Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Trage harddisk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• knalli3
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-02 12:27
Hello,

Ik heb een 4TB seagate externe harddisk aan mn pc hangen, nog geen jaar oud, ook nog niet veel mee gedaan, wil hier al mijn foto's op zetten.

Staat nu een heleboel foto's op die ik aan het ordenen ben, maar nu opeens is de schijf super traag. Openen duurt super lang, foto openen ook +/- 30sec.

Iemand een idee wat er aan de hand is en hoe ik het kan verhelpen?

Alle reacties

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

knalli3 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:09:

wil hier al mijn foto's op zetten.
En je hebt een backup van die foto’s?

• knalli3
Nee niet echt, heb al mijn foto's op 1 schijf gezet om te kunnen ontdubbelen, idee was om vervolgens een backup te maken, maar zo ver is het dus nog niet gekomen

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Download een programma als CrystalDiskInfo en post hier een screenshot van de waardes.

Goede kans dat je last hebt van slechte sectoren, maar dit kan een screenshot dus aangeven of dit zo is.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-11 21:31
knalli3 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:17:
Nee niet echt, heb al mijn foto's op 1 schijf gezet om te kunnen ontdubbelen, idee was om vervolgens een backup te maken, maar zo ver is het dus nog niet gekomen
En wat als je externe schijf nu zo stuk gaat met je foto's er op? 8)7

Zorg dat je altijd een kopie hebt liggen, ook al sorteer je op één schijf alles uit, die kan je dan wel over de backup heen schrijven als je klaar bent oid. Te vaak mensen gezien die dacht zich zo wel even te redden, en tja, het gaat vaak goed. Maar die ene keer.... ;w

Specs!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

knalli3 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:17:
Dan zou ik maar beginnen met het maken van een backup voordat je verder iets doet.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Heb je al eens een schijfcontrole uitgevoerd op de externe harddisk?
Die externe harddisk is nu een soort gokkast geworden, als je daar met tussenpozen zonder controles bestanden (in dit geval foto's) op zet zonder enige controle of backup.

- voer een schijfcontrole uit zodat het bestandssysteem weer klopt.
- maak meteen een backup van alle overgebleven bestanden op een andere locatie
- kijk wat je nog over hebt en wat verloren is gegaan
- en ga dan pas verder met ontdubbelen. (Daar heb je trouwens applicaties voor die dat voor je doen.)

[ Voor 41% gewijzigd door Renault op 21-02-2020 18:52 ]

• DOS 3.1
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05-2021

DOS 3.1

Syntax error

... pc al een keer herstart neem ik aan? Al een andere USB 3 (neem ik aan) poort geprobeerd? Heb je de schijf niet per ongeluk op een USB 2 aangesloten?
Seagate heeft ook controle software voor HD's, zie hier: https://www.seagate.com/nl/nl/support/downloads/seatools/

Error 404½ Page found, but I won't show it to you.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 22:41
Maak eerst een backup. Echt.

Dan een schijfcontrole zoals al gesuggereerd. Kun je gewoon vanuit de eigenschappen van de schijf in Windows doen.

Dan de SMART-waarden controleren. Daar zul je een stukje software voor moeten downloaden - Googlen. En dan maar weer hier terugkomen met de waarden.

Misschien is je harddisk wel gewoon in orde maar is de usb-kabel niet goed waardoor usb terugvalt op versie 2. Dat is aanzienlijk trager.

• knalli3
Thnx voor de feedback voor zover.

Ik heb vandaag een 2e hardeschijf gekocht van 4tb, een 3,5 inch. Het lijkt erop dat een deel van de submappen kan kopieeren naar deze nieuwe schijf (een deel ook niet), ik ga even kijken hoe ver ik hiermee kom.

Loop ik nog een risico dat ik het probleem mee kopieer? Lijkt me sterk toch?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

knalli3 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:42:
Loop ik nog een risico dat ik het probleem mee kopieer? Lijkt me sterk toch?
Nee, meekopieren naar een andere disk niet.

Je loopt wel het gevaar dat als je huidige disk stuk is, die tijdens het kopieren faalt, en je daardoor data kwijt bent. Maar dat ligt er ook een beetje aan waar de traagheid vandaan komt.

• knalli3
Ik heb trouwens crystaldiskinfo uitgevoerd, die geeft de volgende meldingen:

C5 huidige wachtende sectoren: 100
C6 niet corrigeerbare sectoren: 100

Van beide ramwaarde: 000000000A8

Is dat nog te fixen?

• Renault
Ja: eerst zoveel mogelijk redden van de huidige data (bestanden) en zorgen dat je daarvan ook een backup hebt.
Daarna de harddisk met de problemen een full format geven (= een "langzame" format, de inhoud van de harddisk gaat daarbij verloren) en vervolgens de disk weer in gebruik nemen met data waarvan je altijd een backup hebt. Als je vervolgens de SMART-cijfers in de gaten houdt en die verslechteren niet, gaat het voorlopig goed.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 22:41
Nee, ik zou die disk niet meer gebruiken. Niet corrigeerbare sectoren zijn sectoren die op hardware-nivo onleesbaar zijn geworden. De data die hier stond wordt dan verplaatst naar reserve-sectoren, maar de oorzaak van de beschadiging kan niet worden opgelost. Er is een kans dat het probleem beperkt blijft tot de sectoren die nu kapot zijn. Maar dat weet je niet. Meestal breiden de problemen zich uit. Daarmee is de schijf onbetrouwbaar geworden.

Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak van je traagheid. De schijf is druk met het veiligstellen van data uit beschadigde sectoren.

Ik zou de data zo snel mogelijk kopieren naar een andere disk (waarbij heel goed problemen kunnen optreden als je tegen bestanden aanloopt die al beschadigd zijn) en deze disk in de vuilnisbak mieteren. Disks met dit soort problemen blijven je achtervolgen met meer problemen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een schijf met te veel slechte sectoren is einde verhaal. Dat er een aantal slechte sectoren op een schijf komen is geen probleem. Zodra je echter te veel slechte sectoren gaat krijgen heb je daarbij ook de garantie dat er nieuwe blijven komen en dan is een schijf niet meer betrouwbaar.

• Renault
Ik heb je openinsgpost nog eens nagelezen: je hebt nu nog garantie!
Dus:
- data eraf kopiëren en goed opslaan, dit keer mét backup.
- beslissen of je ontbrekende bestanden belangrijk genoeg zijn om nog actie te ondernemen om ze terug te halen.
Zo nee:
- voor garantie inleveren en een andere disk vragen of geld terug.
Pagina: 1