Collectieve verwarming gaat in nachtmodus

Pagina: 1
Acties:

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 11:05
Hi tweakers,

Ik ben in het bezit van een appartement die aan een VVe gekoppeld zit van 35 appartementen.

Nu is er besloten in 2017/2018 in de ledenvergadering dat de collectieve verwarming in een soort nachtmodus gaat, niet iedereen was bij de vergadering aanwezig.

Het appartement waar ik in woon begeeft zich op de bovenste verdieping, waardoor in de nachten van hersft/winter alles zodanig afkoelde dat wij het hier overdag veel meer energie hebben verbruikt om het weer een beetje aangenaam te krijgen.

De installatie is als volgt, 2 hoofd standleidingen en plintverwarming die in het appartement lopen waarvan de temperatuur niet meer zijn te regelen hierdoor, en de radiatoren in woonkamers en slaapkamers ook niet, deze voelde in nacht met de hand gemeten écht koud aan.

Omdat er geen warmte meer werd aangeboden in de nacht zijn de stook kosten overdag behoorlijk opgelopen om het weer een beetje aangenaam te maken.

De installatie is in 2020 na veel email verkeer aangepast, maar ik zit nog wel met de financiële nadelen.

Vraag 1)

Mag een VVe zomaar de installatie aanpassen zodat ik geen helemaal geen temperatuur meer kan regelen in het appartement?

Vraag 2)

Moet ik deze stook kosten betalen terwijl ik duidelijk kan aantonen dat ik de jaren hiervoor geld retour dan dan wel niet niks hoefde bij te betalen?

Vraag 3)

Wie vinden jullie verantwoordelijk hiervoor de VVe of de vastgoed beheerder?

Graag jullie mening danwel advies hierover.?

[ Voor 3% gewijzigd door ethan..1 op 20-02-2020 19:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De vraag is: hoe regel jij de temperatuur in jouw appartement, en zit er iets van een verbruiksmeter in jouw woning? Want als elke woning een verbruiksmeter heeft zie ik niet zo het nut van een nacht stand.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ethan..1
Op de 2 standleidingen zitten simpele open en dicht kranen, die de plintverwarring voorziet van warm water rondom het appartement.

En op elke radiator zit een meter en een thermostaatkraan die de eenheden aangeeft die ze op afstand 1 x per jaar uitlezen.

De reden hiervoor is om een nachtmodus in te stellen zodat er geen overbodige warmte word aangeboden als iedereen op één oor ligt en dus kosten besparend.

Alleen nu zit ik op de bovenste verdieping en heb ik hier eigenlijk alleen maar de nadelen hiervan.

[ Voor 13% gewijzigd door ethan..1 op 20-02-2020 19:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Mijn advies: zorg dat je bij VvE vergaderingen aanwezig bent. Dan had je dit jaren geleden al kunnen regelen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Begrijp ik dan goed dat er dus altijd heet water door de leidingen loopt en dat elke woning geen optie heeft om het water wat de woning inkomt ergens te knijpen? Vaak zit er nog wel iets van een klep die aan te sturen is. Hier niet dus?
Je zou dan ook aan de VVE kunnen voorstellen om elke woning te voorzien van een thermostaat en klep die het heet water naar die woning kan regelen. Dan kan de ketel gewoon 's nachts aan blijven.

[ Voor 29% gewijzigd door Microkid op 20-02-2020 19:12 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ethan..1
HuHu schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:10:
Mijn advies: zorg dat je bij VvE vergaderingen aanwezig bent. Dan had je dit jaren geleden al kunnen regelen.
Ik kan daar niet altijd bij zijn vanwege mijn werk, ik snap het oogpunt hiervan wel om kosten te besparen maar helaas is dit niet bij het geval, wel bij de mede bewoners die links/rechts/onder en boven appartementen hebben die worden bewoond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
ethan..1 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:08:
De reden hiervoor is om een nachtmodus in te stellen zodat er geen overbodige warmte word aangeboden als iedereen op één oor ligt.
Wie bepaalt dat iedereen op een bepaalde tijd op één oor ligt en op een bepaalde tijd weer opstaat?
Ik kan me genoeg individuele situaties voorstellen waarbij het helemaal niet gewenst is dat de collectieve verwarming op een bepaald tijdstip uit, dan wel, weer aan gaat.
Dan lijkt het me beter om klokthermostaten op alle radiatoren te (laten) zetten zodat elke individuele bewoner van een appartement zelf kan bepalen wanneer de kachel uit en weer aan gaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:23
Zoek ook eens op 'warmtewet'. Hoe die zich exact verhoudt tot de VVE weet ik niet, en ik weet ook niet wat die wet _exact_ zegt. Maar het beschrijft in ieder geval een rechten waar iedereen aanspraak op zou moeten kunnen maken t.a.v. verwarming etc (afaik).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• ethan..1
Freeaqingme schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:17:
Zoek ook eens op 'warmtewet'. Hoe die zich exact verhoudt tot de VVE weet ik niet, en ik weet ook niet wat die wet _exact_ zegt. Maar het beschrijft in ieder geval een rechten waar iedereen aanspraak op zou moeten kunnen maken t.a.v. verwarming etc (afaik).
Ik zit er ook aan te denken om rechts bijstand hiervoor in te schakelen, ik ben niet helemaal thuis in de " artikelen en etc. "

• ethan..1
ethan..1 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:21:
[...]

