Toon posts:

Kraken X53 FAN's aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• VeenstraPD
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 13-09 11:11
Mijn vraag:

Ik heb een kraken X53 gekocht. Ik twijfelde over het aansluiten van de 2 FAN's maar zag op:
https://www.nzxt.com/manuals/krakenx/X52-X62-115X.html dat er FAN aansluitingen aan een kabel zaten.
Nu weet ik dat het hier de X52 betreft maar ik ging ervan uit dat de X53 dit ook zou hebben.
Nu staat er in de meegeleverde manual dat de FAN's direct op het moederbord aangesloten moeten worden (SYS_FAN1 & SYS_FAN2). Maar dan heb ik geen poorten meer over voor de case FAN's.
Iemand die hier een oplossing voor heeft? Kan ik een PWM spliiter gebruiken?
Maar mijn 2de vraag is dan hoe de fan speed geregeld wordt als de CPU warmer wordt? Doet de pomp dit?

Alle reacties

• mannozels
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 31-05 08:45
Er zijn inderdaad wat versies van de Kraken in omloop waar een fan splitter uit het pompje komt zodat je de radiator fans daarop aan kan sluiten, die worden dan geregeld door de NZXT software. Scheelt veel hoofdpijn behalve dat het erg onduidelijk is welke versies dit nou wel of niet hebben.

De breakout cable die uit het pompje komt heeft als het goed is een sata aansluiting voor power, een rgb aansluiting voor rgb spul een fan connector. In de handleiding staat dat je deze connector op je CPU_FAN moet inpluggen.. Geen idee waarom ze denken dat dat handig is maar doe maar niet. Deze connector geeft namelijk alleen een rpm signaal van je pompje door aan je moederbord..
(Stel je gebruikt een losse fan controller en daardoor zit er geen enkele fan rechtstreeks op je moederbord ingeplugd, dan krijg je een foutmelding omdat je moederbord geen rpm signaal ontvangt en dus denkt dat er geen fans draaien.. Als je deze connector dan in je moederbord plugt krijgt die alsnog een rpm signaal binnen en is er volgens je moederbord niks aan de hand. In jouw geval is dit allemaal geen probleem omdat je de fans op je mobo inplugd maar toch handig om te weten.)

Mijn suggestie zou zijn om de fans van je radiator via een splitter aan te sluiten op je CPU_FAN, dan worden de fans geregeld door de warmte van de cpu.
De rest van je case fans kan je dan op de SYS_FAN headers aansluiten, met/zonder splitter.
Dan blijf je alleen nog over met het rpm signaal van je pompje, als je die wilt kunnen aflezen moet je de connector ergens op je moederbord inpluggen en daarvoor zal je misschien een extra fan via een splitter moeten laten draaien.

Denk er nog wel aan dat 2 fans ongeveer de max is qua vermogen wat je van 1 moederbord header af wilt trekken. Als het high power fans zijn of meer dan 2 fans die op 1 header uitkomen, gebruik dan een splitter met losse voeding en probeer zoveel als mogelijk groepen te maken van fans met hetzelfde rpm bereik.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee