Center speaker kopen: Eltax millennium?

Pagina: 1
Acties:
  • 580 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12 19:41
Vooraf: ik ben geen audio fanaat. Ik wil gewoon naar een goed klinkende set willen luisteren. Ik kijk video en DVD en luister cd's/mp3s via mijn pc.

Ik heb een redelijk eenvoudige Sony Dolby ProLogic versterker. Voor heb ik twee prima Technics 2weg speakers en achter twee ouwe Pioneer speakers. Ik heb geen center. Ik las hiero wat topics over center speakers, de een zegt dat ze onmisbaar zijn (bij films) en de ander zegt dat je het midden geluid net zo goed door de frontspeakers kan laten komen (dat doe ik nu).

Nu is mijn vakantiegeld binnen... :)
Dus liep ik vandaag even in Utrecht bij Richer Sounds (http://www.richersounds.nl) naar binnen.
Daar zag ik de volgende center speaker:

Eltax Millennium Center voor 199,-

Afbeeldingslocatie: http://users.raketnet.nl/estor/eltax.jpg

Long Term Power
70 Watt

Short Term Power
120 Watt

System
2 way

Tweeter
25 mm soft dome shielded

Mid-range

Woofer
2x100 mm shielded

Impedance W
4-8 Ohm

Sensitivity
88 dB

Freq Response
80-20.000 Hz

Cabinet Finishes
Light beech / Black

Dim(HxWxD)
145x400x182 mm

Weight(net)
3,7 Kg

Het is een goedkoop en zeer klein zaakje, dus daar beluisteren is geen optie. En eerlijk gezegd denk ik dat ik er zowiezo niet genoeg verstand van heb om zo'n ding te
gaan beluisteren. Ik hoor denk ik toch een verschil tussen deze en een van 500,-.

Wie kent deze speaker? Is het wat of moet ik eraf blijven? 200,- wil ik uitgeven voor een center, maar niet meer, want dan zou mijn center het beste onderdeel van mijn stereo set zijn... :)

Alvast bedankt!

https://www.strava.com/athletes/10490675

Verwijderd

Tja wat je nu horen? Het komt altijd op het zelfde neer: luisteren en dan oordelen...

Bij What Hifi wordt de hele set in ieder geval de grond in geschreven...

Succes!
En eerlijk gezegd denk ik dat ik er zowiezo niet genoeg verstand van heb om zo'n ding te
gaan beluisteren. Ik hoor denk ik toch een verschil tussen deze en een van 500,-.
Is trouwens onzin, iedereen hoort verschil tussen verschillende speakers, duurder is echter niet altijd beter...

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Zo lang je nog Prologic hebt ipv AC-3 zou ik niet in een center-speaker investeren.

Siditamentis astuentis pactum.

• estorino
Op vrijdag 03 augustus 2001 22:11 schreef Varienaja het volgende:
Zo lang je nog Prologic hebt ipv AC-3 zou ik niet in een center-speaker investeren.
Wat is hier de logica achter?
Is ProLogic niet goed genoeg om een center speaker op aan te sluiten?

Trouwens, als ik een center speaker zou kopen bij mijn huidige amp zou ik die mee kunnen nemen als ik ooit een AC-3 zou kopen, nietwaar? Dus dat is geen reden om nu geen center te kopen.

En Nevyn, ik zal kijken of ik morgen verschillende center speakers kan beluisteren, kijken wat daarvan komt...
Btw, ik heb whathifi.com even bezocht, maar vond daar niks over deze speaker range.

Verwijderd

Het staat in het laatste nummer(aug).

Misschien ff de boekelier ofzo in lopen en even een kijkje nemen.

Succes met luisteren en laat ff weten wat het is geworden...

• Sibbe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-12 21:32
Op vrijdag 03 augustus 2001 23:23 schreef GoldieLox het volgende:

[..]

