Zoek een stille cpu koeler voor m'n ryzen 2600

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:01
Ik heb een ryzen 2600 met stock cooler in de woonkamer staan in een coolermaster masterbox lite kast.

m'n vriendin en ik ergeren ons scheel aan dat op en af gezoem van de stock koeler, welke koeler is aan te raden voor een stille werking in de huiskamer?

De pc word niet overclockt.

Wat heb ik gevonden,, de Dark Rock 4, de scythe Mugen, Noctua wat het beste schijnt te zijn. Of voldoet een Artic freezer esport ook voor 18 euro? Het gaat om stilte wat het belangrijkste is

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
bedankt voor je reactie, maar die testresultaten zeggen me niet zoveel. gaat om temperatuur en mij gaat het meer om stilte en geen gezoem. Dat haal ik niet uit een tabel..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:19

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Je hebt het over "op en af gezoem" Bedoel je dat de fans af en toe aan gaan en vrij snel weer uit? Je kunt ook kijken of je de fancurve wat kan aanpassen op de temperatuur van je PC om dat te verminderen. Scheelt je mogelijk een extra uitgave.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:00
jasper2603 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:37:
bedankt voor je reactie, maar die testresultaten zeggen me niet zoveel. gaat om temperatuur en mij gaat het meer om stilte en geen gezoem. Dat haal ik niet uit een tabel..
Er staat toch vrij duidelijk een DB nummer boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
Dwarlorf schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:40:
Je hebt het over "op en af gezoem" Bedoel je dat de fans af en toe aan gaan en vrij snel weer uit? Je kunt ook kijken of je de fancurve wat kan aanpassen op de temperatuur van je PC om dat te verminderen. Scheelt je mogelijk een extra uitgave.
Daar had ik al aan gedacht, heb al verschillende profielen geprobeerd, hij staat nu op silent. Maar je hoort hem constant op en af gaan terwijl ik alleen maar wat surf en wat office programma's draai. Erg irritant, maar wat kun je verwachten van zo'n standaar koelertje, vandaar dat ik nu een stille oplossing zoek, maar door de bomen het bos niet meer zie.. Alles lijkt gericht op overclocken en dat doe ik nou net niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
WEBGAMING schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:44:
[...]

Er staat toch vrij duidelijk een DB nummer boven.
Ja klopt, maar als ik de stock koeler erbij pak in de tabel dan komt die zelfs nog redelijk uit de test, nou dat gezoem is echt super irritant. Ik hoop dat iemand hetzelfde probleem heeft gehad en daar een goede oplossing voor heeft gevonden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:00
Als de temperatuur toch niet boeit, moet je gewoon de fan vastzetten op 1 toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:19

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

jasper2603 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:45:
[...]

Daar had ik al aan gedacht, heb al verschillende profielen geprobeerd, hij staat nu op silent. Maar je hoort hem constant op en af gaan terwijl ik alleen maar wat surf en wat office programma's draai. Erg irritant, maar wat kun je verwachten van zo'n standaar koelertje, vandaar dat ik nu een stille oplossing zoek, maar door de bomen het bos niet meer zie.. Alles lijkt gericht op overclocken en dat doe ik nou net niet
Zijn dat vaste profielen? Want ik kan bijvoorbeeld zelf in de bios een curve instellen. Bij mij was het omslagpunt dat de fan aan ging op 50 graden en de temp fluctueerde tussen de 48 en 52 graden, een aanpassing dat ie bij een iets hogere temperatuur dan 52 graden harder ging draaien is nu meestal voldoende.

Maar als je wat wilt kopen, ik ben zelf fan (pun intended) van Noctua. Afhankelijk van de ruimte in je case kan je grotere of kleinere versies nemen hierbij is de TDP van je processor van belang. niet alle kleine fans zijn goed genoeg voior hogere TDP's maar die 2600 heeft zo te zien een TDP van 65. Dus dan zou bijvoorbeeld de pricewatch: Noctua NH-L9x65 SE-AM4 kunnen (heb ik zelf ook)

Wat Webgaming zegt is ook een goede. Gewoon vast zetten op het max acceptabele geluid dat je wenselijk vind. Mits het voldoende koelt uiteraard.

