Beste/makkelijkste manier om digitale audio te beluisteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaffyDuck43
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-10 16:47
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Apparaat om (bij voorkeur) stand alone de eigen gedigitaliseerde CD's (External HDD) te kunnen gebruiken op een receiver met streaming capaciteiten

Wat is je budget?
Budget niet vast, als het een goed en makkelijk te gebruiken ding is door mij en/of partner, kan ik wel een paar honderd € aan spenderen

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wegens o.a. ruimtegebrek ben ik bezig om alle paar honderd eigen CD's m.b.v. EAC niet gecomprimeerd over te zetten in WAV op een external HDD. Op deze manier kunnen straks de plastic doosjes met CD's in een opslag en een deel zelfs weg.
Ben sinds vorig jaar in bezit van een Yamaha receiver A880 met DLNA streaming capaciteit, dus fysiek een CD via een CD speler is niet meer noodzakelijk.

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt?
Nog niets op het oog, en weet ondanks een hoop leeswerk hier niet precies wat er allemaal op de markt is. Op dit moment gebruik ik de externe HDD aangesloten op mijn laptop, en dan met de streaming capaciteiten van Windows Media Player lukt het goed om eigen media afgespeeld te krijgen via het interne WiFi netwerk. Maar dan moet dus die laptop altijd aan staan EN nog eens deze HDD er aan hangen (doe meer met die laptop waaronder ook photoshop en daarvoor hangt er dan een andere HDD aan.)

Ben al een tijdje aan het klooien geweest met een oude laptop, hier linux Mint opgezet, Plex geïnstalleerd, maar krijg 't spul niet werkend om er DLNA streaming mee te doen. Voor Windows is het laptopje te traag, met Linux draait deze best wel aardig, maar is voor mij vrij gecompliceerd om te doorgronden waarom ik de data van de externe HDD niet in de Plex bibliotheek kan krijgen en vervolgens ook nog eens de Plex server zichtbaar als DLNA bron op mijn receiver.. :?

Ben ook al eens aan het kijken geweest of mogelijk een RaspberryPI4 hiervoor in te zetten is, maar volgens mij kom ik dan op hetzelfde probleem als met de ouwe laptop.
Zijn er trouwens kant en klare RPI4's verkrijgbaar voor dit doel, of moeten die nog helemaal samengesteld worden met casing, voeding etc.?

Een andere alternatief is volgens mij een NAS, maar omdat ik zoals het er nu uitziet alleen audio beschikbaar wil stellen lijkt me dit overdreven. En ja extra voordeel hiervan is dat deze ook voor foto opslag zijn nut zou kunnen bewijzen.

Ook een NVIDEA Shield bekeken, maar wil ik de externe HDD gebruiken, kom ik al automatisch uit op de Pro versie, volgens de informatie op internet heeft de Shield TV geen USB aansluiting. Daarnaast zijn zowel de gewone Shield als de Pro versie heel erg op TV en Video gebruik gericht, terwijl het bij mij alleen om de audio te doen is.

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn partner en ikzelf zijn niet meer van de piepjongste generatie, zelf kom ik door ervaring, nieuwsgierigheid, geduld en geen "knoppen allergie" aardig uit de voeten met PC's en bediening van allerlei apparaten, maar als ik er niet ben, moet het ook voor mijn partner, die helemaal niks heeft met "knopjes" mogelijk zijn om een muziekstuk af te kunnen spelen, dus bij voorkeur een eenvoudig te bedienen "kastje" wat intuitief te gebruiken is, of met geringe uitleg. ;)

Verder heb ik overwogen om deze vraag in het computer deel van het forum te stellen, maar omdat het hier alleen om audio gaat, toch besloten om deze in beeld en geluid sectie te stellen :)

Wie heeft er een creatief idee wat ik nog niet ken en komt in de richting van onze wensen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

Ik zou wel een compressie gebruiken, lossless met jouw eisen. Opslaan als WAV heeft geen enkel voordeel, wel nadelen (bv. tagging).

