• rayx
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-01 17:13
Ik heb een Olympus OM-D E-M10 die van het ene op het andere moment op zwart ging.
Altijd fijn mee gefotografeerd en ik zet hem aan en er gebeurt niks meer.
Het scherm blijft zwart en de camera reageert nergens meer op.
Hij lag gewoon in de kast en is altijd netjes behandeld.

Olympus gemaild. Die zeiden; Batterij er uit en een paar dagen wachten, opgeladen batterij er in en dan zou hij moeten 'herstarten'. Terug naar de basisinstellingen en dan zou ie het weer moeten doen.
Maar helaas...

Iemand een tip of zelfde ervaringen met de Olympus OM-D E-M10?

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:10
Geen ervaring met dit type, maar ik raad aan om de batterij als oorzaak uit te sluiten.
Dus testen met een andere batterij of (indien mogelijk) met een kabel voor de voeding.

• rayx
De Olympus helpdesk adviseerde dit.
Of het is een software probleem, of er is iets ingebouwd om de levensduur te beperken?

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar heb je de camera nou getest met een andere accu en/of losse voeding (indien mogelijk)?

BTW: volgens de tweakers PW kost een nieuw(refurbished) model 159 euro... M.a.w. laten repareren lijkt me niet lonend. Tenzij je zelf aan de slag gaat.

[Voor 45% gewijzigd door ehtweak op 22-02-2020 14:32]

Mooie Plaatjes   

• rayx
Ja, getest met originele olympus accu. tot 3 keer toe.
Gaat aan en direct op zwart.
Tja, Olympus zegt stuur hem op, maar dat is niet echt lonend.
Het rare is dat er wel refurbished modellen te koop zijn.
Is het een kwaal bij de OMD EM10?

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 23:29
rayx schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 00:45:
Iemand een tip of zelfde ervaringen met de Olympus OM-D E-M10?
De belangrijkste tip is al twee keer gegeven. Probeer uit te sluiten dat het aan de accu ligt. (door een andere accu te gebruiken of op een andere manier de camera van stroom te voorzien.)

Het met dezelfde accu proberen heeft geen zin als blijkt dat die accu kapot is.

Wat betreft je andere vraag:
Ik heb de Em10 gehad en die deed het altijd prima, geen problemen met de accu. Maar dit is maar 1 voorbeeld en zegt dus weinig.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-01 21:13
Heb je een tweede accu? Zo nee: ga naar een fotozaak en vraag of je er een ter plekke mag testen. Werkt het dan wel, dan kunnen zij mooi een accu verkopen en heb jij een werkende camera.

• rayx
antwoord Olympus:
Het is natuurlijk spijtig dat de camera op het moment niet naar behoren functioneert.
U kunt een hardware reset van de camera uitvoeren, dit gaat als volgt:

- neemt u de batterij uit de camera;
- laat u de camera 3 dagen zonder batterij liggen, de hardware reset zal in deze
periode automatisch plaatsvinden;
- na 3 dagen opgeladen batterij terugplaatsen in de camera en de camera testen.

Accu's zijn prima. Er is iets met de camera...

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
rayx schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:54:
antwoord Olympus:
Het is natuurlijk spijtig dat de camera op het moment niet naar behoren functioneert.
U kunt een hardware reset van de camera uitvoeren, dit gaat als volgt:

- neemt u de batterij uit de camera;
- laat u de camera 3 dagen zonder batterij liggen, de hardware reset zal in deze
periode automatisch plaatsvinden;
- na 3 dagen opgeladen batterij terugplaatsen in de camera en de camera testen.

Accu's zijn prima. Er is iets met de camera...
Accu's zeg je, dus je hebt het met meer dan een accu getest?

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 19:38
Jemig @rayx, is het zo moeilijk om gewoon even de vraag te beantwoorden of je meerdere accu's hebt uitgeprobeerd? Je komt hier voor advies, en dit is het advies: probeer eerst meerdere accu's om te controleren of de accu niet het probleem is. Doe dat nou even eerst en kom dan terug met je bevindingen.

• rayx
Ja het is NIET de accu. Geprobeerd met 1-de orignele accu, 2-immitatie accu, 3 accu bij de fotowinkel.
Aannames over de accu kloppen dus niet.

Olympus heeft het ook over een reset. Als het niet werkt opsturen... Dan kan je goedkoper een nieuwe kopen.

[Voor 27% gewijzigd door rayx op 24-02-2020 21:48]

• Kwintessens
rayx schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:46:
Ja het is NIET de accu. Geprobeerd met 1-de orignele accu, 2-immitatie accu, 3 accu bij de fotowinkel.
Aannames over de accu kloppen dus niet.

Olympus heeft het ook over een reset. Als het niet werkt opsturen... Dan kan je goedkoper een nieuwe kopen.
Ok, dan is de camera dood. Terug naar Olympus dus. Of contact opnemen met de winkel, als de camera nog niet te oud is om redelijkerwijs te mogen verwachten dat dit geen normale slijtage is.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-01 02:13
Kwintessens schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:16:
[...]

