Alweer afvoer verstopt :-(

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Para
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-11-2020
@All

Al ben ik altijd nog zo voorzichtig om geen zooi door de goot te gooien eens in de zoveel tijd raakt die toch weer verstopt. Haal dan van die 2 componenten HG bij de Praxis, nachtje laten staan en dan loopt het wel weer redelijk door. Ook regelmatig kokend heet water erdoor heen gooien.

Wordt er een beetje moedeloos van dat die toch steeds weer helemaal dicht zit en er heel weinig water weg loopt. Die 2 componenten kan ik er dan nog net ingieten en laten inwerken.

Alles is ooit door een bedrijf verbouwd (12 jaar geleden) en hebben zoals op de foto de afvoer geïnstalleerd.

Heb ook al regelmatig met een veer zitten wormen maar kom voor mijn idee niet helemaal in die hoofdafvoerbuis.

Nu dus weer verstopt, 2 componenten HG er in gedaan en maar weer een nachtje laten intrekken.

Eigenlijk ben ik er wel een beetje klaar mee en wil het nu eens definitief oplossen.

Ik heb een paar vragen hier over:

1: Is dit eigenlijk wel op een correcte manier aangelegd? (de rest van de verbouwing is prima en service goed van het bedrijf)

2: Heeft het zin om alles weg te laten halen en anders aan te leggen?

https://ibb.co/MfW1LLX

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Wat verstopt? 1 buis? Alle buizen?
Waar verstopt het? Bij jou of in de straat.
Hoe breed zijn je buizen? 40mm?

Ik vind die CV afvoer een beetje klote zitten,.
Voor mijn gevoel zit die in de stroom van de rest.

En ja. Alles weg halen en vernieuwen heeft zin.
Maar misschien on nodig, laat eens een goed bedrijf komen en bespreek de situatie met hun..

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Para
Ergens in de keuken raakt het verstopt. Badkamer, die iets verder op aangesloten zit, loopt gewoon door.
Alleen dit stuk geeft elke keer problemen.

[ Voor 21% gewijzigd door Jan Para op 21-02-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 22:01
Gebruik sowieso geen ontstopper producten. Voor je het weet zijn de leidingen beschadigd.
Gebruik gewoon soda om te ontstoppen. Google maar eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind je buizen klein/dun.
Maar kan de foto niet inzoemen,

Zoals ik boven al typ. Ik vind di CV leiding niet handig. Lijkt me dat je afval water in die buis kan,. Zoveel condens levert de CV niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:10

MJV

Voordat je gaat vernieuwen is het het overwegen waard om met een rioolveer of een nat/droogzuiger kijken of je de buizen niet wat schoner krijgt. Wellicht dat er zich toch wat bezinksel/rommel verzameld heeft dat niet door die ontstopper wordt opgeruimd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nikr
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-07 08:13
Ik had voorheen ook altijd een verstopte afvoer bij de keuken.
Toen heb ik dit ding gekocht https://www.gereedschapce...opper-rioolslang-15m.html
En sindsdien geen een keer meer een verstopping gehad.
Ik had wel al een hoge druk reiniger. Wellicht kan je er een lenen mocht je er geen een hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jan Para schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 20:44:
@All

1: Is dit eigenlijk wel op een correcte manier aangelegd? (de rest van de verbouwing is prima en service goed van het bedrijf)

2: Heeft het zin om alles weg te laten halen en anders aan te leggen?

Ik had het ook als terugkerend probleem in mijn vorige (huur)appartement. Ik ben toen wekelijks of tweewekelijks er twee liter kokend water doorheen gaan gooien met een vaatwastablet erin opgelost en toen heb ik het probleem nooit meer gehad.

