ZigBee dubbele inbouw schakelaar gezocht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-09 12:33
Mijn vraag

Ik ga mijn huidige Domoticz omgeving uitbreiden met ZigBee.
Ik heb een dubbele schakelaar bij de achterdeur om twee verschillende lampen in de tuin aan/uit te zetten.
Nu wil ik deze schakelaars nog steeds met de hand kunnen schakelen, maar ook via ZigBee.
Na heel lang zoeken sta ik op het punt het op te geven. Ik kan niets vinden wat voldoet.

Ik wil dus functionaliteit zoals van deze: https://www.klikaanklikui...h2-inbouw-schakelaar.html.
Maar dan ZigBee.

Ik vind bv wel deze: https://www.workswithhome...l-relaisswitch-schakelaar.
Maar die is weer niet eenvoudig in te bouwen in een bestaande doos.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Raspberry 3b
- Domoticz (up to date, ga ik mogelijk vervangen door Home Assistant)
- ConBee II Zigbee USB stick (nog niet aangeschaf: - pricewatch: ConBee II Zigbee USB gateway)

Hebben jullie suggesties waar te zoeken of beter nog, links naar concrete producten?

Dank!

Beste antwoord (via kokr op 23-02-2020 14:34)

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:06
Even een out-of-the-box gedachte: ik heb ik m'n buitenlampen allemaal Ikea Tradfri multicolor lampen gestoken. Die bedien ik ook vanuit Home Assistant via 'n ConBee stick. Schakelaars zijn dus ongewijzigd gebleven en staan gewoon altijd aan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:25
Ben ik ook naar op zoek, maar je hebt altijd een blauwe draad nodig en die heb je wellicht niet. Voor zover ik zie komen er 2 opties:
- Shelly Dimmer SL
- Aqara wandschakelaar zonder nuldraad

Beide zijn helaas nog niet beschikbaar (voor EU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 16:34
Je geeft duidelijk aan Zigbee te zoeken, maar als je voor Wifi/MQTT open staat, kan ik je deze aanraden:
https://shelly.cloud/shel...-shutter-home-automation/

Je kan er Tasmota open source firmware op zetten, of de standaard firmware gebruiken. Er is dan wel een blauwe draad nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokr
@crimby Bedankt, maar ik dacht dat Shelly alleen wifi was?
Ik heb behoefte aan de mesh mogelijkheden van ZigBee (had ik in de vraag moeten vermelden...) dus helaas is dat 'm niet.
Die blouwe draad is een goeie. Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Ik ga het morgen van de muur schroeven om dat te checken.
Stel dat ik die blauwe draad heb, welke Aqara zou ik dan moeten hebben? Kan je een link of specifiek typenummer doorgeven?

@Slaut
Begrijp ik het nu goed dat de Shelly 2.5 met Tasmota het ZigBee protocol ondersteund? (https://tasmota.github.io/docs/#/Zigbee). Cool spul! Maar een snelle scan doet mij geloven dat het (nog) zijn beperkingen heeft. Ik geef dan de voorkeur aan een meer out-of-the-box oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:25
kokr schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 22:18:
@crimby Bedankt, maar ik dacht dat Shelly alleen wifi was?
Ik heb behoefte aan de mesh mogelijkheden van ZigBee (had ik in de vraag moeten vermelden...) dus helaas is dat 'm niet.
Die blouwe draad is een goeie. Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Ik ga het morgen van de muur schroeven om dat te checken.
Stel dat ik die blauwe draad heb, welke Aqara zou ik dan moeten hebben? Kan je een link of specifiek typenummer doorgeven?

@Slaut
Begrijp ik het nu goed dat de Shelly 2.5 met Tasmota het ZigBee protocol ondersteund? (https://tasmota.github.io/docs/#/Zigbee). Cool spul! Maar een snelle scan doet mij geloven dat het (nog) zijn beperkingen heeft. Ik geef dan de voorkeur aan een meer out-of-the-box oplossing.
Oh sorry, las ik overheen. Ik ben zelf ook met Zigbee en Home Assistant bezig maar wifi werkt er natuurlijk altijd bij :-)

Ik zou graag voor die Aqara wandschakelaars gaan maar die zijn er nu dus nog niet (komen ergens dit jaar beschikbaar voor de EU wandcontactdozen. Anders moet je je muur uithakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:39