Ok, dan is de camera dood. Terug naar Olympus dus. Of contact opnemen met de winkel, als de camera nog niet te oud is om redelijkerwijs te mogen verwachten dat dit geen normale slijtage is.
Het is de MK i, dus zal behoorlijk "oud" zijn.
2e hands prijzen rond de 125€ voor een goede werkende, zo'n 5 tientjes voor een defecte.
Dus niet naar Olympus, maar de kapotte verkopen en een andere 2e hands kopen.
Ik zou dan meteen een MK ii nemen, want die kost niet veel meer. Reken op ongeveer 200€ voor een goed exemplaar.
Repareren gaat iig duurder uitpakken.

https://www.ebay.de/sch/i...oaa=1&_fsrp=1&_dcat=31388

[Voor 8% gewijzigd door Vanoverdegrens op 27-02-2020 08:24]

gezocht: Panasonic GM5

• Olympus user
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09-2022
Ik heb begrepen dat Olympus best schappelijk is in het repareren van camera´s.
Voor mij helemaal want ik woon maar 25 km van het reparatie centrum vandaan :-)
IK heb nog nooit van iemand gehoord dat deze camera´s een ingebouwde EOL software hebben.
Mocht je toch een overstap willen maken naar een nieuwer model, dan is er toch redelijk wat verschil tussen de MK2 en MK3.
https://mirrorlesscompari...-em10-ii-vs-omd-em10-iii/

[Voor 9% gewijzigd door Olympus user op 29-02-2020 20:46. Reden: Link toegevoegd]

• Kwintessens
Ik zou het ook gewoon proberen bij Olympus zelf. Toch best raar dat zo'n camera ineens de geest geeft. Hoort niet te gebeuren.

• Olympus user
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09-2022

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-01 02:13
Iets aan de dure kant. Net als het lensje.
En bij vervanging zou ik eerder naar een MKii op zoek gaan. Nieuwer, iets beter, nauwelijks duurder.
En dat Olympus goedkoop repareert, is nieuw voor me. De kostenraming gaat al een prijskaartje krijgen. De reparatie overstijgt in 99% van de gevallen de huidige waarde. En op medelijden hoef je ook niet te rekenen: garantie voorbij --> pech gehad!

gezocht: Panasonic GM5

• Anoniem: 1360590
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Ik heb een vraag
Als ik mijn camera aanzet Olympus E-MAIL 10 Mark II zie ik gelijk het menu en gaat niet over naar opname
Ik was aan het oefenen met de camera en heb iets gedaan waardoor het ontregeld is
maar wat heb ik verkeer gedaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 22:22
Anoniem: 1360590 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:22:
Ik heb een vraag
Als ik mijn camera aanzet Olympus E-MAIL 10 Mark II zie ik gelijk het menu en gaat niet over naar opname
Ik was aan het oefenen met de camera en heb iets gedaan waardoor het ontregeld is
maar wat heb ik verkeer gedaan?
Welk menu, het instelmenu of het mooie raster bekend als het Super Control Panel waar bijvoorbeeld linksboven de ISO staat?

• Nikonfan
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-08-2021
Zwart scherm komt ook voor, heel veel zelfs, bij de 5. Weet Olympus ook wel, die problemen zijn echt wel bekend.

Fotomaatje van mij heeft die van haar voor 185 laten repareren.
Via inlevering bij winkelier en uiteindelijk in Polen gemaakt.
(Via omweg van of Spanje of Portugal)
Wel keurig gemaakt.
Voor mij reden geen tweedehandse te durven kopen.

• rayx
Via inlevering bij winkelier en uiteindelijk in Polen gemaakt.
@Nikonfan heb je daar meer gegevens van? Ik heb connecties in Polen.
Ik ga op zoek naar fora waar meer mensen dit probleem hebben.
Ik had al zo'n vermoeden dat ik niet de enige was...

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:07
Just curious, maar wat probeer je eigenlijk te bereiken? Als je de goedkoopste manier probeert te vinden om je camera te laten repareren, ik denk niet dat je ver onder de genoemde prijzen kunt komen. Het kost nu eenmaal geld om een dergelijk apparaat te laten fixen door een expert. Als Olympus het probleem kent dan zou het leuk zijn als ze enige coulance bieden, maar als het een model is dat al ruim zeven jaar oud is dan zijn de kansen hierop niet heel erg groot. De tijd dat camera's een leven lang mee zouden moeten gaan ligt ver achter ons. We zijn intussen ruim een jaar verder... heb je de camera al laten repareren? Des te langer je hiermee wacht, des te kleiner de kans dat dit überhaupt nog mogelijk is.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 22:22
Ik heb net voor twee vriendinnen een M10 en een M10.II gescoord met totaal drie lenzen erbij. Schade €360 euro inclusief verzendkosten.
Beide onder de 3000 kliks.

Een camera kan na 7 jaar wel eens kapot gaan. Beweging, schokken, bewegende onderdelen, vocht van je klamme handjes, oxidatie... het slijt gewoon.
Koop voor 100 euro een nieuwe of nog veel beter, voor 150 een M10.II. Of zelfs een M1.II als je helemaal gek wilt doen.
Kun je weer 7 jaar vooruit.

• rayx
Tja,
De mijne had maar 3672 kliks...
en had 4 jaar in de kast gelegen.
Dan hoop je dus dat je er een poosje mee vooruit kan.
Ik heb een Panasonic en die heeft al heel wat meegemaakt en die blijft het gewoon doen, GX1 10 jaar oud, tigduizend kliks...

De wegggooimaatschappij is op een hoogtepunt.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee