Routers flashen en "doorverkopen"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJM
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-06 20:54
Wellicht een beetje aparte vraag, maar niet geschoten....

Voor een afstudeerproject maak ik een product [Edit: oké 'product' impliceert een nogal gelikt eindresultaat. Ik maak een ding dat dingen moet kunnen doen, na een iteratief proces wordt dat wellicht een product] dat in principe de markt op zou moeten kunnen. In het kort: ik wil een draadloze router met wat custom security features maken, op basis van OpenWRT. De Raspberry Pi 4 leek me in principe een mooi platform op dit op te doen, maar daar zal ik eerst extra ethernet poorten en wellicht een sterkere antenne op moeten zetten, en hetzelfde geldt natuurlijk voor andere "mini-PC's". Zeker niet onhaalbaar, maar m.i. wel een tikkeltje omslachtig, dus het liefst zou ik met de aanschaf van slechts één stuk hardware klaar zijn. Maar ja, als ik dat doe op een TP-Link router gaan de TP-advocaten niet heel blij zijn als ik die vervolgens weer probeer te verkopen.

Zodoende de vraag: bestaan hier überhaupt opties voor? Zijn er fabrikanten die het routerequivalent van een Raspberry Pi verkopen? Of kan ik beter maar vast losse componenten gaan samenstellen?

[ Voor 7% gewijzigd door JJM op 21-02-2020 15:54 . Reden: Opheldering over de opdracht ]

Beste antwoord (via JJM op 21-02-2020 15:38)

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Kijk eens naar GL.iNET (https://www.gl-inet.com/products/)
Die verkopen ook kleine op ARM gebaseerde routers met een custom OpenWRT

EspressoBin (http://espressobin.net/) is ook een geschikt platform voor routers. Bij Pfsense gebruiken ze dit bordje voor hun ARM router.

[ Voor 34% gewijzigd door Starck op 21-02-2020 15:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:17
Is dit niet gewoon een stukje eigen onderzoek van je afstudeerproject? Ik zou zeggen dat het ergens vooraan in het verslag hoort te staan.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:01

Releases

Ja maar!

Check even Alibaba of Aliexpress voor Routers die op OEM basis gekocht kunnen worden.
Daar moet je al een heel eind mee kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Releases schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:29:
Check even Alibaba of Aliexpress voor Routers die op OEM basis gekocht kunnen worden.
Vergeet daarbij niet het volledige certificatietraject mee te rekenen.
CE/EMC, radiokeuring, veiligheidskeuring vd voeding etc. Gaat de nodige euro's kosten.

edit: Uitgaande van daadwerkelijke marktintroductie. Dan ben je hier verantwoordelijk voor.

[ Voor 10% gewijzigd door timberleek op 21-02-2020 15:34 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

EspressoBin (http://espressobin.net/) is ook een geschikt platform voor routers. Bij Pfsense gebruiken ze dit bordje voor hun ARM router.

[ Voor 34% gewijzigd door Starck op 21-02-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJM
DutchKel schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:26:
Is dit niet gewoon een stukje eigen onderzoek van je afstudeerproject? Ik zou zeggen dat het ergens vooraan in het verslag hoort te staan.
Ik snap je punt, maar "hoe weet je bij welke producent je welke hardware kunt vinden" is binnen de context van mijn studie/project zacht gezegd een bijzaak, en zodoende iets waar ik wel de kennis van anderen voor mag vragen ;) .
Releases schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:29:
"OEM router board" is exact het soort zoekterm waarvan ik wist dat het zou moeten bestaan maar waar ik niet op kon komen, bedankt! Hoewel ik ook nog wel even onderzoek zal moeten doen naar dat certificatieproces van timberleek...
Starck schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:33:

Precies waar ik naar op zoek was, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je gebruikt een opensource bron en gaat het vervolgens verkopen? Waarom zou men dat willen kopen?
Of zijn die 'custom security features' zo uniek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:21
"Voor een afstudeerproject maak ik een product dat in principe de markt op zou moeten kunnen."

