Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 198% gewijzigd door Ardana op 24-10-2020 17:56 . Reden: Post herstelt en in MO-tags gezet. ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul!1987!
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:55
Dit hebben wij inderdaad ook gehad toen ik mijn huis kocht en ging verbouwen.
Eerst betaal je zelf het geschatte bedrag voor de verbouwing aan de bank.

Bij de taxatie werd bij mijgetaxeerd met en zonder verbouwing zoals we die omschreven hadden. Dus betekende dat dat de waarde van de woning hoger was LTV waardoor we weer in een lagere risicoklasse kwamen.

Nadeel van hoog inschatten is dat alles "wit" gedaan moet worden. Dus overal moet je de btw vastleggen anders krijg je dit niet terug uit het bouwdepot.

Het bedrag wat je aan het einde van de rit overhoudt in je bouwdepot wordt automatisch in de aflossing van de hypotheek gedaan.

- Zie ik een fiscale of praktische reden over het hoofd waarom je het depot liever hoog of laag zou willen zetten? --> zou het proberen zo goed mogelijk in te schatten.
- Is het mogelijk om aannemers uit eigen zak te betalen en je bouwdepot niet aan te spreken, ook al heb je nog een bedrag in je depot open staan? --> ja is mogelijk maar dan kan je dit niet declareren uit je bouwdepot en wordt het door de bank niet gezien als "uitgevoerd".
- Klopt het dat we voor de hypotheekaanvraag al facturen moeten overleggen naar de bank? --> nee wij hebben een grove inschatting gemaakt van wat het gaat kosten. badkamer 15k keuken 12k etc...

Geen idee of het altijd zo werkt maar zo is het bij mij gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als je 400k kunt krijgen en 400k nodig hebt voor aanschaf moet je die verbouw kosten lekker buiten beschouwing laten en uit eigen zak betalen. Als je een deel van de verbouwing nodig hebt voor een taxatie ontkom je er normaal gesproken niet aan om een deel in het bouwdepot te storten. Maar nadeel daarvan is inderdaad geklooi met bonnetjes etc.

Wat ik even mis; ga je de verbouwing na aanschaf uitvoeren? Of betreft het opties vanuit de bouw?

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 21-02-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:45
Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:40:
We hebben een nieuwbouwhuis gekocht van 400k v.o.n. Ons idee was om een hypotheek te nemen op die 400k, en dan alle meerwerkopties uit eigen zak te betalen (het betreft ons eerste huis).

Onze hypotheekadviseur gaf aan dat dit niet mogelijk is en dat je verplicht bent om een bouwdepot te nemen waar we dan van te voren het geld in moeten storten. Klopt dit?

Als dit inderdaad moet, wat zijn de gevolgen van het bouwdepot hoog/laag inschatten?
Onzin, tuurlijk hoeft dat niet. De aannemer stuurt je meestal bij vooraf vastgestelde mijlpalen (bijv. fundering gereed) een rekening. Jij bepaalt zelf of je die vanuit het bouwdepot of met eigen geld betaalt. Alles wat je nu al met eigen geld betaalt zou je kunnen zien als een extra aflossing. Ik heb ook een deel van mijn nieuwbouw woning zelf betaald incl. keuken en badkamer. Echter is de rente nu zo laag dat je op dat eigen geld wellicht elders meer rendement kan maken dan 1-2% (netto).

Overgebleven bouwdepot (mocht je een te hoog bouwdepot nemen) wordt vaak automatisch afgelost op de lening na verstrijken looptijd bouwdepot (vaak 24 of 36 maanden). Geldverstrekkers vereisen wel een koopovereenkomst incl. specificatie van meerwerk, dus de kans dat bouwdepot te hoog uitvalt is beperkt.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 18:42:
Als je 400k kunt krijgen en 400k nodig hebt voor aanschaf moet je die verbouw kosten lekker buiten beschouwing laten en uit eigen zak betalen. Als je een deel van de verbouwing nodig hebt voor een taxatie ontkom je er normaal gesproken niet aan om een deel in het bouwdepot te storten. Maar nadeel daarvan is inderdaad geklooi met bonnetjes etc.