Ik zit er ook aan te denken om rechts bijstand hiervoor in te schakelen, ik ben helemaal niet thuis in de " artikelen en etc. "

• ethan..1
Ohh misschien nog een kleine aanvulling ik betaal per jaar €840 voorschot aan stook kosten, en daarbij moet ik in 4 1/2 maand extra stookkosten van €860 bij betalen.

In het voorjaar en in de zomer gaan alle kranen in mijn appartement volledig dicht.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
vraagje u heeft verdampingmeters en blokverwarming ?
succes.

• Freeaqingme
ethan..1 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:21:
[...]

Ik zit er ook aan te denken om rechts bijstand hiervoor in te schakelen, ik ben niet helemaal thuis in de " artikelen en etc. "
Stap 1 lijkt me gewoon e.e.a. goed uitzoeken, en vervolgens aanhangig maken op de VVE. Ongetwijfeld is dit een bij-effect wat niet voorzien was. Wellicht is er gewoon een optie om bijv. de bovenste rij appartementen niet af te sluiten 's nachts bijvoorbeeld. Ook checken met je buren kan geen kwaad. Voor hetzelfde geldt is er ergens een lek of meetfout waardoor jouw appartement er uit springt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
Freeaqingme schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:17:
Lijk erop dat in, artikel 1 VVE's worden uitgesloten van de warmtewet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:50
Lekker elektrisch gaan verwarmen snachts.
In ieder geval tot er een goede oplossing is.

Plug je de stekker gewoon in in de hal/gallerij.

Os het niet ingesteld omdat de gemeenschappelijke ruimtes snachts verwarmd worden?
Misschien is een oplossing hier thermostaat kranen op te zetten die geblokkeerd zijn op vorst beveiliging stand?

Huidige situatie kan overigens bij een strenge vorst een leidingbreuk veroorzaken. Een klein beetje warmte inbreng is wel noodzakelijk.

Als er geen vraag is zal de ketel ook niet aanslaan.
Maar nu dus ook niet als er wel vraag is, en dat is niet goed.

[ Voor 79% gewijzigd door FRANQ op 20-02-2020 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ohja... het meest bespottelijke meetsysteem ever. Zou daar eens heisa om maken. Correcte meting is met 2 temperatuursensoren en een flowmeter.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:50
kabeltjekabel schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:03:
[...]

Ohja... het meest bespottelijke meetsysteem ever. Zou daar eens heisa om maken. Correcte meting is met 2 temperatuursensoren en een flowmeter.
Zou zo mooi zijn om het gewoon af te sluiten en zo'n Panasonic monoblock op het dak/balkon te zetten.
(En een rits zonnepanelen)
Nooit gezeik meer.

Maar helaas gaat een vve daar niet mee instemmen, en gaat die energie transitie bij appartementen een hels karwei worden.

[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 20-02-2020 20:06 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:01
De les is dus: lees de agenda van een vve-vergadering goed door voor je besluit niet te gaan. Je kunt ook stemmen bij volmacht.

Maar ik zou altijd gaan.

De agenda moet altijd een bepaalde tijd tevoren bekend gemaakt zijn, dit staat in de splitsingsakte of het huishoudelijk reglement. Zodat je dus kunt besluitem of de vergadering voor jou relevant is.

En ja een VvE kan dit soort besluiten nemen, je zult er dus samen uit moeten komen.

Dus 1) ja, 2) ja dat staat buiten kijf, 3) de vve, vastgoedbeheerder heeft hier niets mee te maken.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Misschien kun je het inbrengen voor de volgende vergadering.

[ Voor 16% gewijzigd door Roenie op 20-02-2020 20:31 ]

Anoniem: 93986

ethan..1 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:13:
[...]

Ik kan daar niet altijd bij zijn vanwege mijn werk, ik snap het oogpunt hiervan wel om kosten te besparen maar helaas is dit niet bij het geval, wel bij de mede bewoners die links/rechts/onder en boven appartementen hebben die worden bewoond.
Daar zijn volmachten voor uitgevonden.
jeroen3 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:53:
[...]

Lijk erop dat in, artikel 1 VVE's worden uitgesloten van de warmtewet.
Eh nee. Juist niet. Het was sowieso al idioot dat VvE's hiermee aan de gang moesten maar helaas is daar nog geen verandering in gekomen.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 20-02-2020 20:36 ]

Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 20-02-2020 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ethan..1 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 18:57:
Het appartement waar ik in woon begeeft zich op de bovenste verdieping, waardoor in de nachten van herfst/winter alles zodanig afkoelde dat wij het hier overdag veel meer energie hebben verbruikt om het weer een beetje aangenaam te krijgen.
Hmmm... wat je hier zegt kan eigenlijk niet.
Energieverbruik voor verwarming is evenredig met het temperatuurverschil met buiten × de tijd.
Als je dus 's nachts de verwarming uitzet verbruik je minder energie.
Het is een hardnekkige mythe dat het dan meer energie kost om het overdag weer warm te krijgen.

