144hz niet beschikbaar via HDMI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civillian1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-04 09:07
Hallo,

Ik heb een monitor gekocht met 144Hz maar ik kan enkel de 60hz selecteren. 144 staat niet eens in het lijstje terwijl mijn videokaart dat toch ZEKER kan leveren.

het scherm: https://www.acer.com/ac/en/US/content/model/UM.FG6AA.B01

ik heb een Radeon rx 5700xt.

het grote probleem: dit scherm heeft geen Dport 8)7 En de videokaart heeft geen DVI aansluiting. Het enige wat ik kan aansluiten is HDMI.

nu heb ik gelezen dat je met HDMI zelden verder komt dan 60Hz. ook bij de nieuwere versies (die in principe 144Hz ondersteunen) gaat het schem dat vaak niet aannemen.

Ik kan er niet meer aanuit. Ik zou heel graag mijn games op 144Hz draaien maar zal voorlopig genoegen moeten nemen met 60hz...

Maar heeft iemand dit probleem ook al gehad? hoe heb je dit opgelost? is dit nota bene oplosbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:07
Verloopje gebruiken van Displayport naar DVI-DL en een dual link DVI kabel gebruiken dan zou het gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
.Maarten schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:30:
Verloopje gebruiken van Displayport naar DVI-DL..
Die zijn niet bepaald goedkoop, en dan heb je vaak nog maximaal 120 Hz:

pricewatch: Startech.com DP2DVID2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

civillian1 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:23:
Hallo,

Ik heb een monitor gekocht met 144Hz maar ik kan enkel de 60hz selecteren. 144 staat niet eens in het lijstje terwijl mijn videokaart dat toch ZEKER kan leveren.

het scherm: https://www.acer.com/ac/en/US/content/model/UM.FG6AA.B01

ik heb een Radeon rx 5700xt.

het grote probleem: dit scherm heeft geen Dport 8)7 En de videokaart heeft geen DVI aansluiting. Het enige wat ik kan aansluiten is HDMI.

nu heb ik gelezen dat je met HDMI zelden verder komt dan 60Hz. ook bij de nieuwere versies (die in principe 144Hz ondersteunen) gaat het schem dat vaak niet aannemen.

Ik kan er niet meer aanuit. Ik zou heel graag mijn games op 144Hz draaien maar zal voorlopig genoegen moeten nemen met 60hz...

Maar heeft iemand dit probleem ook al gehad? hoe heb je dit opgelost? is dit nota bene oplosbaar?
toon volledige bericht
Kan je dan niet beter je monitor terugsturen naar de winkel?

[ Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 22-02-2020 12:44 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• civillian1
Dwarlorf schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:43:
[...]

Kan je dan niet beter je monitor terugsturen naar de winkel?
dat is denk ik wat te laat. ik heb dit schem al lang. mijn vorige pc haalde 144hz op geen stukken na dus ik heb dit nooit gemerkt lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
HDMI naar DVI kabel is nog een goedkope optie. Ik heb alleen geen idee met welke refreshrate je dan gaat eindigen. 120 max misschien? Dat zou al een eind in de richting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:51

De Nelis

en anders maar niet...

Aikon schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:01:
HDMI naar DVI kabel is nog een goedkope optie. Ik heb alleen geen idee met welke refreshrate je dan gaat eindigen. 120 max misschien? Dat zou al een eind in de richting zijn.
Dat gaat hem zeker niet worden. max. 60Hz. De beste oplossing is dit scherm verkopen en een nieuw kopen met displayport aansluiting of dure verloopkabels.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@civillian1 Altijd een GPU v Monitor combi kopen die werken met elkaar.

pricewatch: LogiLink CV0058B

[ Voor 44% gewijzigd door Hackus op 22-02-2020 15:32 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:38
Hackus schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:26:
@civillian1 Altijd een GPU v Monitor combi kopen die werken met elkaar.

pricewatch: LogiLink CV0058B
Die is single link: http://www.logilink.com/media/datasheets/CV0058B.pdf

De normaal ( €50) geprijsde Dual link adapters zijn al een aantal jaren geleden uit de Pricewatch verdwenen.