Kvn

Mits je de schakelaar (en helaas inbouwdoos) willen aanpassen, kun je een Xaomi dubbele wandschakelaar overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokr
Okay, ik ben dus niet gek :)

Wat ik wil blijkt gewoon (nog) niet te bestaan. Ik ga terug naar de tekentafel en kijken of er goede alternatieven zijn.
Ik wil sowieso bij Zigbee blijven. Mogelijk twee enkelvoudige modules inbouwen, dekplaat er overeen en dan eventueel een draadloze schakelaar er overheen plakken. Of zoiets.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 21:21
Welke enkelvoudige inbouwschakelaar overweeg je dan?
Zit overigens met exact hetzelfde verzoek, dubbelinbouw schakelaar op zigbee voor buiten verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokr
Ik dacht aan deze: https://www.bol.com/nl/p/...e-smart/9200000107260782/

En hoe stuur jij je ZigBee aan? Gebruikt een PI en zo ja, Home Assistant?

Mocht je een keuze maken of meer info vinden, dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Zou deze achter je bestaande schakelaar passen? Dan moet het lukken..

https://m.nl.aliexpress.c...AvmZEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Wel een neutral line nodig..

[ Voor 78% gewijzigd door prein2 op 22-02-2020 16:59 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokr
Helaas, die lijkt te groot. Ben er vandaag niet aan toegekomen dus ik maak hem morgen open. Eens kijken wat er past.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:06
Even een out-of-the-box gedachte: ik heb ik m'n buitenlampen allemaal Ikea Tradfri multicolor lampen gestoken. Die bedien ik ook vanuit Home Assistant via 'n ConBee stick. Schakelaars zijn dus ongewijzigd gebleven en staan gewoon altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokr
@anboni Dat is idd een goed idee! Ik moet de maten & lumen van de IKEA lampen even checken, maar als dat past is dat een eenvoudige oplossing (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokr
Helaas, geen neutral line kom ik nu achter. En zoals verwacht te weinig ruimte.
Ik ga dus voor de out-of-the-box gedachte van @anboni ! _/-\o_

Ik doe het hier voorlopig mee tot er een betere oplossing op de markt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donatti92
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-06 15:43
kokr schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:34:
Helaas, geen neutral line kom ik nu achter. En zoals verwacht te weinig ruimte.
Ik ga dus voor de out-of-the-box gedachte van @anboni ! _/-\o_

Ik doe het hier voorlopig mee tot er een betere oplossing op de markt komt.
Nu, voor deze oplossing, moet je schakelaar wel altijd aan laten.
Stond in je originele post dat je de schakelaars wel nog steeds wil gebruiken?

Ik weet niet of Z-Wave een oplossing is?
Heeft in ieder geval de Mesh optie.

Ik ben zelf ook op zoek naar een soortgelijke oplossing (al moet m'n huis nog gebouwd worden).
Helaas is er niet echt iets dat er uit springt voor Zigbee, en zou ik gaan voor de Dimmers van Fibaro.
Deze kan je ook gewoon aansturen dus via via.
Komt dus een beetje overeen met de Shelly oplossing die eerder werd aangeboden, maar dan wel met mesh-mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 16:53
Als ik ooit in een nieuw huis kom te wonen, ga ik bestaande verlichting behouden maar dan shelly dimmers achter de schakelaars zetten.

Ik heb nu alles met slimme verlichting en dan de schakelaars erbij weg gehaald zodat de lampen altijd beschikbaar blijven in hassio of ghome. Maar de waf is niet erg hoog. Ze is meer van de fysieke knop. Terwijl ik liever een sensor gebruik en dan een automatisering bedenk.

Sindskort in de schuur een sonoff mini geplaatst en hierop de originele schakelaar werkende gehouden en ben hier erg tevreden over.

