Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade vs. nieuwe PC (advies gevraagd)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jordymt
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-11 18:24
Hi Tweakers!

Zo'n 3,5-4 jaar geleden heb ik een kant-en-klare 'game-pc' gekocht met het budget a € 600,-. Het doel was om er mee te kunnen Youtuben en GTA V, wat ook prima lukt. Tussentijds is er een SSD ingegaan omdat hij nogal traag werd en dit werkte behoorlijk. Waarom dan iets nieuws? De kast waar alles in zit is zo gehorig dat ik me slecht kan concentreren en me er gewoonweg aan erger. De kast moet dus ook hoe dan ook weg.

Nu zit ik in dubio, ga ik een hele nieuwe computer kopen en honderden euro's verder zijn of wil ik alleen een nieuwe kast? Vandaar dat ik jullie inzichten daar graag in wil, daarom heb ik een kort lijstje wat ik nu heb en wat ik zelf voor zou stellen.

Oud (nu in gebruik):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6400 Boxed€ 202,97€ 202,97
1MoederbordenGigabyte GA-H110M-S2H€ 59,-€ 59,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 950 2GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenSharkoon VG5-V€ 34,77€ 34,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 296,74

Hier zit nog bij 8GB generic RAM en een schimmige powersupply.

Het nieuwe voorstel (met twee kasten, hier moet ik nog uit kiezen):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,05€ 165,05
1MoederbordenASRock B450M Steel Legend€ 89,-€ 89,-
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce GTX 1060 6G (rev. 2.0)€ 339,99€ 339,99
1BehuizingenNZXT H210 Zwart€ 84,90€ 84,90
1BehuizingenNZXT H400i Zwart€ 119,95€ 119,95
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 93,-€ 93,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,90€ 92,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 984,79

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Alle basics die weinig van een computer vragen: Word, Excel, Outlook, etc. Daarnaast besteed ik veel tijd op Youtube, daar zou ik het graag standaard naar 4K gaan, iets wat nu nog wel eens schort. Gamen is beperkt, maar mogelijk in de toekomst wat meer. Nu voornamelijk GTA V, wat prima gaat. Wellicht in de toekomst wat shooters (Battlefield etc.)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat ik nu in mijn lijstje klaar heb staan is +/- 800, dit is ook wel de max. Hoe minder hoe beter..

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
CRUCIAL MX500 250 GB/Generic HDD

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De kast in mijn lijstje heeft de voorkeur, voornamelijk qua aesthetics

Ik ben erg benieuwd of jullie advies hebben. Upgraden, want de duurste onderdelen zijn nog oke? Nieuwe PC, want upgraden is maar van korte duur?

De nieuwe PC is overigens samengesteld op basis van meerdere websites en posts, dus het kan zijn dat dit wat gek lijkt. Ik heb zelf minder verstand van de hardware keuzes, tips zijn dus welkom.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

H210 is Mini-ITX, dus moet je ander moederbord bij kiezen pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac voor €340,- heb je al een RX5700 of RTX2060 ipv oude GTX1060

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Jordymt
Hackus schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:06:
H210 is Mini-ITX, dus moet je ander moederbord bij kiezen pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac voor €340,- heb je al een RX5700 of RTX2060 ipv oude GTX1060
Dat betreft de oude pc zoals ik hem nu heb staan, dat zit er dus al in.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:35

Thomg

Aww yiss

Jordymt schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:49:
De kast waar alles in zit is zo gehorig dat ik me slecht kan concentreren en me er gewoonweg aan erger. De kast moet dus ook hoe dan ook weg.
Ik snap dit niet zo, een kast kan niet gehorig zijn, het is de inhoud.
Enige invloed van kast hier is hoeveel het de inhoud dempt.
Al eens wat fans losgetrokken om te zien welke het zijn?
Uberhaupt wel eens de bios ingegaan om fancurves in te dammen?