Er is iets anders aan de hand.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

• Freeaqingme
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:34:

[...]

Eh nee. Juist niet. Het was sowieso al idioot dat VvE's hiermee aan de gang moesten maar helaas is daar nog geen verandering in gekomen.
Hoe moet ik dit dan interpreteren (emphasis mine)?
Deze wet is van toepassing op levering van warmte aan verbruikers, met uitzondering van levering van warmte door een leverancier die:
-a [...]
-b tevens de vereniging van eigenaars of een daarmee vergelijkbare rechtsvorm is waarbij:
i. de verbruiker aan wie warmte geleverd wordt als lid is aangesloten [...]
Dat lijkt me hier gewoon van toepassing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 22:56
ethan..1 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 18:57:
Vraag 1)
Mag een VVe zomaar de installatie aanpassen zodat ik geen helemaal geen temperatuur meer kan regelen in het appartement?
Wat was de stemverhouding hiervoor? 50% of meer. Kan me voorstellen dat sommige zaken een andere verhouding behoeven.

Daarnaast zou ik de VVE verzoeken de omslagmethode te herzien. Meestal is er er een formule die rekening houd met appartementen aan de buitenkant, die verhoudinggewijs meer energie verbruiken.
Wat je zou mogen verwachten is dat na zo'n verandering alle appartementen relatief hetzelfde blijven betalen, ook al gaat het in zijn geheel omhoog of omlaag.

Vraag eens de gebruikscijfers van de afgelopen jaren (voor zover als mogelijk is) van alle appartementen op?
En plot ze dan over een XY grid van de appartementen.
Die zouden tegen de gemiddelde buitentemperatuur (van de stook maanden) en binnentemperatuur toch een zekere trend moeten opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Freeaqingme schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:39:
[...]

Hoe moet ik dit dan interpreteren (emphasis mine)?

[...]

Dat lijkt me hier gewoon van toepassing?
Je hebt gelijk. Dat is de nieuwe regeling per 1-1-20. Dat was nog niet tot mij doorgedrongen. De nieuwe regeling heeft de VvE's er gelukkig uitgehaald.

Dat verandert trouwens verder niets aan de situatie van TS.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Juup schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:36:
[...]

Hmmm... wat je hier zegt kan eigenlijk niet.
Energieverbruik voor verwarming is evenredig met het temperatuurverschil met buiten × de tijd.
Als je dus 's nachts de verwarming uitzet verbruik je minder energie.
Het is een hardnekkige mythe dat het dan meer energie kost om het overdag weer warm te krijgen.

Er is iets anders aan de hand.
Inderdaad heel apart, de situatie zou juist goedkoper (doch iets minder comfy) moeten zijn. Plus ivm het warmer wordende weer is een verdubbeling van je kosten erg vreemd.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:28
Heb je er ook aan gedacht dat de kosten van gas een stuk hoger zijn. Ik kreeg tot 2 jaar geleden ook altijd geld terug en nu al 2 jaar bij betalen. Op de laatste VVE vergadering werd er door het beheer kantoor even verteld dat de overheid de heffingen op gas aardig verhoogt heeft.

• miciel
TerraGuy schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:01:
[...]

Inderdaad heel apart, de situatie zou juist goedkoper (doch iets minder comfy) moeten zijn. Plus ivm het warmer wordende weer is een verdubbeling van je kosten erg vreemd.
een woning bestaat uit lucht en massa. een appartement is meestal gemaakt van beton.
appartementen hebben veel beton en meestal matige isolatie. het beton koelt dus af.
de lucht is snel weer op temperatuur maar de massa blijft achter waardoor het koud aanvoelt.
wat doe je om het op te lossen ? je radiatoren harder laten werken en dus gaan de meters harder lopen.
(edit: ik heb een appartement met eigen cv ketel bewust op gelet destijds)

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 20-02-2020 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TerraGuy schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:01:
[...]

Die gare metertjes die hij heeft geven een totaal nietszeggend beeld van het verbruik. Die dingen gaan tellen als je radiator een paar graden warmer is dan je omgeving. Dat zegt gans niks over het verbruik. Ze tellen gewoon alle eenheden van alle appartementen op en dan krijg je naar rato een deel van de totaalrekening. Als je de kleed over de halve radiator hangt waardoor de warmteafgifte minder wordt... knijpt hij niet, wordt 'ie heter en ga je grof meer betalen. Het is gewoon een zot systeem. Als je ventilatoren op je radiatoren zou plaatsen bij de invoer (even uitgaande van plaatsing in het midden van dat radiatormetertje..) dan gaat je warmteafgifte omhoog en je rekening omlaag.

Vergelijk de manier waarop zijn warmterekening tot stand komt met iemand die eens per uur langs je woning rijdt en dan kijkt hoeveel licht er uit je ramen naar buiten komt en op basis daarvan je elektra rekening bepaald wordt...

Dat systeem wat de TS heeft is echt op 101 manieren te manipuleren. Je kunt een gigantisch koelblok op een leiding plakken voor de radiator en daar een fan opzetten. Da's gewoon gratis warmte...

En als je zomers een airco hebt en de lucht binnen een paar graden koeler is dan de radiator ga je ook betalen ... bespottelijk. Alleen in appartementen hebben ze die kolder. Als je een ijsblokje bij de sensor voor binnentemperatuur plaatst ga je meer betalen... en als je er een gloeispiraaltje bij plaatst juist minder.

Enige juiste manier om warmte te verrekenen is temperatuurverschil keer flow. Maar dat kost eenmalig iets van 400 euro ofzo...

[ Voor 29% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-02-2020 22:51 ]

Anoniem: 197141

Helaas gaan die dingen niet terugtellen wanneer ze warmer worden dan radiator

• kabeltjekabel
Anoniem: 197141 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:53:
Helaas gaan die dingen niet terugtellen wanneer ze warmer worden dan radiator
Klopt. Maar ze gaan wel stilstaan terwijl er gewoon warmteafgifte is. En dat is gewoon pervers. Het is gewoon een bespottelijke manier van verrekening, niet meer, niet minder.

Anoniem: 197141

kabeltjekabel schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:54:
[...]

Klopt. Maar ze gaan wel stilstaan terwijl er gewoon warmteafgifte is. En dat is gewoon pervers. Het is gewoon een bespottelijke manier van verrekening, niet meer, niet minder.
Yep, heb hier of ik nu wil of niet warme buizen en vastrecht wat daarop gebaseerd is.
Mijn meters zijn in zo'n winter als nu gewoon 0.

* Staat wel een dikke PC in de woonkamer en TV

• mr_evil08
  • Laatst online: 08-05 17:46
@Anoniem: 37297 Je hebt blokverwarming waarbij je op de radiatoren thermonstaatkranen hebt zitten en van die warmtemeters (waarschijnlijk ISTA) die het registreerd in eenheden.

Wees blij dat ze hem snachts lager zetten, ik betaalde mij scheel aan vaste lasten terwijl ik er niet was(meters stonden vrijwel op 0).
Je kan dit aankaarten ze mogen je niet afsluiten maar houd wel rekening dat het je meer kost dan snachts lager zetten.

@kabeltjekabel Die meters stoppen wel hoor als je radiator afkoelt(tenzij het nog hele oude meters zijn met vloeistof), het is een mith dat het niet klopt, echter je kan niet vergelijken met de buurman.

Het wordt berekend op radiator capaciteit+vloeroppervlakte en men houdt rekening met warmteverliezen.
Dus waar de warmteleidingen door iemands woning lopen en zelf niet hoeft te stoken klopt niet, die persoon betaalt gewoon meer per eenheid.

De buurman kan meer betalen per eenheid dan je zelf, aan het einde van het stookseizoen wordt alles op 1 bult gegooit en een verdeelsleutel uit de gasrekening van de centrale ketel gehaald.

Ik heb vroeger in een huurwoning gewoont en de meterstanden bijgehouden, de meters klopte wel maar toen ik ging rekenen bleek 80% vastrecht te zijn...

Blokverwarming is in algemeen extreem duur stoken en je kan er niet vanaf (tenzij verhuizen), de installatie is veelal totaal uit balans en slecht geisoleerd.

@Anoniem: 37297 Antwoord op je vragen.

Vraag 1) Nee mag niet, kan je aankaarten dat ze het systeem speciaal voor jou aan laten.
Vraag 2) Nee is niet goedkoper want het hele flatgebouw kent veel warmteverliezen, die leidingen warm houden dok jij ook gewoon voor ondanks je radiatoren altijd dicht staan als voorbeeld(warmte eenheden worden gewoon duurder).
Vraag 3) Ligt eraan, huur of koop, bij koop de VVE, bij huur aankloppen bij je verhuurder waar je contract mee hebt.

Ik zou er geen probleem van maken want onderaan de streep betaal je meer, je moet niet alleen aan je eigen woning denken, gezamelijk betalen jullie die gasrekening.

Woningen met blokverwarming zijn doorgaans niet zo denderend geisoleerd waardoor het sneller rendabel is om de verwarming omlaag te zetten, alleen goed geisolleerde woningen is het rendabeler om door te stoken.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 20-02-2020 23:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Freeaqingme
mr_evil08 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:05:
Je kan dit aankaarten ze mogen je niet afsluiten maar houd wel rekening dat het je meer kost dan snachts lager zetten.
Op grond van wat is dat? Vanaf 1 januari zijn VVE's in ieder geval uitgezonderd van de warmtewet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

miciel schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:36:
[...]

een woning bestaat uit lucht en massa. een appartement is meestal gemaakt van beton.
appartementen hebben veel beton en meestal matige isolatie. het beton koelt dus af.
de lucht is snel weer op temperatuur maar de massa blijft achter waardoor het koud aanvoelt.
wat doe je om het op te lossen ? je radiatoren harder laten werken en dus gaan de meters harder lopen.
Het punt is, als hij 's nachts blijft draaien moet de cv het appartement nog weer 8 uur warm houden. Dit kost meer dan de extra tijd die het kost om het weer op temperatuur krijgen. Dat zou de cv ketel toch wel binnen maximaal een uur gedaan moeten hebben, afhankelijk van de ketel*. Dat kort maar stevig warmdraaien is een stuk zuiniger dan 8 uur warm houden, zeker met matige isolatie waarbij je veel warmte verliest en de ketel die 8 uur nog redelijk wat moet stoken om de temperatuur vast te houden.

Ik woon ook in een (boven)appartement met eigen cv, en heb gemerkt dat het meer comfort oplevert als ik de temperatuur 's nachts niet teveel laat dalen, maar dat de kosten en het verbruik dan wel stijgen. Dit in een redelijk geïsoleerd appartement. Er zullen vast meer factoren meespelen zoals de ketel en hoeveel lager je 'm zet, maar niet stoken is altijd zuiniger dan aan laten staan. Comfort is dan een andere kwestie.

* M'n oude ketel joeg gewoon vol gas 85 graden water door het appartement, waardoor het in 15 minuten van 16 naar 19 graden ging. :P Niet echt comfy in de buurt van de radiatoren, die waren natuurlijk gloeiend heet. M'n huidige is modulerend tussen 25 en 65 graden en doet er flink langer over, wel weer zuiniger.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@kabeltjekabel Die meters stoppen wel hoor als je radiator afkoelt(tenzij het nog hele oude meters zijn met vloeistof), het is een mith dat het niet klopt, echter je kan niet vergelijken met de buurman.

Het wordt berekend op radiator capaciteit+vloeroppervlakte en men houdt rekening met warmteverliezen.
Dus waar de warmteleidingen door iemands woning lopen en zelf niet hoeft te stoken klopt niet, die persoon betaalt gewoon meer per eenheid.
Die meters meten iets wat nergens op slaat. Je kunt ook tellen hoe vaak iemand thuis is en op basis daarvan de verwarmingskosten verdelen. Slaat netzogoed nergens op.

Zit een rits fans onder je radiator... hoppa twee keer zoveel warmteafgifte en veel minder "eenheden" op dat geschifte metertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

De regels zijn inderdaad veranderd. Ik heb hier vroeger (10+ jaar geleden) ook mee te maken gehad. Uiteindelijk heb ik niet hoeven procederen, omdat de VvE toen zelf tot de conclusie kwam dat ze als warmteleverancier een leveringsplicht hadden. Het bestuur van de VvE had buiten de vergaderingen om besloten om in het kader van "goed beheer" de verwarming 's nachts uit te zetten. In werkelijkheid had er iemand geklaagd over het getik en geklop van verwarmingsbuizen op het moment dat anderen 's ochtends hun verwarming aanzetten (en dus warmte wilden afnemen) op dagen dat klager wilde uitslapen.

Dus ik heb de beheerder (extern) van de VvE gebeld en mijn beklag gedaan over de niet werkende verwarming en heb gevraagd in welke ledenvergadering dit besluit is genomen. Ik stond natuurlijk op de lijst met aanwezigen van elke vergadering, dus ik wist al dat er geen besluit was. Dat werd ook erkend. Men zou de tijdschakelaar weer verwijderen en zou het punt opnemen in de agenda van de volgende vergadering. De externe beheerder heeft het toen ook bij het dagelijks bestuur gemeld en deze hadden hun huiswerk voor de volgende vergadering gedaan: ze kwamen zelf tot de conclusie dat ze in het kader van de warmtewet als energieleverancier verplicht waren om ook in de nachtelijke uren een minimale prestatie te leveren en dat "uit" niet voldoende was om die minimale prestatie te leveren.

Ik ben bang dat je met de nieuwe regels er minder goed vanaf komt. Wat recentere uitspraken geven ook weer, dat de algemene tendens nu is dat je maar elektrisch moet gaan bijverwarmen als het aanwezige bloksysteem niet voldoet aan je eisen. Een meerderheidsbesluit van de VvE lijkt nu dus voortaan wel stand te houden.

Maar na 1 keer een appartement met blokverwarming gehad te hebben, was mij al duidelijk dat je dat (of stadsverwarming, ook zoiets) helemaal niet moet willen. Het is in verhouding erg duur (al probeert men met mooie verhaaltjes iedereen aan te praten dat het Niet Duurder Dan Anders is, trap er niet in) en je hebt zelf geen enkele zeggenschap over de installatie en loopt dus altijd het risico dat anderen besluiten dat je op een bepaald tijdstip gewoon geen verwarming meer hebt.

Misschien koop ik op mijn oude dag wel weer een appartement, maar in geen geval 1 met stadsverwarming of - nog erger - blokverwarming. Een eigen verwarmingssysteem is voor mij een harde eis geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Om die reden ben ik verhuisd. *knip* onnodig grof taalgebruik *knip*

[ Voor 45% gewijzigd door deepbass909 op 21-02-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
miciel schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:36:
[...]

Dat is exact wat ik bedoel, het huis is rondom van betonnen buiten muren en er is ook een grote glasoppervlakte aanwezig, Het koelt te veel af omdat er geen minimale temperatuur werd aangeboden in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
Uiteraard ben ik me er ook van bewust, dat collectieve verwarming niet de voordeligste is en dat er een hoop verloren gaat in het "transport" hiervan

Dat er besloten is om voor een nachtmodus te gaan vind ik ook prima, alleen zijn de gevolgen in ieder geval nadelig voor mij en daarom vraag ik advies, als ze er een reductiefactor op hadden aangepast voor de bovenste verdieping dan had ik dit nadeel niet gehad.

Ik heb gevraagd om een algemeen rapport van alle bewoners kopers/huurders maar die willen ze niet geven,zal wel met de AVG wet te maken hebben. De huurders hebben de afrekening nog niet gehad, ik weet alleen de reden nog niet terwijl ik hem in november '19 al had.

" ze kwamen zelf tot de conclusie dat ze in het kader van de warmtewet als energieleverancier verplicht waren om ook in de nachtelijke uren een minimale prestatie te leveren en dat "uit" niet voldoende was om die minimale prestatie te leveren."

Ik denk toch dat ik hiervoor rechtbijstand ga inschakelen, omdat Vve zijn poot stijf houd.

[ Voor 12% gewijzigd door ethan..1 op 21-02-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik begrijp dat je van die verdampingsmeters hebt op je radiatoren, maar dat de plintverwarming eigenlijk niet meegeteld wordt.
Als de verwarming de hele dag aan staat dan zullen de meeste appartementen (en het jouwe waarschijnlijk ook) voldoende warmte krijgen via de plinten, en dan wordt het verbruik niet geteld. Dat verbruik is er wel, dus worden de verwarmingseenheden duurder.
En wie betaalt die... degene die het meest moet bijstoken via de radiatoren.

Dat zal de verklaring zijn waarom je nu na die nachtafschakeling ineens meer moet verwarmen met de radiatoren, en dus jij veel moet bijbetalen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
@Anoniem: 37297 Je hebt blokverwarming waarbij je op de radiatoren thermonstaatkranen hebt zitten en van die warmtemeters (waarschijnlijk ISTA) die het registreerd in eenheden.

[klopt inderdaad]

Wees blij dat ze hem snachts lager zetten, ik betaalde mij scheel aan vaste lasten terwijl ik er niet was(meters stonden vrijwel op 0).

[Voor de aanpassing van de installatie, was in de nacht normaal en overdag een klein beetje bijstoken, ik kreeg regelmatig geld terug van het voorschot]

In het complex heeft iedereen warmteleidingen/plintverwarming door het huis lopen

De buurman kan meer betalen per eenheid dan je zelf, aan het einde van het stookseizoen wordt alles op 1 bult gegooit en een verdeelsleutel uit de gasrekening van de centrale ketel gehaald.

Ik heb vroeger in een huurwoning gewoont en de meterstanden bijgehouden, de meters klopte wel maar toen ik ging rekenen bleek 80% vastrecht te zijn...

Blokverwarming is in algemeen extreem duur stoken en je kan er niet vanaf (tenzij verhuizen), de installatie is veelal totaal uit balans en slecht geisoleerd.

@Anoniem: 37297 Antwoord op je vragen.

Vraag 1) Nee mag niet, kan je aankaarten dat ze het systeem speciaal voor jou aan laten.
Vraag 2) Nee is niet goedkoper want het hele flatgebouw kent veel warmteverliezen, die leidingen warm houden dok jij ook gewoon voor ondanks je radiatoren altijd dicht staan als voorbeeld(warmte eenheden worden gewoon duurder).
Vraag 3) Ligt eraan, huur of koop, bij koop de VVE, bij huur aankloppen bij je verhuurder waar je contract mee hebt.

Ik zou er geen probleem van maken want onderaan de streep betaal je meer, je moet niet alleen aan je eigen woning denken, gezamelijk betalen jullie die gasrekening.

Woningen met blokverwarming zijn doorgaans niet zo denderend geisoleerd waardoor het sneller rendabel is om de verwarming omlaag te zetten, alleen goed geisolleerde woningen is het rendabeler om door te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
Tommie12 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:00:
Ik begrijp dat je van die verdampingsmeters hebt op je radiatoren, maar dat de plintverwarming eigenlijk niet meegeteld wordt.
Als de verwarming de hele dag aan staat dan zullen de meeste appartementen (en het jouwe waarschijnlijk ook) voldoende warmte krijgen via de plinten, en dan wordt het verbruik niet geteld. Dat verbruik is er wel, dus worden de verwarmingseenheden duurder.
En wie betaalt die... degene die het meest moet bijstoken via de radiatoren.

Dat zal de verklaring zijn waarom je nu na die nachtafschakeling ineens meer moet verwarmen met de radiatoren, en dus jij veel moet bijbetalen.
Klopt er zitten digitale meters op van Techem die registreert eenheden en die kloppen wel, die zijn beduidend hoger.

Ik woon hier +/- 11 jaar en heb 9 jaar geld terug gekregen dan wel/niet iets moeten bij betalen, de plint verwarming zet ik in oktober aan en gaat eind maart weer uit zoals elk jaar.

Het installatie bedrijf heeft ook toegegeven dat het beter is voor een huis om een minimale temperatuur aan te houden in de nacht, dan alles compleet uit te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
ethan..1 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:12:
[...]

Klopt er zitten digitale meters op van Techem die registreert eenheden en die kloppen wel, die zijn beduidend hoger.

Ik woon hier +/- 11 jaar en heb 9 jaar geld terug gekregen dan wel/niet iets moeten bij betalen, de plint verwarming zet ik in oktober aan en gaat eind maart weer uit zoals elk jaar.

Het installatie bedrijf heeft ook toegegeven dat het beter is voor een huis om een minimale temperatuur aan te houden in de nacht, dan alles compleet uit te zetten
daarom zit er op een weersafhanelijke regeling van siemens en van cenvax(itho/daalderop) altijd een nachtverlaging. zodat de minimale temperatuur gehandthaafdt kan worden gedurende de nacht.
maar meestal is de meuk zo verouderdt dat het niet meer functioneerdt of niet goed ingesteldt.
meestal hangen er verschillende ketelregelingen en werkt er gewoon niks meer.
(het zal niet de eerste keer zijn dat er een regeling en de ketels op zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
kabeltjekabel schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 04:07:
[...]

Die meters meten iets wat nergens op slaat. Je kunt ook tellen hoe vaak iemand thuis is en op basis daarvan de verwarmingskosten verdelen. Slaat netzogoed nergens op.

Zit een rits fans onder je radiator... hoppa twee keer zoveel warmteafgifte en veel minder "eenheden" op dat geschifte metertje.
Dat grapje heb ik vroeger geprobeerd, maakte vrijwel niets uit,evenveel eenheden.
hij meet 2 temperaturen, de binnentemp en radiator temp, aan de hand van het verschil wordt het berekend.

Ook start de meter pas indien de radiator x temp bereikt.
Ermee rommelen doormiddel van een haarfohn etc zou kunnen maar dat kunnen ze zien.

Als je handig bent kun je de radiator omwisselen. })

100% eerlijk verdelen gaat niet, de kleinverbruikers (zoals ik) konden vroeger gewoon meedokken aan de grootverbruikers die hun woning op 24c houden.
(vastrecht is enorm).

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 21-02-2020 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mr_evil08 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:45:
[...]

Dat grapje heb ik vroeger geprobeerd, maakte vrijwel niets uit,evenveel eenheden.
hij meet 2 temperaturen, de binnentemp en radiator temp, aan de hand van het verschil wordt het berekend.

Ermee rommelen doormiddel van een haarfohn etc zou kunnen maar dat kunnen ze zien.

100% eerlijk verdelen gaat niet, de kleinverbruikers (zoals ik) konden vroeger gewoon meedokken aan de grootverbruikers die hun woning op 24c houden.
(vastrecht is enorm).
Tuurlijk gaat dat wel. Gewoon iedereen een échte meting (temperatuuverschil x flow) en niet verkochte warmte (verlies voor de meter) gewoon als vast bedrag in rekening brengen.

Als je dan buren aan 3 kanten hebt die 24 graden stoken heb je dus gewoon geen verbruik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
kabeltjekabel schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:51:
[...]

Tuurlijk gaat dat wel. Gewoon iedereen een échte meting (temperatuuverschil x flow) en niet verkochte warmte (verlies voor de meter) gewoon als vast bedrag in rekening brengen.

Als je dan buren aan 3 kanten hebt die 24 graden stoken heb je dus gewoon geen verbruik :+
Systeem is vaak niet zo ingericht bij blokverwarming, er is geen centrale punt waar het je woning in komt.

De eindafrekening vond ik wel super overzichtelijk, de gasrekening van de ketel werd gewoon vermeld, en je schrikt je dood, verdeeld over alle appartementen kwamen wij uit op 2500m2 gas per appartement.

20% kon ik maar beïnvloeden doormiddel van de meters, want wat doe je met de lui waar de dikke warmte leidingen door het appartement lopen, die hebben gratis warmte, zo werkt dat niet, ze hoeven de radiatoren nooit aan te hebben.

Als je op een hoek of bovenste verdieping woont heb je het meeste voordeel bij blokverwarming, dan kan je de eindafrekening meer beïnvloeden.

@Anoniem: 37297 hou je verbruik dagelijks even bij per radiator, voor de wijziging en erna.

Bij ons stond het systeem nog 24/7 aan maar doorstoken stond er duidelijk meer eenheden op de meter dan savonds gewoon dicht zetten, 'sochtends volle bak tegen aan stoken was gunstiger.

