Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnMercable
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:58
Beste medetweakers,

Een tijdje terug heb ik een (jaar)abonnement opgezegd bij een bedrijf. Het abonnement betreft samenvattingen voor mijn studie. Aanschaf/aanmelding ging via de site waarom ik besloot op te zeggen via deze site. Helaas kon ik nergens deze optie vinden (ook niet in mijn profiel of site.nl/opzeggen). Ik besloot te bellen maar na 3 pogingen waarbij ik meer dan 15 minuten in de wacht heb gestaan, heb ik een mail gestuurd.

Op 26 september schreef ik het volgende: "hierbij wil ik mijn abonnement opzeggen".

Op 27 september kreeg ik terug: Dat is prima. Ik zie hier dat ik je abonnement op kan zeggen per 02-10. Stuur mij op 2 oktober een mailtje dat je wil opzeggen, dan maken wij dat verder in orde.

Omdat ik dit raar vond, en het voor mij een best drukke periode was heb ik terug geschreven dat ik niet begrijp dat ik een week later nogmaals moet opzeggen aangezien ze mijn opzegging binnen hebben gekregen. Tevens merkte ik in mijn afschrijvingen op dat ze teveel afschreven waardoor ik dit in die mail ook nog besproken heb.

Zojuist merkte ik in mijn spam op dat mijn samenvattingen beschikbaar waren, waarop ik mijn rekening eens ben gaan raadplegen. Tot op heden schrijven zij elke maand een bedrag af. Aangezien ik verhuisd ben (vandaar ook drukke periode), weet ik niet of ze überhaupt nog de samenvattingen verstuurd hebben.

Ja, ik had ook eerder op mijn afschrijvingen kunnen kijken, maar ik heb er helemaal niet bij stil gestaan.

TL:DR:
Mag een bedrijf eisen dat ik een week later opzeg? Dit terwijl je niet eens kan opzeggen op de manier waarop je jezelf hebt aangemeld.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:48
Nee dat mag niet, ze mogen wel zeggen het staat nu al in de wacht, maar je bent al opgezegd. (Je mag eerder opzeggen dan einddatum, maar krijgt niet altijd je geld terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Hoe je abonnement afsluit, via die mogelijkheid moeten ze ook de opzegging aanbieden. Wetsartikel staat en Burgerlijk Wtletvoek Boek 6 (Verbintenissenrecht).

Wanneer liep je jaarabonnement af? Je hebt gewoon een maand opzegtermijn als het is afgelopen.

25 oktober loopt het af met de informatie die je nu deelt.

[ Voor 11% gewijzigd door PcDealer op 21-02-2020 20:56 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnMercable
PcDealer schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 20:55:
Wanneer liep je jaarabonnement af? Je hebt gewoon een maand opzegtermijn als het is afgelopen.
Ik kan zo snel niet wat vinden over een opzegtermijn, ze gaan er vanuit dat je je hele studie lid blijft, na je opleiding wordt het "gratis" omgezet in een life abonnement. Ik kan ook niks over opzeggen vinden op hun site. Maar goed zelfs al zou ik een maand opzegtermijn hebben. Dan ga ik maandag maar even naar de bank. Ik ben er niet geheel zeker over dat ze zomaar mijn geld terugstorten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

UnMercable schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:10:
[...]

Maar goed zelfs al zou ik een maand opzegtermijn hebben. Dan ga ik maandag maar even naar de bank.
Je kan via een app of telefonisch storneren hoor:
Je kunt een eenmalige of doorlopende incasso binnen 8 weken terugboeken (storneren) zonder een reden op te geven.

Bij kansspelen is het ook mogelijk om de incasso bij een machtiging terug te laten boeken. Hiervoor geldt wel dat dit alleen kan als er geen betalingsverplichting is. Consumenten kunnen bijvoorbeeld niet ná de trekking (omdat ze niets gewonnen hebben) storneren.

Lees meer op de website van incassomachtigen.nl.
https://www.afm.nl/nl-nl/...e-vragen/betalingsverkeer
Je kunt nog verder terug storneren als er geen geldige machtiging is verkregen:
Is een machtiging via internet geldig?

Ja. Sinds 2015 is het mogelijk om online een machtiging af te geven volgens dezelfde regels als een papieren machtiging. Dit kan echter alleen via het product (digitaal) Incassomachtigen. Incassomachtigen is de manier om online via de bank een geldige machtiging af te geven. Een handtekening op papier is daarbij niet meer nodig. Incassomachtigen is bedoeld voor iedereen die online, via desktop, laptop, tablet of mobiel, een product of dienst via een eenmalige of doorlopende incasso wil betalen. Machtigingen die op andere manieren zijn afgegeven zijn niet geldig en geven de betaler het recht tot 13 maanden na de betaling het bedrag terug te laten storten door de bank.
https://www.incassomachti...even/veelgestelde-vragen/

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 21-02-2020 21:18 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnMercable
Ik had zojuist via de site 2 betalingen gestorneerd, en de machtiging opgezegd. Maar als ik bij ABN een stornering voor langer dan 56 dagen aanvraag starten ze een onderzoek. Als blijkt dat er toch rechtmatig afschreven is betaal ik 25 euro onderzoekskosten (per keer) dus ga voor de zekerheid even langs en leg ik het daar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Laatst online: 13:23
Je mag op elk moment opzeggen met in acht name van de opzegtermijn. Dus nu opzeggen per 2-10 moet gewoon kunnen er van uitgaande dat dan 't jaarcontract afloopt. Als je al langer dan een jaar lid bent, dan geldt denk ik gewoon de wet van Dam. D.w.z. maandelijks opzegbaar.

Let op met storneren, als je nog gewoon een lopend abonnement hebt, heb je een betalingsverplichting.
Daarmee heb je nog niet opgezegd en krijg je gewoon betalingsherinneringen en incassotraject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnMercable
PROnline schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:23:
...

Let op met storneren, als je nog gewoon een lopend abonnement hebt, heb je een betalingsverplichting.
Daarmee heb je nog niet opgezegd en krijg je gewoon betalingsherinneringen en incassotraject.
Ja dat begrijp ik, maar ik heb toch geen lopen abonnement meer? Ik heb opgezegd en zij hebben deze opzegging ontvangen. Dus mocht ik voor de zekerheid uitgaan van een maand opzeggingstermijn. Dan kan ik alle betalingen later dan 2 oktober storneren toch?

de betaling van 2 oktober is namelijk dan betaling van 2 oktober tot 2 november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:57
UnMercable schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 20:43:
TL:DR:
Mag een bedrijf eisen dat ik een week later opzeg? Dit terwijl je niet eens kan opzeggen op de manier waarop je jezelf hebt aangemeld.
Je hebt netjes opgezegd. Ze hebben zelfs je opzegging bevestigd. Je mag die "opzegging" op ieder moment versturen. Dus als je nu een jaarcontract afsluit mag je direct de volgende dag de opzegging doen zodat je niet langer dan een jaar het abonnement hebt.

Dus ik zou inderdaad storneren.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:30
UnMercable schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:14:
[...]

Ja dat begrijp ik, maar ik heb toch geen lopen abonnement meer? Ik heb opgezegd en zij hebben deze opzegging ontvangen. Dus mocht ik voor de zekerheid uitgaan van een maand opzeggingstermijn. Dan kan ik alle betalingen later dan 2 oktober storneren toch?

de betaling van 2 oktober is namelijk dan betaling van 2 oktober tot 2 november.
Je hebt inderdaad de opzegging doorgegeven. Dat ze besluiten er niks mee te doen is niet jouw probleem. Imo zou het storneren dan ook geen problemen moeten opleveren aangezien je de opzegging nog (hoop ik) in je mailbox hebt staan.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnMercable
Top, bedankt voor alle reacties. Ik heb de machtiging al ingetrokken en nogmaals een mail gestuurd dat ik opgezegd heb en dat ik graag de teveel betaalde gelden terug gestort zie. Ik wacht dat even af en anders ga ik langs de bank.

Mocht er toch nog iets veranderen dan laat ik het jullie nog even weten!

Fijn weekend.
Pagina: 1