VW Polo: Defecte start-stop?

Pagina: 1
Acties:

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:46
Dag allen,

Ik heb sinds een klein half jaar een VW Polo als firmawagen, en ben er tot nu toe heel tevreden over geweest.
Maar deze week heb ik me tot driemaal toe in een extreem gevaarlijke situatie bevonden waarbij de start stop automatisch activeerde terwijl ik aan hoge snelheid reed, of me net op een kruispunt bevond!
De motor startte telkens opnieuw (Want ik had m'n koppeling ingedrukt), maar viel daarna meteen weer uit. Dit verschillende keren na elkaar, waarna uiteindelijk de melding op het display kwam "Please restart engine manually". Dit lukt, maar ook dan weer zet die start stop m'n motor gelijk weer uit! Op het knopje drukken om de start stop uit te schakelen heeft geen zin, want als je manueel start is hij altijd weer geactiveerd, dus beland ik telkens in een vicieuze cirkel. Het enige wat lijkt te helpen is om te starten met het gaspedaal diep ingedrukt, zodat hij meteen na het starten in hoge toeren gaat en niet uitschakelt.

Ik heb uiteraard al een mail gestuurd naar de Leasingmaatschappij met de vraag of dit defect met spoed hersteld kan worden, maar ik vroeg me af of dit een gekend probleem is, en of er een manier bestaat om deze situatie te voorkomen of op een veilige manier in het verkeer op te lossen. Want de kans dat ik het tijdens mijn volgende rit weer voor ga hebben is reëel en moet toegeven dat het me niet bepaald een veilig gevoel geeft tijdens het rijden...

Heb al wat gegoogled, maar niet echt veel relevant gevonden.

Alvast bedankt!

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:51
Als het je echt zo'n onveilig gevoel geeft was het geen beter idee om de lease maatschappij even te bellen en per direct een afspraak maken bij de garage om na te laten kijken?

Dit hoeft niet je start-stop systeem te zijn maar kan bijvoorbeeld ook een storing ergens in je ecu zijn.

Ik zou er toch niet mee rond blijven rijden.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Verwijderd

Je hebt het over stop start nadat hij is uitgevallen.

Maar gebeurd het ook als je sochtends start, spot start uitzet en dan gaat rijden?

Het meest makkelijke is naar de VW rijden, uitlaten lezen. En aan de hand van wat er moet gebeuren de leasemaatschappij hier over informeren en een vervangende auto vragen..

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Ik zit veel op het Polo forum en lees veel over de ervaringen van de nieuwe Polo. Dit is de eerste keer dat ik dit lees, dit lijkt me een prima reden om maandagmorgen direct mee naar de dealer/verdeler (je schrijft firmawagen, dus vermoed BE) te rijden.

Interpolis, glashelder!

• Opifex
Maikel64 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:55:
Als het je echt zo'n onveilig gevoel geeft was het geen beter idee om de lease maatschappij even te bellen en per direct een afspraak maken bij de garage om na te laten kijken?

Dit hoeft niet je start-stop systeem te zijn maar kan bijvoorbeeld ook een storing ergens in je ecu zijn.

Ik zou er toch niet mee rond blijven rijden.
Vrijdagavond was de laatste keer dat ik het voorhad. Dat was de gevaarlijkste situatie van de week, en was ook de druppel die zei "Dit kan echt niet meer... Hier komen ongelukken van...". Omdat dat al buiten de werkuren was heb ik een email gestuurd ipv. te bellen, maar misschien is het inderdaad best om maandag even te bellen ipv. hun antwoord af te wachten.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:03:
Je hebt het over stop start nadat hij is uitgevallen.

Maar gebeurd het ook als je sochtends start, spot start uitzet en dan gaat rijden?
Neen, als ik vertrek en ga rijden is alles heel normaal en heb ik geen enkele last van de start-stop (toegegeven, soms schakelt hij wat te vroeg uit naar mijn mening, maar dat is iets wat meerdere bestuurders vinden als ik het zo lees). Het is vaak pas na een 15 a 20km rijden, op een onverwachts moment dat dit zich voordoet. De eerste maal toen ik terug wou vertrekken na het stoppen voor een verkeerslicht, de tweede maal toen ik in een file stond, de derde maal toen ik bergaf aan het uitbollen was om verderop te stoppen voor het rode licht aan een kruispunt.
Het meest makkelijke is naar de VW rijden, uitlaten lezen. En aan de hand van wat er moet gebeuren de leasemaatschappij hier over informeren en een vervangende auto vragen..
Thing is dat dit m'n eerste keer met een leasingwagen is, en ook geen idee heb wat de juiste procedure is. Ga ik gewoon naar een garage, en vertel ik hun dat ze het maar moeten regelen met de leasingfirma? Het is omdat ik dit niet goed wist dat ik eerst een mailtje heb gestuurd met de vraag over welke stappen ik moet ondernemen.
TheIbex schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:03:
Ik zit veel op het Polo forum en lees veel over de ervaringen van de nieuwe Polo. Dit is de eerste keer dat ik dit lees, dit lijkt me een prima reden om maandagmorgen direct mee naar de dealer/verdeler (je schrijft firmawagen, dus vermoed BE) te rijden.
Klopt, BE. Het liefst van al zou ik inderdaad 's ochtends al ergens binnengaan. Probleem is dat ik niet weet wat de juiste procedure is. Ik zou ook een vervangwagen moeten hebben, want op m'n werk gaan ze het ook niet leuk vinden als ik een paar dagen niet kom opdagen omdat m'n Polo tegenwerkt :)
Contractueel heb ik recht op die vervangwagen, maar ik vermoed dat ik daarvoor wel de juiste procedure moet volgen. Daarom dat ik eerst het mailtje stuurde.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Opifex Bel de leasemaatschappij op.

