's morgens openen websites niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:34
Ik heb een MacBook uit 2016, helemaal up to date. Ik gebruik Safari als browser. Als ik 's morgens mijn laptop open en Facebook of Tweakers wil gebruiken gaat dat prima. Als ik Marktplaats of een aantal andere websites, .nl of .com domeinen wil gebruiken dan zegt mijn browser 'safari kan de server niet vinden omdat die onvindbaar is' . Het kat niet uit of ik de website probeer te openen vanuit mijn favorieten of de url zelf intik.
Een paar uur later is het voorbij en kan ik openen wat ik wil.
Mijn internet komt via Ziggo.

Als ik mijn MacBook via een hotspot met mijn iPhone verbind en dus 4G internet gebruik dan werkt alles prima. Elke website opent.

Ik heb Ziggo gevraagd wat daar aan de hand kan zijn en die vertelden me dat ik mijn cookies moest wissen. Ondanks dat ik me niet kon bedenken wat dat zou helpen heb ik het toch gedaan en het hielp niet.
Ziggo kwam niet verder dan dat en stuurde me naar de Ziggo community. Maar ik vraag het liever eerst hier eens.

Wat kan dit veroorzaken, of hoe kan ik het oplossen.

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 22-02-2020 07:52 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Werken andere apparaten wel gewoon normaal?
Vindt het beetje raar dat sommige sites wel en andere sites niet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
@99ruud99 wat bedoel je met werken andere apparaten wel normaal? Als ik mijn iPhone op wifi heb dan vertoont die dezelfde kuren. Op 4G werkt het prima.
Verder heb ik een zonnepanelen omvormer en een Apple TV op internet aangesloten, beide bedraad en die werken prima.
Ik vind het ook raar dat sommige wel en sommige niet werken, vandaar mijn vraag hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Geen parental block o.i.d. ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Gebruik je de DNS servers van Ziggo? Dus geen eigen router ofzo maar puur het Ziggo modem/router en de Wifi daarvan?

Probeer eens een andere DNS server, zoals 8.8.8.8 of 9.9.9.9

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:38
redfoxert schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:18:
Gebruik je de DNS servers van Ziggo? Dus geen eigen router ofzo maar puur het Ziggo modem/router en de Wifi daarvan?

Probeer eens een andere DNS server, zoals 8.8.8.8 of 9.9.9.9
Ik zou de de DNS van Cloudflare adviseren: 1.1.1.1 of 1.0.0.1.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Het is mijn eigen MacBook en ik ben 43 jaar, parental lock zit er niet op. Maar voor de zekerheid, waar kan ik dat checken? @DukeBox
@redfoxert Ik heb Ziggo modem waarin ik zelf niets heb aangepast of ingesteld en ik gebruik gewoon de wifi die daaruit komt. Hoe ik een DNS server moet aanpassen zou ik echt niet weten.
@SgtElPotato Wat is Cloudfare? Ik wil toch eigenlijk dat het gewoon werkt met wat ik nu heb/gebruik. Het werkte ooit ook en deze symptomen zijn zomaar ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
No Hands schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:48:
Het is mijn eigen MacBook en ik ben 43 jaar, parental lock zit er niet op. Maar voor de zekerheid, waar kan ik dat checken? @DukeBox
@redfoxert Ik heb Ziggo modem waarin ik zelf niets heb aangepast of ingesteld en ik gebruik gewoon de wifi die daaruit komt. Hoe ik een DNS server moet aanpassen zou ik echt niet weten.
@SgtElPotato Wat is Cloudfare? Ik wil toch eigenlijk dat het gewoon werkt met wat ik nu heb/gebruik. Het werkte ooit ook en deze symptomen zijn zomaar ontstaan.
Je logt in op je ziggo router via het ipadres in te tikken in safari, hoogstwaarschijnlijk 192.168.178.1, gebruikersnaam en wachtwoord van de connect box invullen. En dan kan je ergens onder een optie eigen dns invullen. Opslaan en restarten.

