Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:28
We gebruiken nog maar 650 m3 gas. We hebben 3 jaar een pelletkachel draaien en bevalt goed en verbruikt ongeveer1400 a 1500 kg pellets.
Nu hebben we verbouwplannen en als optie een zonneboiler aanschaffen, scheelt denk ik 250 m3 aardgas. Waar moeten we op letten? Hoe in de zomer het stagnatie probleem oplossen?
Wat kan een broodjesvloer dragen kwa gewicht voor de boiler/buffer?
In de winter had ik vorig jaar tijdens vorst aan 55 gr cv temp genoeg om snachts op 17 gr te blijven. Hoe kunnen we in de winter het warmte tekort oplossen? Warmtepomp heb ik jijn twijfels over bij vorst.
We zijn een gezin van 5 personen.
Toch een leuke uitdaging.

Update:

2 onder 1 kapper uit 1960. 265m3 inhoud
Spouwmuurisolatie met neopixelparels 6 cm spouw febr 2017.
Alle kozijnen met hr++ glas febr 2017
Dakisolatie 12 cm pirplaten (binnenzijde), kieren dicht met purschuim najaar 2017.
Vloerisolatie, houtenvloer met tussen de balken steenwol. Was al aanwezig bij de koop.
Gasverbruik jan 2017 425 m3 gas, jaar verbruik was dik 2000m3 schat ik in naar nu omgerekend 1300 m3 (incl pellets)
De huidige aanbouw heeft een dak van 10 mm kanaalplaat en de koude voelen we ons huis in komen. Aanbouw gaat keuken worden met als uitgangspunt een isolatiewaarde naar huidige waarden oa dak rd 6.

[ Voor 33% gewijzigd door MarcoHoorn op 22-02-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Eerste waar ik aan denk is isolatie... Hoe zit dat?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@MarcoHoorn doe ons eens een lol .. wat zijn de "stats" van je huis
- isolatie (dak,ramen,muren vloer etc)
- ruimte (oppervlak en kuub..)
- wtw
- van hoeveel verbruik naar 650 ben je gegaan ..

En doe eens foto's van je pelletkachel + opslag .. :) hoe heb je dit ingeregeld ..

Waarom denk je dat je zonneboiler x gaat schelen .. heb je een wateropslag tank ?

kortom geef ons meer inzicht ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@MarcoHoorn

Welke zonneboiler, leegloop of druk systeem?
Eigenlijk is een zonneboiler niet zo interessant meer sinds we de ruimte voor de zonnepanelen hard nodig hebben. En verwarmen ermee moet je echt vergeten, een beetje sww maken kan.
Welke twijfels heb je bij vorst voor een warmtepomp dan? 80% van de tijd kan je opvangen met de warmtepomp, stel je red het niet met vorst kan je de pelletkachel aansteken toch?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:19
een zonneboiler is echt een zinloze investering met zo weinig gasverbruik.
warmtepompen doen het prima als het 'koud' is. Het is hier nooit koud, 0 graden Kelvin, dat is koud.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Even een update in de uitgangspunten gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
@Rol-Co het is de bedoeling om van april tot oktober sww te maken met de zonneboiler. 250 m3 gas gaat het wel schelen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
vso schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:03:
@MarcoHoorn doe ons eens een lol .. wat zijn de "stats" van je huis
- isolatie (dak,ramen,muren vloer etc)
- ruimte (oppervlak en kuub..)
- wtw
- van hoeveel verbruik naar 650 ben je gegaan ..

En doe eens foto's van je pelletkachel + opslag .. :) hoe heb je dit ingeregeld ..

Waarom denk je dat je zonneboiler x gaat schelen .. heb je een wateropslag tank ?

kortom geef ons meer inzicht ..

Pelletkachel: om de dag uitzuigen en bijna dagelijks een zak van 15 kg erin doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je toch gaat verbouwen, klinkt als een perfect moment voor een lucht-water warmtepomp. Kun je de gasaansluiting helemaal de deur uit doen, en dat scheelt honderden euro's per jaar.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MarcoHoorn schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:11:
@Rol-Co het is de bedoeling om van april tot oktober sww te maken met de zonneboiler. 250 m3 gas gaat het wel schelen denk ik.
Dat is 175,- verdiend, wat kost de zonneboiler met installatie?

Heb je al pv? Je kan namelijk ook op die plek een 2-3 zonnepanelen kwijt die pak hem beet 900 kWh opleveren die x 0,23 cent dus 207,- ;)
Warm water draait de tv niet op in de zomer, met stroom kan je wel warm water maken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Tsja, keuzes zat. We zitten ook te denken aan vloerverwarming met Fermacell platen op onze houten vloer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:44

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gezien de aanvulling in de OP moet verwarmen met een warmtepomp niet zo'n probleem zijn lijkt me.

Afgiftesysteem aanpassen lijkt me wel nuttig, zoals met de genoemde vloerverwarming.

[ Voor 31% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-02-2020 13:29 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Rol-Co schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:21:
[...]

Dat is 175,- verdiend, wat kost de zonneboiler met installatie?

Heb je al pv? Je kan namelijk ook op die plek een 2-3 zonnepanelen kwijt die pak hem beet 900 kWh opleveren die x 0,23 cent dus 207,- ;)
Warm water draait de tv niet op in de zomer, met stroom kan je wel warm water maken. O-)
Voor pv is ruimte op een dak van zeg maar grofweg 600 x 250 cm. Ligging is zzo.
Misschien is dit idd wel interessanter dan een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MarcoHoorn schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:16:
Tsja, keuzes zat. We zitten ook te denken aan vloerverwarming met Fermacell platen op onze houten vloer
Geen elektrische mag ik hopen? Dat is echt reteduur aan stookkosten.
MarcoHoorn schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:26:
[...]

Daar kun je prima wat panelen op kwijt. Interessante dakmaat voor de rest, heb je een dakkapel oid?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MarcoHoorn schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:26:
[...]

6x 410Wp landscape
https://www.winkelman-zon...0wp/52081/?display=detail

Omvormer
https://www.winkelman-zon...tch/50780/?display=detail

En nog wat montage materiaal 3x

https://www.winkelman-zon...men/51338/?display=detail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

Heb je al gedacht aan een L/L warmtepomp in combinatie met een warmtepompboiler en zonnepanelen? Dat is de route die ik loop. Hoef je niet meer te investeren in vloerverwarming. Ik heb verder een houtkachel. Indien de houtkachel niet aan staat ga ik verwarmen met de warmtepomp en heb verder het voordeel dat je hier zalig mee kan koelen als het straks weer warmer wordt. Ik ga eerst 2 winters aankijken hoe verwarmen gaat en als dat goed gaat gaat de cv eruit en de warmtepomp boiler erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Erasmo schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:37:
[...]

Geen elektrische mag ik hopen? Dat is echt reteduur aan stookkosten.

Nee, er is ook droogbouw vloerverwarming.

[...]

Daar kun je prima wat panelen op kwijt. Interessante dakmaat voor de rest, heb je een dakkapel oid?
Op de dakkapel kan ook nog wat liggen. Nu gaan we voor de aanbouw. En als we op de schuur van 5 x 3 mtr ook een puntdak maken kunnen we daar ook nog wat panneeltjes noord zuid leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Hier een Agpo Ferrolli EconPact 225c HR107 (vorige week vervangen door een Intergas HRE) i.c.m. een Agpo AquaSol 3 met 97 l voorraadvat en 2 m2 collector met terugloop.

Rijtjeshuis met 2x 45 m2 label A uit eind 2004. 2 volwassenen, twee kinderen. Koken op gas.

Begonnen op 1.500 m3 gas per jaar naar 850 kuub nu via cv uitschakelen in de zomer (1x per week aan om de pompen werkbaar te houden), terugschroeven van het vermogen tapwaterbedrijf 100%>80% en cvbedrijf van 100%>60%.