[ Voor 11% gewijzigd door TeraMod op 22-02-2020 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Sowieso geen WAV gebruiken want dat heeft alleen nadelen en geen voordelen. Voor jouw doel is FLAC veel geschikter.

Als speler zou je naar een Bluesound Node kunnen kijken. Aansluiten op je audiosysteem, de externe HDD er aan en klaar. Prima bedienbaar met een tablet of smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaffyDuck43
Waarom geen WAV?
Audio CD s zijn toch ook WAV bestanden?

https://www.tomsguide.com...o-codecs,review-4469.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:09

FeaR

In GoT we trust

DaffyDuck43 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:56:
Waarom geen WAV?
Audio CD s zijn toch ook WAV bestanden?
FLAC kan Meta Data opslaan. Denk aan nummerinformatie als artiest, track, album en album art. Onder de streep zouden beiden gelijk moeten zijn. FLAC is als het ware de ingepakte versie van WAV. Beide zijn lossless.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
En dankzij die nummerinformatie maak je het afspelen met de te kopen speler 1000x prettiger omdat je makkelijk kan zoeken op artiest, albumnaam, etc. Albumhoezen maken het ook visueel aantrekkelijk en eenvoudig. WAV is echt een no-go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 10:54
Die Yamaha heeft toch een usb aansluiting? Kan je je externe drive niet gewoon hierop aansluiten (eigen power) en dan met een android app op je phone of tablet het zaakje bedienen?

Edit: laat maar, had het woordje "geheugen" niet opgemerkt

De volgende USB-apparaten kunnen worden gebruikt door het toestel.
• Dit toestel is geschikt voor USB-geheugenapparaten met FAT16 of FAT32-
formattering.
Probeer geen andere types USB-apparatuur aan te sluiten.
• USB-apparaten met versleuteling kunnen niet worden gebruikt.
• Er kan niet worden gegarandeerd dat alle USB-apparaten correct zullen werken.

Edit 2: ik zou gewoon een tablet kopen waar een 128gb ofzo sd kaartje in kan. Goede compressie kiezen, de boel overzetten en streamen maar! :) Volgens mij heeft Yamaha ook apps gemaakt voor android/ios

[ Voor 67% gewijzigd door poema op 22-02-2020 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaffyDuck43
FeaR schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:11:
[...]

FLAC kan Meta Data opslaan. Denk aan nummerinformatie als artiest, track, album en album art. Onder de streep zouden beiden gelijk moeten zijn. FLAC is als het ware de ingepakte versie van WAV. Beide zijn lossless.
Ok, thnx, dan gaan we naar FLAC.

De USB aansluiting op de receiver is inderdaad helaas beperkt tot sticks.
Ook de USB aansluiting op de Compalbox van Ziggo is hiervoor niet bruikbaar, had ik ook al geprobeerd.

Wat betreft een tablet en streamen, is wel mogelijk, maar ook als ik naar FLAC ga, kom ik wel dik boven die 128 gB uit.

Jullie hulp heeft me al iets gebracht, rest nog de volgende stap...iets zoeken om de bestanden mee af te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:24
Om af te spelen zou iets als een raspberry pi voldoende moeten zijn. Pak als distro iets zoals moode of volumio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
DaffyDuck43 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:24:
rest nog de volgende stap...iets zoeken om de bestanden mee af te spelen.
De Pi is een goedkope oplossing inderdaad. Moet je wel wat meer zelf doen. Of kijk eens naar de eerder door mij genoemde Bluesound Node. Of een vergelijkbaar model van HEOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaffyDuck43
S1NN3D schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:28:
[...]

