Kan windows 10 niet starten na installatie op ssd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• minoc
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:19
Ik kan windows installeren, maar windows starten lukt niet. Ik krijg Error Code 0xc00000e. Ook ziet de bios de m.2 ssd niet.

Wat heb ik zelf geprobeerd:
-Bios updaten.
-Secure boot en fast boot aan/uit-zetten.
-Alle andere opslagmedia verwijderen, zodat alleen de m.2 ssd aangesloten is.

Niets werkt. Windows herkent de ssd bij het installeren. Linux Mint herkent de ssd ook. Ik kan hem alleen nergens in de bios vinden. Heeft iemand een idee?

Laptop: pricewatch: Asus N751JK-T7255H
m.2 ssd: pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB

Alle reacties

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Grote kans dat je het verkeerde type SSD hebt aangeschaft. De Samsung 970 EVO is een NVME SSD die via het PCI Express 3.0 x4 interface werkt. Gezien de leeftijd en de specs van je laptop heeft deze een SATA3 interface.

Je moet dan een M.2 SATA SSD aanschaffen, zoals bijvoorbeeld een Samsung 860 EVO. Die prik je in hetzelfde slot, maar functioneert anders.

[ Voor 16% gewijzigd door Masimo op 20-02-2020 20:10 ]

• minoc
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:19
De specs op de site van ASUS staat wel PCIe (https://www.asus.com/nl/Laptops/N751JK/specifications/), maar dat zou dan niet specifiek voor mijn model zijn? Hoe kan het dan dat ik windows er op kan installeren en gewoon als opslag kan gebruiken in linux?

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Ik vond deze discussie m.b.v. Google. Exact hetzelfde probleem met een 970 EVO in deze laptop.
De huidige BIOS ondersteund geen NVME drives als boot-drive. Een BIOS-mod zou het kunnen oplossen, maar daarover is verder niks te vinden.
Enige oplossing is een M.2 SATA drive inbouwen. Die wordt wél door de BIOS herkend, en dat is voorwaarde nummer 1 om er van te kunnen booten.