Betrouwbaarheid van wifi nog nooit geen problemen mee gehad met 40+ clients. Enkel hassio die in 2 jaar tijd wellicht 2x gecrashed is maja dat is nou eenmaal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokr
@Donatti92 Ik wilde inderdaad de schakelaars blijven gebruiken, maar ik zie momenteel geen andere (eenvoudige) oplossing.
Ik heb z-wave overwogen maar ga voor ZigBee ivm de Hue/IKEA 'integratie'. Je loopt wel meer risico dat sensoren/schakelaars niet compatible zijn maar daar is voldoende info over te vinden. Dus dat neem ik voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokr
@jelle2503
Dat klinkt als een prima oplossing als je naar een nieuw huis gaat :) Maar dat is bij mij niet van toepassing.
Bij mij thuis zijn ze ondertussen gewend om hun telefoon te pakken om de kaku verlichting te bedienen. Dat was even doorbijten maar het is gelukt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 20:58
Ik lees net in een ander topic over Livolo, die hebben wat jij zoekt.
Zigbee dubbele schakelaar in 1 doos.
Wissel of serie schakelaar en géén nuldraad nodig.

https://www.livolo.nl/a-5...bee-wifi-app/#description

Het ziet er alleen meteen anders uit dan de rest van je huis.
En of het zigbee compatible is met jouw oplossing is dan de vraag, wel als ze zich aan de standaard houden, maarja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokr
Dit ziet er inderdaad goed uit! Even snel googlen geeft echter geen bijzonder positief beeld:
https://github.com/dresde...nz-rest-plugin/issues/997
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/592

Er lijkt wel een werkbare oplossing te zijn:
https://github.com/Koenkk...92#issuecomment-581071079

Ik moet de details nog even rustig lezen.
Bedankt voor de tip. To be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickh024
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-07 13:36
JUNG heeft wel van dit soort schakelaars die met Zigbee werken. Is dit een beetje wat je zoekt? https://www.robbshop.nl/d...DUBBELE%20WANDSCHAKELAAR&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokr
@rickh024 ,
Dat lijkt inderdaad te zijn wat ik zocht. Ik heb nu de lampen vervangen door IKEA tradfri en schakel ze met een conbee (home assistant op een Raspberry 3).
Sowieso bedankt voor het doorgeven. Als ik dit weer eens onder handen neem dan ga hier even induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokr
Het verhaal gaat verder. Ik ga nu de badkamer verbouwen en er komt een dubbele schakelaar (spiegelverlichting & plafondverlichting).

Ik heb mij deels ingelezen in wifi (Shelly 2.5 in het bijzonder).
Als ik het goed begrijp kan ik hier een dubbele schakelaar mee realiseren. Sturen via Home Assistant EN gewoon de schakelaar blijven gebruiken.

Maar ik lees verschilende verhalen, dus ik hoop wat van jullie ervaringen te leren.
Waar ik nog mee zit:
* Betrouwbaarheid. Ik lees verschillende verhalen, maar ik denk dat dat aan hun netwerk ligt. Mijn wifi is stabiel.
* Gebruik in vochtige ruimte. Ik lees hier niets over. Ook niet dat het wordt afgeraden. Iemand ervaring? Of desnoods een alternatief product?
* Tasmota. Ik zie geen reden om een andere firmware te flashen gezien mijn simpele use-case. Mee eens?
* Call-home/ shelly cloud schijn je uit te kunnen zetten, dus het lijkt 'veilig'. Correct?

En mochten jullie een goede/betrouwbare Zigbee variant ontdekt hebben dan hoor ik dat graag.

Alvast & alweer bedankt voor de hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Deze Zigbee/HUE schakelactors passen per 2 in een normale inbouwdoos van 40-50mm diep mits er niet te veel bedrading in zit. Daar overheen zou je een Friends of HUE (FoH) draadloze Zigbee/HUE schakelaar kunnen zetten.

Je kunt deze Zigbee schakelactors ook in/bij de verbruiker/lamp plaatsen als je niet voldoende ruimte in de inbouwdoos hebt.
De FoH schakelaar is standaard een dubbele schakelaar, of zelfs een 4 knop schakelaar als je er scenes aan toewijst. De Scenic FoH schakelaar wordt met een enkele wipperplaat geleverd als je er een enkele schakelaar van zou willen maken.

[ Voor 37% gewijzigd door Theo74 op 13-02-2021 11:07 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokr
@Theo74 Elegente oplossing! had ik nog niet aan gedacht.