De Pi is een goedkope oplossing inderdaad. Moet je wel wat meer zelf doen. Of kijk eens naar de eerder door mij genoemde Bluesound Node. Of een vergelijkbaar model van HEOS.
Bedankt voor je suggestie voor de Bluesound Node of een HEOS (link vermoed ik) , maar ik vrees dat dit een beetje "overdone" is. Ziet er goed uit als streamer, krijgt ook goede recensies, maar wel met een prijskaartje... :/

De specificaties lezende heb ik deze nagenoeg allemaal al in mijn Yamaha receiver zitten inclusief Spotify, Internetradio enz. Daarnaast heb ik al een soort Node in de vorm van een Yamaha WXAD 010. Deze speelt nu in mijn werkkamer de muziek af die gestreamed wordt vanaf de Yamaha receiver via MusicCast. (WXAD 10 aangesloten op oude versterker)
Als dit ding of mijn receiver een USB aansluiting had gehad voor een externe HDD was dit topic in zijn geheel niet nodig geweest, en kon ik de muziek vanaf dit apparaat verder streamen, kwestie van een andere "master" ingeven in de app, maar helaas, die USB poort is er niet... :'(

Enige waar ik naar op zoek ben is iets om mijn eigen gedigitaliseerde media af te kunnen spelen ZONDER computer....

De PI oplossing zal ik eens verder bekijken en zien of dit een beetje makkelijk te doen is met mijn relatief beperkte kennis hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10 13:28

SambalBij

We're all MAD here

DaffyDuck43 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:24:
[...]
De USB aansluiting op de receiver is inderdaad helaas beperkt tot sticks.
Ook de USB aansluiting op de Compalbox van Ziggo is hiervoor niet bruikbaar, had ik ook al geprobeerd.
Eventueel een USB HDD met externe voeding, of aansluiten via een powered USB hub?
USB memory stick of USB HDD is beiden USB mass storage; en zou dus voor het apparaat waar je het op aansluit geen verschil mogen maken. Wel zorgen dat de HDD dan als FAT32 geformatteerd is, en niet als NTFS of ExFAT ofzoiets :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raging_Banana
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-10 22:32
DaffyDuck43 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:24:
[...]

Bedankt voor je suggestie voor de Bluesound Node of een HEOS (link vermoed ik) , maar ik vrees dat dit een beetje "overdone" is. Ziet er goed uit als streamer, krijgt ook goede recensies, maar wel met een prijskaartje... :/

De specificaties lezende heb ik deze nagenoeg allemaal al in mijn Yamaha receiver zitten inclusief Spotify, Internetradio enz. Daarnaast heb ik al een soort Node in de vorm van een Yamaha WXAD 010. Deze speelt nu in mijn werkkamer de muziek af die gestreamed wordt vanaf de Yamaha receiver via MusicCast. (WXAD 10 aangesloten op oude versterker)
Als dit ding of mijn receiver een USB aansluiting had gehad voor een externe HDD was dit topic in zijn geheel niet nodig geweest, en kon ik de muziek vanaf dit apparaat verder streamen, kwestie van een andere "master" ingeven in de app, maar helaas, die USB poort is er niet... :'(

Enige waar ik naar op zoek ben is iets om mijn eigen gedigitaliseerde media af te kunnen spelen ZONDER computer....

De PI oplossing zal ik eens verder bekijken en zien of dit een beetje makkelijk te doen is met mijn relatief beperkte kennis hiervan.
Is een usb stick van 256gb geen optie?
Of is een hardeschijf dan goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:58
Een Yamaha CDM-900 110 Disc Compact Disc Changer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:25

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Je kunt bij een pi verschillende audio hats (uitbereidingskaartjes) kopen met verschillende audio uitgangen. Bijvoorbeeld een digitale optische spdif uitgang die je op je yamaha aansluit. Je kunt aan de pi een hdd hangen maar mijn ervaring (met pi 3) is dat je dan storingen krijgt door 'trillingen' van de hdd. Ik heb het zelf allemaal op een nas staan. Er zijn verschillende muziekapps voor de pi zoals volumio die je oa met je telefoon kan aansturen (muziek kiezen, volume veranderen, dat soort zaken). Ikzelf gebruik ik picore player samen met een ingebouwde LMS server. Maar wellicht zijn er ook dlna alternatieven vanuit een nas. Wat ook nog een mogelijkheid is, is een (qnap) nas met hdmi uitgang die je rechtstreeks op je yamaha aansluit. Besturen kan dan va de pc of vast ook wel een app. Zou je ff moeten uitzoeken.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even een stapje terug :)
Je geeft aan dat je Yamaha receiver gewoon DLNA ondersteunt. Dan heb je dus in weze voldoende aan een DLNA server. Als zelfbouw voor je een beetje lastig blijkt, zou ik voor iets als een pricewatch: Synology DS120j gaan. Ja, da's een NAS en het ding kan dus ook andere dingen, maar koop dat ding, zet er een simpel schijfje in en tank je muziek over. Je kunt daar gewoon een DLNA server als app op installeren, en dat werkt. Kan bijna niet missen of je Yamaha kan hem dan vinden en klaar ben je.
Persoonlijk zou ik zelf voro een 2 bay versie gaan zodat ik het spul in raid kon draaien (niet als backup, maar wel extra stukje veiligheid tegen uitvallende schijven), maar dat is duurder en niet jouw doel. Jij wilt gewoon een device dat je muziek kan serveren, en dat doet dit prima.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaffyDuck43
SambalBij schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:29:
[...]

