• kewnert
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-01 17:44
Hoi,

Ik zoek een betaalbare 4k-tv, voornamelijk voor het kijken van films en hier en daar wat casual gamen. Ik twijfel op 't moment tussen 2 heel erg vergelijkbare modellen van LG: de SM8200 en de iets nieuwere SM8600. Het verschil in prijs is €100 - €150, de verschillen in specificaties heb ik vanaf de LG-site in de tabel hieronder gezet. Ik heb de indruk dat het belangrijkste verschil Dolby Vision i.p.v. HDR 10 Pro is; hierover heb ik me inmiddels een ongeluk gelezen, maar ik kom er niet uit of het de hogere prijs waard is. Ik heb ze helaas niet naast elkaar kunnen zien.

Weet iemand hier meer over? Is het verschil goed te zien? Is Dolby Vision verstandig met het oog op de toekomst? Staan er verder belangrijke dingen in de tabel (cpu?)? Ik denk overigens dat de onderste 5 rijen van de tabel er niet toe doen; vooral cpu, HFR, HDR en beeldkwaliteit zouden van belang kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Km7mwAw.jpg

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Zijn allemaal marketing namen:

Het vergelijken van HDR-functies van de verschillende tv-fabrikanten is lastig. Ze gebruiken vaak eigen termen, waarbij onduidelijk is wat elke fabrikant nu precies verstaat onder HDR. Zo maakt LG onderscheid tussen HDR Super, HDR Pro en HDR Plus, om aan te geven dat deze tv’s in meer of mindere mate met HDR-beeldmateriaal overweg kunnen. Samsung gebruikt de term HDR1000, Panasonic spreekt over HDR Pro en Sony zet een logo '4K-HDR' op de televisies.

Koop de tv die je mooi vindt en binnen je budget ligt

HDR10
Vrijwel alle HDR-tv’s van dit moment kunnen overweg met het HDR10 protocol. Dit HDR-protocol vinden we vooral terug op ultra hd blu-rayschijfjes.

Dolby Vision
Een ander protocol is Dolby Vision dat door Dolby is ontwikkeld. Bij sommige online videodiensten zoals Netflix zijn programma's met Dolby Vision te vinden. Niet alle HDR-tv's zijn geschikt voor dit protocol. Het is onduidelijk of deze tv's later wel geschikt gemaakt kunnen worden via een software-update.

HLG
De BBC en NHK (Japanse omroep) hebben een eigen HDR-protocol ontwikkeld - HLG genoemd - dat specifiek gericht is op de televisiewereld. Steeds meer HDR-tv's ondersteunen dit protocol al, maar lang niet allemaal nog. Het is nog onduidelijk of deze tv's later wel geschikt gemaakt kunnen worden voor HLG middels een software-update.

HDR10+
Daarnaast zien we dat tv-fabrikanten 'eigen' varianten aan het ontwikkelen zijn. Zo zijn Samsung, Panasonic en filmstudio 20th Century Fox bezig met HDR10+. Logischerwijs wordt HDR10+ vooral ondersteund door Samsung en Panansonic tv's.

Technicolor HDR
Ook bestaat er Technicolor Advanced HDR. Dit zijn eigenlijk een aantal HDR-protocollen ineen, waarbij ze lijken op HLG en op dynamische HDR-technieken zoals Dolby Vision. Vooralsnog brengt alleen LG tv's uit die dit protocol ondersteunen.

Als ik dan al voor je zou moeten kiezen is het de 8600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:15
Ondanks dat ik je geen antwoord kan geven op je vraag wil ik je toch volgende meegeven.

Als HDR een belangrijke overweging voor je is, is dit geen geweldige tv: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/sm8600

Ik gebruik rtings vaak om mensen te adviseren bij een nieuwe tv. Kijk er eens rond wellicht dat je andere tv's met een betere prijs/prestatie kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:28
Dolby Vision maakt net als HDR10+ gebruik van dynamic metadata, dit biedt een grote meerwaarde vergeleken met HDR standaarden welke alleen gebruik maken van static metadata. Dolby Vision is momenteel het populairste, deze lijn zal in de nabije toekomst ook voortgezet worden.

In deze prijsklassen en sowieso in het algemeen m.b.t. LCD tv's met een simple Edge LED of Direct LED backlight is HDR eerder marketing dan dat het daadwerkelijk iets toevoegt. Dit gezegd hebbende heeft ondersteuning voor Dolby Vision toch enigszins nut, waneer een tv ondersteuning biedt voor Dolby Vision voorkom je in ieder geval een (relatieve) achteruitgang in beeldkwaliteit aangezien het Dolby Vision signaal niet omgezet hoeft te worden naar HDR10.

I.p.v. je te focussen op het HDR gebeuren wat in deze prijsklasse niets toevoegt kun je beter de focus leggen op de contrastwaardes. De door jouw aangehaalde LG tv's hebben een IPS paneel, wanner je graag een LG tv wilt kopen en je redelijk recht voor de tv zit kun je beter voor een 50'' model kiezen aangezien deze allemaal een VA paneel hebben waarbij het contrast een factor drie tot vier hoger ligt vergeleken met een IPS paneel.

IPS = matig contrast, betere kijkhoeken
VA = goed contrast, matige kijkhoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kewnert
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-01 17:44
Dank voor de reacties! Rtings lijkt inderdaad een nuttige site, ben daar flink wat reviews aan het lezen. En ik heb inderdaad op meer plekken gelezen dat HDR in deze prijsklasse niet veel toevoegt, dat scheelt dan weer een zorg. Voor wat betreft die panelen: ik ben benieuwd in hoeverre de verschillen tussen 2 vergelijkbare modellen (IPS en VA) te zien zijn, maar ik heb die nog niet naast elkaar kunnen vinden in een winkel (bij de Mediamarkt kon niemand me vertellen welke tv's IPS en welke VA hebben). Een factor drie tot vier hoger klinkt wel als een groot verschil..

Zijn er nog goede en minder goede merken om op te letten? Ik zie hier en daar ook goede reviews over bepaalde modellen van Samsung, maar ergens heb ik het gevoel dat ik bij bijv. LG of Sony beter zit. Ik kan er volledig naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verschil tussen VA en IPS is zeer goed zichtbaar. Contrast van VA is veel beter maar de kijkhoeken van een IPS scherm zijn weer veel beter. Beide zeer opvallend verschil.

Alle merken maken prima TV's. De goede naam van LG komt denk ik een beetje van hun OLED schermen. Als brede kijkhoeken geen stevige eis zijn, zou ik altijd neigen naar het scherm met het beste contrast.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@kewnert Aankoopadvies doen we in CEA. Ik heb je topic verplaatst.
Pagina: 1