De meters kun je per dag uitlezen, en zelfs de maand van vorige jaar terugzien.
op drukken dan gaat het scherm aan, dan heb je gelijk bewijs mocht je nadelig zijn na de wijziging en sta je sterker.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 21-02-2020 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
[...]

(vastrecht is enorm).
Ja ik ben wel handig maar ook eerlijk wat ik verbruik wil ik ook betalen, maar het moet eerlijk en terecht blijven een correctie factor op de bovenste verdieping en op de hoek lijkt mij niet meer dan normaal.

Als er zoveel financieel voordeel uit gehaald wordt door de Vve compenseer dat dan ook met degene die er minder voordeel uithaalt, of pas het dan niet allemaal niet aan. Dan was het voor mij hetzelfde gebleven.

[ Voor 7% gewijzigd door ethan..1 op 21-02-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
mr_evil08 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 18:08:
[...]

Systeem is vaak niet zo ingericht bij blokverwarming, er is geen centrale punt waar het je woning in komt.

De eindafrekening vond ik wel super overzichtelijk, de gasrekening van de ketel werd gewoon vermeld, en je schrikt je dood, verdeeld over alle appartementen kwamen wij uit op 2500m2 gas per appartement.

20% kon ik maar beïnvloeden doormiddel van de meters, want wat doe je met de lui waar de dikke warmte leidingen door het appartement lopen, die hebben gratis warmte, zo werkt dat niet, ze hoeven de radiatoren nooit aan te hebben.

Als je op een hoek of bovenste verdieping woont heb je het meeste voordeel bij blokverwarming, dan kan je de eindafrekening meer beïnvloeden.

@Anoniem: 37297 hou je verbruik dagelijks even bij per radiator, voor de wijziging en erna.

Bij ons stond het systeem nog 24/7 aan maar doorstoken stond er duidelijk meer eenheden op de meter dan savonds gewoon dicht zetten, 'sochtends volle bak tegen aan stoken was gunstiger.

De meters kun je per dag uitlezen, en zelfs de maand van vorige jaar terugzien.
op drukken dan gaat het scherm aan, dan heb je gelijk bewijs mocht je nadelig zijn na de wijziging en sta je sterker.
Ja dat gaat lastig worden want voor de wijzigingen heb ik maar 1 peildatum in het jaar en dat is de afrekening 2009-tot-2017

Die snap ik niet helemaal :? Zit daar daar dan niet het meeste verlies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
ethan..1 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 18:48:
[...]

Ja dat lastig worden want voor de wijzigingen heb ik maar 1 peildatum in het jaar en dat is de afrekening 2009-tot-2017

[...]

Die snap ik niet helemaal :?
Ze laten een warmteverlies berekening erop los zodat het eerlijk is voor iedereen.

De mensen wat middenin wonen en waar de aanvoerleidingen door lopen en daardoor de radiator nooit aan hebben ontspringen de dans niet, die hebben een enorme vastrecht, mensen op de bovenste verdieping kunnen er gerust een boel eenheden doorbranden voordat ze duurder zijn.

Dus ben je weinig thuis en op de bovenste verdieping/hoek kun je fors besparen.

je kan het maandverbruik gewoon zien op de meter aan radiator en het jaar ervoor, ik neem aan dat je digitale hebt met een display wat uit staat.

Duw er maar op dan gaat het display aan, geen nood je kan niks kapot maken, display gaat ook vanzelf weer uit na x minuut.

Maak desnoods even een foto dan weten wij welke type meter je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
[...]

De digitale meters blijven doorlopen ook als je alles uitzet door "sluip warmte" in de standleidingen plintverwarming dat is al bekend sinds ik hier kwam wonen vind ik ook niet erg.

Waar het mij om gaat is echt puur voor de aanpassing geen kosten of nagenoeg niet, na de aanpassing een factuur van €800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
https://www.speedcomfort.nl/webwinkel/overzicht/

Ofwel radiator dicht, ofwel dit er op.
Ik woon niet in een appartement, maar mijn kinderen gebruiken dit op hun kamer als ze studeren. De radiatoren zijn daar berekend op 18 graden en. Dat blijkt onvoldoende.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
mr_evil08 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:01:
[...]

Ze laten een warmteverlies berekening erop los zodat het eerlijk is voor iedereen.

De mensen wat middenin wonen en waar de aanvoerleidingen door lopen en daardoor de radiator nooit aan hebben ontspringen de dans niet, die hebben een enorme vastrecht, mensen op de bovenste verdieping kunnen er gerust een boel eenheden doorbranden voordat ze duurder zijn.

Dus ben je weinig thuis en op de bovenste verdieping/hoek kun je fors besparen.

je kan het maandverbruik gewoon zien op de meter aan radiator en het jaar ervoor, ik neem aan dat je digitale hebt met een display wat uit staat.

Duw er maar op dan gaat het display aan, geen nood je kan niks kapot maken, display gaat ook vanzelf weer uit na x minuut.

Maak desnoods even een foto dan weten wij welke type meter je hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UmWfpYdGgZcaZkMMeOHJND2l/thumb.jpg

Dit is dus einde van de nacht rond 06:00
Pagina: 1