Mogelijk, zelf zou ik nogal huiverig zijn om een geflashte (of zelfs tweedehands) router / modem te kopen. Immers, hoe weet ik (zonder dat ik de kennis heb om zelf hem te reflashen) of jij er geen achterdeurtje in hebt gebouwd? Heb ik zelf de kennis om te flashen, waarom zou ik dat dan uitbesteden?

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:08

The Zep Man

🏴‍☠️

Je kan gewoon een TP-Link router flashen en doorverkopen. Vergelijk Lenovo ThinkPads die doorverkocht worden met gemodificeerde BIOS.

Er zijn wel een paar voorwaarden die ik zo kan bedenken:
• Geef duidelijk aan dat het geen origineel TP-Link product is. TP-Link verdient aan de verkoop van hardware, niet aan software of diensten die erbij horen. Het zal ze hierom niet interesseren wat je doet.
• OpenWRT is open-source. Omdat je de router met open-source code levert moet je ook de broncode erbij leveren, of in ieder geval beschikbaar stellen. Een link naar de broncode op een bestaande bron (waar jij het niet vandaan hebt/hebt gebruikt) wordt dacht ik niet als voldoende gezien.

Zelf zou ik daar nooit voor betalen, en ik denk niet dat veel mensen die OpenWRT gebruiken dat willen doen. Deze doelgroep weet wel waar ze dat spul goedkoop kunnen krijgen en hoe ze het zelf kunnen flashen.

[ Voor 35% gewijzigd door The Zep Man op 21-02-2020 15:46 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
The Zep Man schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:40:
Zelf zou ik daar nooit voor betalen, en ik denk niet dat veel mensen die OpenWRT gebruiken dat willen doen. Deze doelgroep weet wel waar ze dat spul goedkoop kunnen krijgen en hoe ze het zelf kunnen flashen.
dat dus.. Ik zou dan liever mn eigen unieke set van features toevoegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJM
njitter schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:39:
Je gebruikt een opensource bron en gaat het vervolgens verkopen? Waarom zou men dat willen kopen?
Of zijn die 'custom security features' zo uniek?
De hoe en wat van de realiteit van de markt is een zorg voor de opdrachtgever, ik lever slechts een product dat kan doen wat de opdrachtgever wil :'). En inderdaad, het idee is dat de niet nader te noemen security features onderscheidend zijn, daar zit dan ook de kern van de opdracht.
ZpAz schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:40:
"Voor een afstudeerproject maak ik een product dat in principe de markt op zou moeten kunnen."

Mogelijk, zelf zou ik nogal huiverig zijn om een geflashte (of zelfs tweedehands) router / modem te kopen. Immers, hoe weet ik (zonder dat ik de kennis heb om zelf hem te reflashen) of jij er geen achterdeurtje in hebt gebouwd? Heb ik zelf de kennis om te flashen, waarom zou ik dat dan uitbesteden?
Als er uiteindelijk een product uitkomt wordt het geen advertentie voor een tweedehands router op marktplaats hè. Dan is het gewoon een doosje in de winkel met een merknaam en "powered by OpenWRT" erop.
The Zep Man schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:40:
Je kan gewoon een TP-Link router flashen en doorverkopen. Vergelijk Lenovo ThinkPads die doorverkocht worden met gemodificeerde BIOS.

Er zijn wel een paar voorwaarden die ik zo kan bedenken:
• Geef duidelijk aan dat het geen origineel TP-Link product is. TP-Link verdient aan de verkoop van hardware, niet aan software of diensten die erbij horen. Het zal ze hierom niet interesseren wat je doet.
• OpenWRT is open-source. Omdat je de router met open-source code levert moet je ook de broncode erbij leveren, of in ieder geval beschikbaar stellen. Een link naar de broncode op een bestaande bron (waar jij het niet vandaan hebt/hebt gebruikt) wordt dacht ik niet als voldoende gezien.

Hm, ik had nooit gedacht dat dat zonder afspraken met de fabrikant zou mogen, heb je wellicht ook iets van een bron daarvoor? Niet dat ik je niet wil geloven, maar het is nogal onverwacht! 'k Zal in ieder geval wel alle labeltjes eraf moeten krassen denk ik. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:21
JMellens schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:09:
[...]

Als er uiteindelijk een product uitkomt wordt het geen advertentie voor een tweedehands router op marktplaats hè. Dan is het gewoon een doosje in de winkel met een merknaam en "powered by OpenWRT" erop.
Lijkt me dat je dan rap de makers van de router op je dak krijgt als je bestaande routers gaat gebruiken die ook al in de winkel verkocht worden.

Misschien dat je in china je eigen merk router kan laten assembleren though van wat prefab hardware, en dan duw je daar je OpenWRT op.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJM
ZpAz schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:16:
[...]

Lijkt me dat je dan rap de makers van de router op je dak krijgt als je bestaande routers gaat gebruiken die ook al in de winkel verkocht worden.

Misschien dat je in china je eigen merk router kan laten assembleren though van wat prefab hardware, en dan duw je daar je OpenWRT op.
Dat is inderdaad waar ik bang voor was, vandaar ook dit topic. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:01

Releases

Ja maar!

JMellens schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:37:
[...]

"OEM router board" is exact het soort zoekterm waarvan ik wist dat het zou moeten bestaan maar waar ik niet op kon komen, bedankt! Hoewel ik ook nog wel even onderzoek zal moeten doen naar dat certificatieproces van timberleek...

[...]
Je kunt via Alibaba makkelijk in contact komen met dit soort leveranciers en vragen naar welke certificaten zij kunnen meeleveren voor de Europese markt. Vaak is dit geen enkel probleem, al dan niet tegen betaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
Hm, ik had nooit gedacht dat dat zonder afspraken met de fabrikant zou mogen, heb je wellicht ook iets van een bron daarvoor? Niet dat ik je niet wil geloven, maar het is nogal onverwacht! 'k Zal in ieder geval wel alle labeltjes eraf moeten krassen denk ik. :')
Als je iets koopt is het van jou en mag je er mee doen wat je wilt. Zo werkt dat in europa. De eula kan nog zo hard schreeuwen dat je slechts een gebruikslicentie hebt. Maar zo werkt het niet. Dit is anders als er patenten van toepassing zijn.
Kans blijft dat je voor het gerecht getrokken word. Dus je kunt beter afspraken maken met een OEM. In china, of europa.

Nadeel van een bestaand product ombouwen zonder afspraken is dat je nul garantie hebt. Als ze niet meer gemaakt worden of er is onverwachts iets aangepast, dan zit je met een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:08

The Zep Man

🏴‍☠️

Ooit wel eens Marktplaats afgezocht? Of een occasion auto bij een dealer gezien? Of een notebook met Linux erop verkocht zien worden? Oude apparatuur wordt schrikbarend vaak doorverkocht! Schok! Verbazing!

Als je hardware koopt dan is het van jou. Tevens heb je geen EULA afgesloten tijdens de koop, dus je mag met de hardware doen wat je wilt, inclusief je eigen software erop zetten. Hiervoor mag je geen beveiligingen doorbreken. Nu is enkel een softwarematige procedure (of zelfs een flash via JTAG/een hardware klem op de SPI flash chip) om er andere software op te zetten geen noemenswaardige beveiliging. Je 'problemen' zitten dus in software.

Over certificaten van draadloze radios modules hoef jij je geen zorgen te maken zolang je geen modificaties aan die modules brengt. Zolang dat origineel blijft heeft de fabrikant dat al voor jou geregeld. Dat certificaat kan je vaak wel ergens vinden. Als dat niet zou kunnen, dan zou een bouwer van alarmsystemen nooit systemen kunnen verkopen met een GSM module zonder een rits aan certificeringen.

Maar goed, je kan altijd een advocaat (of student in rechten) in de arm nemen in plaats van naar de waaier van meningen (met de nodige dosis FUD) op Tweakers.net luisteren. ;)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Pagina: 1