[ Voor 22% gewijzigd door Dwarlorf op 22-02-2020 11:57 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palme50
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-09 10:58
pricewatch: Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)

Zelf gebruik ik deze op mijn Ryzen 2600.
Lekker stil en koelt meer dan goed.
En niet te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Arctic Freezer 34 Esports DUO gekocht vanwege de prijs van 4 tientjes en de looks. En ik ben tot nu toe heel tevreden over de koeler. Wil je echt fluisterstil dan kom je inderdaad uit bij de Noctua's en de Dark Rocks. Maar die zijn dan ook weer wat duurder. Maar je hebt volgens mij een case waar je in kunt kijken. Die Arctic CPU koelers kun je ook nog in verschillende kleuren bestellen. Best wel leuk moet ik zeggen, en werkt goed! :9

Edit: oh ik zie dat iemand mij net is voorgeweest O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2020 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@jasper2603 Gelid Tranquillo Rev. 4 B, is niet duur, koelt beter en is stiller dan meegeleverde.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:37
jasper2603 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:37:
Als je nu gewoon eens een test leest voordat je commentaar geeft omdat het niet gelijk het antwoord is waar jij naar op zoek bent. Bovendien geef je nu pas aan dat het op en aan gaan je vooral ergert.

Je kunt daar zien dat bij 30 dB de standaard AMD-koeler 69,9 graden doet versus de esport 53,2. De esports is dus stukken beter.

Dan kun je ook zien dat bij 95 watt de esport de Cpu op 62,1 graad houdt op 30 dB. Dat is een prima maximum-temperatuur en erg stil.

https://nl.hardware.info/...te-ryzen-2-stroomverbruik
Ryzen verbruikt max net iets meer dan 80 watt.

http://lichtbeeldgeluid.n...-hard-klinkt-een-decibel/
30 Erg stil Bibliotheek (30-40 dB), zacht gefluister op 5 m, opnamestudio
Bij volle belasting hoeft de fan dus nauwelijks wat te doen en als je de fan dus instelt op 1 toerental dusdanig dat hij dat ook bij volle belasting trekt, dan heb je dus helemaal geen opspinnende fan meer.

[ Voor 9% gewijzigd door White Feather op 22-02-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
White Feather schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:52:
[...]

Als je nu gewoon eens een test leest voordat je commentaar geeft omdat het niet gelijk het antwoord is waar jij naar op zoek bent. Bovendien geef je nu pas aan dat het op en aan gaan je vooral ergert.

Je kunt daar zien dat bij 30 dB de standaard AMD-koeler 69,9 graden doet versus de esport 53,2. De esports is dus stukken beter.

Dan kun je ook zien dat bij 95 watt de esport de Cpu op 62,1 graad houdt op 30 dB.

https://nl.hardware.info/...te-ryzen-2-stroomverbruik
Ryzen verbruikt Max net iets meer dan 80 watt.

Bij volle belasting hoeft de fan dus nauwelijks wat te doen en als je de fan dus instelt op 1 toerental dusdanig dat hij dat ook bij volle belasting trekt, dan heb je dus geen opspinnende fan meer.
Ik heb deze vergelijking gemaakt op hardware.info:
https://nl.hardware.info/...6551-392156-412615-440723

Zo te zien lijkt te gelid stil en de scythe mugen ook. Ik heb m'n fanprofiel op een vast toerental ingesteld, dat is wel beter, maar het blijft een irritant gezoem. M'n vriendin ergert zich er flink aan. Het zal wel een nieuwe koeler worden dus.
Wel bijzonder om te horen dat veel mensen de artic een fijne koeler vinden en dat niet zo direct uit de testen naar voren komen. Als ik op internet kijk naar koelers, komen de noctua's en dark rock serie elke keer boven drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-09 14:28
Zelf deze op mijn 2600x, koelt goed en hoor hem nooit:

pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev. B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Een Mugen 5 en een Dark Rock koop je als je een 3700x of 3900x hebt.
Ik heb een Mugen PCGH op mijn 3900x zitten.

Zwaar overdreven met een mogelijk af te voeren TDP van 200 watt (Dark Rock) op een 65 watt processor.

En ja, uiteraard komen de zwaargewichten (dus ook qua prijs!) standaard bovenaan in iedere test. Er is gewoon weinig interesse in de rest. Maar die esports is wel gemiddeld € 45 en een Mugen € 55 en die is voor die prijs wel heel wat beter. Maar nogmaals, niet nodig.

Een Noctua UH-U9S is op 30 dB en 65 watt 7 graden warmer dan een Dark Rock.
https://nl.hardware.info/...estresultaten-socket-115x
Op 130 watt 30 dB is dat 14 graden. Dan gaat het pas echt verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jasper2603 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:00:
[...]

Ik heb deze vergelijking gemaakt op hardware.info:
https://nl.hardware.info/...6551-392156-412615-440723

Zo te zien lijkt te gelid stil en de scythe mugen ook. Ik heb m'n fanprofiel op een vast toerental ingesteld, dat is wel beter, maar het blijft een irritant gezoem. M'n vriendin ergert zich er flink aan. Het zal wel een nieuwe koeler worden dus.
Wel bijzonder om te horen dat veel mensen de artic een fijne koeler vinden en dat niet zo direct uit de testen naar voren komen. Als ik op internet kijk naar koelers, komen de noctua's en dark rock serie elke keer boven drijven.
Veel testen zijn ook voor zgn zwaarder gebruik, en prijsklasse boven de €50,-. als een koeler op low-profile weinig geluid maakt, dan is het toch prima. kijk ook eens naar de fans is je kast, die kun je ook in zgn rubbertjes trekken ipv geschroefd

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40
Maar een cpu koeler is maar een deel van het verhaal he. Heb je een behuizing met geluidswerende panelen bijvoorbeeld? Dat helpt ook enorm. Heb je nog andere fans in je behuizing? Hier valt ook een hoop te winnen (koelere luchtaanvoer bij de CPU betekent dat die CPU-fan minder z'n best hoeft te doen).

Sowieso eerst even alles stofvrij maken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Ramon op 22-02-2020 14:52 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hackus schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:20:
[...]

Veel testen zijn ook voor zgn zwaarder gebruik, en prijsklasse boven de €50,-. als een koeler op low-profile weinig geluid maakt, dan is het toch prima. kijk ook eens naar de fans is je kast, die kun je ook in zgn rubbertjes trekken ipv geschroefd
Precies dit. Het zwaarste waarvoor ik mijn PC gebruik is gaming. Ik doe niks geks wat de CPU veel meer belast. Daarom is een aftermarket koeler van 3 á 4 tientjes meer dan genoeg voor een doorsnee gaming pc. Voor mijn gebruik is de Arctic koeler goed genoeg en dus ook stil genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
buiten geld om welke koeler is nu het stilste voor waar ik hem voor ga gebruiken. Betaal liever een paar tientjes meer om het gelijk goed te doen, dan dat ik later spijt krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Misschien ben ik wel wat conventioneel maar ik zweer bij Noctua fans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
michielRB schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:09:
Misschien ben ik wel wat conventioneel maar ik zweer bij Noctua fans...
Zijn die een beetje stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jasper2603 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:06:
buiten geld om welke koeler is nu het stilste voor waar ik hem voor ga gebruiken. Betaal liever een paar tientjes meer om het gelijk goed te doen, dan dat ik later spijt krijg?
Scythe Ninja 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:21
Dan zou ik toch voor een scythe of darkrock pro gaan, dan kun je ook nog eens wat upgraden.

Meer koel prestaties zal er immers alleen maar voor zorgen dat de fans onder hoge load minder lucht nodig hebben om te temperatuur onder controle te houden.

Dat als relatieve stilte echt je goal is zou ik zeker naar high end lucht koelers gaan.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

jasper2603 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:06:
Om het even duidelijk te houden: een koeler is het stuk metaal met ribben dat op de cpu wordt geplaatst. Die zijn _altijd_
De fan die op de koeler geplaatst wordt, zal geluid kunnen maken vanwege de snelheid waarmee die draait en wat voor aandrijving deze heeft.
Ik heb een Noctua in mijn server om de Xeon D1521 te koelen en deze fan hoor ik niet. Officieel is de fan gekwalificeerd op iets van 35Db of zo... De disks in mijn server maken in ieder geval (veel) meer geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:43

Thomg

Aww yiss

Scythe is het merk als je "lage" vermogens wilt koelen in stilte voor een zachte prijs.

