Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldwinter
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-04 22:00
Mijn vraag
Ik zou graag mijn CPU overclocken maar ben een totale nerd, wat zouden goede setting zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
https://imgur.com/a/26OdDib

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Zojuist op 44 ghz gezet en 1.140 maar kreeg toen BSOD

Beste antwoord (via coldwinter op 24-02-2020 16:45)

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
coldwinter schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:31:
Mijn vraag
Ik zou graag mijn CPU overclocken maar ben een totale nerd, wat zouden goede setting zijn?

Vind je het gek...volgens mij verhoog je dus je 'base clock' van 100 naar 112Mhz ongeveer? Dat is een verhoging van 3,9Ghz naar 4,4Ghz. Met standaard voltage..

Als je overclocked dan heb je geen goed moederbord. Maar goed:
- Verhoog per 100Mhz
- Test met Intel Burn Test
- Test met Cinebench
- Als dat goed gaat, doe je er weer 100Mhz bij
- Een zware test is Small FFT (incl. AVX instructies) met Prime95

Dit is eigenlijk puur gericht op het overclocken van de CPU (niet zozeer van je RAM DDR geheugen)

Het enige dat je doen kan is dus de BASE CLOCK verhogen, en hou eventueel je CPU temperatuur in de gaten met HWinfo (software). Normaal gesproken verhoog je ook de Vcore van je CPU, maar dan kan niet bij een B-moederbord.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldwinter
be quiet! Pure Power L8 500W, ik heb deze voeding erin zitten, als dit iets uitmaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje summiere openingspost, maar goed...

Je moederbord is niet echt geschikt voor overclocking, gezien het geen Zx chipset heeft. Nu lees ik online toch wel wat topics over mensen die de CPU kunnen overclocken door de baseclock aan te passen, maar dit verhoogt ook de frequentie van andere componenten (o.a. RAM).

Verder twijfel ik ook of de VRM's en andere onderdelen op het moederbord geschikt zijn om te overclocken.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over wat voor koeling je hebt (gezien je dat ook niet hebt vermeld)...

Mocht je toch willen overclocken en daarvoor een MOBO en (eventuele) koelingsupgrade uitvoeren, dan is hier een overclocking guide voor Intel Devil's Canyon (waar jou CPU onder valt): YouTube: Intel Devil's Canyon & Pentium G3258 Anniversary Edition Overclockin...

Al zou persoonlijk geen geld meer stoppen in dit platform, gewoon lekker upgraden naar een nieuwe CPU als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Ik denk stock koeling als ik kijk naar de temps.
En heb je nu 3x8 gb sticks erin zitten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

5erveD schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:29:
Ik denk stock koeling als ik kijk naar de temps.
En heb je nu 3x8 gb sticks erin zitten ?
Gezien er dual channel staat, zou het ook nog een configuratie van 2x8GB en 2x4GB kunnen zijn. Dan heb je twee sets die beide in dual channel draaien.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
coldwinter schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:31:
Mijn vraag

Vind je het gek...volgens mij verhoog je dus je 'base clock' van 100 naar 112Mhz ongeveer? Dat is een verhoging van 3,9Ghz naar 4,4Ghz. Met standaard voltage..

Als je overclocked dan heb je geen goed moederbord. Maar goed:
- Verhoog per 100Mhz
- Test met Intel Burn Test
- Test met Cinebench
- Als dat goed gaat, doe je er weer 100Mhz bij
- Een zware test is Small FFT (incl. AVX instructies) met Prime95

Dit is eigenlijk puur gericht op het overclocken van de CPU (niet zozeer van je RAM DDR geheugen)

Het enige dat je doen kan is dus de BASE CLOCK verhogen, en hou eventueel je CPU temperatuur in de gaten met HWinfo (software). Normaal gesproken verhoog je ook de Vcore van je CPU, maar dan kan niet bij een B-moederbord.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldwinter
Bedankt allen, excuus voor de summiere opsomming. Een maat van mij rade mij na het tegenkomen van deze topic ook een upgrade aan. Dank voor de reacties en uitleg!
Pagina: 1