Nieuwe videokaart voor computer uit 2009

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrikop
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-07 09:19
Ik heb mijn zoon van 13 mijn oude computer gegeven omdat ik een nieuwe heb gekocht.
In die oude computer heb ik een goedkope videokaart gezet (2 jaar geleden) een Radeon 550 series. En daar speelt hij op een 1080P scherm prima Fortnite op met vrij redelijke FPS... Alleen met de nieuwe updates heeft hij af en toe nog kleine haperingen. Ik vind ze minimaal, maar hij heeft er last van.

Nu wil ik een nieuwe of 2e hands videokaart aanschaffen die wel weer even krachtig genoeg is, maar wil er eigenlijk niet meer dan 150 euro aan uitgeven.

Mijn vraag: Heeft het wel zin op zo'n computer?

Ik heb de configuratie uit 2009 erbij gepakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YHaTpMYaoVj9h8nXWmA7zvnl/thumb.jpg

Fortnite staat op zijn SSD (die heb ik tussentijds ook vervangen voor een 256 Gb ergens in 2014) in deze config, er zit een I7 processor in, heeft 700 watt voeding.
Het is geen lullig systeem en in retrospect zie ik dus dat een wat duurder systeem ook lang zijn waarde houdt.

Maar heeft een upgrade zin, en wat zou een goede upgrade zijn? gtx 1050 ti 4gb ?

Waar zit de grootste bottleneck? Ram (6 Gb ddr3), Moederbord? CPU?

Henri

[ Voor 2% gewijzigd door Henrikop op 22-02-2020 09:47 . Reden: SDD vervangen aangepast. ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoe ben je er zeker van dat het vervangen van de videokaart die zogenaamde haperingen gast oplossen? Heb je die haperingen kunnen meten? En heb je kunnen vaststellen dat die door de videokaart komen?

Zo niet, begin daar dan eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrikop
Nouja, het was vooral een aanname dat het door de GPU komt. En de laatste tijd klapt Fortnite er ook regelmatig uit met een video kaart crash melding. Heb de nieuwste drivers geïnstalleerd en nu komen de crashes minder voor. Maar vooral als er veel gebeurd op het scherm (battle royal mode, niet in Creative) droppen het aantal FPS wat (maar nog steeds redelijk) en mist hij snelle edits. Ik zie dat overigens niet, maar hij geeft dat aan. Hij heeft veel van de grafische settings al laag gezet. Daarnaast heeft hij een speciale muis en toetsenbord en merkt loopt het systeem goed bij alles wat hij verder doet.

Ik weet ook niet goed hoe ik zou kunnen isoleren of de videokaart de bottleneck is. Als je daar een paar links voor hebt zal ik die uitproberen.

Is het een idee om deze te doen: https://gpu.userbenchmark.com/Software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:28

Umbrah

The Incredible MapMan

Die CPU is anders ondertussen ook wel een stukje 2008 wat best antiek is naar huidige maatstaven, en hoewel ik de voeding niet ken, zijn er zat voedingen die naar verloop van tijd gewoonweg minder stabiel worden. Je zou kunnen kijken naar bottlenecks hierin, hoewel een instabiele voeding (los van een oscilloscoop) lastig te diagnosticeren is zonder een andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Het makkelijkst is hem te laten gamen en tegelijk de FPS en belasting op de videokaart, cpu en RAM te recorden. Liefst ook nog de temperatuur erbij. Dat kan met bijvoorbeeld Afterburner. Dan kan je simpel zien wat er gebeurt bij die dips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrikop
Thanks, dat ga ik nu even uitproberen.

Dus die moeten indicaties geven of het überhaupt aan de RX550 kaart ligt en een upgrade zin heeft?