Eventueel een USB HDD met externe voeding, of aansluiten via een powered USB hub?
USB memory stick of USB HDD is beiden USB mass storage; en zou dus voor het apparaat waar je het op aansluit geen verschil mogen maken. Wel zorgen dat de HDD dan als FAT32 geformatteerd is, en niet als NTFS of ExFAT ofzoiets :)
Receiver kan max FAT32 formattering aan en dus maar max 4gB.....
Raging_Banana schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:33:
[...]

Is een usb stick van 256gb geen optie?
Of is een hardeschijf dan goedkoper?
Worden inderdaad goedkoper, HDD blijven nog even goedkoper, maar kom helaas ook hier op de FAT32 formattering uit.
SjigEd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:42:
Een Yamaha CDM-900 110 Disc Compact Disc Changer?
Interessant apparaat, nog nooit gezien, maar wil van de plastic schijfjes af.. ;)
The Eagle schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:06:
Even een stapje terug :)
Je geeft aan dat je Yamaha receiver gewoon DLNA ondersteunt. Dan heb je dus in weze voldoende aan een DLNA server. Als zelfbouw voor je een beetje lastig blijkt, zou ik voor iets als een pricewatch: Synology DS120j gaan. Ja, da's een NAS en het ding kan dus ook andere dingen, maar koop dat ding, zet er een simpel schijfje in en tank je muziek over. Je kunt daar gewoon een DLNA server als app op installeren, en dat werkt. Kan bijna niet missen of je Yamaha kan hem dan vinden en klaar ben je.
Persoonlijk zou ik zelf voor een 2 bay versie gaan zodat ik het spul in raid kon draaien (niet als backup, maar wel extra stukje veiligheid tegen uitvallende schijven), maar dat is duurder en niet jouw doel. Jij wilt gewoon een device dat je muziek kan serveren, en dat doet dit prima.
Bedankt voor de suggestie, is een beetje een bevestiging van het vooronderzoek uit mijn originele vraag/post waar ik ook een NAS als overwogen optie heb genoemd, en gezien alle eerder gegeven suggesties lijkt dit nu heel erg interessant om verder in te duiken, naast de RaspberryPI, maar waar ik persoonlijk en beetje huiverig voor ben door mijn beperkte kennis ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik zou toch wel een backup of op z'n minst een 2 schijven nas overwegen. Als je (een deel van) je cd's weg gaat doen en er gaat een keer iets mis heb je niks meer.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Raid is geen backup dus als die nas in de hens gaat of waterschade trekt ben je net zover.
Daarentegen is het met een nas wel relatief simpel om cloud backup in te richten, waarbij je bestanden wel veiliger staan.

Ik zie het zo: voor wat TS zoekt qua functionaliteit (foolproof DLNA server) is een nas de meest eenvoudige en voldoende bouwblok. Ongeacht het aantal schijven.

