Oprit met of zonder grindmatten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:17
Dag Tweakers,

Toen we in september onze nieuwbouw betrokken hebben we nog snel een laag mengpuin (15 cm dik) laten aanvoeren en aantrillen op onze oprit. Deze heeft zich intussen stabiel gezet zonder verzakkingen. Nu de lente in aantocht is wil ik dit verder afwerken met een laag grind van ongeveer 10 cm.

De oprit zelf is een 50 m2, en hier wou ik eventueel grindmatten steken (van die honinggraat vlakken waar de steentjes in blijven liggen). Gezien het mengpuin nu eigenlijk niet meer beweegt vraag ik me echter af of ik die kost en moeite wel zou doen. Bijkomend, van de straat naar mijn oprit is er een 20 cm hoogteverschil (uitgevuld over een 5 meter). Gaat dit geen problemen opleveren voor de grindmatten (verschuiven, ..)

Advies van mijn leverancier is vrij kort; hij zou het aanraden als ik er de kost en moeite in wil steken, anders gewoon om de zoveel tijd wat grind bijvoeren indien het zou verzakken.

Wat zijn jullie ervaringen? :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-06 21:24
Mijn ervaring is dat grind de grond in gedrukt wordt, helemaal als je er een auto op laat rijden.

Woon zelf ook in een nieuwbouw wijk, heb grind in onze voortuin gedaan met Honinggraat.
Zeker geen spijt van.

Als ik een rondje door de wijk loop zie ik duidelijk verschil bij mensen die het wel of niet gedaan hebben met honinggraat.

Wij hebben zelfs worteldoek er onder gedaan om onkruid tegen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:01
Onkruid komt in de regel van bovenaf. ;)

Maar inderdaad, gebruik die honingraat matten. Zo duur zijn ze ook weer niet en het voorkomt ook rijsporen een beetje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkaslan
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 31-08-2024
Wij zitten met een zelfde situatie: er ligt op een oppervlak van een kleine 100m2 mengpuin en we vragen ons af of we er gewoon grind op kunnen laten storten zonder grindmatten. Er zal niet overheen gereden worden, het gaat puur om een zachtere ondergrond voor de blote voetjes.

Zitten er nog meer nadelen aan geen grindmatten gebruiken? Het zou ongeveer de helft in prijs schelen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:15
Die honingraatmatten doe je vooral om het grind op z'n plaats te houden bij het eroverheen rijden. Ik heb ze juist vorig jaar gelegd om spoorvorming tegen te gaan waar ik met de auto overheen ga. En ook op een stuk waar ik met de kliko's overheen moet. Dat gaat nu ook een stuk makkelijker.
Doe er wel antiworteldoek onder. Dan kan je het onkruid makkelijker tussen het grind weghalen.
@Señor Sjon Juist omdat het van bovenaf komt. Dan blijft het ook boven het doek en niet in het puin.
Daarmee niet te lang wachten anders groeien sommige soorten toch vast in het doek.
En je kan dan ook makkelijker het grind wassen, m.a.w.. het zand en slib er uit zeven. Maar dat is ook wel afhankelijk van waar je zit. Hier in het buitengebied komt er toch wel een hoop troep in het grind, na verloop van tijd.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 18-03-2022 21:55 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:40

Zeeuw

5.6

Ik heb ervaring met Ardenner Split zonder matten.
Bij mijn ouders hebben ze een oprit van zo'n 40 meter met een bocht van 90 graden, gevuld met split. Enorme spoorvorming, waar de auto rijdt kun je goed lopen of met je fiets overheen. Als je naast het spoor komt gaat het al moeizaam, zeker met de fiets is het oppassen.
Ik krijg zelfs mijn motor niet met de hand voor- of achteruit geduwd in het zachte split. Vooral in de bocht hoopt het op.
Split ligt al 25 jaar op puin.

Lijkt me trouwens dat grind wat in matten ligt ook minder snel uitgereden wordt over straat. Ik zie wel eens dat er op de doorgaande weg grind ligt wat van een oprit afkomt. Niet echt veilig voor andere weggebruikers.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whitteydefries
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-05 21:04
Ik zou sowieso die honingraatmatten gebruiken, je grind blijft op de plek liggen en het lijkt ook nog eens strak !
Als bijkomend voordeel zou ik argumenteren dat je geen 10 cm grind nodig bent, 4 of 5 cm (het raster vol leggen) is genoeg en dan knijpt het ook niet in het profiel van de autobanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:07
Het pad naar onze voordeur is met kiezels maar zonder grindmatten, daar komt geen kinderwagen, rolstoel of rollator doorheen. Grindterras is met grindmatten en daar rolt alles overheen.

Je zou er nog voor kunnen kiezen om gebroken split aan te trillen. Dat is wel steviger.

[ Voor 24% gewijzigd door Joris748 op 20-03-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:38
Wij hebben hier ronde kiezels (wit) en die zitten in matten. Zou ik bij een nieuwe situatie gelijk weer doen. Twee redenen. De eerste is dat de vakjes een doek er onder hebben, dus geen plantjes en de kiezels blijven op hun plek (ook waar de auto rijdt). Twee is dat de auto de kiezels samen drukt en dat het daar zeer stabiel wordt. Ik heb daarom zelfs de randen onlangs ook voorzien van honingraat. De randen waren namelijk behoorlijk rul en met de fiets of motor niet door te komen (formule 1 grindbak...) Nu met de matten eronder is het veel makkelijker doorkomen.

Ah, wat @Joris748 zegt dus.... :Y

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 20-03-2022 11:02 ]

Pagina: 1