Verder heb je toch wel instructies ontvangen wat te doen bij pech onderweg....

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Opifex
Ik ging er vanuit dat deze niet in het weekend bereikbaar zouden zijn, maar ik las net (dankzij Google openingstijden) dat het nummer op hun website 24/7 bereikbaar is. Ik ga zo meteen bellen! :)
Verder heb je toch wel instructies ontvangen wat te doen bij pech onderweg....
Die hebben we gekregen: Een powerpoint met instructies vlak voordat we de wagen gingen ophalen. Daar herinner ik me een half jaar later niet veel meer van :)

EDIT: heb ook gezocht naar instructies op hun website, maar kan niet echt iets vinden...

[ Voor 7% gewijzigd door Opifex op 22-02-2020 13:24 ]

Verwijderd

In je auto zit een knop om de start stop uit te zetten.
Als je straks gaat rijden, zet eens de start stop uit.

Gaat dan je motor ook nog na 20km uit? Of blijft hij aan en is er geen probleem waarneembaar.

Dus niet normaal wegrijden. Starten, de knop indrukken en start stop uitzetten.. ik begrijp dat als je hem niet uitzet voordat je weg rijd dat de motor op enig moment uitvalt... ( Dat is start stop eigen)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Opifex schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:23:
[...]

Ik ging er vanuit dat deze niet in het weekend bereikbaar zouden zijn, maar ik las net (dankzij Google openingstijden) dat het nummer op hun website 24/7 bereikbaar is. Ik ga zo meteen bellen! :)

[...]

Die hebben we gekregen: Een powerpoint met instructies vlak voordat we de wagen gingen ophalen. Daar herinner ik me een half jaar later niet veel meer van :)

EDIT: heb ook gezocht naar instructies op hun website, maar kan niet echt iets vinden...
Neem aan dat er is de map met oa handleiding etc. wel info te vinden is

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Opifex
Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:25:
In je auto zit een knop om de start stop uit te zetten.
Als je straks gaat rijden, zet eens de start stop uit.

Gaat dan je motor ook nog na 20km uit? Of blijft hij aan en is er geen probleem waarneembaar.
Dit was ik inderdaad al van zin, zolang het probleem niet gerepareerd is ;)
Ik ga er vanuit dat het een probleem is met de start stop, en het dus niet meer optreedt. Maar ik kan fout zijn... (Ben geen auto-kenner...)
Dus niet normaal wegrijden. Starten, de knop indrukken en start stop uitzetten.. ik begrijp dat als je hem niet uitzet voordat je weg rijd dat de motor op enig moment uitvalt... ( Dat is start stop eigen)
Dat start-stop activeert als je stopt, dat is normaal. Maar niet als je je koppeling nog hebt ingedrukt, niet wanneer je nog in versnelling staat, en al helemaal niet als je nog 60 km/u rijdt.
Het is ook niet normaal dat je in een repetitieve-loop terecht komt waarin de start stop elke seconde aan en weer uit gaat, waar je niet uit geraakt.

Verwijderd

Dus, na 3 keer vragen... Als je het startstop uitzet nadat je start, dan heb je gedurende de hele rit er geen enkel probleem mee.
Geen uitvallend motor geen gezeur .

Mooi dan weet je nu 1 ding zeker, en 1 ding vermoedelijk zeker.

1. Met het systeem uit, kan je zonder gevaar naar de garage toe.
2. Vermoedelijk zit er dus een probleem in het startstop, misschien een sensor...

Persoonlijk geen ervaring met startstop, permanent uit op de polo tdi.. vind het icm dsg verschrikkelijk. Laatst wel gereden is een handbak Nissan. En dat werkt het en stuk beter voor mijn gevoel...

• Opifex
Net even gebeld met het telnummer op de website. Blijkt dat dit in het weekend enkel een depannagedienst is en ik dus best maandag nog eens bel. Zal nog even moeten wachten dus.
Pagina: 1