Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-10 07:55
Ik zoek een?
Soundbar

Wat is je budget?
300

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik zoek een soundbar die gebruiker zal worden voor films en gaming.
Via de PS4 zal hij via een optische kabel worden verbonden.
Hiernaast met de TV via HDMI of bluetooth mobiel Steamlink ( Ik zoek nog iets om gamen te streamen van pc naar tv)

Wat heb je zelf al gevonden?

pricewatch: Creative Sound BlasterX Katana

pricewatch: Samsung HW-MS650 Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?

Ik zie op verschillende sites aanbevelingen maar ik kom er zelf niet goed uit. Ik heb weinig kennis van audio en zoek een soundbar met een goed gebalanceerd geluid.
Wat zijn de ervaringen / aanbevelingen hier ?

[ Voor 11% gewijzigd door snoos op 21-02-2020 15:13 ]

Beste antwoord (via snoos op 09-03-2020 18:16)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:47
Koeitje schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:27:
Niet heel denderend, flinke fake bass boost.
In dit prijs- en productsegment (tot ~ 400 euro) is het gemeengoed dat je dezelfde bass boost curve ziet bij speakers die gebruik maken van een bassreflex-poort.
Maar zo te zien alleen een in room meeting, daar heb je sowieso weinig aan omdat de kamer teveel doet. Hoe is de off axis?
Het is inderdaad een in room meeting, waarbij zowel de Edifier als beide KRK’s in dezelfde omgeving zijn gemeten. Ik heb de off axis van de Edifier R2000DB niet als slecht ervaren, ze zijn ook niet goed.

Het lijkt erop dat je doormiddel van zaken zoals ‘off axis’ erbij te halen jouw gelijk probeert te halen. De door jouw geadviseerde actieve speakers zijn, net als de Edifiers, near field speakers gemaakt voor in axes gebruik. Zoals je zelf al aanhaalt is de indeling van een ruimte, en de daarbij gebruikte materialen, bepalend voor de akoestiek. Hierdoor zullen speakers in elke huiskamer anders klinken.
En het is inderdaad standaard review gelul, 99% van de reviews is dat een product beter is dan alles in zijn prijsklasse.
Lekker ongefundeerde statement. Ik kom nl. zelden reviews tegen van gerenommeerde reviewers/ websites waarbij het betreffende product de hemel wordt ingeprezen en beter is dan alles in zijn prijsklasse. Over het algemeen merk je al vrij snel wanneer een review gesponsord is c.q. bepaalde belangen worden behartigt. Zo kun je bijv. de reviews van What-Hi-Fi met een korreltje zout nemen aangezien de naam van de reviewer altijd ontbreekt en opmerkelijk genoeg bepaalde merken altijd goed scoren. Daarnaast zie ik audio reviews die redelijk betrouwbaar zijn eerder als een hulpmiddel waarbij je een shortlist kunt maken om vervolgens zelf te gaan luisteren i.p.v. direct tot aankoop over te gaan.

snoos schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:27:
Interessante discussie.
Zensor AX1 ligt helaas buiten het budget. Bij Amazon binnen het budget
En waarom dan de Zensor AX1 en niet de edifier?
Ik ben niet bekend met de Dali Zenzor 1 AX, het schijnt dat Dali alle onderdelen zelf produceert. HiFi Klubben heeft in een aantal vestigingen een demo versie ervan staan, wellicht ligt een van deze vestigingen bij jou in de buurt.
Ik heb nu een JBL scs 178 setje. Door de kamerindeling zijn 5.1 boxen niet mooi te plaatsen. De banken staan in een hoek en ik wil de kabels niet achter de banken
Die subwoofer is mogelijk los bij de nieuwe set te plaatsen.
Zou dat nog verschil maken tussen de keuze van de boxen en/of soundbar?
Zou het een goede toevoeging zijn of is het beter die weg te laten
Een subwoofer moet bij de betreffende speakers passen, frequentiebereik is hierbij belangrijk. De subwoofer van jouw JBL setje mag, net als alle meegeleverde subwoofers bij soundbars in het prijssegment waarin jij opzoek bent, eigenlijk de naam subwoofer niet dragen.

Je geeft aan dat je opzoek bent naar een gebalanceerd geluid zonder er verder op in te gaan, wellicht dat je dit verder kunt toelichten.

Heb je de tweedehands markt al overwogen? Bijv. een reciever met twee speakers?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De Creative Sound BlasterX is meer bedoelt voor op een bureau en de Samsung HW-MS650 is overpriced wanneer je naar prijs/ prestatie kijkt.

Heb je al aan een 2.0 setje gedacht? Wanneer je er voldoende ruimte voor hebt biedt een goede 2.0 setje veel meer waar voor je geld, de Edifier R2000DB is dan een aanrader.

Wanneer je toch graag een soundbar wenst is de Yamaha YAS-209 een van de betere soundbars in het prijssegment waarin jij opzoek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoos
Freshouttheoven schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:14:
De Creative Sound BlasterX is meer bedoelt voor op het/ een bureau en de Samsung HW-MS650 is overpriced wanneer je naar prijs/ prestatie kijkt.

Heb je al aan een 2.0 setje gedacht? Wanneer je er voldoende ruimte voor hebt biedt een goede 2.0 setje veel meer waar voor je geld, de Edifier R2000DB is dan een aanrader.

Wanneer je toch graag een soundbar wenst is de Yamaha YAS-209 een van de betere soundbars in het prijssegment waarin jij opzoek bent.
Niet over nagedacht. Werkt een 2.0 set ook goed met een tv ? Wat voor voordelen levert de 2.0 op tegenover de soundbar ?

Ik heb de goedkopere versie van de boxen bij de pc. Die bevallen wel goed

[ Voor 4% gewijzigd door snoos op 21-02-2020 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
snoos schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:47:
[...]

Niet over nagedacht. Werkt een 2.0 set ook goed met een tv ? Wat voor voordelen levert de 2.0 op tegenover de soundbar ?
Ja, een betere stereoweergave en balans tussen laag, midden en hoog zijn de voornaamste voordelen van een goede 2.0 setje.

Je kan een 2.0 setje zoals de Edifier R2000DB aansluiten via optisch, aux of RCA. Houdt er wel rekening mee dat volume alleen geregeld kan worden met de meegeleverde afstandsbieding, via aux of RCA kun je het volume via de afstandbediening van de tv regelen. Doordat de Yamaha YAS-209 met een aardige subwoofer wordt geleverd overtuigd deze wel beter in de lage tonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

snoos schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:47:
[...]

Ik heb de goedkopere versie van de boxen bij de pc. Die bevallen wel goed
Een soundbar zal geen lage tonen produceren, behalve als er een subwoofer bij zit. Dat ding bij de Creative set is geen subwoofer overigens. Daarnaast zal je de subwoofer altijd kunnen aanwijzen met je ogen dicht, omdat hij veel "hoger" zal moeten spelen om het beperkte frequentie bereik van de subwoofer op te heffen. Verder zal een soundbar niet bijzonder hard gaan, dus als je ervan houd om bij films het geluid lekker hard te zetten zou ik een soundbar ook lekker laten liggen.

Dat gezegd zal het moeilijk zijn om voor 300,- iets te kopen wat goed klinkt en voldoende aansluitingen heeft. De genoemde Edifier heb ik mijn twijfels bij, ik heb de 1850 gehad en....hij is beter dan TV geluid maar daar is alles mee gezegd. Maar actieve luidsprekers zijn de bijna enige optie als je toch voor 2.0 wilt gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 20:56:
[...]

Dat gezegd zal het moeilijk zijn om voor 300,- iets te kopen wat goed klinkt en voldoende aansluitingen heeft. De genoemde Edifier heb ik mijn twijfels bij, ik heb de 1850 gehad en....hij is beter dan TV geluid maar daar is alles mee gezegd. Maar actieve luidsprekers zijn de bijna enige optie als je toch voor 2.0 wilt gaan.
De Edifier R2000DB is een klasse hoger dan de 1850. Qua afmetingen een stuk groter, krachtiger en vult met gemak een ruimte van 20m2. M.b.t. geluidskwaliteit kan deze zich aardig meten met een setje monitor speakers van rond de 300 euro.

Vergeleken met een setje actieve monitors biedt de R2000DB meer aansluitmogelijkheden en een betere bang for the buck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Freshouttheoven schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:44:
[...]

De Edifier R2000DB is een klasse hoger dan de 1850. Qua afmetingen een stuk groter, krachtiger en vult met gemak een ruimte van 20m2. M.b.t. geluidskwaliteit kan deze zich aardig meten met een setje monitor speakers van rond de 300 euro.

Vergeleken met een setje actieve monitors biedt de R2000DB meer aansluitmogelijkheden en een betere bang for the buck.
Top, heb je de metingen voor mij? R2000's zijn ook monitoren en de 1850's zouden ook al veel te goed voor hun prijsklasse zijn. Standaard review gelul waar niemand wat aan heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Koeitje schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:01:
Top, heb je de metingen voor mij?
Ja, die heb ik zeker.

