Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaanone
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:00
Mijn vraag
Beste Tweakers,

Voor mijn vriendin heb ik onlangs een website gebouwd met WordPress en een Page Builder (Elementor). De website ziet er aan de voorkant mooi uit, maar aan de achterkant zijn er wat verbeteringen mogelijk. Als ik de pagina test op snelheid scoort hij laag. Ik moet beter kijken naar optimalisaties aan de pagina, maar ik heb ook gelezen dat een grote reden van langzame pagina's kan zijn Shared Hosting.

Op dit moment hebben we het goedkoopste WordPress hosting pakket bij Hostnet (LINK). Ik heb gelezen dat een VPS een flinke snelheidsboost kan opleveren. Ik ben hier geïnteresseerd in (maakt niet uit dat het wat meer kost).

Ik heb met het instellen en onderhouden van servers nog geen ervaring. Mijn programmeerkennis is ook zeer beperkt. Toch zou ik het graag willen leren, zodat we de paginasnelheid omhoog kunnen krijgen.

Dan nu echt mijn vraag:
Is het realistisch om dit te willen kunnen met geen eerdere ervaring? Daarnaast, wat is een goede plek/site/boek om te beginnen? Ik probeer op internet te zoeken naar informatiebronnen, maar vindt het vrij lastig om een goede bron te vinden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op dit moment shared hosting bij Hostnet. Ik zou het prima vinden om bij hostnet te blijven. Zij bieden ook VPS aan (met CentOS, Ubuntu of Debian).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd om een simpele handleiding te vinden voor draaien van je Wordpress site op een VPS server. Ik had gehoopt op een paar hapklare stappen, maar er komt toch wat meer kennis bij kijken volgens mij.

Voor de geïnteresseerde. Dit is hoe de site nu scoort https://tools.pingdom.com/#5c19c891fc800000.

_______
EDIT: Ik besef me dat er ook nog optimalisaties aan de pagina zelf moeten gebeuren. De homepage is bijv 5mb, dat ga ik omlaag proberen te brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door Zaanone op 21-02-2020 10:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Het verhuizen van je website naar een VPS maak het niet per definitie sneller. Sterker nog, als je de boel niet goed configureert wordt het er eerder langzamer van... Daarnaast ben je dan ook zelf verantwoordelijk voor het onderhoud en beveiliging. Dus je zult zelf Apache/Nginx veilig moeten instellen, security updates bijhouden, reageren op downtime etc.

Ik denk dat je de oplossing in je edit zelf al hebt gegeven. Optimaliseer eerst de website zelf. Als de pagina inderdaad 5MB is valt hier enorm veel te halen. Als ik er zo snel naar kijken valt mij het volgende op:
  • Je gebruikt 23 (!) fonts, dat is goed voor ~1MB. Kijk of je dit kunt verminderen door bijv. enkel de font-icons die je gebruikt in te laden. Kijk ook of je echt alles hier gebruikt.
  • Je laad voor ~3MB aan afbeeldingen in. Afbeeldingen kun je comprimeren met behoud van afmeting en zonder al te veel kwaliteitsverlies. Ook zou je kunnen denken over lazy loading.
  • Je laad heel veel kleine losse CSS en JavaScript bestanden in waarvan ik mij afvraag of je ze allemaal op 1 pagina gebruikt. Probeer dit bij elkaar te gooien, 1 grote request is sneller dan 40 kleine.
De enige echte server optimalisatie die ik hier zie is dat GZip compressie uit staat en je geen HTTP/2 gebruikt. GZip kun je zelf aanzetten door het aanpassen van je .htaccess, voor HTTP/2 kun je contact opnemen met je host. Voor de rest is de response tijd van de server meer dan prima, verhuizen naar een VPS gaat dit dus niet sneller maken.

[ Voor 5% gewijzigd door n9iels op 21-02-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaanone
Dank voor je reactie! Dit is advies waar ik wat mee kan :) Ik wist niet dat shared hosting in principe net zo snel kan zijn als VPS.

Ik ga nog eens kijken naar die dingen die je vermeld. Dat van die 23 fonts had ik ook gezien. Ik vind het wel gek, want ik gebruik er (voor zover ik weet) maar 3 op de pagina (Poppins, Merriwheather, en Fredrika the Great). Weet jij waar het vandaan kan komen dat ik er 23 lijk te gebruiken?

Afbeelding: goed dat je het nog even zegt. Volgens mij zijn het vooral die headerafbeeldingen die ik nog moet compressen. De rest van de pagina is al flink kleiner gemaakt.

Dat van de CSS en JavaScript zal ik ook nog eens naar kijken. Ik had dacht ik bij Autoptimize aangezet dat dit allemaal verkleind werd en in 1 bestand werd gegooid, maar blijkbaar niet.

Nogmaals thanks voor de tips

[ Voor 6% gewijzigd door Zaanone op 21-02-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij is er nog een ander punt dat meteen in het oog spring. Als je ene browser trace doet, zal je zien dat het 4 (!) seconden duurt voor de initiële response van de web server. Daarna komen alle onderdelen vlot binnen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LEW9qPS.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:39

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@Zaanone Ik ga je topic verplaatsen naar Internetproviders en Hosting want daar hoort het beter thuis. Maar zoals eerder gezegd, probeer die MB's aan data te verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Verklein je TTFB (hier valt veel winst te halen)
Minify je css en js, hier zijn online wel tooltjes voor te vinden.
Voeg caching headers toe aan je .htaccess

Hiermee zal je denk ik al aardig wat winst behalen, een VPS zal je geen snelheidswinst opleveren, alleen véél meer werk

[ Voor 36% gewijzigd door ImNotnoa op 21-02-2020 13:53 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaanone
@Verwijderd Dank voor je analyse! Is dit iets dat bij de hostingprovider ligt? Want als dat zo is moet ik ze er misschien even over opbellen of zo :)

@Equator ah, oke, thanks! ik twijfelde al welk topic het beste was. En idd, dat is iets dat ik komende tijd zal gaan proberen te doen!

@ImNotnoa Oke. Goede tips. Die TTFB, is dat iets dat bij de hostingprovider ligt, of kan ik daar zelf ook wat aan doen?

En goed om te horen dat een VPS geen noodzaak is. Ik had een en ander gelezen over dat je met Shared Hosting eigenlijk gedoemd bent tot een trage pagina. Maar dat soort verhalen zullen wel van VPS providers komen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Zaanone op 21-02-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Zaanone schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:01:

@ImNotnoa Oke. Goede tips. Die TTFB, is dat iets dat bij de hostingprovider ligt, of kan ik daar zelf ook wat aan doen?

Hier heb jij zelf zeker enige invloed op, is gelukkig veel over te vinden (hint: caching) :)

Try SCE to Aux

Pagina: 1