En die optie geeft de ziggo niet op de connect box.. Helaas. Dan kan je het alleen op je devices aanpassen, zoek op dns aanpassen MacBook via Google.

[ Voor 8% gewijzigd door ToFast op 22-02-2020 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

DNS server zet bijv. www.tweakers.net om naar een ipadres (hierin heb je dan nog een versie 4 en 6 variant)

Cloudfare, Google en OpenDNS bieden publiekelijk beschikbare servers hiervoor aan, deze hebben een ipadres. Cloudfare bied 1 aan op 1.1.1.1.

Op dit moment staat waarschijnlijk je Ziggo router ingesteld op je Macbook als dns-server en deze stuurt het verzoek door naar de DNS server van Ziggo. Dit komt doordat in jouw Macbook wifi instelling van het ziggo wifi netwerk de DNS op automatisch staat.

Wat ze hier aangeven is om deze op handmatig te zetten naar 1.1.1.1.

Door te zoeken op Youtube hoe je dit kunt doen voor jouw versie van MacOS, vind je vast een uitleg daarover.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
No Hands schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:48:
Het aanpassen van een DNS is makkelijk, maar ik denk hier niet de oplossing. De Ziggo DNS is prima.

Heb je al eens geprobeerd om je router van Ziggo een reset te geven? Alle standaardinstellingen zal die van herstellen naar standaard (ook je wifi netwerk, noteer je netwerknaam en wachtwoord dus zodat je deze later weer hetzelfde in kunt voeren). https://community.ziggo.n...fabrieksinstellingen-2945

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excliber
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:24
In de TS zie ik dit niet voorbij komen dus wellicht ten overvloede, heeft u al geprobeerd de stroom een minuut van de modem/router te halen en deze opnieuw op te starten?

Zelf heb ik met het Ziggo modem nog weleens dat als er een Apple specifiek device via Wi-Fi vword verbonden de Wi-Fi in het geheel er een seconden of 10/20 uitvalt.

Hoop dat dit helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
@Excliber mijn modem zet ik elke nacht uit, is dat genoeg stroomloos of doel je echt op hele stekker eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

SgtElPotato schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:31:
[...]

Ik zou de de DNS van Cloudflare adviseren: 1.1.1.1 of 1.0.0.1.
Waarom dat?

@No Hands laat je modem juist eens een nachtje aanstaan, heb je de storing dan ook?

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 22-02-2020 12:58 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Boudewijn schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:57:
[...]

Waarom dat?

@No Hands laat je modem juist eens een nachtje aanstaan, heb je de storing dan ook?
Persoonlijke ervaringen en heb liever geen DNS van Google..

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

SgtElPotato schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:07:
[...]

Persoonlijke ervaringen en heb liever geen DNS van Google..
Ok heeft dat iets te maken het probleem van de TS?

offtopic:
ik vind overigens cloudflare net zo'n eng bedrijf als google. Het is alleen een maatje kleiner. Maar het is echt compleet offtopic voor dit verhaal ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 22-02-2020 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excliber
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:24
No Hands schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:54:
@Excliber mijn modem zet ik elke nacht uit, is dat genoeg stroomloos of doel je echt op hele stekker eruit?
Dat is bij mijn weten voldoende stroomloos, ik zou de troubleshoot stap van @Boudewijn proberen wellicht dat er een update niet goed doorkomt o.i.d.

IS het zo dat je binnen zeg 1 minuut naar het aanzetten van de modem/router ochtends dit probleem ervaard? uit ervaring kan ik melden dat Ziggo modem/router nog weleens tot wel 3 minuten (bij mij in ieder geval) nodig heeft een juiste WiFi op te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Toch moet ik ook even aan het onderstaande topic denken, waar een bepaalde iprange simpelweg geblokkeerd was door 1 van de netwerk hops.

