Hi Tweakers!
Zo'n 3,5-4 jaar geleden heb ik een kant-en-klare 'game-pc' gekocht met het budget a € 600,-. Het doel was om er mee te kunnen Youtuben en GTA V, wat ook prima lukt. Tussentijds is er een SSD ingegaan omdat hij nogal traag werd en dit werkte behoorlijk. Waarom dan iets nieuws? De kast waar alles in zit is zo gehorig dat ik me slecht kan concentreren en me er gewoonweg aan erger. De kast moet dus ook hoe dan ook weg.
Nu zit ik in dubio, ga ik een hele nieuwe computer kopen en honderden euro's verder zijn of wil ik alleen een nieuwe kast? Vandaar dat ik jullie inzichten daar graag in wil, daarom heb ik een kort lijstje wat ik nu heb en wat ik zelf voor zou stellen.
Oud (nu in gebruik):
Hier zit nog bij 8GB generic RAM en een schimmige powersupply.
Het nieuwe voorstel (met twee kasten, hier moet ik nog uit kiezen):
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Alle basics die weinig van een computer vragen: Word, Excel, Outlook, etc. Daarnaast besteed ik veel tijd op Youtube, daar zou ik het graag standaard naar 4K gaan, iets wat nu nog wel eens schort. Gamen is beperkt, maar mogelijk in de toekomst wat meer. Nu voornamelijk GTA V, wat prima gaat. Wellicht in de toekomst wat shooters (Battlefield etc.)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat ik nu in mijn lijstje klaar heb staan is +/- 800, dit is ook wel de max. Hoe minder hoe beter..
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
CRUCIAL MX500 250 GB/Generic HDD
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De kast in mijn lijstje heeft de voorkeur, voornamelijk qua aesthetics
Ik ben erg benieuwd of jullie advies hebben. Upgraden, want de duurste onderdelen zijn nog oke? Nieuwe PC, want upgraden is maar van korte duur?
De nieuwe PC is overigens samengesteld op basis van meerdere websites en posts, dus het kan zijn dat dit wat gek lijkt. Ik heb zelf minder verstand van de hardware keuzes, tips zijn dus welkom.
Zo'n 3,5-4 jaar geleden heb ik een kant-en-klare 'game-pc' gekocht met het budget a € 600,-. Het doel was om er mee te kunnen Youtuben en GTA V, wat ook prima lukt. Tussentijds is er een SSD ingegaan omdat hij nogal traag werd en dit werkte behoorlijk. Waarom dan iets nieuws? De kast waar alles in zit is zo gehorig dat ik me slecht kan concentreren en me er gewoonweg aan erger. De kast moet dus ook hoe dan ook weg.
Nu zit ik in dubio, ga ik een hele nieuwe computer kopen en honderden euro's verder zijn of wil ik alleen een nieuwe kast? Vandaar dat ik jullie inzichten daar graag in wil, daarom heb ik een kort lijstje wat ik nu heb en wat ik zelf voor zou stellen.
Oud (nu in gebruik):
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-6400 Boxed | € 202,97 | € 202,97 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte GA-H110M-S2H | € 59,- | € 59,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 950 2GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Sharkoon VG5-V | € 34,77 | € 34,77 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 296,74 | ||
Hier zit nog bij 8GB generic RAM en een schimmige powersupply.
Het nieuwe voorstel (met twee kasten, hier moet ik nog uit kiezen):
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 165,05 | € 165,05 |
| 1 | Moederborden | ASRock B450M Steel Legend | € 89,- | € 89,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1060 6G (rev. 2.0) | € 339,99 | € 339,99 |
| 1 | Behuizingen | NZXT H210 Zwart | € 84,90 | € 84,90 |
| 1 | Behuizingen | NZXT H400i Zwart | € 119,95 | € 119,95 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16 | € 93,- | € 93,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM550x (2018) Zwart | € 92,90 | € 92,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 984,79 | ||
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Alle basics die weinig van een computer vragen: Word, Excel, Outlook, etc. Daarnaast besteed ik veel tijd op Youtube, daar zou ik het graag standaard naar 4K gaan, iets wat nu nog wel eens schort. Gamen is beperkt, maar mogelijk in de toekomst wat meer. Nu voornamelijk GTA V, wat prima gaat. Wellicht in de toekomst wat shooters (Battlefield etc.)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat ik nu in mijn lijstje klaar heb staan is +/- 800, dit is ook wel de max. Hoe minder hoe beter..
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
CRUCIAL MX500 250 GB/Generic HDD
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De kast in mijn lijstje heeft de voorkeur, voornamelijk qua aesthetics
Ik ben erg benieuwd of jullie advies hebben. Upgraden, want de duurste onderdelen zijn nog oke? Nieuwe PC, want upgraden is maar van korte duur?
De nieuwe PC is overigens samengesteld op basis van meerdere websites en posts, dus het kan zijn dat dit wat gek lijkt. Ik heb zelf minder verstand van de hardware keuzes, tips zijn dus welkom.