Nieuwe TV 49-55inch ~€650

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:39
Dag allen,

Na bijna 11 jaar trouwe dienst heeft mijn Samsung LE32B530 de geeft gegeven (32", FHD, paneeltype geen idee?).
Afijn, nu ben ik dus op zoek naar een vervangend exemplaar. Sinds de aanschaf van die Samsung heeft de techniek natuurlijk niet stil gestaan en is mijn woonsituatie ook aardig gewijzigd. Daarom richt ik me op tv's van 49 tot 55 inch. 55" Heeft de voorkeur, maar als er binnen budget 49" opties zijn die qua beeld superieur zijn, dan neig ik daartoe.
Daarbij zat ik zelf te denken aan een bedrag van max €650, mocht het echt de meerprijs waard zijn, kan het budget stijgen tot €750.

Ik ben niet een hele fanatieke tv kijker, het journaal, wat Youtube filmpjes of een film of serie. Qua beeldkwaliteit was ik altijd behoorlijk tevreden over mijn oude, goedkope Samsung, dat geeft denk ik al wel een beetje aan dat ik geen hele hoge verwachtingen heb. Qua gamen zal het nooit meer worden dan een potje Mariokart op de Gamecube :9 .
Audiokwaliteit is niet relevant, vanwege receiver, evenals de afstandbediening, die moet wel heel goed zijn wil ik mijn Harmony in de kast leggen.
Wat nog wel relevant is, mijn woonkamer zit op het noordoosten, dus niet heel veel lichtinval, maar wel een groot glasoppervlak. Daarnaast zijn de kijkposities behoorlijk recht voor de tv, dus denk dat een VA paneel de voorkeur moet hebben?

Zelf heb ik al wel wat rond zitten neuzen, maar hoe meer ik zoek, hoe vager het wordt, dus ik hoop dat jullie me in dit topic een stukje in de goede richting kunnen helpen. Qua merken heb ik weinig voorkeur, mijn Samsung is me goed bevallen (maar n=1), Philips biedt Ambilight, best leuk maar heeft het echt meerwaarde? Via tests op oa RTINGS.com ben ik ook nog niet veel verder gekomen, de beste value for money exemplaren lijken veelal niet beschikbaar in NL. Goedkopere LG en Sony tv's hebben me nooit zo kunnen bekoren qua beeld, maar misschien bieden die merken nu juist wel het beste value for money pakket.

Zelf ben ik onder meer de Samsung 55RU8000 tegen gekomen, die lijkt qua specs wel heel redelijk, +/- €625.
https://tweakers.net/pric...8000-zwart/specificaties/

Of juist z'n iets duurdere QLED broertje 55Q60R?+/-€700
https://tweakers.net/pric...q60r-zwart/specificaties/

Deze Philips vindt ik qua uiterlijk aantrekkelijker (1 centrale voet), ambilight maar wel 60hz ipv 100 van bovengenoemden.
https://tweakers.net/pric...304-zilver/specificaties/

Samengevat denk ik dat vrijwel elke tv voor mijn usercase wel voldoet, maar ik ben opzoek naar de beste value for money, waarbij beeldkwaliteit de prioriteit heeft. Installatiegemak, audio ed zijn ondergeschikt.

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je huidige tv heeft een (AM)VA(3) paneel. Aangezien je ook recht van voor kijkt is er geen rede om voor een IPS-tv te gaan. Met jouw budget is de RU8000 waarschijnlijk de beste optie. Momenteel scherp geprijsd en tevens de goedkoopste native 120Hz paneel. De Q60R is nagenoeg gelijk; heeft iets meer helderheid en kleuren volume voor hdr, betere beeldprocessor (upscaling) en een Ambient mode.

Beide komen overigens te kort voor degelijke hdr-prestaties. Bij Philips lever je in op motion en krijg je een IPS-paneel. De 58-inchers hebben wel 60hz VA-panelen. 55 inch biedt de beste value. LG is in 55 inch altijd IPS. Sony heeft enkel de mindere (interessante) XG70 en de duurdere XF/XG90 als VA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:07

Major_ton

Shoot!

Ik zou ook voor de RU8000 gaan, dat is een prima all-rounder waarbij beeldkwaliteit en gebruikersgemak goed samenkomen voor een leuke prijs.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
Dank voor jullie reacties, zelf neig ik iets meer naar de 55Q60R, ivm hogere helderheid. In de huidige woonkamer misschien niet veel (felle) lichtinval, maar zie mezelf wel in een jaar of 2 verhuizen, dan kan die extra helderheid wel prettig zijn.
Anderzijds wordt het verschil met de XF90 van Sony dan verkleind tot €150, terwijl deze naar mijn idee voor €850 erg veel value for money biedt. Dan ga ik wel wat over de gestelde €750 heen, maar is het die extra prijs waard?

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:07

Major_ton

Shoot!

De 55XF9005 is rond de jaarwisseling € 722,- geweest bij onder andere de Mediamarkt. Misschien kan je die prijs er nog uit onderhandelen. De Sony zet sowieso het beste beeld neer van de 3. AndroidTV kan soms wat traag zijn, maar biedt wel meer vrijheid dan Tizen. Bijna 1.000 nits piek helderheid, FALD en Dolby Vision zijn mooie extra's tov de Samsung modellen.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Puur kijkend naar best value for money (met jouw budget) kom je bij de RU80 uit. Als je meer wilt uitgeven dan doe je dat voornamelijk voor hdr-prestaties. Vanaf de XF90 (Q70R) heb je namelijk fatsoenlijke local dimming én hdr (piek)helderheid. Blijf je nu en in de toekomst enkel sdr-content kijken, dan is er weinig rede om meer uit te geven. Doe een prijsaanvraag bij Smits o.i.d. voor de XF90. Het is een Sony en een wat ouder model, dus hij kan goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
Prijsaanvragen hebben tot niks geleid helaas. Wel deals op de opvolger, maar dan zit je alsnog aan €1000, dus dat wordt hem sowieso niet.

Zojuist nog wel even in de MediaMarkt wezen kijken. Qua looks is die XF90 wel fraaier, beeld ziet er ook keurig uit. Maar draait natuurlijk een perfect uitgekiend filmpje.
De RU8000 toonde enkel een lockscreen achtige afbeelding, dus dat sprankelt niet zo.
Lastig lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb een LE32C530, dus een generatie nieuwer. Ik heb ook gekeken rond 55" tot zo'n EUR 650,00:
categorie: Televisies

Ik heb nu echter andere prioriteiten.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gehaktstaaf
Uiteindelijk heb ik de RU8000 besteld, volgens mij is dit qua prijs/kwaliteit voor €600 gewoon een goed ding.
Zodra ik er wat ervaring mee heb opgedaan zal ik dit nog even posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierJ
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-02 10:04
gehaktstaaf schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:06:
Uiteindelijk heb ik de RU8000 besteld, volgens mij is dit qua prijs/kwaliteit voor €600 gewoon een goed ding.
Zodra ik er wat ervaring mee heb opgedaan zal ik dit nog even posten.
Wat is je ervaring tot nu toe?

• gehaktstaaf
Ben gisteren pas in de mogelijkheid geweest om hem te laten bezorgen, dus hooguit een half uurtje mee gespeeld.
Met z'n dubbele voet verdient hij wat mij betreft geen schoonheidsprijs, maar vorm was in dit geval ondergeschikt. Uiteraard wel op te lossen dmv wallmount.
Erg makkelijk in te stellen, maar ik heb dan ook geen goed referentiemateriaal.
Eerste indruk qua beeld en kleuren is erg goed, maar het is nog te vroeg om daar echt iets over te zeggen.
Mochten er specifieke vragen zijn, stel ze, dan kan ik daar mogelijk op inzoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-03 12:26
gehaktstaaf schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 05:45:
Ben gisteren pas in de mogelijkheid geweest om hem te laten bezorgen, dus hooguit een half uurtje mee gespeeld.
Met z'n dubbele voet verdient hij wat mij betreft geen schoonheidsprijs, maar vorm was in dit geval ondergeschikt. Uiteraard wel op te lossen dmv wallmount.
Erg makkelijk in te stellen, maar ik heb dan ook geen goed referentiemateriaal.
Eerste indruk qua beeld en kleuren is erg goed, maar het is nog te vroeg om daar echt iets over te zeggen.
Mochten er specifieke vragen zijn, stel ze, dan kan ik daar mogelijk op inzoomen.
Is de helderheid voldoende voor een lichtrijke woonkamer? Of kijk ik dan beter naar een q70r of xg95 (beiden fald itt de ru8000)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
Frederik82 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:06:
[...]

Is de helderheid voldoende voor een lichtrijke woonkamer?
Vind ik lastig om te bepalen, de laatste dagen is het nogal donker overdag. Zelf heb ik dan ook nog eens de woonkamer op het noordoosten.
Tot nu toe heb ik alleen 's avonds de tv gebruikt, dan is de hoogste helderheid absoluut niet prettig, behoorlijk fel.
Wel heb ik het idee dat het paneel meer licht reflecteert dan mijn vorige tv, zowel van buiten als lichtbronnen.

Pagina: 1