Kan best dat de leidingen niet heel handig liggen, verzakt zijn of te dun. Ik heb er in andere woningen nooit problemen mee gehad (in mijn huidige woning ook niet)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:55
eventueel kan je die haaksebocht eruit halen en daar gelijk je sifon opzetten.
wel wordthet gat in je kastje wordt wat groter. maakt het uit ? misschien
leg er voor de grap eens een waterpas op. dan zie je gouwgenoeg of er wat niet goed is.
er kan bijv een brok puin zijn weggeschoten waardoor het verzakt is.
behalve dat de cv mischien een wat meer 45 graden bochten mag hebben zie ik niks verkeerds.
je smalle afvoer kan volraken dus een keertje doorveren kan geen kwaad.
wat wel kan zijn is dat je stalen leiding op is en dat die vervangen moet worden.
er zijn van die cameratjes te koop/te huur waarmee erin kan kijken. zeker gezien het dichtbij lijkt zitten
ook een bedrijf kan een inspectie uitvoeren zo weet of het vervangen moet worden.

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 21-02-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-09 23:15
Waar zit je sifon van je keuken wasbak?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Verloop zit niet goed, aansluiting condenswater van CV zit raar. Geheel is zeker 40mm ipv voorgeschreven 50 / 75?

Lekker bedrijf dat dat zo aanlegd.

Zit het geheel eigenlijk wel op afschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
De afvoer van onze keuken liep ook recht naar beneden en dan een bocht van 90 graden op de vloer omdat de afvoer in vloer niet pal onder de wasbak lag. Ook verstoppingen. De buis is toen in een hoek gelegd en een plastic filter gebruikt (die van een paar dubbeltjes) en sindsdien geen verstopping. Wel spoel ik ook de buis af en toe met heet water en soda (kilo 80 cent bij AH of Kruidvat).

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:53
Jan Para schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 20:50:
Ergens in de keuken raakt het verstopt. Badkamer, die iets verder op aangesloten zit, loopt gewoon door.
Alleen dit stuk geeft elke keer problemen.

Als je badkamer gewoon wegloopt, en de keuken niet kan het alleen maar in de staande leiding zitten, of in het stuk tussen je wasbak en de aansluiting op de staande leiding.
Misschien daar eens je sifon uit elkaar draaien kijken of daar geen zooi in zit

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Cyphax

Moderator LNX
Nikr schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:00:
Ik had voorheen ook altijd een verstopte afvoer bij de keuken.
Toen heb ik dit ding gekocht https://www.gereedschapce...opper-rioolslang-15m.html
En sindsdien geen een keer meer een verstopping gehad.
Ik had wel al een hoge druk reiniger. Wellicht kan je er een lenen mocht je er geen een hebben.
Dit is bij mij ook de manier geweest om een hardnekkige verstopping op te lossen. Waren voornamelijk zeepresten uiteindelijk, en het kostte best veel tijd om het allemaal weg te krijgen maar dat was zonder dit ding echt niet gelukt. Ik raad het ook aan. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Para
Jampot007 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 22:08:
Waar zit je sifon van je keuken wasbak?
Aangeloten op het stuk begin pijl keuken wasbak. Op de foto zit er een gele dop in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

Bij mij loopt af-en-toe een wasbak ook niet goed door. Dat komt doordat vuil/restjes aangekoekt zitten aan een stuk schroefdraad 10cm onder de wasbak, maar nog boven het sifon.

Gewoon een heet sopje maken met afwasmiddel (=ontvetter) en met een grote hoeveelheid in 1x door de afvoer spoelen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

Croga

The Unreasonable Man

MaD_co schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 08:49:
Als je badkamer gewoon wegloopt, en de keuken niet kan het alleen maar in de staande leiding zitten, of in het stuk tussen je wasbak en de aansluiting op de staande leiding.
Ik snap ook niet echt waarom er niet meer hier op in gaan..... De hele foto is onbelangrijk; als de badkamer goed door loopt dan staat er op de foto alleen dat vertikale stukje van de keuken waar het mogelijk mis zou kunnen gaan. Het is veel waarschijnlijker dat het mis gaat in het stuk wat juist níet op de foto staat, wat aangesloten zit op de gele stopper op de foto.

