Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dilemma: PC repareren of upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• g.anthonius
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23-02-2021
Goedeavond!
Ik heb een dilemma waar ik hoop wat advies over te krijgen. Ik heb in 2013 een game PC gebouwd op basis van een best-buy lijst van tweakers (zie onderdelen hieronder). Een heel mooi beestje, gebouwd op een budget in mijn studententijd.

Skip naar 2020, de computer is stuk. Ik krijg geen beeld meer. De computer gaat aan, ik hoor de ventilatoren draaien, maar nada. Ik heb het onderstaande al geprobeerd:
1. ander beeldscherm aangesloten
2. andere kabel voor beeldscherm
3. grafische kaart eruit gehaald en beeldscherm direct aangesloten op moederbord

niets werkt. Mijn niet hele geïnformeerde gok is dat het moederbord zelf kuren heeft. Als het aan de videokaart had gelegen had ik natuurlijk een connectie gehad bij het aansluiten van het scherm op het moederbord.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik 'm voor admin, etc, en voor gamen, RPG's, ie. the Witcher 3 etc. Dat draaide nog lekker door ook voor een pc uit 2013.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik game niet veel meer, dus ik voel er weinig voor om 1000en euro's aan een compleet nieuw systeem uit te geven. Voorkeur gaat uit naar een reparatie van het huidige systeem, en evt. een bescheiden upgrade van 300-400 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het moet dus compatible zijn met de huidige elementen die erin zitten.

Dit is mijn huidige PC:

Kast: Cooler Master N300, midtowermodel
Voeding: Corsair Builder Series CX430
Memory: Crucial 2x4GB DIMM 240-pins DDR3 1600MHz-PC3-12800 (later een bijgekocht)
Grafische kaart: MSI R7850 2GD5/OC RADEON HD 7850 2 GB GDDR5
Processor: AMD Athlon II X4 750K 3.4GHZ-4 cores
Moederbord: ASRock FM2A75 Pro4-M

Link naar de originele best-buy: reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2013

Verder: 3 harde schijven, dvd speler

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik zou het zonde vinden om een nieuwe kast te moeten kopen, dus ik wil het in deze kast houden. Geluidsniveau etc maakt niet zoveel uit.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Was 't niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Wat ik nodig heb is antwoord op de volgende vragen:

1. Gezien de problemen die ik heb, is het de moeite waard om een computerwinkel te betalen om er naar te laten kijken en een daadwerkelijke diagnose te stellen? (en, als dat volgens de regels van tweakers mag, weet iemand een goeie winkel rond Rotterdam?)
of
kan ik zelf een investering doen en een upgrade uitvoeren?

2. Als ik zelf een upgrade doe, wat zou ik moeten vervangen? De grootste vraag die ik heb is niet zozeer prijs-kwaliteit maar meer compatibility zodat ik niet én nieuw geheugen en CPU en videokaart en moederbord hoef aan te schaffen (en dus eigenlijk een hele nieuwe computer koop...)

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven. Als dat niet zo is, bear with me, ik weet niet heel veel van computers & hoewel ik kan zeggen dat ik er zelf een heb 'gebouwd' was dat eerder 'ik heb met specifieke instructies een aantal kliksystemen op de juiste plekken geklikt'. Als je ideeën hebt, alvast bedankt voor je reactie!

Beste antwoord (via g.anthonius op 07-03-2020 21:41)

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-11 23:35
Als je mobo stuk is dan is een reparatie te duur.
Het is mogelijk dat alles nog werkt buiten het moederbord en de CPU

Componenten beneden en je bent voor rond de 200 klaar, als al het andere nog werkt.

pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 (12nm) Boxed Wraith Stealth koeler
pricewatch: Asus Prime B450M-K
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2666C16

[ Voor 3% gewijzigd door Erazher op 22-02-2020 00:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-11 23:35
Als je mobo stuk is dan is een reparatie te duur.
Het is mogelijk dat alles nog werkt buiten het moederbord en de CPU

Componenten beneden en je bent voor rond de 200 klaar, als al het andere nog werkt.

pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 (12nm) Boxed Wraith Stealth koeler
pricewatch: Asus Prime B450M-K
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2666C16

[ Voor 3% gewijzigd door Erazher op 22-02-2020 00:03 ]

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
De AMD Athlon II X4 750K heeft geen geïntegreerde videokaart, dus je gaat sowieso geen beeld krijgen als je jouw monitor op het mobo aansluit.