Maar even vraagje... Staat de fanprofiel van de cpu koeler niet gewoon te aggressief?
Als in kan je niet instellen dat het "trager" reageert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:49

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

White Feather schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:20:
Een Mugen 5 en een Dark Rock koop je als je een 3700x of 3900x hebt.
Ik heb een Mugen PCGH op mijn 3900x zitten.

Zwaar overdreven met een mogelijk af te voeren TDP van 200 watt (Dark Rock) op een 65 watt processor.
Huh, deze zinnen snap ik even niet. 3900x is 105 watt, maar een 3700x is ook 65 watt. Of bedoelde je de 3800x ipv de 3700x?

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:32

lordsnow

I know nothing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Wolvganger schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:26:
[...]

Huh, deze zinnen snap ik even niet. 3900x is 105 watt, maar een 3700x is ook 65 watt. Of bedoelde je de 3800x ipv de 3700x?
De bedoeling was eigenlijk aangeven een 3700x die flink op zijn staart wordt getrapt of een 3900X. Niet een stock 2600.

Die heeft echt niet zo’n zware koeler nodig.
Je gaat toch geen € 60 of € 85 uitgeven voor een koeler voor een 2600?! |:(

De Esport is al niet echt goed qua price-performance, maar een D15 van € 85 is echt krankzinnig. Voor de helft heb je ook iets wat de 2600 prima koel houdt en wat wel normaal in een pc kast past.

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 22-02-2020 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:53
Eens, een koelertje van 30 euro is echt meer dan prima.
Bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pric...94;294328;1124369;542875/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:32

lordsnow

I know nothing

White Feather schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:24:
Je gaat toch geen € 60 of € 85 uitgeven voor een koeler voor een 2600?! |:(
Ik koop een koeler die ik in de toekomst eventueel ook kan gebruiken in combinatie met een andere CPU. Dat is een afweging die ik dan maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
lordsnow schreef op zondag 23 februari 2020 @ 06:25:
[...]

Ik koop een koeler die ik in de toekomst eventueel ook kan gebruiken in combinatie met een andere CPU. Dat is een afweging die ik dan maak.
Dus je gaat nu € 55 meer uitgeven, € 30 vs € 85, om die koeler eventueel in de toekomst te kunnen hergebruiken?

Geef je voor alles wat je koopt bijna 3x meer uit dan op dat moment nodig is, voor eventuele toekomstproof-heid?

Ik zie die wens overigens niet bij TS.

En dan nog is de Dark Rock Pro even goed (0,4 graden is binnen de test-foutmarge, maar veel stiller (7 dB), dat is dus meer dan 4x minder geluidsdruk dan de D15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
Bedankt voor jullie input allemaal. Nog een vraag welke van de genoemde merken is makkelijk in te bouwen? Zonder dat ik het hele moederbord uit de kast moet halen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
De meeste behuizingen hebben een gat achter het moederbord om de schroefjes aan te kunnen draaien, welke koeler maakt dan niet zoveel uit.
Je hebt ook wel aftermarket koelers met push pins (bv Arctic Freezer 13), maar die zijn meestal minder goed (en persoonlijk vind ik het ondingen).

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 24-02-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
Ik twijfel tussen een Scythe mugen 5 pcgh, Be Quit Dark Rock 4 of toch een Noctua U12?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
De goedkoopste, want ze zijn alle 3 overkill :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:42
Het eerste waar je mee mag beginnen is uitzoeken wat voor koeler er in je kast past.
Op de site van de fabrikant staat vaak aangegeven wat de maximale hoogte is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-09 12:25
Tweaker klaagt dat zijn stock cooler teveel zoemt bij surfen en office

En krijgt meteen cooler van €90 aangeraden :-)

Zoals zovelen gelukkig al zeiden: die duurdere zullen zeker niet slechter zijn, maar met de nieuwe Gelid of Arctic van <€30 hoor je in zo'n scenario helemaal niks. In jouw case past zowat elke courante cooler en normaal kan het moederbord blijven zitten voor de montage.

Check wel nog eens of het zeker je cpu is, en niet de videokaart of voeding.
Pagina: 1