Maar.; Een dubbel setje Shelly 2.5 is te koop voor ca €45. De sschakelactors zijn al €40 per stuk. En dan komt er nog de schakelaar bovenop. Al met al best een prijzige oplossing.

Voor ik hier verder induik, iemand nog suggesties/antwoord op de Shelly vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint79
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 29-05-2024
Niet op de shelly, maar wellicht wel een praktische oplossing die misschien ook voor de schakelaars van de tuin is toe te passen. Wanneer je boven je plafond van de badkamer kunt zou je zou je daar een lasdoos kunnen plaatsen via welke je de bekabeling naar verlichting laat lopen. In een wat grotere lasdoos kun je gemakkelijk de zigbee schakelaars kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
@kokr Had je nou een blauwe draad? Blitzwolf heeft de SS7. Zigbee, 2-channel, past in inbouwdoos, kan met drukvlakschakelaar werken.

Ik vind ze perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokr
@Plint79 Dat zou dan een éénmalige actie zijn. Als er iets misgaat zal ik het plafond open moeten breken. Dus ik wil zo min mogelijk daar boven hebben liggen. Liever dus in het wandcontact.

@lolgast Ja, alles wordt opnieuw aangelegd dus ik laat een blauwe draad trekken. Maar ik heb al gekozen voor Shelly (nog niet binnen) om toe te passen. Mocht dat om wat voor reden niet fijn werken of instabiel blijken, dan is die ss7 zeker de moeite om te checken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:14
https://www.robbshop.nl/R...bbele-inbouwmodule-zigbee

Ik heb deze nog niet voorbij zien komen geloof ik (wel lange levertijd)

Edit: ow je hebt al Shelly gekozen :D

[ Voor 12% gewijzigd door kepler op 07-03-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokr
@kepler Ik ben nog niet klaar in huis, dus sowieso bedankt voor de tip :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-08 13:16
Ik wil gebruik gaan maken van een zigbee lamp in combinatie met de normale "domme" schakelaars. Nu is dit natuurlijk niet mogelijk, omdat de lamp continu stroom moet hebben.

Nu ben ik op zoek naar een efficiënte oplossing. Mooiste is dat mijn standaard schakelaar een signaal geeft aan HA, zodat die weer de Zigbee lamp kan sturen. Dit kan met draadloze wandzenders, maar ik weet niet hoe fraai dat gaat worden als ik die over mijn wandschakelaar ga zetten.

Dan blijven volgens mij alleen nog de inbouw modules over, maar ik snap niet goed wat ze precies doen. Ze zouden namelijk een domme lamp slim maken, doordat het aan en uit kan schakelen via je domotica systeem. Maar werkt het ook andersom? Dus dat mijn fysieke schakelaar het seintje geeft dat de lamp aan of uit moet via zigbee, zonder dat de stroom naar de lamp toe verbroken wordt?

Ik kijk dan bijv. naar de Aqara T1 en bijvoorbeeld deze: https://www.robbshop.nl/inbouwschakelaar-zigbee-robb-smarrt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokr
@Kayl De lamp zelf mag niet uit begrijp ik, je wilt altijd de lamp schakelen. Correct?

Dan is een draadloze wandzender verreweg het makkelijkste. Ik heb ze zelf niet in gebruik, dus geen ervaring mee helaas. (niet helemaal waar, ik heb KaKu setje in de huidige badkamer - maar die is binnenkort dus weg).

Of het fraai is is een kwestie van smaak allicht, maar je kan toch de huidige schakelaar verwijderen en daar een andere draadloze bovenop 'plakken'? Allicht makkelijker dan iets inbouwen.
Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
kokr schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:11:
@Kayl De lamp zelf mag niet uit begrijp ik, je wilt altijd de lamp schakelen. Correct?

Dan is een draadloze wandzender verreweg het makkelijkste. Ik heb ze zelf niet in gebruik, dus geen ervaring mee helaas. (niet helemaal waar, ik heb KaKu setje in de huidige badkamer - maar die is binnenkort dus weg).

