Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:07
Voor een flinke verbouwing aan onze woning willen wij een persoonljike lening afsluiten. We schatten ergens tussen de 5-10k nodig te hebben voor de verbouwing. Actuele laagste rente is dan 5,1%. Maar gaan we naar 25k lenen, komen we op 3,8% uit. Je mag boetevrij aflossen en dus zou 15k direct terug kunnen.

Maar in hoeverre zijn deze rentekosten dan nog af te trekken? Immers, niet de hele lening is uitgegeven, maar het gedeelte dat wel gebruikt is, is voor de verbouwing gebruikt. Mijn logica zegt dan ook dat alle rente aftrekbaar is. Klopt mijn logica?

En waarom zou je dan niet altijd, mits financiëel bereikbaar, niet altijd voor een zo lang mogelijke en laagste ondergrens voor laagste rente (dus 5-10 = 5,1%, 10-25 = 4,5%, 25+ = 3,8% => 25k lenen) gaan? Zakelijk gezien uiteraard, emoties van "ik wil niet zoveel schuld op mijn naam hebben staan" kunnen natuurlijk ook argumenten zijn. Maar heeft het nog gevolgen voor hypotheken, nieuwe leningen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:25
Niet. Je hypotheek is aftrekbaar, maar een Pl niet.
Hier stond onzin

[ Voor 19% gewijzigd door DiedX op 21-02-2020 12:13 ]

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02
eerste hit op google:
De rente van een Persoonlijke Lening is aftrekbaar in Box 1 - belastbaar inkomen uit werk en woning – op voorwaarde dat u de lening voor eigen woningverbetering gebruikt. En moet deze lening volgens een vast aflosschema worden aflost. Het gaat dus om de aankoop, verbouwing of onderhoud van uw woning. Het geldt dus niet voor bijvoorbeeld nieuwe meubels. Bij een Doorlopend Krediet is de rente niet fiscaal aftrekbaar, omdat u steeds opnieuw geld kunt opnemen tot uw limiet.
https://www.freo.nl/leent...-met-persoonlijke-lening/

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 21-02-2020 11:47 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:37
Een nadeel van een hogere lening kan zijn dat het te betalen maandbedrag (aflossing) ook hoger is. Dit wordt berekend op de maximale waarde en niet op wat er open staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:25
De rente die je betaald over het deel dat je gebruikt voor de verbouwing aan je huis, is aftrekbaar. Als jij de over €15.000 gebruikt om een auto te kopen, mag je de rente die je over dat deel betaald natuurlijk niet aftrekken.

Als je kiest voor een PL van €25.000, moet je goed de voorwaarden lezen. Mag je die 15k boetevrij aflossen of bijvoorbeeld maar 20% per jaar? Is het looptijd verkortend of wordt je maandbedrag lager? Allemaal factoren om rekening mee te houden.

[ Voor 0% gewijzigd door DKjordy op 21-02-2020 19:51 . Reden: Lening is volledig boetevrij af te lossen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Denk dat je initiële vraag al afgedekt is.
Maar waarom een PL en niet je bestaande hypotheek gebruiken? Dus ophogen of je ruimte qua waardestijging gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

DKjordy schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:07:

Als je kiest voor een PL van €25.000, moet je goed de voorwaarden lezen. Mag je die 15k boetevrij aflossen of bijvoorbeeld maar 20% per jaar? Is het looptijd verkortend of wordt je maandbedrag lager? Allemaal factoren om rekening mee te houden.
staat letterlijk in de beginpost dat de hele persoonlijke lening boetevrij in een keer aflosbaar zou zijn ...

dat is voor TS de reden om ipv de 10K die hij nodig denkt te hebben, toch 25K te lenen, omdat hij daarmee ipv 5,1% 1,3 procentpunt minder rente hoeft te betalen: dan 'maar' 3.8%...

ik zou wel oppassen of de kosten voor het afsluiten van de lening niet erbovenop gerekend worden, waardoor je mogelijk overall alsnog slechter uitbent met die 25K te lenen en direkt 15K terug te betalen .

Ook kan het zijn dat je behalve de rente zelf nog een aanvullende verzerking over het hele bedrag moet afsluiten, bij deze persoonlijke lening en ook dat tot aanvulende kosten leid...
sowieso heel goed vooraf uitrekenen hoeveel je dit in totaal gaat kosten en alle kleine lettertjes goed lezen.