Met een nas kan echter veel meer dan alleen DLNA server en het ding is primair gemaakt voor opslag doeleinden. Wil je hem als dusdanig gebruiken, inclusief mogelijkheden om de opslag later uit te breiden, dan is een nas met meerdere schijven of iig de mogelijkheid daartoe een aanrader.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ja ik zou als ik TS was ook een nas nemen. Ik weet dat raid ook niet 100% safe is. Ik wou alleen maar aangeven dat 1 externe schijf sowieso een groot risico is. Mijn stelling is dat het grootste risico op fouten komt door menselijk handelen (per ongeluk wissen, dat soort zaken) en niet zo zeer externe factoren. Maar hoe dan ook, een extra backup is het veiligst. Zelf heb ik onsite én offsite een backup schijf van m'n nas liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:23
DaffyDuck43 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:38:
[...]

[...]
Volgens mij zit de bestandsgrootte op de beperking van 4GB bij FAT32, maar niet dat je dan geen parities kunt hebben die groter zijn dan 4GB, die laatsten worden toch bepaald door de sectoren, clusters per sector en de clustergrootte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaffyDuck43
BernardV schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 06:16:
[...]

Volgens mij zit de bestandsgrootte op de beperking van 4GB bij FAT32, maar niet dat je dan geen parities kunt hebben die groter zijn dan 4GB, die laatsten worden toch bepaald door de sectoren, clusters per sector en de clustergrootte?
Excuses, inderdaad verkeerde interpretatie.
Verdient de kans om een keer iets te testen, de handleiding is vrij beperkt in zijn mogelijkheden.

Ondersteunde USB-apparatuur De volgende USB-apparaten kunnen worden gebruikt door het toestel. • Dit toestel is geschikt voor USB-geheugenapparaten met FAT16 of FAT32formattering. Probeer geen andere types USB-apparatuur aan te sluiten. • USB-apparaten met versleuteling kunnen niet worden gebruikt. • Er kan niet worden gegarandeerd dat alle USB-apparaten correct zullen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom niet gewoon Spotify?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeraMod

TeraMod

Cloud Enablement Desk

Waarom maandelijks betalen als je al je favoriete muziek al lokaal hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TeraMod schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:49:
[...]

Waarom maandelijks betalen als je al je favoriete muziek al lokaal hebt?
TS is op zoek naar gemak, zijn receiver ondersteund Spotify. Ondanks dat hij de nadruk legt op lossless, maak ik uit de rest van zijn verhaal niet op dat hij op zoek is naar de beste geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeraMod

TeraMod

Cloud Enablement Desk

Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:52:
[...]

TS is op zoek naar gemak, zijn receiver ondersteund Spotify. Ondanks dat hij de nadruk legt op lossless, maak ik uit de rest van zijn verhaal niet op dat hij op zoek is naar de beste geluidskwaliteit.
Dat beantwoord niet mijn vraag

TS heeft wellicht 1000en Guldens en Euro's uitgegeven aan CDs. Waarom maandelijks betalen als de lokale muziek voldoet?

[ Voor 14% gewijzigd door TeraMod op 26-02-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
TeraMod schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:54:
TS heeft wellicht 1000en Guldens en Euro's uitgegeven aan CDs.
Ja, en misschien daarvoor nog wel aan LP's. Die dingen liggen mogelijk ook nog te verstoffen maar daar praten we even niet over. Daarnaast: geld wat al is uitgegeven doet geen pijn meer.

De CD's waren destijds modern, nu zijn ze uit de gratie geraakt en is het streaming wat de klok slaat. Dat er muziek lokaal is maakt niet bijster veel uit, het meeste is ook in Spotify terug te vinden. Het scheelt dan weer dat je alleen maar op een knopje hoeft te drukken om die muziek in een afspeellijst te zetten in plaats van zelf ergens fysiek (of als data) te moeten bewaren. Ik gok dat ruim 80% van de reeds gekochte CD's zo vervangen kan worden door een digitaal equivalent van het album op Spotify.

Dus ja, lekker overgaan naar streaming zonder de zorgen over het beheer etc te hebben.

Verwijderd

Dan zou ik een Matrix Audio Element I aanraden. Host je files op een NAS DLNA of Roon server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
DaffyDuck43 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:38:
[...]

[...]

Worden inderdaad goedkoper, HDD blijven nog even goedkoper, maar kom helaas ook hier op de FAT32 formattering uit.

[...]

Interessant apparaat, nog nooit gezien, maar wil van de plastic schijfjes af.. ;)

[...]

Bedankt voor de suggestie, is een beetje een bevestiging van het vooronderzoek uit mijn originele vraag/post waar ik ook een NAS als overwogen optie heb genoemd, en gezien alle eerder gegeven suggesties lijkt dit nu heel erg interessant om verder in te duiken, naast de RaspberryPI, maar waar ik persoonlijk en beetje huiverig voor ben door mijn beperkte kennis ervan.
Je kan vrij gemakkelijk ook grotere drives als fat32 formatteren... Windows wil dat zelf niet maar dat betekent niet dat het niet kan, een tooltje zoals guiformat kan het gewoon. Mijn autoradio leest ook alleen maar fat32, heb er toch een 64GB sd-kaart in zitten.

• DaffyDuck43
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:52:
[...]

Het is wel mijn doel om zoveel als mogelijk de CD kwaliteit te behouden....
sypie schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:09:
[...]

Ja, en misschien daarvoor nog wel aan LP's. Die dingen liggen mogelijk ook nog te verstoffen maar daar praten we even niet over. Daarnaast: geld wat al is uitgegeven doet geen pijn meer.

De CD's waren destijds modern, nu zijn ze uit de gratie geraakt en is het streaming wat de klok slaat. Dat er muziek lokaal is maakt niet bijster veel uit, het meeste is ook in Spotify terug te vinden. Het scheelt dan weer dat je alleen maar op een knopje hoeft te drukken om die muziek in een afspeellijst te zetten in plaats van zelf ergens fysiek (of als data) te moeten bewaren. Ik gok dat ruim 80% van de reeds gekochte CD's zo vervangen kan worden door een digitaal equivalent van het album op Spotify.

Dus ja, lekker overgaan naar streaming zonder de zorgen over het beheer etc te hebben.
Al mijn oude LP's zijn ook al door de knosti geweest en worden met enige regelmaat afgespeeld op mijn indertijd zelf nieuw gekochte Technics platenspeler gedraaid...
TeraMod schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:54:
[...]

Dat beantwoord niet mijn vraag

TS heeft wellicht 1000en Guldens en Euro's uitgegeven aan CDs. Waarom maandelijks betalen als de lokale muziek voldoet?
Heb ook spotify, maar kom regelmatig tot de conclusie dat er behoorlijke gaten zitten in het aangeboden repertoire, zo heb ik van diverse performers enkele nummers die mijn favoriet waren op een LP of CD nog steeds niet kunnen vinden tussen het aanbod, ja, de "hits" of bekende nummers van een performer wel, maar niet alle complete werken.
Gebruik spotify eigenlijk alleen voor podcasts, of "muzak".
MicGlou schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:27:
[...]

Je kan vrij gemakkelijk ook grotere drives als fat32 formatteren... Windows wil dat zelf niet maar dat betekent niet dat het niet kan, een tooltje zoals guiformat kan het gewoon. Mijn autoradio leest ook alleen maar fat32, heb er toch een 64GB sd-kaart in zitten.
Thnx voor de info, zodra ik een wat grotere USB stick voorhanden heb, zal ik eens experimenteren.

Aan alle reageerders, hartelijk dank voor jullie warme belangstelling en "meedenk" onderwerpen.. _/-\o_ _/-\o_
Ben op dit moment serieus aan het onderzoeken om een NAS aan te schaffen, hiervoor kom ik weer op een heel ander gebied van uitdagingen. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaffyDuck43
Gisteren geexperimenteerd met een 128gig USB stick, FAT32 format, en ‘t werkt perfect.!!!
Dus voor een bedrag van €21,95 en €0,73 thuiskopie heffing heb ik wat ik wilde bereiken.
Iedereen bedankt voor de tips, soms zit je op een verkeerd spoor en wordt je door dit forum de juiste richting gebracht. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

NAS komt er zeker nog wel een keer, maar aanschafplan kan voorlopig even de koelkast in.
Pagina: 1