Of het fraai is is een kwestie van smaak allicht, maar je kan toch de huidige schakelaar verwijderen en daar een andere draadloze bovenop 'plakken'? Allicht makkelijker dan iets inbouwen.
Of zie ik het verkeerd?
De lamp mag niet uit in de zin van, hij moet continu stroom hebben om verbonden te blijven in het Zigbee netwerk. Maar het wel of niet branden zou ik graag met de fysieke schakelaar willen doen. Inbouw heeft gewoon mijn voorkeur omdat het qua kosten weinig uitmaakt en ik heb geen gezeur met batterijen en ik blijf de stijl houden van de rest van de woning.

Ik weet gewoon niet of die inbouwmodules er zijn die dit kunnen of dat het inderdaad alleen met de wandzenders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokr
Okay, ik snap 'm. Ik kan je helaas nie thelpen - ik heb in mijn zoektochten die modules ook niet gezien.
Misschien handig om er een apart topic voor aan te maken om een groter publiek te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
kokr schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:43:
Okay, ik snap 'm. Ik kan je helaas nie thelpen - ik heb in mijn zoektochten die modules ook niet gezien.
Misschien handig om er een apart topic voor aan te maken om een groter publiek te bereiken?
Sorry man, ik dacht dat ik in het nieuwste Home Assistant topic zat. Zit ik gewoon jouw topic te kapen....
Mocht ik iets vinden dan laat ik het ook even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:08

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Kayl Opzich schakelt een zigbee inbouw module een domme lamp. Maar dit hoef je natuurlijk niet aan te sluiten, je kan het ook gebruiken om alleen een schakelaar uit te lezen. De draad naar de lamp sluit je gewoon ongeschakeld aan. Omdat je al HA draait is het daarna een fluitje van een cent om dit te koppelen aan een andere smart lamp. Ja, als je de schakelaar bedient zal er een relais meeschakelen maar deze doet dan niets meer.

Let wel op dat zo'n module dan wel altijd een N nodig heeft. En de module die je linkt werkt volgens mij alleen met pulsdrukkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
Septillion schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:35:
@Kayl Opzich schakelt een zigbee inbouw module een domme lamp. Maar dit hoef je natuurlijk niet aan te sluiten, je kan het ook gebruiken om alleen een schakelaar uit te lezen. De draad naar de lamp sluit je gewoon ongeschakeld aan. Omdat je al HA draait is het daarna een fluitje van een cent om dit te koppelen aan een andere smart lamp. Ja, als je de schakelaar bedient zal er een relais meeschakelen maar deze doet dan niets meer.

Let wel op dat zo'n module dan wel altijd een N nodig heeft. En de module die je linkt werkt volgens mij alleen met pulsdrukkers.
Ik begrijp je niet goed. Zou ik daarmee een slimme lamp zowel via HA als via de fysieke domme schakelaar kunnen schakelen? Volgens mij blijft dat namelijk niet mogelijk.

Dus wat ik voor mezelf nu maar als oplossing bedacht heb is om die friend of hue hidden socket te gebruiken op plekken waar ik slimme lampen ga hangen. Ik kan hiermee mooi hotelschakeling gebruiken in bijv. het trappenhuis.
En op de plekken waar de domme lampen hangen gebruik ik gewoon een inbouwmodule met een dimbare ledlamp. Ik heb overal N draden, dus dat is nooit een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Kayl Ja, geen probleem. Zoals ik al zei, je laat de module niet de spanning naar de lamp schakelen, de slimme lamp heeft altijd spanning. De Zigbee module zie je in HA ook gewoon als lamp alleen hangt hier feitelijk niets aan. Maar deze "lamp" zie je in HA wel gewoon aan en uit gaan, daar kan je prima acties aan hangen zoals de slimme lamp togglen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
Septillion schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:03:
@Kayl Ja, geen probleem. Zoals ik al zei, je laat de module niet de spanning naar de lamp schakelen, de slimme lamp heeft altijd spanning. De Zigbee module zie je in HA ook gewoon als lamp alleen hangt hier feitelijk niets aan. Maar deze "lamp" zie je in HA wel gewoon aan en uit gaan, daar kan je prima acties aan hangen zoals de slimme lamp togglen..
Ah dus als ik het goed begrijp dan zet je de fysieke lamp outlet constant op stroom voor een slimme lamp. En de inbouw module krijgt door of de schakelaar uit of aan staat? Dus het loopt allemaal via het domotica systeem, maar je gebruikt de inbouwmodule als zender en niet als ontvanger?