Een nieuw systeem is altijd veel duurder, maar als er met een kleine investering weer een jaar gegamed kan worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:31
@Henrikop als het niet de GPU is die 100% zit maar iets anders kan je wel een nieuwe GPU kopen, maar dit gaat (haast) niets helpen.
Als het je CPU is , dan zal ook het mobo moeten vervangen worden (gezien je dan meteen voor een "nieuwere" CPU gaat.
Als het RAM is, dan kan je dit meestal gewoon "bijprikken" voor paar tientjes (gezien 12 jaar, verwacht ik dat er maar 4 GB RAM in zit, en fortnite dit als minimum heeft) .
voor 30 euro heb je 2e hands 16 GB (Eerst kijken of je mobo dit aankan) .

* yups, de bon zegt 2x 2 MB. Dit is te weinig voor fortnite.

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 22-02-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrikop
Thanks voor alle snelle reacties die genoeg haakjes bevatten om eerst zelf wat dieper naar de oorzaak te kijken

Via Hackus kwam ik ook nog deze 2e hands voor 70 euro tegen
V&A aangeboden: XFX RX570 4GB

En accepteert Bitcoin :-) (daar zijn die kaarten ook voor gebruikt zo te zien)

Nu eerst even onderzoeken of het niet de CPU is. Er zit overigens 12 Gb RAM in de computer zie ik zonet.

Maar reacties helpen enorm zo, thanks!

PS: het verbaasd me hoe soepel het loopt, als ik de FPS zie en de Ping loopt het prima. Maar vooral op de cruciale momenten in close combat buiten zijn het net de haperingen die het frustrerend maken voor hem.

[ Voor 17% gewijzigd door Henrikop op 22-02-2020 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

99ruud99 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:39:
@Henrikop als het niet de GPU is die 100% zit maar iets anders kan je wel een nieuwe GPU kopen, maar dit gaat (haast) niets helpen.
Als het je CPU is , dan zal ook het mobo moeten vervangen worden (gezien je dan meteen voor een "nieuwere" CPU gaat.
Als het RAM is, dan kan je dit meestal gewoon "bijprikken" voor paar tientjes (gezien 12 jaar, verwacht ik dat er maar 4 GB RAM in zit, en fortnite dit als minimum heeft) .
voor 30 euro heb je 2e hands 16 GB (Eerst kijken of je mobo dit aankan) .

* yups, de bon zegt 2x 2 MB. Dit is te weinig voor fortnite.
Een i7 920 is meer dan prima voor Fortnite. Er zit volgens de factuur al 12GB RAM in het systeem van TS (3*2GB+3*2GB extra).
Als je getest hebt of de CPU niet te heet wordt (uitgedroogd koelpasta bijv), dan zou ik nog even de HDD of SSD checken op fouten, wellicht zijn die ook langzaam aan het sterven.

Mocht je de grafische kaart toch vermoeden:

Ik zou een simpele RX550 of GTX1650 installeren.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Jeroenneman schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:49:
[...]

Een i7 920 is meer dan prima voor Fortnite. Er zit volgens de factuur al 12GB RAM in het systeem van TS (3*2GB+3*2GB extra).
Als je getest hebt of de CPU niet te heet wordt (uitgedroogd koelpasta bijv), dan zou ik nog even de HDD of SSD checken op fouten, wellicht zijn die ook langzaam aan het sterven.

Mocht je de grafische kaart toch vermoeden:

Ik zou een simpele RX550 of GTX1650 installeren.
Ja, dat lijkt me een degelijke upgrade, van RX550 naar RX550 :+

Als de graphics het over het algemeen goed doen, maar op drukke momenten niet, dan is het echt de CPU, niet de GPU.

Zowiezo is een RX550 al een generatie of 10 nieuwer dan de CPU.

Aan deze PC moet je zowiezo geen 150 euro GPU uitgeven. Een setje moederbord, CPU, ram, van modernere variant, zal je veel meer prestatiewinst geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:08:
[...]

Ja, dat lijkt me een degelijke upgrade, van RX550 naar RX550 :+

Als de graphics het over het algemeen goed doen, maar op drukke momenten niet, dan is het echt de CPU, niet de GPU.

Zowiezo is een RX550 al een generatie of 10 nieuwer dan de CPU.

Aan deze PC moet je zowiezo geen 150 euro GPU uitgeven. Een setje moederbord, CPU, ram, van modernere variant, zal je veel meer prestatiewinst geven.
De bestaande RX550 kan kapot zijn niet waar? Wat ga je doen met een moederbord, CPU, RAM etc? De 920 had al 6 cores (die overigens makkelijk op sneller dan stock draaien), er zit al 12GB RAM in, en daar is Fortnite echt prima mee te draaien. Tenzij er natuurlijk iets stuk is.

Dus je bent tegen 150 euro voor een nieuwe GPU (overigens kun je tweedehands vast een leukere deal scoren), maar we gaan meer uitgeven voor een CPU, nieuw moederbord en DDR4 geheugen?

-Ik hoop trouwens dat de zoon niet op de achtergrond ook nog aan het streamen is, dat zou veel verklaren.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeroenneman op 22-02-2020 11:16 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Jeroenneman schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:14:
[...]

De bestaande RX550 kan kapot zijn niet waar? Wat ga je doen met een moederbord, CPU, RAM etc? De 920 had al 6 cores (die overigens makkelijk op sneller dan stock draaien), er zit al 12GB RAM in, en daar is Fortnite echt prima mee te draaien. Tenzij er natuurlijk iets stuk is.

Dus je bent tegen 150 euro voor een nieuwe GPU (overigens kun je tweedehands vast een leukere deal scoren), maar we gaan meer uitgeven voor een CPU, nieuw moederbord en DDR4 geheugen?

-Ik hoop trouwens dat de zoon niet op de achtergrond ook nog aan het streamen is, dat zou veel verklaren.
Weer fout. De 920 is een quad core, welliswaar met HT, meer dan 11 jaar oud.

Geloof het of niet, maar je kan een hoop meer prestatie uit een rx550 trekken door er een snellere basis onder te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:42
Zoals al gezegt installeer afterburner met rivaturner. Zet in afterburner wat on screen opties aan zoals CPU, geheugen, videokaart gebruik. Zie je zo wat er mis is wanneer er een drukke combat plaats vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:34:
[...]

Weer fout. De 920 is een quad core, welliswaar met HT, meer dan 11 jaar oud.

Geloof het of niet, maar je kan een hoop meer prestatie uit een rx550 trekken door er een snellere basis onder te zetten.
Ah, my bad, er was volgens mij toen al wel een 6-core verkrijgbaar in de i7 lijn.
Blijft het punt staan: waar denk je meer profijt uit te halen? Fortnite is geen complexe RTS die veel CPU power vraagt.

Tot vorig jaar heb ik nog op een 920 (wel naar 3,2 Ghz OC'ed, maar niks spectaculairs) gegamed, met een GTX260, daarna een GTX560Ti, daarna een GTX1060. Ging allemaal prima, zonder rare drops. Tomb Raider, Battlefield, GTA V, allemaal recente games. En als een 920 prima draait op Battlefield, dan lijkt een simpel spel als Fortnite me echt geen uitdaging waarvoor je een upgrade nodig hebt.

Je gaat pas in CPU investeren als je echt tegen een bottleneck aanloopt. Je kunt beter eerst je GPU qua budget upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrikop
Thanks, ik ga aan de slag om te kijken wat de bottleneck is. En nogmaals, op het scherm zie ik niets geks, het is meer dat hij het ervaart... Dat fortnite met bouwen, edit, etc. gaat echt supersnel en als ie het dan net even niet doet... maar wel zinvol om te onderzoeken of het niet CPU of iets anders is.

En nu voor 70 euro ook een goede upgrade refurbished gevonden voor als het de GPU is.

