[aankoopadvies netwerken] oplossing stabiel wifi in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-01 22:37

Dr C

met C en CK

Topicstarter
Ik zoek een?
oplossing voor goede wifi dekking binnenshuis
Oplossing voor stabiel internet en goede en stabiele dekking WiFi beneden en de verdiepingen

Wat is je budget?
ongeveer 300 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
nee. kwaliteit voorop :).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
zie hieronder

Ik wil graag jullie advies voor een wifi oplossing in huis. Is een vraag die vast veel vaker gesteld is. Ik heb ook al gezocht via de search op GoT en ook diverse topics en internet afgestruind. Ik kwam niet echt een goed antwoord tegen en moet ook zeggen dat ik vaak niet zoveel kan met de output van de search van GoT.

achtergrondinfo: Ik ben een fervent tweaker lezer en weet vrij veel van software en hardware, netwerken is niet echt mijn sterkste punt. Helaas ben ik degene in mijn omgeving de het meeste ervan vanaf weet, dus daarom schakel ik jullie expertise in.
Ik ben geen gamer.

Huidige situatie:
Nieuwbouwhuis (2 jaar oud), glasvezel via KPN, op dit moment via experiabox v10 die uiteraard in de meterkast staat.
Het probleem wat ik ervaar is dat de snelheid niet stabiel is, soms is deze prima, maar vaak ook erg traag, gelukkig wel vrijwel altijd internet.

Indeling:
- Beneden dus experiabox, ik heb een netwerkaansluiting in de huiskamer, dat biedt mogelijkheden
- 1e verdieping staat verder niks, bereik is erg matig aldaar. Ik heb hier een loze leiding lopen voor evt. netwerkaansluiting, maar dat wordt nog een heel gedoe.
- Zolder heb ik de ‘wifi versterker’ van KPN zelf, best aardig werkt dit moet ik zeggen. Maar liever heb ik voor alles dezelfde soort oplossing en niet teveel verschillende merken door elkaar.

Wat heb ik al verder geprobeerd:
- Ubiquity AP liet gekocht. Vanalles geprobeerd om het goed te krijgen beamforming, QoS, apart netwerken voor 2.4gHz en 5gHz en weet ik veel wat... Deze stond in de huiskamer, maar het resultaat was bedroevend en weer teruggestuurd. Wat heel erg mee kan spelen is dat ik hem niet op kan hangen in de woonkamer (dus aan de muur bevestigd). Ik heb bij wijze van proef em nog opgehangen in de meterkast, maar ook geen succes. Dus deze terug.
- TP-link RE650 AC2600 repeater/AP. Dit werkte aardig, maar oa. interferentie met de experiabox vermoed ik, de snelheid zakte als een pudding in elkaar (op 1e verdieping). Deze ook terug gestuurd.

Ik twijfel of ik niet beter gewoon beter een goede router kan kopen met goede dekking.
Echter zijn er een aantal zaken die mijn helemaal niet duidelijk zijn.
Is het beter om een router te kiezen die de experiabox helemaal vervangt Maw die je op de glasvezel box kan aansluiten (WAN port dus?) of maakt dit niet zoveel uit. Dus kan zo’n experiabox met gemak al dat verkeer aan of ziet daar juist de kracht in van een goede router?
Hoe weet ik of een router gelijk op het kastje voor glasvezel aangesloten kan worden, of kunnen alle routers met een WAN port dat?

Ik denk dat als de experiabox kan blijven dat een aantal AP genoeg zouden moeten zijn. Het nadeel lijkt me dat roaming dan nog wel eens een probleem kan zijn, dus als je nog boven loopt je met competitieve wifi zenders te maken krijgt. Dit heb ik dus eerder gemerkt met de TP-link. In zo’n geval zou een Mesh netwerk daar veel beter voor zijn?

Ik hoop dat ik het wat duidelijk opgeschreven heb. Ik hoop dat het duidelijk is dat ik van te voren moeite heb gedaan het zelf op te lossen, maar vraag nu toch echt jullie hulp. O+ :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dr C op 22-02-2020 23:45 ]

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Beste antwoord (via Dr C op 08-03-2020 00:52)

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:45
Het heeft in principe geen meerwaarde om je experiabox te vervangen, zet de WiFi van dat ding uit en plaats afhankelijk van je scan op iedere verdieping een accesspoint.

Ubiquiti is niet heel moeilijk in te stellen, je moet alleen vooral van alle auto functies weg blijven. Als ik ergens die dingen plaats is m’n volgorde vaak hetzelfde. RF scan door de Ap zelf, beste kanaal kiezen en vast zetten. Alles fastroaming zooi gaat uit en de zendsterkte gaat omlaag. Dit is vaak een mooi startpunt, in de meeste gevallen hoeft er ook niet meer te gebeuren dan dat.

Roamen wordt namelijk door je clients gedaan, niet door je ap. Zelfde ssid, zelfde beveiliging, zelfde subnet en de meeste apparaten gaan vanzelf wel. De reden dat Ubiquiti makkelijk mooie resultaten kan geven is dat je zeker weet dat alle instellingen op alles accespoints gelijk zijn, vaak een voorwaarde voor de clients om soepel over te stappen.

[ Voor 23% gewijzigd door gastje01 op 23-02-2020 11:33 ]

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:50
Je geeft aan dat je een loze leiding hebt maar dat dat een hele gedoe is? Hoezo dat?

Zelf heb ik ook een nieuwbouw woning. En heb via een loze leiding een access point kunnen aansluiten op de 1ste verdieping.

Heb zelfs op zolder hierdoor een goede verbinding. ( zelfs op 5GHz )

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-01 19:52
Zou je eens kunnen beginnen met het maken van een netwerkscan d.m.v. een programma als inssider, wifi analyzer o.i.d. Op zich zijn unifi ap's namelijk prima access points, waardoor ik denk dat de slechte prestaties verklaard kunnen worden door storingen vanuit andere wifi netwerken.

Een wandmontage is inderdaad niet optimaal, maar zou er juist wel voor moeten zorgen dat het signaal iets beter naar boven gaat, en in de zelfde kamer zou dat zeker nog stabiel en snel moeten zijn.

(interference van andere netwerken is opzicht niet zo erg, maar vooral congestion (dus het totale verkeer over het kanaal) is belangrijk. Dat is helaas echter niet te meten met zo'n app, maar zo'n app biedt wel een redelijk goed beeld van de situatie).

• Dr C

Dr C

met C en CK

Topicstarter
corporalnl schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:56:
Je geeft aan dat je een loze leiding hebt maar dat dat een hele gedoe is? Hoezo dat?
het gaat er met name om dat de leiding erg kronkelt loopt en er zit al een elektriciteitskabel in bedoelt als trekdraad, maar daar is geen beweging in te krijgen zonder mogelijk teveel geweld. dus als ik dit wil voorkomen dan doe ik het liever niet.

• Dr C

Dr C

met C en CK

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties. eigenlijk is de kernvraag de volgende: Wat moet ik dan qua router? kan ik de experiabox laten staan en alleen het wifi gedeelte vervangen door bv. AP's of Mesh (en dan betreft roaming beter om mesh te kiezen?), of is het beter om het helemaal te vervangen door een router?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik heb gekozen voor een powerline adapter voor de bovenste verdieping met een ap ingebouwd.

Ik haal 100mbit over deze line via kabel verbonden en is redelijk stabiel.

Devolo heeft een aantal apparaten.

https://www.bol.com/nl/p/...11XAMdEAQYAiABEgLqP_D_BwE

[ Voor 40% gewijzigd door Falcon op 21-02-2020 23:20 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Dr C

Dr C

met C en CK

Topicstarter
Falcon schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 23:18:
Ik heb gekozen voor een powerline adapter voor de bovenste verdieping met een ap ingebouwd.

Ik haal 100mbit over deze line via kabel verbonden en is redelijk stabiel.

Devolo heeft een aantal apparaten.

https://www.bol.com/nl/p/...11XAMdEAQYAiABEgLqP_D_BwE
Ik heb al een UTP aansluiting in de woonkamer en zolder.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dr C schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 23:59:
[...]

Ik heb al een UTP aansluiting in de woonkamer en zolder.
Uit jouw startpost haal ik dat je op de eerste verdieping probleem hebt en dat je hier geen kabel naar toe wil trekken.

Mijn voorstel om dan gebruik te maken van deze set om een accesspoint te krijgen op de eerste.

Als je wel de kabel trekt naar de eerste raad ik je aan om een mesh wifi netwerk op te zetten met een ap op elke verdieping. Dit zou ik niet in combi met een powerline set doen.

Wifi versterkers zou ik niet mee werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Falcon op 22-02-2020 07:08 ]

• dennisdennis12
Ik zou eerst gewoon beginnen met het maken van zo’n WiFi scan op elke verdieping. Misschien komt het signaal namelijk wel goed genoeg naar de 1e verdieping maar is er een andere oorzaak.

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:51
oa. interferentie met de experiabox vermoed ik, de snelheid zakte als een pudding in elkaar (op 1e verdieping).
Dit lijkt me wel belangrijk, heb je bij beide AP je WiFi netwerk op de Experia aangelaten of juist uitgezet? Dat laatste werkt een stuk beter vermoed.

• Dr C

Dr C

met C en CK

Topicstarter
Falcon schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 07:06:
[...]

Uit jouw startpost haal ik dat je op de eerste verdieping probleem hebt en dat je hier geen kabel naar toe wil trekken.

Mijn voorstel om dan gebruik te maken van deze set om een accesspoint te krijgen op de eerste.

Als je wel de kabel trekt naar de eerste raad ik je aan om een mesh wifi netwerk op te zetten met een ap op elke verdieping. Dit zou ik niet in combi met een powerline set doen.

Wifi versterkers zou ik niet mee werken.
nee, het probleem zit op de begane grond, aldaar is het wifi signaal instabiel. op de 1e verdieping zitten we alleen in bed nog wel op de telefoon en er staat een babyfoon via wifi, maar verder niet zoveel. ik wil dus van het wifi van de epxeriabox af. vandaar mijn vraag of ik nou het beste een AP alleen moet nemen, dansel mest of beter een router er eerst neer kan zetten.
de wifi versterker van KPN is eigenlijk een AP (bedraad dus)

[ Voor 6% gewijzigd door Dr C op 22-02-2020 21:17 ]

• dennisdennis12
Zonder een antwoord op mijn vraag, zouden we nooit een goed antwoord kunnen geven. Alles begint bij een WiFi scan (site survey), om een goed WiFi netwerk aan te leggen.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Dr C Eens met hierboven.

Maar reken er maar op dat je op elke verdieping een AP zal moeten neer hangen voor probleemloos wifi bereik en bandbreedte, zeker in de huidige nieuwbouw constructie.

Zolang jij geen netwerkkabels kunt of wil trekken, kan je gebruik maken van alternatieven zoals powerline technologie. Is dit probleemloos en altijd stabiel, Nope! Maar wel super simpel te installeren.

Tijd om keuzes te gaan maken ;)

• Dr C

Dr C

met C en CK

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe

ik zal vandaag een wifi scan doen.
nogmaals zit het probleem voor mij niet op de eerste verdieping, maar meer in de stabiliteit van wifi op de begane grond, daar zitten we de grootste tijd.
ik ben er inmiddels achter dat ik Mesh en roaming nogal door elkaar haalde. wat ik dus op zoek ben is fast roaming (seamless is overkill denk ik). dus blijft vooral de vraag of het meerwaarde heeft om de experiabox helemaal te vervangen voor een router.ik dacht zelf aan de Netgear r7800 danwel AX4 of de Asus RT-AC88U. ik zou graag apparatuur van ubiquity willen gezien alle positieve reacties maar ik ben bang dat ik heel wat avonden kwijt ben om alles goed te krijgen ;)).
Of zijn AP's op elke verdieping (dan trek ik die kabel wel naar de 1e verdieping) voldoende
maw kan die experiabox dat netwerkverkeer wel aan of moet je dan echt een snellere router hebben?
Hoe zorg ik ervoor dat alle apparatuur soepeltjes roamen, is dat ergens op te zoeken dat ze dat ondersteunen. Dit staat niet bij de kenmerken in de pricewatch. Ik denk dat iedergeval hetzelfde merk van alles al een meerwaarde heeft.

Acties:
  • Beste antwoord

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:45
Het heeft in principe geen meerwaarde om je experiabox te vervangen, zet de WiFi van dat ding uit en plaats afhankelijk van je scan op iedere verdieping een accesspoint.

Ubiquiti is niet heel moeilijk in te stellen, je moet alleen vooral van alle auto functies weg blijven. Als ik ergens die dingen plaats is m’n volgorde vaak hetzelfde. RF scan door de Ap zelf, beste kanaal kiezen en vast zetten. Alles fastroaming zooi gaat uit en de zendsterkte gaat omlaag. Dit is vaak een mooi startpunt, in de meeste gevallen hoeft er ook niet meer te gebeuren dan dat.

Roamen wordt namelijk door je clients gedaan, niet door je ap. Zelfde ssid, zelfde beveiliging, zelfde subnet en de meeste apparaten gaan vanzelf wel. De reden dat Ubiquiti makkelijk mooie resultaten kan geven is dat je zeker weet dat alle instellingen op alles accespoints gelijk zijn, vaak een voorwaarde voor de clients om soepel over te stappen.

[ Voor 23% gewijzigd door gastje01 op 23-02-2020 11:33 ]

• Dr C

Dr C

met C en CK

Topicstarter
gastje01 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:30:

top, dank je wel. misschien dat ik inderdaad toch maar weer eens ubiquity overweeg.

• Dr C

Dr C

met C en CK

Topicstarter
Uiteindelijk heb ik het heel
Simpel gehouden. Ik heb via KPN op elke verdieping een AP point neergezet (was zelfs gratis als service indien de snelheid onder de 10 (of 20?) mbit komt ergens in je huis. Snelheid zit daarmee rond de 450-500 mbit dus heel rap. De enige router van kpn kan het inderdaad aan, alleen die WiFi van dat ding was belabberd, dus door die te vervangen loopt het tot nu toe erg soepel.

Pagina: 1