@Verwijderd Ik schat zo in dat de chiffon in de keuken je grootste bottleneck is. Dat betekend dat óf dit chiffon raar aangesloten is, óf je dingen door de afvoer spoelt die daar niet thuis horen.
Zoals velen al zeggen: Niet die 2-componenten ontstopper gebruiken. Dat spul is funest voor je leidingen. Soda is een optie maar wat ik ook vaak doe is gewoon dubro en kokend water. Werkt wonderbaarlijk wel. Gewoon dubro (of ander dik afwasmiddel) in de gootsteen (ook al staat er nog water in; dat spul mengt standaard heel moeilijk maar loopt vanzelf naar het laagste punt), even laten indalen, dan een liter of anderhalf kokend water er op gooien.

[ Voor 20% gewijzigd door Croga op 22-02-2020 09:05 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Lekker joh, nog meer rotzooi in je leidingen en het water. Daar hebben we in Nederland gewoon een GFT-bak voor.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwoon Joep
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:35
Zit er op het geheel een beluchting of ontluchting, check het eens als je een badkuip hebt, vul je bad met een liter of 50 en laat het weglopen maar haal de gele dop van de keuken eraf....dan pas weet je of de gietijzeren afvoer volstaat of niet (verstopt) T stuk had bij voorkeur een Y stuk kunnen zijn....ik denk niet dat het een prbleem is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Para
Dank voor de tips. (inmiddels, met deze tijdelijk oplossing weer, loopt het water gelukkig door na een nachtje HG troep)
In het verleden een paar keer ook met een veer flink aan het rammelen geweest.
Het stuk bij de keuken en badkamer zit geen zooi. Heb die chiffons al vaker los gehad.
Ik verwacht dat bij het T-stuk dat van de cv afkomt zooi in blijft staan of misschien zelfs wel in loopt.
Ziet er ook niet zo handig uit zoals ze dat gemaakt hebben toen. Heb me dat niet gerealiseerd toen ik de foto's gemaakt heb tijdens de verbouwing anders had ik ze dat wel anders laten aanleggen.

Ik ga ook eens kijken of dit een optie is https://www.gereedschapce...opper-rioolslang-15m.html.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwoon Joep
Als je de mogelijkheid hebt om het gietijzer eruit te halen DOEN
gietijzer is ruw aan de binnenkant en de aanslag groeit sneller dan gras bij wijze van....kan zomaar zijn dat de opening nog maar een euro rond is....het loopt dan wel weg maar slurpt niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

U kunt allerlei voedselresten in de vermaler gooien, bijvoorbeeld aardappelen, groenten, wortelen, maïs, notendoppen, fruitresten, kliekjes, eierschalen, koffiedik, visgraten, vleesbotjes, theezakjes en brood.
Dit soort afval hoort dus gewoon in de Groente/Tuin/Fruit container thuis, niet in het riool. Dat is ook de reden waarom wij in Nederland zo'n vermaler niet mogen gebruiken.
Sinds 1 maart 1996 is het verboden om versneden of vermalen voedselresten in het riool te brengen. De verkoop van de vermaler is niet verboden, het gebruik onder het aanrecht wel.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwoon Joep
aanslag groeit aan van onder af en jouw 40 mm pijpje ligt dan niet meer vrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Para
Gwoon Joep schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:19:
Als je de mogelijkheid hebt om het gietijzer eruit te halen DOEN
gietijzer is ruw aan de binnenkant en de aanslag groeit sneller dan gras bij wijze van....kan zomaar zijn dat de opening nog maar een euro rond is....het loopt dan wel weg maar slurpt niet
Alles zit in een appartementen (3 hoog hier) complex en is helaas niet even te vervangen.
Zal via VvE moeten.
Staande bestaande gietijzeren leidingen kunnen ze waarschijnlijk nog wel "bekleden" aan de binnenkant maar de stukken in de appartementen zelf moeten dan helemaal vervangen gaan worden ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:10

Yucon

*broem*

Het is mogelijk dat ergens een harde verstopping in je buis zit die net niet helemaal afsluit. Dan slibt de ruimte daaromheen steeds dicht en bij het ontstoppen maak je ook alleen die ruimte weer open. Op die manier heb je onterecht het idee dat je afvoer echt open is. Ik heb dit wel eens gezien toen iemand stuckalk in z'n afvoer gegooid had.