Met al deze antwoorden kom ik er wel uit zo en zal nog posten als ik een ontdekking doe. Ik vond het al bijzonder dat de het systeem uit 2009 zo lekker loopt. Ook bij normaal gebruik van tools en niet 3D spellen merk je echt niet dat het een oud systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Henrikop Een Mine kaart heeft een andere bios dan voor gamegebruik. ik zou gewoon nieuw kopen.
(veel RX kaarten zijn en worden gebruikt voor minen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrikop
@Hackus is de card een mine card omdat deze gebruikt is voor mining? Of is deze card populair bij miners? Of is de bios er dan opgespoeld door een minor?

Ik ben best goed op de hoogte van cryptovaluta en wat mining is, maar mining zelf heeft nooit mijn interesse gehad en weet daarom niet qua GPU van de hoed en de rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henrikop schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 20:03:
@Hackus is de card een mine card omdat deze gebruikt is voor mining? Of is deze card populair bij miners? Of is de bios er dan opgespoeld door een minor?

Ik ben best goed op de hoogte van cryptovaluta en wat mining is, maar mining zelf heeft nooit mijn interesse gehad en weet daarom niet qua GPU van de hoed en de rand.
Een kaart waar mee gemined is KAN een andere bios hebben. Hackus is daar nogal stellig in maar het is zeker geen gegeven.

Er zijn speciale Mining kaarten te koop - neem die niet. Er zijn ook miners die de bios van een normale kaart iets aanpassen voor betere prestaties of minder energievebruik. Zolang je de verkoper vraagt of de kaart weer/nog in originele staat is, is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-07 18:07

Trygve

Redacteur
Inderdaad goed om te onderzoeken wat de bottleneck vormt. Er zijn genoeg mogelijkheden, bijvoorbeeld ook de CPU die te warm wordt als de koeler vol stof zit of de koelpasta uitgedroogd is. We kunnen genoeg speculeren maar als je met meer info terugkomt, lukt het toespitsen naar de oorzaak vast beter :)

Wat betreft de crashes met melding mbt videokaart is het handig om DDU (Display Driver Uninstaller) te downloaden en in veilige modus te draaien. Kies er dan voor om zowel drivers van AMD als Nvidia te verwijderen. Daarna de nieuwste AMD driver installeren. Als de Windows-installatie al een tijdje meegaat en er ook de upgrade van W7 naar W10 mee is gedaan, wil dat soms voor dit soort problemen zorgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Trygve op 23-02-2020 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:08
Als het enkel om fortnite gaat, zou ik echt voor een nVidia gaan. Te veel verhalen gehoort van mensen die crashen met een 480 570 en 580.
Mijn eigen 480 deed het prima op 1080p 60 fps, maar zonder verticaal sync op 90 fps constant crashes.
Geen enkel ander spel met deze problemen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrikop
Dank voor toevoegingen! GPU lijkt de bottleneck. CPU lijkt het allemaal redelijk aan te kunnen.
Mijn zoon probeert nu GeForce Now uit... ene kant lijkt dat mooi, andere kant zit hij toch wel met een lag tussen datacenter en ons thuis (we hebben bekabeld Ziggo en dat is snel zat in theorie).

Ik zal nog wel een andere GPU proberen en zo te zien een nVidia

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henrikop
Ik heb voor 70 euro een 2e hands kaart gekocht: XFX RX570 4GB
Deze heb ik in de PC geplaatst en alles kom weer max gezet worden. Systeem is aangesloten op een 144 hz monitor en mijn zoon en er zeer blij mee. Geen lag, hoge FPS, mooie graphics.

Dus ondanks dat het een PC uit 2009 is zie je dat een goede GPU en toendertijd goed basis materiaal (i7, 16 Gb, SSD) nog steed prima prestaties kan leveren.

Thanks voor alle reacties heeft echt meer inzicht gegeven en de reis leuk gemaakt.
Pagina: 1