Een nieuw extern ipadres vanuit Ziggo loste dit op (dmv Ziggo modemwissel)

geewizz25 in "Kan een bepaalde website niet bereiken"

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 22-02-2020 13:23 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 19:36
Je kunt het inderdaad nog proberen met een andere DNS, maar ander sis het je router en mag Ziggo het voor je oplossen :)

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyco
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-09 15:40
Long shot, maar heb je een "eco" modus aanstaan?
Ik had ooit mijn 2.4Ghz band uitgezet 's nachts tot ik erachter kwam dat bepaalde zaken dan niet werkte :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Suf uitgelegd: Het lijkt erop dat je Mac misschien denkt dat zijn IP adres nog niet is verlopen en geen nieuwe request verstuurt op een IP te krijgen van je router. En je router heeft jouw Mac op dat moment nog niet opgenomen in zijn IP tabellen.

Het lijkt er ook op dat dit in de loop van de dag goedkomt zodra je DHCP lease wel is verlopen.

Dus doe dat eens handmatig: Ga naar System Preferences. Daar klik je op Network. Vervolgens klik je op Ethernet in de lijst links en klik je op de knop Advanced linksonderin. Onder de tab TCP/IP klik je op de knop Renew DHCP Lease. Daarna klik je op OK.

Mijn tip: Zet nou gewoon niet iedere dag je router uit. Waarom is dat nodig? Zelfs als daar niks is veranderd kan het zo zijn dat je Mac gewoon een update heeft gehad die anders omgaat met het netwerk.

Als dit niet werkt, de provider laten langskomen. De telefoonhelpdesk eerstelijns support is niet kundig genoeg om jou hiermee te helpen denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:35
No Hands schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:54:
Waarom zet je je modem elke nacht uit? En heb je al eens gekeken of het probleem ook voordoet als je je modem een keer niet uitzet 's nachts?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:08:
[...]

Ok heeft dat iets te maken het probleem van de TS?

offtopic:
ik vind overigens cloudflare net zo'n eng bedrijf als google. Het is alleen een maatje kleiner. Maar het is echt compleet offtopic voor dit verhaal ;)
DNS zou het probleem misschien wel eens kunnen zijn.

@No Hands
De DNS wijzigingen hoef je niet perse op je router te doen. Dat kan ook op je Macbook (Pro).
System Preferences->network->[selecteer je actieve internet verbinding (groene bolletje)]->Klik op advanced->Klik op de TAB "DNS"->Klik op het plusje en voer 1.1.1.1 in->klik nog eens op het plusje en voer 1.0.0.1 in->klik OK. En probeer dan nog eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:19:
[...]

DNS zou het probleem misschien wel eens kunnen zijn.
Inderdaad, dan maakt het niet zoveel uit of je nu Google of Cloudflare DNS gaat gebruiken om te debuggen, als je nu waarschijnlijk de Ziggo DNS gebruikt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
@Hahn en @Boudewijn Modem gaat 's nachts uit want dan gebruik ik geen stroom en dan lig ik niet in wifi straling te slapen. Dat zijn biede andere discussies. Ik ga iig eens proberen om het een nachtje aan te laten of het probleem zich dan niet voordoet.

@Excliber nee na een half uur is het nog zo, dat dat modem traag is had ik al door :)

@Speedyco ik heb de 5Ghz uitgezet, geen idee eigenlijk of het daarna zo was zoals het nu is.

@Blue-eagle die ga ik ook eens proberen, dankjewel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 22:26

Zorian

What the fox?

No Hands schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:09:
@Hahn en @Boudewijn Modem gaat 's nachts uit want dan gebruik ik geen stroom en dan lig ik niet in wifi straling te slapen. Dat zijn biede andere discussies. Ik ga iig eens proberen om het een nachtje aan te laten of het probleem zich dan niet voordoet.