Ik zou daarom de componenten nemen die @Erazher voorstelt, maar dan met een pricewatch: AMD Ryzen 3 2200G Boxed, aangezien deze processor wel een grafische chip aan boord heeft.

• g.anthonius
dank voor de snelle reactie en de suggesties!

@Erazher geen reparatie dus. Ik vond de prijzen die ik online heb gezien voor componentenvervanging al erg hoog inderdaad. Het geheugen wat je voorstelt, zou ik dat naast het huidige geheugen er in kunnen pluggen, of is dat ter vervanging? Als het ter vervanging is, is dat dus omdat mijn huidige 8gb niet compatible meer is met het moederbord wat jij voorstelt?

@Immanent Ike Ahhhh, dat verklaart een boel! Dan zit ik wel met het volgende probleem. Het zou dus aan mijn moederbord kunnen liggen, of aan mijn videokaart. Met de voorstellen van Erazher zou ik mijn moederbord vervangen, maar als het aan de videokaart ligt dan heb ik nog steeds geen beeld. Als mijn moederbord geen geïntegreerde videokaart heeft, hoe kan ik testen welk component van mijn computer echt kapot is? Een andere videokaart vinden die ik er eventjes in kan pluggen?

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-11 20:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

DDR3 geheugen is al een aantal generaties vervangen door DDR4. Je huidige geheugen past dus niet in een “nieuw” AM4 moederbord zoals de B450.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Immanent Ike
g.anthonius schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:49:
dank voor de snelle reactie en de suggesties!

@Immanent Ike Ahhhh, dat verklaart een boel! Dan zit ik wel met het volgende probleem. Het zou dus aan mijn moederbord kunnen liggen, of aan mijn videokaart. Met de voorstellen van Erazher zou ik mijn moederbord vervangen, maar als het aan de videokaart ligt dan heb ik nog steeds geen beeld. Als mijn moederbord geen geïntegreerde videokaart heeft, hoe kan ik testen welk component van mijn computer echt kapot is? Een andere videokaart vinden die ik er eventjes in kan pluggen?
Inderdaad, daarom stelde ik een cpu voor die wel een geïntegreerde videokaart heeft. Dan hoef je zelf niet te troubleshooten.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:57

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Test eens met aan andere videokaart.

• tiscaa
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-08 06:54
Haal eens 5min de CMOS batterij uit je moederbord en plaats ‘m daarna terug in het moederbord, zal !normaal! moeten opgelost zijn. Had deze week hetzelfde probleem met PC van een klant.

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Als bovenstaand niet werkt, moederboard met FM2 socket uit vraag en aanbod, ben je voor 3 tientjes klaar en kun je voorlopig nog al je oude componenten nog gebruiken en intussen b.v. voor een nieuw system sparen.

Cititzen of Ladonia

• g.anthonius
@Wolvganger ik snap 'm, dank voor de verheldering!

@Immanent Ike dan zou het nog steeds kunnen liggen aan mijn videokaart, correct? Of mis ik nu iets?

@Ludwig005 ga ik proberen, goed idee!

@bauwsel dat ga ik ook proberen. Wat doet dit precies als ik vragen mag?

@sorcees interessant idee! Met een FM2 socket kan ik dus alles gewoon aansluiten op het moederbord? Het maakt dus weinig uit welk moederbord ik koop zolang het maar een FM2 socket heeft?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Er staat voor 7,50 ook een FM2 cpu met video in v&a :-)
Mijn gok zou op een kapotte videokaart zijn.

edit: Als je in het Noorden woont dan heb ik er ook nog wel ergens 1 liggen die je mag hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door wagenveld op 24-02-2020 11:12 ]

• tiscaa
[b]

@bauwsel dat ga ik ook proberen. Wat doet dit precies als ik vragen mag?
De CMOS resetten (=BIOS resetten), lost normaal altijd wel zo’n problemen op.

• poNgz0r
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-08-2020
weg - Vraag en Aanbod is de plek voor het aanbieden van onderdelen.