Wat is hier de logica achter?
Is ProLogic niet goed genoeg om een center speaker op aan te sluiten?
Nee, het heeft gewoon weinig zin, Pro Logic stelt zelf zijn center samen ahv de 2 voor-kanalen. Je hoort dus alles ook zonder een center, alleen klinkt het niet onmiddellijk vanuit het midden.
Digital heeft echt een apart kanaal voor de center en dan zou je de stemmen e.d. niet horen door de 2 voor-speakers alleen.
Trouwens, als ik een center speaker zou kopen bij mijn huidige amp zou ik die mee kunnen nemen als ik ooit een AC-3 zou kopen, nietwaar? Dus dat is geen reden om nu geen center te kopen.
Best niet doen, voor AC-3 heb je echt wel beter 5 gelijke speakers.

Ipv die center zou ik een sub kopen.

• scim
  • Laatst online: 12-11 23:48

scim

Nani?

Uhm, bij prologic is zover ik weet het enige verschil dat achter de kanalen links rechts niet gescheiden zijn (zullen vast nog wat kleine dingetjes zijn, maar dat terzijde). Mijn pa heeft sinds het begin van het prologic gebeuren een Dolby Pro Logic receiver (wil nu een digital :9~ ) Maar het is dus echt 5 kanalen, namelijk linksvoor, rechtsvoor, center, en achter. Zo ook bij het indrukken van de testknop...
Bij gebrek aan een "echte" center komen de stemmen uit de voorste speakers, maar met een center dus uit de center...
Een center speaker heeft wel degelijk zin, bij ons thuis was dat eerst een losse speaker van een TV (blaupunkt TV had losse speakers en die hebben wij gebruikt) en nu is het de hele speakerset van onze philips breedbeeld TV, ik vind het wel degelijk zin hebben, zo kun je het tenminste duidelijker verstaan etc. etc.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Prologic:
Achter speakers zijn mono, en zijn beperkt tot frequenties tussen (uit m'n hoofd) 200...10.000Hz. Een prologic signaal zit ge-encodeerd in het normale stereokanaal. Het is dus eigenlijk gewoon 2-kanaals systeem, waar met wat trucjes 4 kanalen uit gefilterd worden.
Dolby digital (AC-3) heeft 6 echt onafhankelijke kanalen (overigens wordt hier een lossy-compression gebruikt.. dat weer wel...)

Als je je monitor mooi in het midden van je frontspeakers hebt, kan je net zo goed zonder centerspeaker leven volgens mij.
Vooraf: ik ben geen audio fanaat. Ik wil gewoon naar een goed klinkende set willen luisteren. Ik kijk video en DVD en luister cd's/mp3s via mijn pc.
Als je geen audiofanaat bent, denk ik niet dat je 200 piek overhebt voor een center, die niet zoveel toevoegd aan het geluid. (Mits je frontspeakers een beetje fatsoenlijk staan opgesteld.)
ik vind het wel degelijk zin hebben, zo kun je het tenminste duidelijker verstaan etc. etc.
Leg de etc. etc. eens uit >:)

Ik lees dat je gewoon een center wilt kopen. Probeer alsjeblieft eerst de center van je pa uit op je eigen set, en kijk of het echt 200 piek of meer uitmaakt.
En wat maakt het nog uit als je center het beste (ik neem aan: duurste) onderdeel is van je set, als je in de toekomst naar AC-3 gaat upgraden?

In elk geval, ik heb wel eens een paar Eltax speakers zien staan. Ik vind ze er meestal wel mooi uitzien, ze zijn niet duur, en van wat ik heb gehoord klinken ze best aardig.

Siditamentis astuentis pactum.

• estorino
Nou, na een aantal center speakers beluisterd te hebben heb ik een Eltax Symphony Center speaker gekocht bij Richer Sounds. Ik dacht gister dat ze de millennium hadden, maar het bleek de symphony te zijn, die is bijna hetzelfde maar ietsje beter...

Ik heb ook een goedkope center beluisterd:
die klonk gewoon minder helder.

Die ik nu heb heeft een leuke bas en klinkt mooi helder en neutraal, fijn voor op mijn niet al te grote kamer.

En een paar duurdere van o.a. JBL en Bose, die hadden voornamelijk meer bas dan het type dat ik nu heb en dat wou ik niet, trouwens, die waren ook boven mijn budget.

Hoe dan ook, voor de prijs (199,-) een prima speaker als je het mijn vraagt... :)

Pagina: 1