Doe met de informatie wat je er mee wil :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het eerste waar ik aan denk: stop met die pelletkachel, want dat is de grootste volksverlakkerij en slecht voor de luchtkwaliteit. Kijk dan hoeveel gas je nog gebruikt en werk van daaruit. Het is geen vraag of, maar wanneer Pelletkachels belast worden of iig niet meer als CO2-neutraal gezien worden.
Ik gebruik zelf nog geen 900m3 in een halfvrijstaand huis: gewoon de thermostaat op 19,5 en ik gooi jaarlijks ongeveer 1000 kWh terug het net op, als ik het eigen verbruik aftrek. Ik ga dus een deel elektrisch verwarmen: dan gebruik ik wss ook maar 600m3 zonder da omwonenden en zeker longpatiënten last van me hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Peatsmoke Ik stook hier al 20 jaar een houtkachel en heb nog nooit 1 klacht gehad hierover. En met mij zeker 6 omwonende die stoken. Maar neem dan ook aan dat jij alleen wandelt, fietst en de trein neemt want een auto met verbrandingsmotor kan dan ook niet als je er zo streng in staat. Grappig als je smoke in je nickname hebt staan. Ik heb in tegenstelling tot andere mijn huis al 10 jaar extra geisoleerd en zonnepanelen. Laat de meerderheid daar eerst maar mee beginnen. Tot die tijd lekker de pelletkachel aan en genieten TS. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mja, een pelletkachel is dan de minst slechte van de 2 kwaden, die heeft een super verbranding en heel klein, een soort grote aansteker.
Ik heb zelf ook een jaar met een pellet gestookt maar ook dat is natuurlijk niet gratis en kost moeite van zakken sjouwen, bijvullen , schoonmaken van de kachel, extra stofzuiger. Buiten dat je nog een plek moet hebben om een pallet aan zakken te stallen.
Sinds de warmtepomp er is gaat hij nog sporadisch aan en meer voor de gezelligheid dan voor de warmte, het is warm zat binnen.
Maar reken het maar eens om het is niet veel goedkoper maar je gebruikt geen gas, een warmtepomp met pv is goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Rol-Co Eens. Denk dat bij mij straks de houtkachel ook minder aan gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rol-Co Wist je dat de pellets van over de sloot gehaald worden en daar flink gekapt wordt voor "ons" Nederlanders in de behoefte te voorzien?.
https://pulitzercenter.or...will-solve-climate-change
En dan is het nog geen winter geweest...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:19
@Greenisthebest Vloerverwarming is geen vereiste voor een L/W WP. Genoeg die het zonder doen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@CurlyMo Maar dan moet je wel weer voldoende afgifte hebben hangen. En koelen in de zomer blijft problematisch.

@AUijtdehaag Ook eens. Daarom stook ik ook afvalhout van een lokale hovenier. Dat zou anders ook de verbrandingsoven in gaan.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 23-02-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:24:
@Rol-Co Wist je dat de pellets van over de sloot gehaald worden en daar flink gekapt wordt voor "ons" Nederlanders in de behoefte te voorzien?.
https://pulitzercenter.or...will-solve-climate-change
En dan is het nog geen winter geweest...
Ja weet ik, maar dat zijn grotendeels de grote versie pellets voor energiecentrale's, waar ik pellets haalde kwamen uit polen, en die leverancier op marktplaats maakt ze zelf, hout is gewoon zaagstof en afvalhout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Anoniem: 1294558 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:30:
@Peatsmoke Ik stook hier al 20 jaar een houtkachel en heb nog nooit 1 klacht gehad hierover. En met mij zeker 6 omwonende die stoken. Maar neem dan ook aan dat jij alleen wandelt, fietst en de trein neemt want een auto met verbrandingsmotor kan dan ook niet als je er zo streng in staat. Grappig als je smoke in je nickname hebt staan. Ik heb in tegenstelling tot andere mijn huis al 10 jaar extra geisoleerd en zonnepanelen. Laat de meerderheid daar eerst maar mee beginnen. Tot die tijd lekker de pelletkachel aan en genieten TS. ;)
Klachten zijn natuurlijk geen benchmark, zeker als er in de buurt meer stokers zijn. Je kunt er lang en breed over lullen, maar houtstook is verre van CO2-neutraal en een slecht alternatief voor aardgas. Ja, het is goedkoper, maar de tol wordt betaald op andere plekken, of door mensen die die bijvoorbeeld aan longziektes lijden.
Hoewel ik zelf kerngezond ben, mag het wat mij betreft geen dag langer meer duren voordat hout- en pelletkachels extra belast gaan worden via een WOZ, want het blijven gigantische vervuilers. :X

Peatsmoke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:18:
[...]