Dat zou wel mooi zijn, daar ga ik eens naar kijken. Vind het zo vreemd dat de inbouwmodules allemaal eigenlijk alleen als ontvanger fungeren en niet ook als zender. Het is niet echt realistisch om een huis vol te plakken met allemaal draadloze wandzenders wanneer een woning al vol zit met domme schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Kayl Yep, dat. De modules fungeren altijd als zender en ontvanger maar schakelen ze altijd direct een relais. Dit in tegenstelling wat je kunt met Tasmota of Shelly.

Maar nu je het zegt, ik moet even zoeken maar Hue heeft een input only module aangekondigd een paar maanden terug, vergelijkbaar met een Shelly i3 maar dan Zigbee en een enkele ingang. Maar goed, als je niet aan Hue gebonden bent kan je dus gewoon elke Zigbee module pakken en niets op de uitgang hangen en de boel in HA koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
Septillion schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:49:
@Kayl Yep, dat. De modules fungeren altijd als zender en ontvanger maar schakelen ze altijd direct een relais. Dit in tegenstelling wat je kunt met Tasmota of Shelly.

Maar nu je het zegt, ik moet even zoeken maar Hue heeft een input only module aangekondigd een paar maanden terug, vergelijkbaar met een Shelly i3 maar dan Zigbee en een enkele ingang. Maar goed, als je niet aan Hue gebonden bent kan je dus gewoon elke Zigbee module pakken en niets op de uitgang hangen en de boel in HA koppelen.
Super dankje!

Heb je toevallig ervaring met die mini's? Zijn ze groot genoeg om 2 in een dubbele wanddoos te stoppen? Ik vrees namelijk niet en dan is een shelly 2.5 de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Kayl Geen ervaring met de Mini Zigbee maar wel met de normale Mini. Twee achter een schakelaar gaat wel krap worden.

Maar als het je niet uit maakt of je Zigbee of Wifi gebruikt dan verandert de boel. Dan kan je dus ook een Shelly i3 pakken. Zelf gebruik ik op een aantal plekken een Sonoff Mini met Tasmota (eventueel met 2e input mod) om alleen de schakelaar door te geven. Met beide ben je vrij om voor een plusdrukker of een gewone schakelaar te gaan. Waarbij de i3 geschakeld wordt door de L, dit maakt toepassen op een klassieke hotelschakeling makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
Septillion schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:10:
@Kayl Geen ervaring met de Mini Zigbee maar wel met de normale Mini. Twee achter een schakelaar gaat wel krap worden.

Maar als het je niet uit maakt of je Zigbee of Wifi gebruikt dan verandert de boel. Dan kan je dus ook een Shelly i3 pakken. Zelf gebruik ik op een aantal plekken een Sonoff Mini met Tasmota (eventueel met 2e input mod) om alleen de schakelaar door te geven. Met beide ben je vrij om voor een plusdrukker of een gewone schakelaar te gaan. Waarbij de i3 geschakeld wordt door de L, dit maakt toepassen op een klassieke hotelschakeling makkelijker.
Ik wil gewoon op wat plekken bedrade zigbee om het mesh netwerk naar de sensoren goed te houden, maar daar is niet veel voor nodig. Dus wifi is prima, ik heb een goed netwerk.

Ik probeer nu vanuit het Shelly topic te begrijpen wanneer ik een i3 nodig heb en wanneer een shelly 1 bijv. Ik vind het lastige materie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokr
Kayl schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:01:
[...]
Sorry man, ik dacht dat ik in het nieuwste Home Assistant topic zat. Zit ik gewoon jouw topic te kapen....
Mocht ik iets vinden dan laat ik het ook even weten.
Geen probleem! Ik zie dat de discussie goed verder gaat (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokr
Dank!

Helaas heb ik geen dimmer nodig. Ik heb het in de tuin opgelost met Ikea lampen en de schakelaar laten we ongemoeid.