@Excliber nee na een half uur is het nog zo, dat dat modem traag is had ik al door :)

@Speedyco ik heb de 5Ghz uitgezet, geen idee eigenlijk of het daarna zo was zoals het nu is.

@Blue-eagle die ga ik ook eens proberen, dankjewel
Modem in de nacht uitzetten is niet slim, zo mis je updates en loop je risico dat je in de ochtend alsnog geen internet hebt omdat je eerst mag gaan wachten op een update die hij normaal gesproken diep in de nacht had gedaan. Bovendien is het slecht voor de levensduur om apparaten steeds van de stroom te trekken.
Mijn tip: Zet de wifi scheduler aan. Gaat de wifi ook uit op de door jou ingestelde tijden. Dat stroomdeel moet je maar mee leven, dat is zo bar weinig dat eventjes een lampje vergeten uit te zetten al meer stroomverbruik is dan dat ding een maand of wat aanlaten bij wijze van spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zorian schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:49:
Modem in de nacht uitzetten is niet slim, zo mis je updates en loop je risico dat je in de ochtend alsnog geen internet hebt omdat je eerst mag gaan wachten op een update die hij normaal gesproken diep in de nacht had gedaan.
Dit is natuurlijk onzin en heeft totaal niets met het probleem van de TS te maken. Het is ook niet dat het probleem een kwartiertje is, maar meerdere uren, zover ik het begrijp. ;) Ook is het onderhoud dat Ziggo doet in de vroege ochtend, meestal tussen 05:00 - 07:00 uur, dus dat updates 's nachts gedaan worden is gewoon niet waar.
Bovendien is het slecht voor de levensduur om apparaten steeds van de stroom te trekken.
Ik ben echt benieuwd waar je dit vandaan hebt. Andere elektronische apparaten gaan wel gewoon uit en die hebben ook gewoon een meer dan prima levensduur en wordt er ook niet korter op.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 22-02-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 22:26

Zorian

What the fox?

CH4OS schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:57:
[...]
Dit is natuurlijk onzin en heeft totaal niets met het probleem van de TS te maken. Het is ook niet dat het probleem een kwartiertje is, maar meerdere uren, zover ik het begrijp. ;) Ook is het onderhoud dat Ziggo doet in de vroege ochtend, meestal tussen 05:00 - 07:00 uur, dus dat updates 's nachts gedaan worden is gewoon niet waar.

[...]
Ik ben echt benieuwd waar je dit vandaan hebt. Andere elektronische apparaten gaan wel gewoon uit en die hebben ook gewoon een meer dan prima levensduur en wordt er ook niet korter op.
Spreek uit ervaring. En ja, het is wel degelijk mogelijk gerelateerd aan het probleem van TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
CH4OS schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:57:
Nee, Ziggo doet de (software)onderhoud meestal tussen 03:00 - 05:00. Net voordat de meeste mensen wakker worden :)

Bron: vriend werkt bij Ziggo IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
@Zorian Er zit gewoon een schakelaar op dat apparaat, die is toch om het aan en uit te zetten? Het update gedeelte snap ik, ik hen geen idee of Ziggo 's nachts updates uitstuurt.
-edit- ik begrijp uit andere posts dat het wellicht op en tijdstip gebeurt dat mijn modem net weer aangezet is.

Zit er een wifi scheduler in dat modem wat ik kan instellen?

[ Voor 19% gewijzigd door No Hands op 23-02-2020 06:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
update, het is opmerkelijk maar nadat ik gisteren op aanraden van @Blue-eagle de DHCP lease vernieuwd had op mijn MacBook kan ik nu direct na het opstarten van de modem alle pagina's weer openen die ik openen wil en die eerder niet openden.
Ik begrijp niet waarom maar dit lijkt dus prima te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:52
No Hands schreef op zondag 23 februari 2020 @ 07:00:
update, het is opmerkelijk maar nadat ik gisteren op aanraden van @Blue-eagle de DHCP lease vernieuwd had op mijn MacBook kan ik nu direct na het opstarten van de modem alle pagina's weer openen die ik openen wil en die eerder niet openden.
Ik begrijp niet waarom maar dit lijkt dus prima te werken.
Dat is niet echt opmerkelijk en de DHCP instellingen zou ik even verder onderzoeken in dit geval. De lease elke keer handmatig vernieuwen is symptoombestrijding.