De krediet-bedrijven die goed verdienen aan zulke dure persoonlijke leningen hebben vaak erg tricky manier enom heel veel geld aan je te verdienen (en de meeste mensen die in financiele problemen komen, komen daarin door juist allerhande persoonlijke leningen)

als je gewoon je hypotheek kunt verhogen, is dat altijd gunstiger... als je dat niet kan, moet je je ook goed afvragen waarom dat niet mogelijk is.
Vaak kan het bv ook een goede optie zijn van direkte familie geld te lenen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
RM-rf schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:46:
De krediet-bedrijven die goed verdienen aan zulke dure persoonlijke leningen hebben vaak erg tricky manier enom heel veel geld aan je te verdienen (en de meeste mensen die in financiele problemen komen, komen daarin door juist allerhande persoonlijke leningen)
Tja, toch staan alle regels netjes op papier. Zo zal boetevrij aflossen mogen, maar is er een grote kans dat TS wel gewoon de rente over het initiële bedrag moet betalen over de afgesproken looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:15
Barrycade schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:34:
Maar waarom een PL en niet je bestaande hypotheek gebruiken? Dus ophogen of je ruimte qua waardestijging gebruiken?
Exact dit. 99% zeker een flink lagere rente en vaak mag vervroegd aflossen ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, als de hypotheek ongewijzigd is ten opzichte van vorig jaar mei, is er volgens mij niet zoveel ruimte om te manoeuvreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Voorzichtig, je mag alleen de rente aftrekken van het gedeelte voor woning verbetering/verbouwing/onderhoud. Daarnaast mag het geen doorlopend krediet zijn.
En bewaar alle bonnetjes. Want mijn ervaring is dat bij aftrek van een niet hypothecaire lening vaak een vlaggetje om gaat in de systemen van de Belastingdienst en je een controle kan krijgen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 19:36
Paultje3181 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:40:
Voor een flinke verbouwing aan onze woning willen wij een persoonljike lening afsluiten. We schatten ergens tussen de 5-10k nodig te hebben voor de verbouwing. Actuele laagste rente is dan 5,1%. Maar gaan we naar 25k lenen, komen we op 3,8% uit. Je mag boetevrij aflossen en dus zou 15k direct terug kunnen.

Maar in hoeverre zijn deze rentekosten dan nog af te trekken? Immers, niet de hele lening is uitgegeven, maar het gedeelte dat wel gebruikt is, is voor de verbouwing gebruikt. Mijn logica zegt dan ook dat alle rente aftrekbaar is. Klopt mijn logica?

En waarom zou je dan niet altijd, mits financiëel bereikbaar, niet altijd voor een zo lang mogelijke en laagste ondergrens voor laagste rente (dus 5-10 = 5,1%, 10-25 = 4,5%, 25+ = 3,8% => 25k lenen) gaan? Zakelijk gezien uiteraard, emoties van "ik wil niet zoveel schuld op mijn naam hebben staan" kunnen natuurlijk ook argumenten zijn. Maar heeft het nog gevolgen voor hypotheken, nieuwe leningen etc?
Bij het BKR wordt het initiële bedrag geregistreerd, en worden aflossingen niet bijgehouden. Dus voor nieuwe leningen kan het inderdaad wel gevolgen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 19:36
Barrycade schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:34:
Aan het ophogen van een hypotheek zitten al snel behoorlijke kosten. Als de hypothecaire inschrijving verhoogd moet worden moet je langs de notaris met alle bijbehorende kosten. Maar zelfs als dat niet nodig is zul je nieuwe afsluitingskosten moeten betalen aan de bank, wat ook al snel enkele honderden euros is. Voor een niet al te lang lopende persoonlijke lening ben je dan zelfs met de veel hogere rente vaak goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:07
Morty schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 20:15:
[...]

Aan het ophogen van een hypotheek zitten al snel behoorlijke kosten. Als de hypothecaire inschrijving verhoogd moet worden moet je langs de notaris met alle bijbehorende kosten. Maar zelfs als dat niet nodig is zul je nieuwe afsluitingskosten moeten betalen aan de bank, wat ook al snel enkele honderden euros is. Voor een niet al te lang lopende persoonlijke lening ben je dan zelfs met de veel hogere rente vaak goedkoper uit.
Inderdaad, + dat je ook verplicht bent om via een hypotheekadviseur te schakelen en die teller begint bij € 1000,- Het hele riedeltje heb ik een half jaar geleden (niet eens) gedaan en is geen rocketscience. Uiteindelijk alleen toch de keuze gemaakt om wel te verbouwen, waar we dit in eerste instantie niet wilden. En natuurlijk de aftrekkosten al opgevoerd voor 2019, waardoor we over 3 maanden geen extra geld meer krijgen. Dus ook die vlieger gaat niet op.
Pagina: 1