Ik heb ondertussen in de badkamer en keuken (beide blauwe draad beschikbaar) respectievelijk de Shelly 2.5 en de Shelly 1pm ingebouwd. Met een moment/pulse schakelaar werkt dat als een zonnetje. Nu ca 6 weken in gebruik zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrpharderwijk
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-04-2023
Beetje mosterd na de maaltijd, maar voor anderen die geen nul draad hebben en een domme schakelaar slim willen maken met en Home Assistant. Ik heb zelf mijn schakelaar gefixt met de Aqara T1 (no neutral) en werkt als een trein! De T1 kun je al vinden voor ronde de 20 euro en zodoende een van de goedkoopste, volgens mij…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:14

paQ

tuya heeft lichtschakelaar 1, 2, en 3 gang voor meestal vanaf 16 euro ofzo. Werken zonder 0-draad, er zijn ook versies met. Enige wat je moet hebben hebben is een zigbee hubje.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liselotte111
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-05 19:08
Ik heb achter een flink aantal traditionele lichtschakelaars een zigbee switch ingebouwd:

https://nl.aliexpress.com/item/1005002180575797.html

Deze hebben inderdaad een 'blauwe' draad nodig.

Je kan met het lichtknopje de lamp aan/uit zetten, maar ook vanuit Home Assistant de schakelaar omzetten. De stand van fysieke lichtknopje zegt dan alleen niets over aan/uit zijn. Ik heb hier ook zigbee lampen aan zitten. Als de Tuya unit uit is (of wel via de muur of via HA), krijgt de zigbee lamp geen stroom. Ik vind dit zelf heel fijn, als HA dan even geen zin heeft kan ik de lamp stroom geven en gaat ie aan.

In mijn automations wordt naar de Tuya unit verwezen, niet naar de zigbee lamp zelf. Daardoor maakt het niet uit of de zigbee lamp geen stroom heeft.

Mocht iemand hetzelfde willen en meer uitleg willen, laat maar weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 15:22
Septillion schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:44:
@robg1984 Ook niet als je de knop ingedrukt houdt? Want ik zie een pulsdrukker en volgens mij wil de T1 juist een gewone schakelaar.
Dit is een gewone schakelaar...
Zoiets als:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bog0beGpbKYdQgYDrPMApDJjYmM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vuVkFjKz68VX3sLcqIABTmeq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geminiworks
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-05-2022
Ik heb dit hele topic even gelezen omdat ik op zoek ben naar inbouwschakel modules die ik met mijn huidige schakelaars ook kan bedienen. Volgens mij is er veel veranderd sinds vorig jaar en zijn er veel meer producten bijgekomen.

Voor het oorspronkelijke "probleem"is volgens mij dit een oplossing: https://smartgateways.nl/...r-zonder-nuldraad-dubbel/

En voor enkelvoudige schakelaars deze: https://smartgateways.nl/...ar-zonder-nuldraad-enkel/

Ik ga iig de laatste 1x aanschaffen en kijken hoe dit werkt. Ik weet niet of er mensen zijn die een goedkopere module weten (zonder nul) maar ik hou me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokr
@geminiworks, dat zijn inderdaad interessante opties. Mocht je er straks zin in hebben, dan zie ik graag jouw "review" hier verschijnen.
Ik heb nu de Shelly devices (wifi) en die werken prima (100% stabiel & betrouwbaar) maar ik zou graag terug willen naar één protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaakkg
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-07 13:03
geminiworks schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:41:
Ik heb dit hele topic even gelezen omdat ik op zoek ben naar inbouwschakel modules die ik met mijn huidige schakelaars ook kan bedienen. Volgens mij is er veel veranderd sinds vorig jaar en zijn er veel meer producten bijgekomen.

Voor het oorspronkelijke "probleem"is volgens mij dit een oplossing: https://smartgateways.nl/...r-zonder-nuldraad-dubbel/

En voor enkelvoudige schakelaars deze: https://smartgateways.nl/...ar-zonder-nuldraad-enkel/

Ik ga iig de laatste 1x aanschaffen en kijken hoe dit werkt. Ik weet niet of er mensen zijn die een goedkopere module weten (zonder nul) maar ik hou me aanbevolen.
Zelf heb ik meerdere dubbele inbouw schakelaars en de led dimmer van Smart Gateways.
https://smartgateways.nl/product/zigbee-led-dimmer/
Beide doen gewoon wat ze moeten doen en ik hoef er niet naar om te kijken.
Pagina: 1