Situatie
Ik betrek binnenkort samen met mijn vrouw een nieuwbouw huis. We komen uit een appartement van 67m2 en gaan nu naar een heus huis van 153m2. In dit nieuwbouw huis heb ik de optie om glasvezel te nemen, wat ik dan ook gedaan heb. Ik betrek mijn internet momenteel van Ziggo en ga over op KPN 500/500.
Dit lijkt mij ook een mooi moment om het netwerk in ons huis wat serieuzer aan te pakken dan we nu doen. Momenteel doen we alles via de ConnectBox van Ziggo (merk: Arris) en daar ben ik sowieso al niet heel erg over te spreken.
Wat is het plan?
Ik wil graag een netwerk aanleggen m.b.v. Ubiquiti apparatuur, waarbij ik de volgende dingen belangrijk vind:

De Ubiquiti Controller software wil ik op de Synology NAS draaien.
Vragen
Ik betrek binnenkort samen met mijn vrouw een nieuwbouw huis. We komen uit een appartement van 67m2 en gaan nu naar een heus huis van 153m2. In dit nieuwbouw huis heb ik de optie om glasvezel te nemen, wat ik dan ook gedaan heb. Ik betrek mijn internet momenteel van Ziggo en ga over op KPN 500/500.
Dit lijkt mij ook een mooi moment om het netwerk in ons huis wat serieuzer aan te pakken dan we nu doen. Momenteel doen we alles via de ConnectBox van Ziggo (merk: Arris) en daar ben ik sowieso al niet heel erg over te spreken.
Wat is het plan?
Ik wil graag een netwerk aanleggen m.b.v. Ubiquiti apparatuur, waarbij ik de volgende dingen belangrijk vind:
- Door het huis heen moet goede WiFi zijn. Voornamelijk voor gebruik van mobiele apparatuur (telefoons & tablets) en alle domotica (op dit moment voornamelijk Philips Hue lampen)
- Ik wil graag veel flexibiliteit in routing en beheer van het netwerk. Ik gebruik een aantal Raspberry PIs voor diverse doeleinden en wil binnenkort ook een wat krachtigere server aanschaffen voor homelab doeleinden, waarbij ik ook bepaalde zaken wil hosten die van buitenaf bereikbaar moeten zijn. Verder wil ik graag via VPN in mijn thuisnetwerk kunnen. Als laatste heb ik ook een Synology NAS die veel gebruikt wordt.
- Ik vind performance belangrijk. Er wordt vanuit de werkkamer veel ge-gamed, zowel door mijzelf als mijn vrouw. Daarbij willen we de PCs bedraad verbinden, niet via WiFi.

De Ubiquiti Controller software wil ik op de Synology NAS draaien.
Vragen
- Kan ik met de US-8-60W als hoofd-switch, via de passthrough POE poort op de US-8s daarachter de AP Lite van stroom voorzien?
- Zijn 2 AP Lites op de begane grond en 1ste verdieping genoeg om hele huis dekkend te maken?
- Kan de USG de Experiabox die KPN levert vervangen zoals ik hier voorstel?
- Is dit een goede setup, of zie ik nog iets over het hoofd?