De combinatie met het uitzetten van de router elke nacht is de oorzaak. Het zou interessant zijn om de router eens een nacht aan te laten om te testen. Ik weet vrijwel zeker dat je dan het hele probleem oplost. Een router/modem doet meer dan gewoon aan zijn en internet doorgeven. Het is aan te raden om dat soort apparatuur niet regelmatig uit te zetten.

Het elektrische verbruik kun je meten en berekenen. Het gaat om een paar euro per jaar echt (minder dan 5).
Het effect van wifi op de mens is wetenschappelijk nog vaag. Qua ziektes lijkt er geen verband, maar binnen de neuro-wetenschap lijken er wel gevolgen te kunnen zijn. Probleem is dat er tegenwoordig 'overal' wifi is, net als 18 van de 24 uur vanuit eigen huis als de wifi alleen 's nachts uit gaat.

Iets anders: @No Hands, kan het zijn dat de sites die 's ochtends werken dat doen vanuit een opgeslagen buffer van de vorige dag? Je kunt een site vernieuwen om te kijken of de site en je internetverbinding echt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:07

Audi-Arjan

★★★★★

En ik zou 5ghz weer aanzetten.
Jouw macbook werkt het snelste op 5ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-09 21:31
Je beschrijving geeft mij nog steeds geen inzicht wat je probleem is. Open 's-morgens terminal (applications -> utilities), tiep dan en bestudeer de output bij:
ifconfig -a
ping 192.168.178.1
traceroute -n 1.1.1.1

Eerlljk gezegd vermoed ik eerder wifi problemen... Dezelfde test met een ethernet kabel kan dat uitsluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:05

Blokker_1999

Full steam ahead

Maar blijft die Macbook dan wel aanstaan? Want als je die uitzet, dan zou die bij het opnieuw opstarten sowieso zijn lease moeten vernieuwen. Indien niet wil ik toch even opmerken dat die laptop zelf ook gewoon op wifi blijft uitzenden om contact te zoeken met een access point.

En er kunnen hier vele oorzaken zijn. De Macbook ziet het AP opnieuw verschijnen, weet dat dat hetzelfde AP is en gaat gewoon leuk verder met communiceren, de router daarentegen kent het apparaat niet. Hoewel het in de basis geen probleem mag vormen daar apparaten elkaar snel opnieuw leren kennen is dat hier wel het geval. En dan kan je toch wel even gaan zoeken naar het waarom.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
@Blokker_1999 de laptop gaat dicht en is dan in slaapstand. Niet helemaal uit.
@tweazer Dat ga ik proberen, uitslag volgt.
@Playa del C. Helder, modem aanlaten ga ik nog testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deethan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03-2023

deethan

the best is yet to come

Excliber schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:08:
In de TS zie ik dit niet voorbij komen dus wellicht ten overvloede, heeft u al geprobeerd de stroom een minuut van de modem/router te halen en deze opnieuw op te starten?

Zelf heb ik met het Ziggo modem nog weleens dat als er een Apple specifiek device via Wi-Fi vword verbonden de Wi-Fi in het geheel er een seconden of 10/20 uitvalt.

Hoop dat dit helpt.
Ha, dat hebben wij dus ook, als mijn schoonzus weer eens komt buurten.
Haar IPhone zoekt dan ons netwerk, en onze wifi valt dan compleet weg, voor een halve minuut of zo.
Heel vreemd, andere apparaten veroorzaken dat niet.

"Push now for a Golden Age"

Pagina: 1