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 22-02-2020 17:59 ]

• Jordymt
Thomg schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:59:
[...]

Ik snap dit niet zo, een kast kan niet gehorig zijn, het is de inhoud.
Enige invloed van kast hier is hoeveel het de inhoud dempt.
Al eens wat fans losgetrokken om te zien welke het zijn?
Uberhaupt wel eens de bios ingegaan om fancurves in te dammen?
Klopt, wellicht verkeerd verwoord. Er zitten 3 fans in op het moment, 1 op de CPU (zelf niet gebouwd, maar ik gok dat dit de standaard koeler was). De andere twee kwamen bij de kast en zitten aan de voorkant om lucht naar binnen te laten, dit zijn de gehorige fans. Ik kan in de bios enkel de CPU fan aanpassen en dit is al gedaan.

Wat ik geprobeerd heb is om er één uit te zetten, scheelt aanzienlijk in geluid. Probleem was dat de temperatuur snel steeg, leek me niet zo'n goed plan.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:35

Thomg

Aww yiss

Misschien loont het dan on een fancontroller / anders fans / low-noise adapter te gebruiken?
pricewatch: Noctua NA-SRC10 3-Pin Low Noise Adapter (set van 3)
pricewatch: Arctic F12 PWM, 120mm
pricewatch: Noctua NA-SYC1 4-Pin Y-SPlit Cable (set van 2)
pricewatch: Gelid Solutions Fan Speed Control

Edit: Er zitten 3 fans in de pc en 2 fan headers, que? Zit er al een splitter in de pc toevallig?

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 22-02-2020 18:19 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jordymt schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:37:
[...]

Dat betreft de oude pc zoals ik hem nu heb staan, dat zit er dus al in.
Volgens mij schrijf je dat je nu een Sharkoon kast hebt, en vragen bij NZXT H210 of H400i. waar de H210 Mini-ITX is en de H400i MicroATX en Mini-ITX. je gekozen bord als MicroATX past dus niet in de H210. qua GPU geef je aan een GTX950 te gebruiken nu, en GTX1060 te willen kopen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Jordymt
Hackus schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:56:
[...]

Volgens mij schrijf je dat je nu een Sharkoon kast hebt, en vragen bij NZXT H210 of H400i. waar de H210 Mini-ITX is en de H400i MicroATX en Mini-ITX. je gekozen bord als MicroATX past dus niet in de H210. qua GPU geef je aan een GTX950 te gebruiken nu, en GTX1060 te willen kopen.
Klopt foutje van mij! Daar had ik nog niet aan gedacht, thanks.

• Thehope
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-03-2024
Ik zou een nieuwe kast kopen, nzxt maakt goede kasten dus daar zit je goed, echter is een nieuwe gpu ook wel een aanrader. Denk aan een 1660super, rx 580, rx 590, rtx 2060, rtx 2060super, rx 5700. Cpu kun je misschien nog wel even houden en volgend jaar upgraden naar 4e gen ryzen.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:44
Als de prestaties van de pc nog prima zijn en het design van de kast je nioet stoort dan zou ik het advies van @Thomg opvolgen. Gewoon een fancontrollertje er in en je bent klaar. Gezien het feit dat je maar 1 aansluiting hebt op je huidige mobo zullen de 2 frontfans wel gewoon aangesloten zijn op de voeding. Dus draaien ze 100%? Dan ga je ze idd wel horen.. In de reviews van deze kast staat notabene dat de fans niet veel geluid maken..

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Je kan natuurlijk ook voor een 3 stappenplan gaan, dan kost het niet gelijk te veel.
Allereerst andere, geruisarme fans, evt. met fancontroller.
Ten tweede een nieuwe mooie maar vooral stille kast, ik heb zelf geode ervaringen met Fractal Design.
Ten derde de PC hebouwen met modern, geruisarme componenten.

Veel success.

Cititzen of Ladonia

Pagina: 1