Vraag

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:39
Ik zoek een?
Een smartphone die niet draait op Android.

Wat is je budget?
tussen €250,- en €500,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Bellen, berichten, browsen en redelijke kwaliteit foto's maken, niets bijzonders eigenlijk. Qua HW specs is de enige reden dat ik evt snelle hardware wil, dat het dan langer mee kan gaan. Batterijduur vind ik echter wel echt belangrijk

Wat heb je zelf al gevonden?
Fairphone spreekt me aan, maar om het gewenste besturingssysteem te nemen ben je afhankelijk van de gesupporte modellen. Het lijkt me beter eerst duidelijkheid over het OS te hebben en vervolgens het apparaat erbij te zoeken

In het kort: ik heb het wel gehad met Android. Ik heb te weinig controle over app gedrag, teveel informatie word gedeeld met Google. Netzoals mijn PC's wil ik graag controle over mijn eigen OS en zelf bepalen wat apps doen (uiteraard is dat ook afhankelijk van de app zelf). Daarnaast verouderd hardware te snel op Android, iets wat ik onnodig vind en niet past in een duurzaam beleid.

Zodoende ben ik gaan kijken naar Linux alternatieven voor Android. Helaas lijken er nog weinig versies echt volwassen en heeft het vaak nog haken en ogen om die zomaar op elk toestel te kwakken. Zo heeft Fairphone 2 bv last van willekeurige reboots op Ubuntu Touch en dat wil ik uiteraard vermijden.

De opties en mijn korte mening erover:

Tizen - deze schijnt security issues te hebben en support wordt vermoedelijk stopgezet. Dit lijkt me daarom dus geen interessante optie.

Plasma Mobile - Is van KDE, dus ik verwacht er wel wat van. Is echter nog in beta fase.

PostMarketOS - lichtgewicht OS met als bedoeling 10 jaar support te geven. In het oogpunt van duurzaamheid spreekt me dit erg aan, want ik maak me al 20 jaar kwaad om het feit dat softwarevernieuwing veroorzaakt dat je onnodig je oude hardware moet wegdoen. Deze is echter ook nog in ontwikkelfase.

PureOS/Librem - Spreekt me erg aan! gericht op privacy en vermeend zou dit goed samenwerken met Linux desktops. Deze lijkt echter alleen te draaien op Librem smartphones die in Nederland niet verkrijgbaar zijn.

Ubuntu Touch - In weze interessant, maar beperkte modellen support met nog veel bugs bij die ondersteunde modellen die mij twijfel geeft of het in z'n geheel goed blijft werken.

Duidelijk dus dat er bij elke versie toch her en der problemen zijn te verwachten als ik die lukraak op elk willekeurig model installeer.

Ik zou daarom graag weten of er mensen ervaring ermee hebben en welk toestel ze erbij hebben gekocht die er probleemloos mee draait. Gebaseerd daarop wil ik graag een nieuwe telefoon aanschaffen. Ervaar je nadelen, dan hoor ik dat ook graag.

Weten jullie nog andere alternatieven die passen in het plaatje hierboven, dan hoor ik het ook graag! Zaken als: open-source; privacy; duurzaamheid en beheerbaarheid zijn belangrijk zaken in de aankoopbeslissing.

Daarnaast zou ik met de informatie die in dit topic word geboden een vereenvoudigd overzicht willen maken zodat ook anderen gebruik kunnen maken van het aankoopadvies.

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:15
Ik zie dat je bewust Apple ontwijkt? Is dit met een reden?

En het verouderen van Hardware gaat net zo snel als elke andere telefoon.

[ Voor 39% gewijzigd door corporalnl op 21-02-2020 14:05 ]

• vlaaing peerd
corporalnl schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:04:
Ik zie dat je bewust Apple ontwijkt? Is dit met een reden?
Ik boycot het bedrijf vanwege hun marketingstrategie en onethische praktijken, bovendien heeft het dezelfde tekortkomingen als Android. Juist de reden dat ik dit topic heb gestart.

• nieksvd
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-11 17:17
Is een Android-telefoon kopen en hier een andere ROM op zetten geen optie? Heb je zelf de controle en je kunt een ROM zoeken met de functies die je wilt.

Edit: check ook de Mate 30 pro, die beperkt in NL uitkomt, of de nieuwe generatie Huawei P zonder Google apps.

[ Voor 27% gewijzigd door nieksvd op 21-02-2020 15:12 ]

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:17
Ik ben het eens met het voorstel van @nieksvd om te kijken naar een telefoon waar je zelf makkelijk een custom rom op kan draaien, die custom roms zijn standaard zonder de Google integratie en kunnen op basis van AOSP (Android Open Source Platform) zijn, of bijvoorbeeld Linux.

Op XDA developers nog een artikel gevonden die verwijst naar een lijst van toestellen die Linux kunnen draaien (zo wie zo is XDA een goede plek voor dit onderwerp):
https://www.xda-developer...hone-linux-distributions/
https://many.tuxphones.com/

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Sailfish op een Xperia van Sony? Linux based iig.

[ Voor 34% gewijzigd door Jivebunny op 21-02-2020 15:19 ]

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• vlaaing peerd
Bedankt voor de reacties! Als ik kijk wat er verkrijgbaar is in NL, dan blijft het aanbod wel erg schamel. Als ik verder op het linkje "Can my phone run Linux" kijk, zijn helaas de meeste modellen in alpha of beta stadium wat niet echt klinkt alsof het geschikt is voor dagelijs gebruik.

Sony met Sailfish is echter wel interessant, ook de keuze aan modellen maakt het wat makkelijker.

Ook custom ROMs als Copperhead,Graphene e.a. zijn de moeite waard om nader te bekijken, maar nog wel wat onduidelijk welke modellen kunnen draaien buiten het beperkte aanbod wat ze zelf aangeven.

Ik zie dat de PinePhone binnenkort uitkomt, dus dat ga ik ook even nader bekijken.

Hebben jullie zelf ook ervaring met custom ROMs en of dat vlekkeloos draait? Met name de op privacy/security en niet-alles-versturen-naar-techbedrijven gerichte versies spreken me aan.

Tot zover lijkt alleen Sailfish met een Experia de optie waar ik direct kant en klaar mee aan de slag kan. Niks mis met Sony's ook, maar had gehoopt wat meer keuze te hebben.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:17
Sony staat inderdaad bekend wegens een proactieve houding jegens custom roms ontwikkeling. Hoe stabiel die roms dan weer zijn hangt vooral af van populariteit en gebruikersaantallen hoeveel ontwikkeling er in gestopt wordt .
Lees vooral de topics op XDA rond een gewenst toestel en custom rom voor ervaringen en updates rond ontwikkeling.

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:13

ikt

Waarom geen LineageOS of een andere (ROM) die gebaseerd is op AOSP? Ze komen allemaal zonder Google-integratie (optioneel zijn ze te flashen). In je post zelf en de genoemde alternatieven kan ik niet opmaken dat je zó hardcore libre fanatiek bent dat je closed-source libraries een probleem vindt.

Ik zou gewoon een apparaat met unlockbare bootloader pakken, bijvoorbeeld een OnePlus of een Google Pixel. Bij deze apparaten gaat je garantie er niet aan als je de bootloader unlocked, en heb je volledig vrije toegang tot alle componenten van je apparaat.

Waarom ook specifiek een Linux distributie? Volgens mij zijn er nog steeds geen DE's of WMs die fijn met een touch-interface werken gezien.
Pagina: 1