Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-05-2022

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
Hallo ik heb een nimh accu gekocht van 3600mAH nou zit hier een lader bij van 300 mAH.
Als ik deze nu aansluit gaat dat dan goed of krijg ik vuurwerk.
En laad hij de accu wel op?

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

jeroen vrij schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:10:
Hallo ik heb een nimh accu gekocht van 3600mAH nou zit hier een lader bij van 300 mAH.
Als ik deze nu aansluit gaat dat dan goed of krijg ik vuurwerk.
En laad hij de accu wel op?

Bedankt alvast
Er bestaan geen 300maH opladers :)
300maH wil zeggen dat je gedurende 1 uur (H) 300 ma aan stroom uit de accu kan trekken voor deze leeg is. of bv 2 uur 150maH , of een half uur 600maH.

Laders hebben alleen een max stroom die ze kunnen leveren, maar kunnen dat net zolang leveren als nodig is. dus daar kun je geen maH waarde aan koppelen.

je hebt waarschijnlijk een 300Ma (zie het gebrek aan H ) lader. wat wil zeggen dat je 12 uur bezig bent om die accu weer op te laden.

Het enige waar je op moet letten is dat de voltages overeen komen, maar dat zal wel goed komen als hij er bij geleverd is.

[ Voor 19% gewijzigd door heuveltje op 21-02-2020 12:16 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-05-2022

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
Ok duidelijk antwoord dank je.

Voltages komen niet helemaal overeen de accu is 7,2v en de lader 8,4.

[ Voor 54% gewijzigd door jeroen vrij op 21-02-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:04
Hmmm, dan zou ik toch even het advies van de experts hier afwachten....

Volgens mij is een 10% verschil niet zo'n punt, maar dit gaat richting de 20%. Then again, als deze bij de accu geleverd werd zou je toch verwachten dat dit ok moet zijn (tenzij aliexpress, dan weet je maar nooit ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Plaats eens een foto van je lader, hoeveel Watt/A/V

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

m0ridin schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:27:
Hmmm, dan zou ik toch even het advies van de experts hier afwachten....

Volgens mij is een 10% verschil niet zo'n punt, maar dit gaat richting de 20%. Then again, als deze bij de accu geleverd werd zou je toch verwachten dat dit ok moet zijn (tenzij aliexpress, dan weet je maar nooit ;) )
Wat gaat richting de 20% :?

Ah nieuwe info. Maar 8.4v is opzich niet echt iets om je druk over te maken.

7.2v Nimh accus zijn geen 7.2V, of beter gezegd, dat zijn ze maar heel even.
Als ze bijna leeg zijn zijn ze nog maar 6.2 volt En als ze compleet vol zijn zijn ze meer richting de 9Volt.
Dat is onbelast gemeten, onder belasting keldert dat weer snel in.

En je lader moet een altijf hogere voltage leveren dan het laadvoltage van de accu. Anders ga je de accu juist weer ontladen.

Goede snelladers die het max uit de accu willen trekken laden met hoge stromen, en variable spanningen.
Maar als je hem alleen wilt ophangen is een vast voltage met lage laadstroom ook prima.

* heuveltje heeft enige jaren met modelwagens op Nimh batterijpacks geraced. Goed geladen van accus wonnen je de race. En (ont)laden was daarom bijna een sport en wetenschap op zich zelf. :)

[ Voor 49% gewijzigd door heuveltje op 21-02-2020 13:07 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 16:09
Vaak, wordt er op de accu een nominale spanning neer gezet, zoals bij li-ion 3.6/3.7v is, li-ion laad je vervolgens wel op tot 4.2v, vandaar die hogere spanning.

Een NiMh cell is 1.2 a 1.25 nominaal en vol, 1.4 a 1.5v.

7.2v zijn 6 NiMh cellen, a 1.2v dus 7.2v Doen we dan 6x1.4 = 8.4V

De adapter is prima om de accu op te laden.

Door het chemische proces in een batterij bij het ontladen, daalt de spanning naarmate de de batterij leger en leger raakt. Bij een celspanning van bijvoorbeeld 1V is een NiMh leeg, dan zou je pack ongeveer 6V moeten zijn als hij leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Sterker nog, als je geen potentiaalverschil hebt ( dus een hoger voltage bij de een dan de ander) willen de elektronen de andere kant op en doet de lader helemaal niets, als ik het goed heb. Een lader moet dus altijd een iets hoger voltage hebben.

Hypocrites must die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:43

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

jctjepkema schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:38:
Vaak, wordt er op de accu een nominale spanning neer gezet, zoals bij li-ion 3.6/3.7v is, li-ion laad je vervolgens wel op tot 4.2v, vandaar die hogere spanning.
Een NiMh accu laad je niet als een LiPo, LiPo wordt CC/CV geladen waarbij de spanning niet hoger dan 4.2v per cel mag worden en NiMh wordt alleen CC geladen.
De simpele 0.1C laders (1/10 van de capaciteit) zoals deze bij de accu geleverd zijn vaak niets anders dan een transformator met een gelijkrichter en een weerstand. De weerstand geeft de stroombegrenzing.

Lijkt mij prima te gaan werken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 16:09
memphis schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:04:
[...]

Een NiMh accu laad je niet als een LiPo, LiPo wordt CC/CV geladen waarbij de spanning niet hoger dan 4.2v per cel mag worden en NiMh wordt alleen CC geladen.
De simpele 0.1C laders (1/10 van de capaciteit) zoals deze bij de accu geleverd zijn vaak niets anders dan een transformator met een gelijkrichter en een weerstand. De weerstand geeft de stroombegrenzing.

Lijkt mij prima te gaan werken.
Eens, misschien onduidelijk die vergelijking, maar ik bedoel niet dat het op dezelfde manier verloopt echter wel dat de accu spanning stijgt gedurende het laadproces, en daarom een batterij lader, in niet aangesloten toestand een wat hogere spanning lijkt geven.
Pagina: 1