[ Voor 163% gewijzigd door Bolletje op 27-02-2020 23:33 ]

• Immanent Ike
g.anthonius schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:32:
@Immanent Ike dan zou het nog steeds kunnen liggen aan mijn videokaart, correct? Of mis ik nu iets?
Ja dat zou goed kunnen. Alleen is een nieuwe videokaart al snel even duur als een cpu met geïntegreerde videokaart.

• g.anthonius
@bauwsel ik heb het geprobeerd, daarna videokaart in ander slot geduwd omdat ik wilde zien of de ventilator het deed, en de pc lijkt nu aan de gaan!

[ Voor 73% gewijzigd door g.anthonius op 27-02-2020 12:58 ]

• tiscaa
g.anthonius schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:43:
@bauwsel ik heb het geprobeerd, daarna videokaart in ander slot geduwd omdat ik wilde zien of de ventilator het deed, en de pc lijkt nu aan de gaan!
Als je de videokaart terug in het bovenste slot bevestigd, zal de PC wel gaan. Dacht wel dat een CMOS clear de trick zou doen. :9~

• g.anthonius
Nou wat 'n rollercoaster!

Mijn PC heeft het gedaan voor een glorieuze middag, waarop ik een back up heb kunnen maken en ik Windows aan het updaten was. Daarna weggegaan, computer laten purren. Ik kwam terug en ik werd geconfronteerd met hetzelfde probleem: zwart scherm.

Ik heb nu voor een tweede keer de CMOS batterij er uit gehaald en weer ingedaan. Ik krijg nu hetzelfde scherm (press f1 to continue with standard settings yada yada), alleen: geen van mijn usb poorten doen het. Ik kan dus mijn keyboard en mijn muis nergens op aansluiten. Vooraan, achteraan, voor en achteraan, geen van de usb poorten doen het nu. Wat frappant is want vanmiddag deden ze het wél, heb zelfs nog een externe harddisk ingeplugd voor de backup.

Update, net computer weer aan en uitgezet, weer zwart scherm.

Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat dit ligt aan mijn moederbord, is het niet? Of de USB drivers, maar daar kan ik natuurlijk niet bij als ik en de pc niet aan krijg en mijn muis/toetsenbord niet kan gebruiken...

EDIT: ik kan natuurlijk zo'n oude PS/2 aansluiting gebruiken, maar dan zit ik nog steeds met mn zwarte scherm..

[ Voor 17% gewijzigd door g.anthonius op 27-02-2020 18:32 ]

• tiscaa
g.anthonius schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:32:
Nou.

Mijn PC heeft het gedaan voor een glorieuze middag, waarop ik een back up heb kunnen maken en ik Windows aan het updaten was. Daarna weggegaan, computer laten purren. Ik kwam terug en ik werd geconfronteerd met hetzelfde probleem: zwart scherm.

Ik nu voor een tweede keer de CMOS batterij er uit gehaald en weer ingedaan. Ik krijg nu hetzelfde scherm (press f1 to continue with standard settings yada yada), alleen: geen van mijn usb poorten doen het. Ik kan dus mijn keyboard en mijn muis nergens op aansluiten. Vooraan, achteraan, voor en achteraan, geen van de usb poorten doen het nu. Wat frappant is want vanmiddag deden ze het wél, heb zelfs nog een externe harddisk ingeplugd voor de backup.

Update, net computer weer aan en uitgezet, weer zwart scherm.

Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat dit ligt aan mijn moederbord, is het niet? Of de USB drivers, maar daar kan ik natuurlijk niet bij als ik en de pc niet aan krijg en mijn muis/toetsenbord niet kan gebruiken...

EDIT: ik kan natuurlijk zo'n oude PS/2 aansluiting gebruiken, maar dan zit ik nog steeds met mn zwarte scherm..
Probeer eens een nieuwe batterij, maar vermoed dat het ‘m wel niet zal doen. Best dat je gewoon een nieuw bordje met processor koopt. Een V&A R5 1600 setje kost de wereld niet, en je hebt mooie prestatie in de plaats.
Of je kan een Ryzen APU kopen, heb er ook een paar al zien voorbij vliegen op V&A.

Succes.
Pagina: 1