad naas een 70 weg en door de vele ANPR camera's houdt iedereen zich ook aan de snelheid (want in de 90 tijd reed iedereen 100/110 op diezelfde wegen)

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 23-02-2020 16:33 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:48

Elke gemeente doet het ook anders en je ziet gewoon dat er altijd voor de goedkoopste oplossing gekozen wordt. Daarom dat je ook altijd zoveel last hebt van de regen op de snelweg enzo: goedkoop asfalt.
Ik vond dit altijd een schitterend voorbeeld van hoe Belgen omgaan met hun wegennet.
https://goo.gl/maps/EBywTXxEn7TMyaQV8

Van boven ziet het er nog niet eens zo gaar uit, maar als je er rijdt (of even google streetview aanzet) zie je wat een puinhoop het daar is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Valorian schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:57:
[...]

Ik vond dit altijd een schitterend voorbeeld van hoe Belgen omgaan met hun wegennet.
https://goo.gl/maps/EBywTXxEn7TMyaQV8

Van boven ziet het er nog niet eens zo gaar uit, maar als je er rijdt (of even google streetview aanzet) zie je wat een puinhoop het daar is geworden.
Dat is Brussel. Vlaanderen, Wallonië en Brussel regelen de wegen ieder op hun eigen manier. Al zijn er in Vlaanderen ook genoeg onlogische situaties.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-09 15:24

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Groot probleem in Antwerpen is dat je op een heel klein stuk overgaat van rijk, provincie, naar de stad. En, ik weet niet waarom, lijkt het wel of die 3 bestuurslagen zonder overleg haar onderhoud aan het plannen is. Zo ook hier in onze wijk, ze vernieuwen het gas en leggen glasvezel. Maar ondanks dat de stoep open gaat voor het gas komt een week later de glasvezel aan de gevel (want goedkoper want de stoep hoeft niet open), tja :+

Buiten de stad is vooral door de lintbewoning het eigenlijk niet meer mogelijk voor de overheid een beetje modern haar infrastructuur aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

swtimmer schreef op zondag 23 februari 2020 @ 23:15:
[...]

Groot probleem in Antwerpen is dat je op een heel klein stuk overgaat van rijk, provincie, naar de stad. En, ik weet niet waarom, lijkt het wel of die 3 bestuurslagen zonder overleg haar onderhoud aan het plannen is. Zo ook hier in onze wijk, ze vernieuwen het gas en leggen glasvezel. Maar ondanks dat de stoep open gaat voor het gas komt een week later de glasvezel aan de gevel (want goedkoper want de stoep hoeft niet open), tja :+

Buiten de stad is vooral door de lintbewoning het eigenlijk niet meer mogelijk voor de overheid een beetje modern haar infrastructuur aan te leggen.
Nou, mijn beeld is toch anders als Nederlander die nu negen jaar in de provincie Antwerpen woont. Toen ik er kwam wonen was het slecht, maar in een paar jaar tijd zijn er veel wegen vernieuwd, zijn de snelheden verlaagd, overal ANPR camera's opgehangen (maar dan ook echt overal, ook in de dorpen), fietspaden aangelegd.

Het klopt wel dat de lintbebouwing een probleem is. Maar voor fietspaden worden er toch oplossingen gevonden. Je hebt nu wel huizen waar de voordeur direct van uitkomt op het fietspad, maar er liggen ook fietspaden door weilanden, langs kanalen en langs spoorlijnen. In de Provincie Antwerpen kun je nu denk ik op de fiets overal wel redelijk veilig komen waar je een paar jaar geleden nog een smal geverfd strookje had op een 90 weg waar de auto's 100/110 reden.

Van sommige dingen lijkt er wel niet echt een plan te zijn. Zelfs op de snelwegen zie je rare dingen dat het opeens volgezet wordt met paaltjes voor een afslag. Ja, misschien dat daar mensen een stukje vluchtstrook pakten bij file ofzo bij filevorming, maar paaltjes op een snelweg zijn gewoon fucking gevaarlijk. Zeker op dat punt omdat je de borden hebt van de afrit, dan een inrit van het tankstation, dan die fucking paaltjes en dan de afrit. Dus als je niet heel goed oplet en bij die borden van de afrit uitvoegt knal je vol op die paaltjes. En vaak is er gewoon geen budget, een doorgaande weg die vernieuwd was waar ik dagelijks overheen moest die moest nog 1,5 jaar wachten op een toplaag ofzo, op een ander punt wilde ze een rotonde maken op het einde van een afrit van de snelweg, maar in plaats van de weg aan te passen zijn ze daar ook gewoon paaltjes in het midden van een kruising gaan zetten met een lijntje van verf er omheen en een rotondebordje in het midden van de paaltjes. Maar toch is het veel verbeterd ten opzichte van negen jaar geleden.

Er is vooral minder budget. Maar je betaald ook veel minder vergeleken met Nederland. Belgen hebben altijd kunnen dieselen (dat is nu wel afgelopen) voor een prijs waar je in Nederland nog niet eens de kleinste benzineauto kon hebben. Dat zie je ook in het straatbeeld trouwens, aan die zwartgeblakerde voorgevels.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-09 15:24

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Marzman schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:24:
[...]

Nou, mijn beeld is toch anders als Nederlander die nu negen jaar in de provincie Antwerpen woont. Toen ik er kwam wonen was het slecht, maar in een paar jaar tijd zijn er veel wegen vernieuwd, zijn de snelheden verlaagd, overal ANPR camera's opgehangen (maar dan ook echt overal, ook in de dorpen), fietspaden aangelegd.
Wij wonen nu 2jaar in de stad Antwerpen (binnen de ring). Ik geloof je direct dat veel verbeterd is, er is echt op enorm veel plekken onderhoud en vernieuwingen bezig. Ik hoop ook echt dat ze het anti-auto beleid doorzetten want zeker op zaterdag zie je nog steeds erg veel mensen die het liefst op de markt willen parkeren met alle files van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 13:34
Leuk feit: ook de snelweg A1 is ontworpen en gepland. Niet alleen het tracé en weginrichting, maar ook het landschap er om heen.

https://www.nporadio1.nl/...mooiste-afslag-ter-wereld

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

[...]
komt Japan het dichts in de buurt qua "geharkt" zijn van het straatbeeld. Daar is ook alles netjes, gepland, schoon etc.
Behalve af en toe tussendoor zomaar een volkomen vervallen niet onderhouden (geen monument o.i.d.) oud houten huis.
Wat vreemd is: nog meer dan Nederland zit men daar op een kluitje. Je zou zeggen dat ze de ruimte nodig hebben.
RooT schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:22:
[...]
Maar als je kijkt hoe de straten er uitzien, zij asfalteren gewoon de stoep. Lijkt me stukken goedkoper dan overal diezelfde 30*30 stoeptegel neerleggen (oke behalve dan als je de stoep moet openbreken omdat je een kabel moet vervangen, dan krijg je van die lelijke plekken).
Of als het regent en het water niet weg kan.

Al is het niet zo erg als het lijkt: volgens CBS is 10% van Nederland bos, ook als je parken en plantsoenen niet meetelt. Al isa dat allemaal wel "net bos".
Stukken onbeheerd gebied: door dat er zo veel mensen zijn hier, is het laatste stuk oerbos al lang geleden gekapt. Voor wie het wil zal men de grond expliciet moeten kopen en er niet aan willen verdienen.
[...]

4,5 miljard aan weg en water. Vergis je niet, dat gaat niet allemaal naar afgelijnde stoeptegels. Ik heb liever niet dat de snelwegen verdwijnen, we verzuipen na een regenbui, geen drinkwater mer hebben, of dat alle grond verzakt door droogte of natheid (en dan dus instortende huizen en inderdaad die gaten in wegen).
RooT schreef op zondag 23 februari 2020 @ 01:07:
[...]

Rijdt die stad uit, ga naar het oosten of het zuiden en het wordt heel veel erger. Ik zou dat erg niet als voorbeeld willen nemen..

Onderhoud en regels: kost een beetje, levert een boel plezier.
offtopic:
Hmm, als ik mezelf zo zie quoten lijkt het alsof ik jou er uit pik. Is niet zo, je hebt de interessante reacties om op te reageren :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 07:55
@RooT U bent asfalteerder?

Sorry, nee ik vind het toch zeer prettig dat alles er grote lijnen zeer netjes uitziet.

En vooral voor bejaarden moet het toch erg prettig zijn om een rondje te kunnen lopen zonder continu op alle oneffenheden te moeten letten laat staan erover te vallen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Laatst online: 27-09 12:30
Er is nog een voordeel, volgens mij is het netjes houden op langere termijn goedkoper dan het op grote schaal laten verslonsen. Ik ken wijken die er behoorlijk netjes uitzien, maar als sinds eind jaren 70 geen nieuwe bestrating of stoepen nodig hebben gehad, volgens mij vooral omdat als er iets kapot gaat, het vrijwel direct hersteld wordt.
In omringende landen moet het gat eerst groter worden, en dan wordt alleen het gat gemaakt...

En natuurlijk het voordeel dat tegels en klinkers in de straat het bij nieuwbouw duurder maakt, maar als er wat open moet het behoorlijk netjes weer teruggelegd kan worden, zonder dat de hele straat voorzien is van een gatenkaas (buitenland, vooral Engeland).

Daarnaast kunnen we met automatische klinkerleggers ook al een hoop met machines doen.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 21:33

PB-powell

Mr. Laziness

(jarig!)
Tsja een opgeruimd huis geeft een opgeruimd hoofd. En zo werkt het denk ik ook met het straatbeeld. Als alles er goed verzorgd uitziet geeft dat minder afleiding voor weggebruikers en geeft het mensen niet de gelegenheid om zich druk te maken over allerhande randzaken in het straatbeeld die men niet mooi vind. En als je hierdoor meer tijd hebt om je druk te maken over belangrijkere zaken (en ook met oplossingen) wordt iedereen daar beter van lijkt me.
En het is ook deze uitstraling dat je bij een willekeurige foto op het internet direct de Nederlandse straat erin herkent. Stukje chauvinisme denk ik en 'kijk het bij ons eens verzorgd uitzien'.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix
  • Laatst online: 26-09 14:26

Aidix

Geluidspietlut

Breezz schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:57:
Als Belg valt het mij in Nederland altijd op hoeveel 'dezelfde' huisjes jullie hebben.
Bleef het maar bij huisjes. Als je in NL een nieuwe woning koopt in een 'project' dan krijg je er vaak ook een verplichte eenheidsworst stalen schutting met klimop bij aan de achterkant en een eenheidsworst lage versiering aan de voorkant (hekje, plantje) met contractuele verplichting om dit zo te houden. Werkelijk verschrikkelijk eentonige buurten krijg je dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 00:43
Ik woon vlakbij de Belgische grens in een grensdorp, dus het contrast kan nogal eens groot zijn (al zijn er duidelijk 'Vlaamse' invloeden in aardig wat gevels). Ik heb wat Vlaamse vrienden die niet heel vaak in Nederland komen en onlangs waren ze hier. Ze omschreven Nederland binnenrijden alsof je Disneyland binnenrijdt. Alles is geordend, verzorgd of over nagedacht. Ik denk dat het verschil in de wijken vooral opvalt, zoals nette bestrating tegenover lelijk asfalt.

Ga je aan de andere kant de grens over, tja, dan vind je geen gemaaide berm, de bekende slechte wegen vanaf de eerste meter, en dat is dan slechts een 60km/u weg. Ook fietspaden zijn een enorm contrast. Zodra je de grens over bent voelt het als fietser gelijk een stuk minder veilig aan. Je gaat hier lokaal van 2 meter berm tussen fietspad en weg naar levensgevaarlijke wegen met af en toe een vervaagde gele strook op de gewone weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik vind het juist lekker dat hier alles er goed verzocht uit ziet. Dat kost wat meer, maar is schoner, veiliger en mooier. Maar goed, dat is persoonlijk. Als je echt duur uit wilt zijn moet je minder onderhoud doen. Dan wordt het al snel achterstallig en wordt het alleen maar duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:48
Ik ben ook voor een verzorgd straatbeeld. Hou op zich niet van betutteling en vertrutting. Maar je merkt aan alles dat een rommelig beeld ook letterlijk rommel aantrekt. Veel mensen vinden het om een of andere reden niet bezwaarlijk om zooi achter te laten op plekken die toch al niet verzorgd ogen.
Pagina: 1