DVI is een erg oude standaard en dat was het 5 jaar geleden ook al. Helaas zijn veel fabrikanten gewoon doorgegaan met dual link DVI terwijl er al Displayport was wat het ook had gekund en niet antiek was.

Als je deze zou kunnen regelen, dan is de prijs nog erg ok: https://www.dell.com/en-u...-adapter-m-f/apd/a7102180

Als je naar zo’n adapter zoekt, moet je een actieve adapter hebben die 2560x1440(/1600) doet @60 Hz. Die zijn namelijk echt dual link. (Vaak wordt er gezegd dat alle 24+1 pinnen zijn aangesloten/aanwezig zijn, maar dat wil niet zeggen dat het ook Dual link werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Wat je kan doen is in AMD driver een aangepaste resolutie creëren. Dat doe je door naar instellingen te gaan, dan beeldscherm en dan een aangepaste resolutie maken. Dit dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y5IvnR2TfPnCXU6QJeLxMVEg/full.jpg

Ik heb het zelf laatst eens gedaan tot 120Hz als experiment met mijn RX5700XT. Of het helemaal stabiel is, kan ik je niet zeggen. Dat kan variëren per monitor en HDMI kabel.

Waarschijnlijk is het dan ook beter om dit scherm te retourneren en iets met displayport te kopen. Nu lijkt een groot deel van de driverproblemen met de RX5700 series toch te herleiden naar niet gecertificeerde displayport kabels. Ben er de afgelopen week zelf druk mee bezig geweest en de resultaten voor mij zijn vrij hoopgevend. Helaas krijg je dus bij zo ongeveer elke monitor een niet gecertificeerde kabel. Waarom Navi precies zo gevoelig lijkt te zijn en andere videokaarten niet, ik weet het echt niet. Ik zou er dus meteen een gecertificeerde DP1.4 kabel van Club3D erbij halen of dit overwegen als je black screens krijgt. In het ergste geval is het overkill want deze kabels kunnen veel hogere resoluties aan.
categorie: Kabels

Qua schermen zou ik eens overwegen naar een VA of zeker IPS te kijken. TN is nog steeds het beste als het om pure snelheid gaat, maar als je goed gaat zoeken naar reviews dan kan met name IPS wel eens heel wat beter zijn. Het gaat bij IPS vooral om ghosting. Als dat niet al te erg is, dan is de kleurenweergave van IPS veruit superieur aan TN zonder echt verlies aan verversingssnelheid. Een verlies dat je met een goedkopere VA monitor met een verversingssnelheid van 144Hz waarschijnlijk wel hebt. Ik zou eens beginnen met dit lezen over de keuzes. :)
https://www.techspot.com/article/1788-display-tech-compared/

Nee laat maar, scherm kan niet meer terug. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 22:31

Trygve

Redacteur
Die monitor moet gewoon 144 Hz kunnen doen. De 5700XT heeft hdmi 2.0 dus dat zit ook goed.

Heb je al in het menu/OSD van de monitor zelf (dus met de knoppen aan de onder-/zijkant) gekeken of hij niet toevallig op een "hdmi 1.4 legacy" modus ofzo staat? En ook een andere hdmi-kabel geprobeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door Trygve op 23-02-2020 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
r100 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 08:44:
Die monitor moet gewoon 144 Hz over hdmi kunnen doen. De 5700XT heeft hdmi 2.0 dus dat zit ook goed.
Oh ja, en waaruit blijkt dat dan uit?

Veruit het meeste van deze oude monitoren kunnen alleen 144hz door middel van DVI Dual link. Dat was destijds de (flink achterhaalde) standaard. Hdmi 2.0 bestond wel (2013), maar NVidia bijvoorbeeld had het pas vanaf 2016 in zijn Titan X/1000-reeks kaarten.