Loopt het na zo'n ontstopsessie wel echt lekker door of nog steeds maar matig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Para
Ter info. Ik gooi nooit geen zooi in de goot. Maak altijd eerst de pannen / borden goed schoon met keukenrol zodat vet en resten verwijderd zijn.
Regelmatig zet ik 4 grote pannen water op het vuur en gooi koken water door de goot om alles op te lossen en door te spoelen.

Nu loopt het weer lekker hard door gelukkig :-)

[ Voor 8% gewijzigd door Jan Para op 22-02-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwoon Joep
Ja ik ken dat VvE.... Probeer een rioloog te zoeken die een veer gebruik met het bekende schoppen mesje, hoge druk helpt niet gebruik bij voorkeur geen chemische middelen en als het kan vervangen tot de standleiding (elke meter helpt) aan de foto te zien vermoed ik dat de keuken aan de zelfde wand staat als waar de standleiding zich bevind. Dan kan je spelen met ruimte onder de keuken 10 tot 20 cm plintruimte.
maak in de plintruimte je afschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Para
MaD_co schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 08:49:
[...]

Misschien daar eens je sifon uit elkaar draaien kijken of daar geen zooi in zit
Beetje onduidelijk van mij geweest. Met badkamer bedoelde ik het douche gedeelte niet de badkamer wasbak. Die zit niet op dit stuk aangesloten. Excuus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:39
Je zit in een appartement met een VVE? Onze VVE heeft een abonnement bij RRS. Die zijn ook een keertje bij mij langs geweest na jaren gedoe met de afvoer. Daarna nooit meer last gehad (4 jaar ofzo). Voor mij was dit gratis. Anders was het me het geld meer dan waard geweest, helemaal omdat ze no cure-no pay hebben. Ik zou eens op hun site kijken: https://www.rrs.nl/over-rrs/tarieven-en-garantie/
Maar pas op! Er zijn ook een boel oplichters en beunhazen die je heel hard afzetten.

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Spreek dan wel vooraf een prijs/offerte af met rioolontstoppingsbedrijf, ze zijn er niet vies van om een gepeperde rekening te sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jan Para schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:15:
Dank voor de tips. (inmiddels, met deze tijdelijk oplossing weer, loopt het water gelukkig door na een nachtje HG troep)
In het verleden een paar keer ook met een veer flink aan het rammelen geweest.
Het stuk bij de keuken en badkamer zit geen zooi. Heb die chiffons al vaker los gehad.
Ik verwacht dat bij het T-stuk dat van de cv afkomt zooi in blijft staan of misschien zelfs wel in loopt.
Ziet er ook niet zo handig uit zoals ze dat gemaakt hebben toen. Heb me dat niet gerealiseerd toen ik de foto's gemaakt heb tijdens de verbouwing anders had ik ze dat wel anders laten aanleggen.

Ik ga ook eens kijken of dit een optie is https://www.gereedschapce...opper-rioolslang-15m.html.
Als dat waar is en je laat de wasbak in de badkamer een tijd aanstaan komt het in je gootsteen omhoog.
als je dat soort problemen niet hebt zit het in de syfon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Para
twain4me schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:57:
[...]

Als dat waar is en je laat de wasbak in de badkamer een tijd aanstaan komt het in je gootsteen omhoog.
als je dat soort problemen niet hebt zit het in de syfon.
als het dicht zit loopt het niet weg bij de badkamerwasbak en ook niet bij de keukenwasbak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:10

Yucon

*broem*

ThinkPadd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:53:
Spreek dan wel vooraf een prijs/offerte af met rioolontstoppingsbedrijf, ze zijn er niet vies van om een gepeperde rekening te sturen.
een ontstoppingsbedrijf dat ergens niet vies van is, is nooit grappig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
Volgens mij zit er niet of nauwelijks afschot in dat liggende deel. Dat groeit daardoor dicht. Ik vermoed dat je het met de juiste veer wel door kunt prikken maar dan moet je wel telkens de sifon eerst losmaken. Een Y-stuk met een schroefdop erop onder de sifon is misschien een tussenoplossing om er makkelijker bij te kunnen als doorprikken helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jeroenneman schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:06:
[...]

Lekker joh, nog meer rotzooi in je leidingen en het water. Daar hebben we in Nederland gewoon een GFT-bak voor.
Dat vind ik ook een beetje onzinnig. In de VS doen ze dat zo, maar lijkt me dat het dan juist veel eerder verstopt zit. In de VS stoppen ze ook veel meer chloor in het drinkwater. De riolering is er op gemaakt om niet verstopt te raken doordat er hoofdzakelijk schoon water doorheen loopt. Als je daar allerlei extra troep in gaat gooien veranderd dat.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Laatst online: 19:01
als ik de foto bekijk, vraag ik mij af of de leiding voldoende afschot heeft zodat ook een klein beetje water doorloopt en niet blijft staan met aankoeken etc tot gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 08:40
https://www.gamma.nl/asso...ngsveer-5-meter/p/B401302

Zelf bij opstoppingen haal ik er deze goed doorheen. _/-\o_

Als TS deze wilt lenen stuur dan maar een PM

[ Voor 15% gewijzigd door ethan..1 op 22-02-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Die heb ik ook, en een van 10 meter omdat de laatste ontstopping verder dan 5 meter zat.

En een ontstopper met pomp op luchtdruk en nog een handontstoppertje. Ja we hebben veel verstoppingen gehad in het vorige appartement :) Die pomp op luchtdruk werkt wel goed, maar als je een beetje gammele leidingen hebt dan schiet hij die ook zo kapot als er te veel druk op komt. En gewoon ontstoppingsvloeistof kun je ook proberen natuurlijk. Maar voorkomen werkte bij ons het beste. Af en toe doorspoelen met heet water met een vaatwastablet (we hadden toen niet eens een vaatwasser, ik had die tabletten alleen daarvoor). En in het geval van TS is het zijn eigen woning, dus hij kan ook gewoon de leidingen (laten) aanpassen. Met waterdruk kan ook nog, als je een slang (tuinslang ofzo) in de leiding krijgt en dan gewoon doorduwen en aanzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 22-02-2020 11:54 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
Pomje gaat niet werken in dit geval lijkt me vanwege de communicerende leidingen richting condensafvoer en wastafel, daardoor kun je geen druk opbouwen.
In gevallen waar dat wel kan is overigens nog steeds de ouderwetse plopper vaak effectief. Moet je alleen ook de overloop van de spoelbak dichthouden met een natte lap oid tijdens het ploppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jan Para schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:34:
Ter info. Ik gooi nooit geen zooi in de goot. Maak altijd eerst de pannen / borden goed schoon met keukenrol zodat vet en resten verwijderd zijn.
Regelmatig zet ik 4 grote pannen water op het vuur en gooi koken water door de goot om alles op te lossen en door te spoelen.

Nu loopt het weer lekker hard door gelukkig :-)
Dat is niet nodig. bij goed werkende afvoer hoef je echt niet telkens veel kokend water door de goot te spoelen.
af en toe je vaatwasser op hoge temperatuur laten draaien. maar dat is alleen voor het deel vanaf de vaatwasser.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-08 03:38
Die condenswateraansluiting ligt horizontaal naast je afvoerleiding en daar loopt je afvalwater zo in waardoor daar alles fijn kan bezinken en aangroeien tot het moment dat het in het T-stuk verstopt raakt.
Wanneer die gewoon van boven zou komen zou het geen probleem zijn.
Met je ontstopper haal je dan hetgeen weg dat het T-stuk verstopt, maar je lost het probleem niet op.
Ik ben geen loodgieter maar het lijkt mij dat die dit zeker zou kunnen bedenken.
Volgens mij zit die condensafvoer helemaal vol en zal niet eens werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
je kan je stalen leiding van binnenuit laten voorzien van een liner. zie riool stuk op youtube.
doe dit tot aan de standleiding, hierna valt het water naar beneden, en kan het dus niet jouw afvoer verstoppen. je kan vragen of de vve meedoet en alles laten voorzien van een liner tegen verstoppeingen en ruw worden maar ik denk niet dat ze dat doen.

de rest kan je inderdaadt aanpassen cv afvoer met 4 x 45 graden. (3 x een bocht een t stuk.)
hoofdafvoer moet inderdaad 50 mm zijn. zeker voor een keuken. 40 kan wel maar is niet aan te bevelen.
je verloop hoort inderdaad andersom te zitten. dus de afvoer moet van hoog naar laag toe stromen.
keuken sifon plaatsing kan je nog aanpassen. haakse bocht welke weerstandt geeft.
een keukensifon met beluchter wil ook nog wel helpen bij problemen.

edit 1
is het nou echt allemaal problematisch ? nee. het is de samenloop van alles bij elkaar,
je begint met een wat kleinere diameter. vervolgens zit je verloop verkeerdt en vervolgens moet het door een stalen leiding. als je verloop andersom zou zitten kan je afvoer nog even doorlopen voordat deze verstop raakt. ook de beluchting verbeterdt. het is net wel net niet verhaal. hierdoor verstopt je afvoer wat sneller.
behalve je cv ja die zit wel echt verkeerdt. goed doorveren en spoelen met een tuinslang. is het enige wat hierbij kan helpen. maar als die kleine leiding helemaal vol zitten met bagger prettige wedstrijd ze weer schoon te krijgen. als dan toch alles verkeerdt zit kan je beter opnieuw beginnen.

[ Voor 55% gewijzigd door miciel op 22-02-2020 17:37 . Reden: spelfouten/aavulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59

BCC

Microkid schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:20:
[...]

[...]

Dit soort afval hoort dus gewoon in de Groente/Tuin/Fruit container thuis, niet in het riool. Dat is ook de reden waarom wij in Nederland zo'n vermaler niet mogen gebruiken.

[...]
Ik Amerika gebruiken ze dit allemaal zodat je in de waterzuivering dan alvast voer hebt voor de bacteriën, dus zo gek is het niet. Waarom mag het niet in nl eigenlijk?

[ Voor 6% gewijzigd door BCC op 22-02-2020 17:10 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

@BCC
Voor het verbod om bedrijfsafvalwater dat bedrijfsafvalstoffen bevat, die door versnijdende apparatuur zijn versneden of vermalende apparatuur zijn vermalen, in een bedrijfsriolering te brengen zijn verschillende argumenten. Het in een openbaar riool brengen van versneden of vermalen organisch materiaal leidt tot een extra belasting van de rioolwaterzuiveringsinrichting en het oppervlaktewater (bij lozing van afvalwater vanuit die inrichting of bij overstort). Ook kan het in een openbaar riool brengen van bedrijfsafvalstoffen die een dergelijke bewerking hebben ondergaan, leiden tot verstopping. Het versneden organisch materiaal moet in de rioolwaterzuiveringsinrichting weer uit het afvalwater worden verwijderd. Dit brengt een extra milieubelasting met zich (slibproductie). Het verbod was reeds opgenomen in de model-lozingsverordening riolering 1987 en de model-lozingsverordening riolering 1992.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-1996-45.html

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59

BCC

Google to the rescue https://nos.nl/artikel/70...esten-door-het-riool.html altijd leuk - tegenstrijdig beleid :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kootje70
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 19:58
Is een artikel van 6 jaar geleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Uit 2014. Wat is de uitkomst van de proef?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeeDRaZoR3
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 11:39
De standaard middelen die je in de supermarkt kan kopen ontstoppen niet echt.

Een ontsoppingsdienst / loodgieters gebruiken gewoonlijk eerst de water stofzuiger om alle grote stukken eruit te zuigen dan met behulp van zwavelzuur ontstopper de rest wat over is goed op te lussen. Spul is wel een stuk duurder en in gebruik wat gevaarlijker, maar dan is het echt ontstopt

PSN: speedrazor3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
SpeeDRaZoR3 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:31:
De standaard middelen die je in de supermarkt kan kopen ontstoppen niet echt.

Een ontsoppingsdienst / loodgieters gebruiken gewoonlijk eerst de water stofzuiger om alle grote stukken eruit te zuigen dan met behulp van zwavelzuur ontstopper de rest wat over is goed op te lussen. Spul is wel een stuk duurder en in gebruik wat gevaarlijker, maar dan is het echt ontstopt
voor een stalen leiding zijn ze er geen fan van hoor om dat erin te gooien.
veren veren en veren en spoelen. of hoge druk. doen ze liever in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
5 blokjes van de vaatwasser erin. Daarna koken water er achteraan, net zo lang tot hij weer doorloopt. Dus niet elke keer de 5 blokjes, enkel het kokende water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Marzman schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:52:
[...]

Die heb ik ook, en een van 10 meter omdat de laatste ontstopping verder dan 5 meter zat.

En een ontstopper met pomp op luchtdruk en nog een handontstoppertje. Ja we hebben veel verstoppingen gehad in het vorige appartement :) Die pomp op luchtdruk werkt wel goed, maar als je een beetje gammele leidingen hebt dan schiet hij die ook zo kapot als er te veel druk op komt. En gewoon ontstoppingsvloeistof kun je ook proberen natuurlijk. Maar voorkomen werkte bij ons het beste. Af en toe doorspoelen met heet water met een vaatwastablet (we hadden toen niet eens een vaatwasser, ik had die tabletten alleen daarvoor). En in het geval van TS is het zijn eigen woning, dus hij kan ook gewoon de leidingen (laten) aanpassen. Met waterdruk kan ook nog, als je een slang (tuinslang ofzo) in de leiding krijgt en dan gewoon doorduwen en aanzetten.
Die bouwmarkt veren werken niet echt in dikkere leidingen. Dan boort hij een klein gaatje door de ontstopping en zit het in mum van tijd weer dicht.

Maargoed, als het in dat 40mm buisje zit werkt het beter.
Jan Para schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:39:
[...]

Beetje onduidelijk van mij geweest. Met badkamer bedoelde ik het douche gedeelte niet de badkamer wasbak. Die zit niet op dit stuk aangesloten. Excuus.
Wat zit er nu niet op welk stuk?
De badkamer wasbak zit wel op het getoonde stuk? En die loopt wel goed door? Ook bij hetzelfde debiet? Keukenkraan kan veelal veel harder dan die in de badkamer.

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-02-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

kabeltjekabel schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:48:
[...]

Die bouwmarkt veren werken niet echt in dikkere leidingen. Dan boort hij een klein gaatje door de ontstopping en zit het in mum van tijd weer dicht.

Maargoed, als het in dat 40mm buisje zit werkt het beter.
Als het een dikke leiding is zal die niet zo vaak verstopt zitten. Maar je draait zo'n ding nog rond heh, en het is niet dat hij dan op dezelfde plek blijft liggen (het is gedraaid ijzer waar steeds meer spanning op komt door het draaien tot het rond zwiept tegen de zijkanten van de buis).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Marzman schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:03:
[...]
Als het een dikke leiding is zal die niet zo vaak verstopt zitten. Maar je draait zo'n ding nog rond heh, en het is niet dat hij dan op dezelfde plek blijft liggen (het is gedraaid ijzer waar steeds meer spanning op komt door het draaien tot het rond zwiept tegen de zijkanten van de buis).
In verzakte leidingen of verkeerd aangesloten leidingen zijn verstoppingen een terugkerend iets. De dikte doet er dan weinig toe. Zeker als er een toilet bij komt kijken of gresbuizen met wortels er in.
Pagina: 1