Edifier R2000DB
Edifier

KRK Rokit 5 RP5 G3 & RP5 G4
KRK
R2000's zijn ook monitoren en de 1850's zouden ook al veel te goed voor hun prijsklasse zijn. Standaard review gelul waar niemand wat aan heeft.
Jammer dat je het als 'standaard review gelul' wegzet.

Een vriend van me heeft de Edifier R2000DB aangesloten op zijn 55'' tv met een kijkafstand van 2,5 tot 3 meter, prijs/ prestatie verhouding is goed. Dit gezegd hebbende blijft geluidskwaliteit natuurlijk subjectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07
Vond de Samsung juist een prima geluid geven wetende dat er geen sub bij zit. 2.0 is een totaal andere beleving voor tv.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 148% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Freshouttheoven schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:22:
Koeitje schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:01:

[...]

Ja, die heb ik zeker.

Edifier R2000DB
[Afbeelding: Edifier]

KRK Rokit 5 RP5 G3 & RP5 G4
[Afbeelding: KRK]

[...]

Jammer dat je het als 'standaard review gelul' wegzet.

Een vriend van me heeft de Edifier R2000DB aangesloten op zijn 55'' tv met een kijkafstand van 2,5 tot 3 meter, prijs/ prestatie verhouding is goed. Dit gezegd hebbende blijft geluidskwaliteit natuurlijk subjectief.
Niet heel denderend, flinke fake bass boost. Maar zo te zien alleen een in room meeting, daar heb je sowieso weinig aan omdat de kamer teveel doet. Hoe is de off axis?

En het is inderdaad standaard review gelul, 99% van de reviews is dat een product beter is dan alles in zijn prijsklasse.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2020 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:27:
[...]

Niet heel denderend, flinke fake bass boost. Maar zo te zien alleen een in room meeting, daar heb je sowieso weinig aan omdat de kamer teveel doet. Hoe is de off axis?
Ik zou idd meer vertrouwen hebben in die Zensor AX1

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoos
Interessante discussie.

Ik heb nu een JBL scs 178 setje. Door de kamerindeling zijn 5.1 boxen niet mooi te plaatsen. De banken staan in een hoek en ik wil de kabels niet achter de banken

[ Voor 25% gewijzigd door snoos op 24-02-2020 10:32 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Koeitje schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:27:
Niet heel denderend, flinke fake bass boost.
In dit prijs- en productsegment (tot ~ 400 euro) is het gemeengoed dat je dezelfde bass boost curve ziet bij speakers die gebruik maken van een bassreflex-poort.
Maar zo te zien alleen een in room meeting, daar heb je sowieso weinig aan omdat de kamer teveel doet. Hoe is de off axis?
Het is inderdaad een in room meeting, waarbij zowel de Edifier als beide KRK’s in dezelfde omgeving zijn gemeten. Ik heb de off axis van de Edifier R2000DB niet als slecht ervaren, ze zijn ook niet goed.

Het lijkt erop dat je doormiddel van zaken zoals ‘off axis’ erbij te halen jouw gelijk probeert te halen. De door jouw geadviseerde actieve speakers zijn, net als de Edifiers, near field speakers gemaakt voor in axes gebruik. Zoals je zelf al aanhaalt is de indeling van een ruimte, en de daarbij gebruikte materialen, bepalend voor de akoestiek. Hierdoor zullen speakers in elke huiskamer anders klinken.
Lekker ongefundeerde statement. Ik kom nl. zelden reviews tegen van gerenommeerde reviewers/ websites waarbij het betreffende product de hemel wordt ingeprezen en beter is dan alles in zijn prijsklasse. Over het algemeen merk je al vrij snel wanneer een review gesponsord is c.q. bepaalde belangen worden behartigt. Zo kun je bijv. de reviews van What-Hi-Fi met een korreltje zout nemen aangezien de naam van de reviewer altijd ontbreekt en opmerkelijk genoeg bepaalde merken altijd goed scoren. Daarnaast zie ik audio reviews die redelijk betrouwbaar zijn eerder als een hulpmiddel waarbij je een shortlist kunt maken om vervolgens zelf te gaan luisteren i.p.v. direct tot aankoop over te gaan.

snoos schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:27:
Interessante discussie.
Ik ben niet bekend met de Dali Zenzor 1 AX, het schijnt dat Dali alle onderdelen zelf produceert. HiFi Klubben heeft in een aantal vestigingen een demo versie ervan staan, wellicht ligt een van deze vestigingen bij jou in de buurt.
Een subwoofer moet bij de betreffende speakers passen, frequentiebereik is hierbij belangrijk. De subwoofer van jouw JBL setje mag, net als alle meegeleverde subwoofers bij soundbars in het prijssegment waarin jij opzoek bent, eigenlijk de naam subwoofer niet dragen.

Je geeft aan dat je opzoek bent naar een gebalanceerd geluid zonder er verder op in te gaan, wellicht dat je dit verder kunt toelichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoos
Freshouttheoven schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:17:

[...]

Ik bedoel vooral dat hij hoog midden en laag goed laat horen.
Ik heb bijvoorbeeld een pricewatch: Logitech Z333 op mijn bureau.
Hoe je die ook instelt is er geen mooie verhouding te krijgen tussen de bass en het gewone geluid.
Naast het feit dat de bass uit de subwoofer gewoon niet diep klinkt en de hoge tonen wat scheller klinken.

Mijn vriendin heeft deze op haar bureau. product: Edifier R1280DB
Hoewel hier ook niet heel veel / minder bas uit komt is het wel mooier in verhouding. De bass klinkt wat dieper en de overige tonen klinken voller ? Ik kan het niet goed beschrijven.
Freshouttheoven schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:17:

[...]

Ik vind de tweedehands markt een prima optie maar heb nog niet iets gevonden.
Een reciever vind ik opzich niet direct een probleem maar in mijn ervaring moet ik dan weer een receiver kopen en kan ik minder in boxen investeren.
Hiernaast ben ik ook heel slecht in het afstellen van de receiver. Met de soundbar / 2.0 boxen heb ik daar minder problemen mee denk ik. Tenminste out of de box klinkt wat ik tot nu toe gehoord heb beter,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
snoos schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:39:
Ik bedoel vooral dat hij hoog midden en laag goed laat horen.
Ik heb bijvoorbeeld een pricewatch: Logitech Z333 op mijn bureau.
Hoe je die ook instelt is er geen mooie verhouding te krijgen tussen de bass en het gewone geluid.
Naast het feit dat de bass uit de subwoofer gewoon niet diep klinkt en de hoge tonen wat scheller klinken.

Mijn vriendin heeft deze op haar bureau. product: Edifier R1280DB
Hoewel hier ook niet heel veel / minder bas uit komt is het wel mooier in verhouding. De bass klinkt wat dieper en de overige tonen klinken voller ? Ik kan het niet goed beschrijven.
Waar ik op doelde met mijn vraag om jouw wensen m.b.t. geluid verder toe te lichten is dat het zou kunnen zijn dat je een 2.0 setje zoals een Edifier R2000DB, Dali Zenzor 1 AX of iets anders soortgelijks bijv. niet vol genoeg vindt klinken qua ruimte vullend, om even een voorbeeld te noemen. Vandaar mijn suggestie m.b.t. de tweedehands markt :).

Qua gebalanceerd geluid ben je sowieso beter af met een fatsoenlijk 2.0 setje i.p.v. een soundbar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzarect0r
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:34
Freshouttheoven schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:14:
De Creative Sound BlasterX is meer bedoelt voor op een bureau en de Samsung HW-MS650 is overpriced wanneer je naar prijs/ prestatie kijkt.

Is die echt zo overpriced? Ik lees wel goede reviews, heb em zelf aangeschaft voor 250.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Rzarect0r schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:16:
[...]

Is die echt zo overpriced? Ik lees wel goede reviews, heb em zelf aangeschaft voor 250.
Het begrip 'overpriced' is natuurlijk subjectief, persoonlijk vind ik deze sounbar voor een gemiddelde prijs van 350 euro (waarvoor hij momenteel te koop is) overpriced, laat staan voor de gemiddelde verkoopprijs waar hij de eerste paar jaar voor verkocht werd.

Ik vind 250 euro een reëel bedrag ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoos
Ik heb uit eindelijk besloten om voor 2 goede speakers te gaan.
Het zijn uiteindelijk 2 Behringer Nekkst K8 geworden. Deze heb ik goedkoper kunnen krijgen via een bekende waardoor het net binnen het budget viel.

Het geluid zal via de HDMI van de apparatuur naar de TV gaan. Via de TV worden de boxen verbonden met
https://www.bax-shop.nl/j...mini-jack-2x-jack-3-meter

Indien ik na verloop van tijd de bass onvoldoende vind kan ik een Behringer NEKKST K10(s) er bij aansluiten. De boxen zullen dan op de subwoofer aan worden gesloten en de subwoofer op de tv

Ik heb de kwaliteit van het geluid boven de surround ervaring gekozen.

Bedankt voor de adviezen!
Pagina: 1