Vraag

• Daan32
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-04 16:29
Dag allen,

Ik heb gister mijn subwoofers getest met een 9v batterijtje (om te kijken welke kant ze op bewogen).
Ik heb ook m'n versterker getest ZONDER dat er speakers aangesloten waren en hierbij heb ik hem ook laten clippen. (niet al te erg, maar het clip ledje ging af en toe aan). Die versterker gebruik ik in bridged mode, met de 2 subwoofers parallel geschakeld

Nou heb ik dat subwoofers wat zachter lijken te gaan, zou dit door een van deze 2 dingen kunnen komen?

De versterker is een Behringer EP4000:
https://media63.music-gro...h27/haf/8849441357854.pdf

En dit zijn de subwoofers (LX-18B(E)):
https://www.manualslib.co...Seroes.html?page=9#manual
8 Ohm
800W RMS

Alvast heel erg bedankt! :D

-Daan

[ Voor 6% gewijzigd door Daan32 op 20-02-2020 20:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50
Uit fase aangesloten?
Versterker laten clippen zonder iets aangesloten kan geen kwaad iig

• Daan32
Jag schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:22:
Uit fase aangesloten?
Versterker laten clippen zonder iets aangesloten kan geen kwaad iig
Ze zijn wel in fase (dat is juist wat ik aan het checken was met die 9v batterij :p ), dus zou de voice coil misschien wat beschadigd zijn door die 9v batterij?

[ Voor 9% gewijzigd door Daan32 op 20-02-2020 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Met een 9 V batterij kan je een grote woofer niet zomaar beschadigen. Of de spreekspoel goed is kan je controleren door de gelijkstroomweerstand meten, die moet hetzelfde zijn als in de datasheet staat +- 10%. Bij een 8 ohm woofer zal het 6 à 7 ohm zijn. Ook kan je de conus met de hand voorzichtig in te duwen. Schrapen = beschadigde spreekspoel of een uitgezakte ophanging. Soms kan je de spoel zien als je vanaf de zijkant tegen de (uitgebouwde) woofer kijkt en de conus voorzichtig naar buiten duwt. Een zwarte of donkerbruine spoel kan kapot zijn, maar dat hoeft niet per se.

[ Voor 22% gewijzigd door TBTL op 20-02-2020 21:35 ]

• Daan32
TBTL schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:32:
Met een 9 V batterij kan je een grote woofer niet zomaar beschadigen. Of de spreekspoel goed is kan je controleren door de gelijkstroomweerstand meten, die moet hetzelfde zijn als in de datasheet staat +- 10%. Bij een 8 ohm woofer zal het 6 à 7 ohm zijn. Ook kan je de conus met de hand voorzichtig in te duwen. Schrapen = beschadigde spreekspoel of een uitgezakte ophanging. Soms kan je de spoel zien als je vanaf de zijkant tegen de (uitgebouwde) woofer kijkt en de conus voorzichtig naar buiten duwt. Een zwarte of donkerbruine spoel kan kapot zijn, maar dat hoeft niet per se.
Da's al goed om te weten, toch nog maar eens de versterker bekijken dan, en evt hopen dat ik een nieuwe kan krijgen via garantie :p

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50
Ja of het zit gewoon niet goed aangesloten. Het hoeft niet direct te betekenen dat het kapot is. Gewoon ff systematisch langslopen.

• Daan32
Jag schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:50:
Ja of het zit gewoon niet goed aangesloten. Het hoeft niet direct te betekenen dat het kapot is. Gewoon ff systematisch langslopen.
Zal dan denk ik toch nog maar een keer naar de speakon aansluitingen kijken, maar kan me nauwelijks voorstellen dat de draadjes daar los zijn gegaan, en de kabels zitten sowieso op de goede manier aangesloten (had dat al gecheckt)
Pagina: 1