Acer-forum (wel in het Duits): https://community.acer.co...mit-144-hz-dringend-hilfe
Des Rätsels Lösung:
GN246HL / GN276HL sind Nvidia 3D Vision Monitore aus 2014/2015 und 120/144Hz funktionieren dort ausschließlich über Dual Link DVI-Kabel. Niemand weiß warum kein HDMI 2.0 oder DP 1.2 verbaut wurde, beides gab es zu der Zeit schon :'(
Meestal staat dit wel in de manual, maar die kan ik nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 22:31

Trygve

Redacteur
White Feather schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:09:
[...]
Hdmi 2.0 bestond wel (2013), maar NVidia bijvoorbeeld had het pas vanaf 2016 in zijn Titan X/1000-reeks kaarten.
Maxwell (2014) had al hdmi 2.0, maar qua monitoren uit die tijd was het inderdaad een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
r100 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:43:
[...]

Maxwell (2014) had al hdmi 2.0, maar qua monitoren uit die tijd was het inderdaad een drama.
Crap. Je hebt gelijk, de 2e generatie Maxwell inderdaad. Had op Wiki bij Maxwell gekeken en daar stond het niet als nieuwigheid (was natuurlijk ook geen Maxwell nieuwigheid) bij Pascal wel.

Toen kon je al aan zien komen dat DVI uiteindelijk de nek omgedraaid zou worden, er was wel een alternatief (Displayport), maar die werd nog nauwelijks gebruikt, alleen op dure monitoren. HDMI 2.0 liet op zich wachten.

1080p high refreshrate-monitoren en (Koreaanse) 2560x1600 uit die tijd hebben vaak dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
White Feather schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:09:
Meestal staat dit wel in de manual, maar die kan ik nergens vinden.
Het staat er wel in, maar het sterretje lijkt niet op de goede regel te staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/96sa6pEFk5X1RTkfmgC1fGYm/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Nielson schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:01:
[...]
Het staat er wel in, maar het sterretje lijkt niet op de goede regel te staan:

[Afbeelding]
Lol, ja. Zoek het sterretje :)

Ik kon geen manual vinden op mijn mobiel, nu wel gevonden op desktop (idd die lijst).

Er staat wel dat je voor 3D Vision Dual Link nodig hebt, maar theoretisch gezien zou dat ook kunnen omdat HDMI toen geen 3D-ondersteuning had (niet per se voor de hoge refreshrate).

Deze nog gevonden:
https://za.answers.acer.c...1080-%40144-hz-resolution
GN246HL 1920x1080 @144 Hz resolution

How do I configure my display to use the 144 Hz setting?

There are several requirements needed to run this monitor at 1920x1080 resolution at 144 Hz:

Make sure your video card supports the 144Hz refresh rate.
Set the resolution to 1920x1080 @144Hz.
Set the monitor to 2D mode.
Make sure you are using a Dual-link DVI cable, which supports 56-144 Hz (2D) and 56-120 Hz (3D).
Make sure you are not using any switches, splitters, adapters, or converters. The DVI cable must be connected directly between the PC and the monitor.
Kan dus idd niet via een andere aansluiting dan dual link DVI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DVI-I Dual link bestaat en DVI-D Dual link. DVI-D accepteert alleen digitaal signaal, en DVI-I zowel analoog als digitaal.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/DVI_Connector_Types.svg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civillian1
soit.

thanks voor alle antwoorden!

hoewel ik eerlijk moet zeggen dat het mij zeker niet duidelijker is geworden lol. eindconclusie: dit was een monitor die destijds binnen budget paste en als leuke meerwaarde had dat hij 144hz ondersteunt. dit is echter blijkbaar met veel maar-en en als-en bij.

ik hou het voorlopig bij 60hz. heb een ander probleempje dat ik eerst wil tackelen: mijn hardware zit ergens met een serieuze bottleneck. als ik aan het gamen ben verlies ik soms voor enkele SECONDEN alle controle en ben ik eigenlijk een vogel voor de kat. Meer daarover in een ander topic dat ik hier wel even link als ik het geschreven heb...
Pagina: 1