Ik ben mij aan het verdiepen in de AVG en vraag mij af waar een partij toe verplicht is als deze online marketing uitvoert voor een klant.
U moet als verwerkingsverantwoordelijke een FG aanstellen wanneer u hoofdzakelijk belast bent met verwerkingen die bestaan uit het op regelmatige basis stelselmatig observeren van betrokkenen op grote schaal. Hoofdzakelijk belast heeft betrekking op uw kernactiviteiten.
Over het algemeen is er sprake van regelmatige en stelselmatige observatie wanneer u betrokkenen over een bepaalde periode volgt en persoonsgegevens over hen vastlegt, bijvoorbeeld om profielen van die betrokkenen op te stellen.
Bovenstaande komt uit de handleiding AVG van de AP en gaat over de beoordeling van de verplichting tot het aanstellen van een Functionaris Gegevensbescherming (FG). Voor iedereen die niet precies weet wat dat is, dat is niet zomaar iemand die wat van de AVG weet maar iemand die allerlei rechten en plichten heeft, het is een formele titel. Als ik dit interpreteer dan ben ik geneigd om te stellen dat je met online marketing, waarbij je mensen trackt, je een FG moet hebben. Potentieel is het bereik duizenden mensen, dat weet je niet van tevoren. Geografisch kan het zeer verspreid zijn en je probeert een profiel van een persoon te vormen. De verwerking is zeker niet incidenteel. Naar mijn idee is de verplichting voor een FG voor ondernemers die deze dienst aanbieden zeker verdedigbaar. Maar er zijn bijvoorbeeld ook online marketing ZZP'ers. Moeten die dan ook een FG aanstellen?De Verordening laat in het midden wat een verwerking op grote schaal is. U moet dit zelf bepalen en deze beoordeling is afhankelijk van de concrete situatie. Of er sprake is van verwerking op grote schaal kunt u vaststellen aan de hand van (onder andere) de volgende criteria:
• het aantal betrokkenen (hetzij als een specifiek aantal, hetzij als deel van de relevante populatie);
• de hoeveelheid gegevens die u verwerkt;
• de duur of het permanente karakter van de gegevensverwerking;
• de geografische omvang van de verwerking.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning