Bewijzen <> aannemelijk maken.
Ik heb mijn geld aan de bank gegeven en heb afgesproken dat ik het er af mag halen / ik geld mag overschrijven naar anderen. Het is de verantwoordelijkheid van de bank te verifieren of ik wel degene ben die een overschrijving deed of geld opneem. Enige vraag is hoe ver die verificatie moet gaan om tenminste aannemelijk te laten zijn dat ik het zelf heb overgemaakt.
Dat ze die verantwoordelijkheid hebben is duidelijk. Als er geen enkele verificatie zou zijn dan kon iedereen zomaar mijn geld overmaken. Als anyone op 'blauwe ogen werd vertrouwd' als ze zeggen FJK te heten en dus graag geld willen, dan stel ik de bank aansprakelijk en verwacht ik al mijn geld terug. Daarom is er bijv. een pas en pincode. En daarom wordt ook mijn pas geblokkeerd als ik opeens in hartje Afrika lijk te pinnen als ik een halfuur eerder dat nog deed in Maastricht. Vraag kan zijn waar de grens ligt van de verantwoordelijkheid van de bank.
De bank is beetje bij beetje gebruiksgemak voorop gaan stellen ten nadele van beveiliging: ooit fysiek langs gaan en fysieke handtekening zetten, later twee factor authenticatie (pas + pin + reader), tegenwoordig slechts (na activatie) foon + app + pin.
Als de bank volledig verantwoordelijk zou zijn voor alles minder dan heel-zeker, dan zal de lat voor overmaken van geld weer wat hoger worden.
Uiteindelijk is iedere beveiligingsmaatregel een afweging tussen gemak, tijd, bruikbaarheid, kosten, etc. En gebruiksgemak zal dus minder worden als het risico meer bij de bank komt. En dat zou ik geheel terecht vinden, immers heeft de gemiddelde eindgebruiker veel minder zicht op de risico's dan dat de bank dat heeft. En dan concurreert de bank qua gebruiksgemak van de app, zonder dat ze zelf de financiele risico's lopen als die bij de klant liggen.
Wat mij betreft zou het prima zijn als bewijslast bij de bank ligt dat het (met redelijke zekerheid) de klant zelf was die het geld overmaakte. Idd precies zoals bij CC's.
Dat gezegd hebbend: ik ben meer dan tevreden over hoe de bank optrad in de keren dat ik te maken kreeg met de maatregelen. Eenmaal is mijn CC misbruikt na "hack" van een webwinkel (CC-gegevens op straat), ik had na aangifte heel snel mn geld terug. En eenmaal heb ik in New York toen mn pas preventief was geblokkeerd, moeten bevestigen in NY te zijn. Ja dus en prima dat dat werd gevraagd. (Daar dus die afweging: ik had een andere pas nodig om mn ontbijt te kunnen betalen..).
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)