Wat ik even mis; ga je de verbouwing na aanschaf uitvoeren? Of betreft het opties vanuit de bouw?
Het betreft verbouwing na aanschaf. Standaard zit er geen keuken en we kiezen voor casco badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 18:46:
[...]

Het betreft verbouwing na aanschaf. Standaard zit er geen keuken en we kiezen voor casco badkamer.
Dan dus die hele verbouwing buiten de hypotheek aanvraag houden.
Waarschijnlijk is er dan niets aan de hand.

Zodra je een deel van de verbouwing mee gaat nemen, willen ze ook garanties hebben dat je het daadwerkelijk uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 18:50:
[...]

Dan dus die hele verbouwing buiten de hypotheek aanvraag houden.
Waarschijnlijk is er dan niets aan de hand.

Zodra je een deel van de verbouwing mee gaat nemen, willen ze ook garanties hebben dat je het daadwerkelijk uitvoert.
Ja, dat zei ik ook tegen mijn adviseur. Hij gaf toen aan dat dat niet kon, omdat de bank een huis zonder badkamer en keuken niets waard vindt. De redenering is sowieso onzin, maar ik weet ook niet zeker of ze daar moeilijk over zouden doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een keuken en badkamer zijn minimale vereisten voor een woning, dus die zullen voor de bank gewoon als meerwerk gezien worden als die niet aanwezig zijn. Als jij dus niet kunt aantonen dat je die kosten voor meerwerk kunt dragen, dan zal de bank het zien als een aanvraag voor een hypotheek waar wat eigen geld mist, en dus zullen ze willen zien dat je dat eigen geld hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 21-02-2020 19:19 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:13
Bij ons deed de bank daar totaal niet moeilijk over. Wij hebben al het meer werk buiten de hypotheek aanvraag gehouden en gewoon zelf betaalt. Ook voor de initiële koop/aanneem som hebben we een deel eigen geld ingezet, maar dit hebben we wel direct naar de notaris overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 10:08
Een nieuwbouwhuis, dus je hebt sowieso een bouwdepot.
Ik begrijp dat de vraag dus vooral is of je de extra kosten van je eigen verbouwing daar ook in mee moet/wil financieren.

Bouwdepot wat je niet opmaakt kun je op een gegeven moment in 1x gebruiken om de hypotheeksom mee af te lossen.

Voor de bank moet je natuurlijk wel een bewoonbaar huis hebben willen ze een hypotheek verstrekken. Zij hebben er dus zeker belang bij dat ze ook een badkamer en een keuken financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-09 20:36
Let op met aflossen uit bouwdepot dat daarvoor de zelfde regels kunnen gelden als voor normaal aflossen. Dus bijvoorbeeld max 10% boete vrij.

Huis werd bij mij standaard opgeleverd met badkamer en keuken dus meerwerk initieel allemaal buiten hypotheek gelaten. Daarna wel een wijziging door moeten geven om zo het minder werk te kunnen gebruiken voor eigen badkamer \ keuken maar daar werd niet moeilijk over gedaan. Eis van de bank was wel dat eigen geld eerst gebruikt moest worden, maar dat is al gebeurt bij de notaris voor de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-09 15:27
Mijn ervaring met nieuwbouw is dat je een begroting incl. offertes (van bijv. aannemer, badkamer, keuken etc.) aan moet leveren bij de bank. De verwachte kosten moet je financieren d.m.v. hypotheek of eigen inbreng. In het geval van eigen inbreng moet je dit inderdaad inbrengen in je bouwdepot.
Het gehele bedrag moet dus gefinancierd worden. Logisch ook, de bank heeft anders geen garantie dat jij het huis af kunt bouwen. De bank zit dat met een hypotheek zonder onderpand.

Zijn de kosten uiteindelijk lager, dan wordt het bouwdepot inderdaad vaak afgelost op je hypotheek. Bij sommige banken kun je dacht ik ook kiezen het restantbedrag uit je depot terug op je eigen rekening te laten storen. Lees in de voorwaarden inderdaad goed na dat je geen boete gaat betalen bij aflossen uit je bouwdepot.

Bepaal welk bedrag je wilt financieren met een hypotheek en wat met eigen geld. Wil je geld achter de hand houden op je eigen rekening i.p.v. in je bouwdepot, sluit een hogere hypotheek af en betaal gewoon een gedeelte van de kosten je eigen rekening, en los het restant hypotheek/bouwdepot na einde bouw af. Of lever een wat lagere begroting in ; - ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:15
Bij ons moesten alleen ruwbouw opties (alleen uitbouw in ons geval) in de overeenkomst of in de bouwdepot staan, verder heeft NN niets gevraagd. Lijkt me ook vreemd dat je een keuken e.d. precies moet begroten voor een hypotheek aanvraag terwijl je het gewoon zelf wilt betalen achteraf. Als je nu maar 5K spaargeld hebt na kopers kosten en van plan bent om alles bij elkaar te sparen tot einde bouw (1 jaar?), krijg je dus geen hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:41
Het zal vast moeilijk kunnen worden om te sparen tijdens de bouw. Voor zover ik weet zal bij de meeste mensen de kosten na verloop van tijd alleen maar hoger worden:
Huidige hypotheek
Hypotheek op overwaarde
Hypotheek in bouwdepot.

Als je dan pech hebt dat in de laatste fase de oplevering van het huis een paar maanden langer duurt, heb je 3 keer rente om op te hoesten. Bovendien heb je altijd extra kosten van dingen die opeens wel belangrijk zijn.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 19:53
Het is alweer even geleden, maar ik heb destijds een vergelijkbare situatie gehad. In mijn geval betrof het bestaande bouw + verbouwing, waarbij ik de verbouwing uit eigen middelen heb betaald.

Ondanks dat ik de hele verbouwing zelf wilde betalen, wilde de bank het ook vastleggen in een bouwdepot. Volgens mij had dit vooral te maken met het feit dat de verbouwing ook mee werd genomen in de taxatie van de woning. Kan me dus voorstellen dat men dit bij een casco levering ook wil doen. Wat mij betreft geen bezwaar en eigenlijk zonder na te denken aan meegewerkt. Het was in dit geval dus vooral een administratieve handeling om vast te leggen dat er X geïnvesteerd werd in de woning om de taxatiewaarde Y te 'verantwoorden'. Destijds zo laag mogelijk ingeschat omdat ik graag zelf de touwtjes in handen heb en liever zo min mogelijk administratieve rompslomp heb. Uiteindelijk zelfs het depot niet eens gebruikt en alles gewoon zonder tussenkomst van de bank betaald, totdat het bouwdepot verliep en automatisch werd afgelost op de hypotheek (boetevrij).

[ Voor 34% gewijzigd door ReneDD op 28-02-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:53

EMP

Krulloos!

Is dit de enige hypotheekadviseur die je gesproken hebt? Ik heb gemerkt dat de adviezen van verschillende hypotheekadviseurs elkaar glashard kunnen tegenspreken.

Ik heb een aantal 'eerste gesprekken' moeten hebben om er eentje te vinden die niet alleen advies en berekeningen gaf, maar ook de feiten, regelgeving en argumentatie kon geven. Uiteindelijk heel erg blij dat hij ons geholpen heeft, want er waren wat complicaties, en daar heeft hij op goede manier ondersteuning geboden, en doorgepakt waar nodig, en nu hebben we nu een hele mooie oplossing voor onze situatie.

Een goede adviseur is goud waard, en een slechte kost alleen maar geld. Ook de vragen die je stelt, dat is juist waarin een adviseur je zou moeten adviseren. Die van ons legde haarfijn uit wat de voordelen/nadelen/gevolgen op korte en lange termijn waren op al onze vragen.

Gebaseerd op alleen dit ene bericht van TS adviseer ik om ook eens wat verkennende gesprekken met andere adviseurs aan te gaan.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenmel
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-10-2020
Hoe is dit uiteindelijk opgelost?
Konden jullie een hypotheek nemen voor die 400K zonder badkamer en keuken als meerwerk op te geven?
Zo ja, bij welke bank was dit?
Pagina: 1