vloerverwarming afstand HOH buis en dikte i.v.m warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy22
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-07 21:01
Mijn vraag
...
Goedemiddag,

wij krijgen binnenkort vloerverwarming met keramische tegels. Wij hebben een koud huis jaren 70. Vloer is slechts met 5 cm piepschuim geïsoleerd. Wel HR++ ramen. We willen eerst kijken hoever we komen met de huidige vloerisolatie. We stoken eigenlijk nooit meer dan 20/21 graden in de kamer

Dit is wat ze willen doen. ( onder) Nu lees ik overal dat HOH 10 cm moet zijn. De maat van de buis zegt mij zo niets.
Hij moet wel over een paar jaar klaar zijn voor een warmtepomp. Kan ik dan ook deze buis nemen maar wel HOH 10 cm ??

Vloerverwarming in woonkamer en hal als hoofdverwarming ingefreesd en aangesloten
op de bestaande cv-installatie. Inclusief By-pass en pompschakelaar. Systeem tot 50 m2.
(5 groepen)
Buis 14x2 gelegd H-o-H 12,5cm
...

Alvast bedankt.
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:56
Voor een warmtepomp of niet, ik zou als hoofdverwarming nooit minder dan 16x2 (of 15x1,5) met hoh 10 gaan.
14x2 met 12,5 is gewoon verkeerd bezuinigen. Als je toch bezig bent, dan gelijk goed doen. Zeker met infrezen, hoeveel vloer komt er nog overheen? Als dat maar een paar cm is krijg je temperatuurverschil met een te gote hoh afstand.
Kan je onder de vloer om extra te isoleren? Zou ik dat gelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy22
Dank je wel. Dat heeft dus niets met een eventuele waterpomp later te maken? Er komt een tegel overheen van ongeveer 7 mm.Het gaat niet om bezuinigen. Wil gewoon het beste hebben wat het is een koud huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Afgelopen week nieuwe opvanghuizen voor asielzoekers tijdens de bouw bezocht, erge kleine woningen, beneden 3 groepen vloerverwarming via warmtepomp met 20mm buizen 10cm hoh ,lengte zal niet meer zijn dan 80 meter per groep.

In mijn nieuwe eigen huis ga ik zelf de VV leggen, 20mm buis, lengte +/- 80 meter, hier en daar doe ik 8 cm hoh, warmte via lucht/ water warmtepomp, totaal 8 misschien 9 groepen.

[ Voor 3% gewijzigd door frisianstar op 22-02-2020 17:22 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Dutchguy22 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:58:
Dank je wel. Dat heeft dus niets met een eventuele waterpomp later te maken? Er komt een tegel overheen van ongeveer 7 mm.Het gaat niet om bezuinigen. Wil gewoon het beste hebben wat het is een koud huis.
dingen die je later niet kan aanpassen moet je in 1x goed doen. warm krijgen doe je het wel, met die waardes. maar met 16x2mm buizen en hoh 10cm en max 100meter per groep heb je gewoon meer zekerheid. dan krijg je een warm huis tegen minder energie. hoofdleidingen op duims/32mm houden voor nog meer zekerheid.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

frisianstar schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:21:

In mijn nieuwe eigen huis ga ik zelf de VV leggen, 20mm buis, lengte +/- 80 meter, hier en daar doe ik 8 cm hoh, warmte via lucht/ water warmtepomp, totaal 8 misschien 9 groepen.
dan heb je een flinke afgifte/flow, maar kan je warmtepomp ook zoveel vermogen leveren? het is beter om het geheel op elkaar af te stemmen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

inderdaad niet minder dan 16mm en groepen max 80 meter

let ook op dat je direct een (z)LTV verdeler krijgt , eentje die dus het bijmegen kan regelen

met een gewone open verdeler gaat je WP nooit goed werken en waarschijn je modulerende cv ook niet. laat je daar niet in ompraten. zie diverse topic waar ik daar veel over geschreven heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy22
Hartelijk dank allemaal. Ik ga het even op me in laten werken.
Dan overleggen met degene die het gaat aanleggen. Je hebt maar 1 kans om het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Dutchguy22 je moet deze discussie eens volgen voor de keuze van de verdeler. Vooral dit stukje: Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Vraag is dus of je een LTV verdeler met of zonder menggroep moet nemen. Voor een warmtepomp is een gesloten verdeler (zonder menging) het beste. Maar anders zal je toch naar eentje moeten welke later alsnog makkelijk om te bouwen is tot een gesloten type.

Pagina: 1