Klachten zijn natuurlijk geen benchmark, zeker als er in de buurt meer stokers zijn. Je kunt er lang en breed over lullen, maar houtstook is verre van CO2-neutraal en een slecht alternatief voor aardgas. Ja, het is goedkoper, maar de tol wordt betaald op andere plekken, of door mensen die die bijvoorbeeld aan longziektes lijden.
Hoewel ik zelf kerngezond ben, mag het wat mij betreft geen dag langer meer duren voordat hout- en pelletkachels extra belast gaan worden via een WOZ, want het blijven gigantische vervuilers. :X
School van mijn zoon staat langs de snelweg. Stop jij aub dan met autorijden? Bedankt ;) NB: lekker warm hier met de houtkachel aan. Laat de houtkachel politie maar komen. 8) Sorry hoor wordt een beetje moe van dat hypocriete gedoe van veel mensen waarvan de meerderheid niet zoals ik al jaren zonnepanelen heeft, zijn huis niet fatsoenlijk heeft geisoleerd en de verwarming heel de dag op 22 graden heeft staan. Rest my case.

• Peatsmoke
  • Niet online
Anoniem: 1294558 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:28:
[...]

School van mijn zoon staat langs de snelweg. Stop jij aub dan met autorijden? Bedankt ;) NB: lekker warm hier met de houtkachel aan. Laat de houtkachel politie maar komen. 8) Sorry hoor wordt een beetje moe van dat hypocriete gedoe van veel mensen waarvan de meerderheid niet zoals ik al jaren zonnepanelen heeft, zijn huis niet fatsoenlijk heeft geisoleerd en de verwarming heel de dag op 22 graden heeft staan. Rest my case.
Als je het zo gaat brengen, weet ik er nog wel een: met het op de wereld zetten van je zoon die op een school langs de snelweg zit, pleeg je al he grootste milieudelict dat je kunt bedenken. >:)
Ik rij (hybride) auto, alleen als het nodig is, mijn huis is geïsoleerd en ik heb zonnepanelen op mijn dak op het Zuiden. Wat wil je nu zeggen: omdat je allerlei maatregelen genomen hebt, mag je rustig de lucht vervuilen met een fijnstof-aggregaat in de woonkamer, waarvan jij nog geen last hebt?
Als we elkaars uitstoot gaan vergelijken, verlies je al op alle fronten, maar ik wil dat wedstrijdje best met je aangaan, als je er zo aso in gaat zitten. :(

• JaMaaT
  • Laatst online: 10:02
Nu heb ik hier totaal geen kaas van gegeten, echter lijkt mij een inhoud van 265m3 wel wat weinig. Weet niet of dit van invloed is voor de rekensommen...

Peatsmoke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:36:
[...]

Als je het zo gaat brengen, weet ik er nog wel een: met het op de wereld zetten van je zoon die op een school langs de snelweg zit, pleeg je al he grootste milieudelict dat je kunt bedenken. >:)
Ik rij (hybride) auto, alleen als het nodig is, mijn huis is geïsoleerd en ik heb zonnepanelen op mijn dak op het Zuiden. Wat wil je nu zeggen: omdat je allerlei maatregelen genomen hebt, mag je rustig de lucht vervuilen met een fijnstof-aggregaat in de woonkamer, waarvan jij nog geen last hebt?
Als we elkaars uitstoot gaan vergelijken, verlies je al op alle fronten, maar ik wil dat wedstrijdje best met je aangaan, als je er zo aso in gaat zitten. :(
Binnenkort verleg ik mijn uitstoot middels een warmtepomp naar een kolengestookte centrale. Jij blij dat daar dan mijn fijnstof vandaan komt. ;) Had ik graag volledig groen willen doen. Ik zou het ook graag anders zien maar met mijn maar 2,5 m3 hout draag ik echt weinig bij aan rommel. En dat komt dan weer omdat ik mijn isolatie goed op orde heb. Mijn buren met hetzelfde huis hebben een voorschot van €250,- per maand. Ik €95,- en dat komt niet alleen door dat beetje hout stook. Ik voel me dus echt niet aangesproken. En voor nu echt ;w
Pagina: 1