Vloerverwarming verdeler temperatuur

Pagina: 1
Acties:

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-07 12:55
Vraagje mbt onze vloerverwarming.

Onze cv voert 50° water aan richting de verdeler, dit omdat we boven nog met radiatoren werken.

Op de verdeler zit een radiatorknop op de doorvoer temperatuur te regelen, stand 1 t/m 9 waarbij stand 1/5° is en stand 9/55°. Tot dusver logisch.

Nu zit ik met het volgende, ik zou het liefst 33° water in de verdeler willen hebben, dat zou stand 5 op de thermostaatknop zijn. Helaas komt de temperatuur niet boven de 28 graden in de verdeler. Hetzelfde geld voor stand 6,7,8 en 9. Welke stand ik ook probeer de temperatuur blijft op 28 graden.

Nu zit er op de retour ook een ventiel waarmee je de hoeveelheid uitgaand water kan regelen, kan het zin hebben om deze meer te knijpen en zodoende zorgen dat de temperatuur in het systeem hoger oploopt? Of is dit hele vreemde logica?

De aanvoer tot de verdeler geeft wel gewoon 50° water.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EcU3Jzv.jpg

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-08 16:17

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik heb hetzelfde thuis. Hoe lang is bij jou de boel al klaar? Het duurde bij ons wel een week ofzo voordat alles op temperatuur was en naar behoren werkte.

Wij hebben de aanvoer op 35 gezet.

Houd je je verder wel aan het opstookprotocol? Elke 3 dagen 5 graden warmer? :)

Professioneel Heftruck Syndroom

• akaQ
NeFoRcE schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:53:
Ik heb hetzelfde thuis. Hoe lang is bij jou de boel al klaar? Het duurde bij ons wel een week ofzo voordat alles op temperatuur was en naar behoren werkte.

Wij hebben de aanvoer op 35 gezet.

Houd je je verder wel aan het opstookprotocol? Elke 3 dagen 5 graden warmer? :)
Draait al een hele poos. En het word ook wel warm, maar het 33 graden zou het gehele systeem beter werken. Vandaar dat ik de temperatuur iets wou opschroeven, maar dat lijkt ergens spaak te lopen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 15:02
Je hebt een pomp op je verdeler, die mengt het retourwater uit de vloer (normaal niet/nauwelijks hoger dan kamertemperatuur) met het verse warme aanvoerwater. Ben je daarmee bekend?

Weet je zeker dat je warmer water in je verdeler wil? Dan kan je de vloer bedekken met een dikke laag isolatie, zo wordt je kamer niet warm en blijft de warmte in je vloer --> warmere verdeler :+

Wat ik zeggen wil: je vraag klinkt me in de oren als "ik wil een rode powerled op mijn PC, er is een probleem mee want het is nu een blauwe led". Ik vermoed dat je eigenlijk een andere vraag hebt, en zou die graag weten.
- Wordt het niet snel genoeg warm?
- Wil je weten waarvoor die knop dient of hoe hij moet ingesteld worden?
- ...
akaQ schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:57:
[...]En het word ook wel warm, maar het 33 graden zou het gehele systeem beter werken. Vandaar dat ik de temperatuur iets wou opschroeven, maar dat lijkt ergens spaak te lopen.
8)7 wat is "beter werken"? Zal ie je tuin omspitten als ie op 33° staat?

Kom even terug naar de basis: wat is het probleem wat je tracht op te lossen. Heeft iemand je wijsgemaakt dat 33 graden de heilige graal is (zo ja: niet geloven, klaar)?

[ Voor 29% gewijzigd door naftebakje op 20-02-2020 15:15 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• akaQ
naftebakje schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:12:
Je hebt een pomp op je verdeler, die mengt het retourwater uit de vloer (normaal niet/nauwelijks hoger dan kamertemperatuur) met het verse warme aanvoerwater. Ben je daarmee bekend?

Weet je zeker dat je warmer water in je verdeler wil? Dan kan je de vloer bedekken met een dikke laag isolatie, zo wordt je kamer niet warm en blijft de warmte in je vloer --> warmere verdeler :+

Wat ik zeggen wil: je vraag klinkt me in de oren als "ik wil een rode powerled op mijn PC, er is een probleem mee want het is nu een blauwe led". Ik vermoed dat je eigenlijk een andere vraag hebt, en zou die graag weten.
- Wordt het niet snel genoeg warm?
- Wil je weten waarvoor die knop dient of hoe hij moet ingesteld worden?
- ...

[...]
8)7 wat is "beter werken"? Zal ie je tuin omspitten als ie op 33° staat?

Kom even terug naar de basis: wat is het probleem wat je tracht op te lossen. Heeft iemand je wijsgemaakt dat 33 graden de heilige graal is (zo ja: niet geloven, klaar)?
Heeft natuurlijk alles met efficiëntie te maken. Tussen 28 en 33° is natuurlijk maar 5° verschil, maar dat maakt op het geheel natuurlijk wel veel uit.

Cv stookt 50° dat is een gegeven, maar de temperatuur van het water door de vloer kan wel verschil maken met de opwarmtijd van de woning. Afhankelijk van de isolatie enz, maar dat is wel in orde, ons huis is in principe geschikt om straks met warmtepomp te verwarmen, isolatie, glas, alles is aangepakt.

Met 33 graden zouden we een iets hoger oppervlakte temperatuur krijgen en dus ook meer warmte afgifte.

En natuurlijk mag jij je vragen stellen bij onze beweegredenen, maar dat beantwoordt mijn vraag nog niet ;)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:17
je kan de retour wat verder open draaien. hoeveel verder een kwart of een halve slag. wacht het resultaat even af.ongeveer een halve dag gedult hebben. wat betreft je logica deze klopt niet. er moet meer water doorheen. zodat het warmer wordt. dus hij moet verder open. wil je hem kouder hebben dan moet hij dicht.

ik hoop wel dat de bovenste blak je aanvoer is en de onderste je retour. (dus kouder is)
wil je dit even controleren ?
(de pomp pompt het water dus naar de bovenste balk toe)
vraag 2 zit rechts bovenin je voeler van je thermostaat kraan ?
vraag 3 ik zie de maximaal thermostaat op je onderste balk zitten. ?
(wat dus de retout is)

ik begrijp dat je de overdracht tijd verlengen door te knijpen. maar je beperkt ook tegelijkertijd de flow en er komt dus minder water in en je krijgt dan een lagere temperatuur. ik zou dan liever je retour verplaatsen. naar links. zodat je een langere overdracht tijd hebt. mits alles goed gemonteerdt zit. zie daarom ook mijn vragen hierboven. maar voor hetzelfde geldt werkt alles prima als je hem wat verder open zet.

[ Voor 12% gewijzigd door miciel op 20-02-2020 16:40 ]

• akaQ
miciel schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:08:
je kan de retour wat verder open draaien. hoeveel verder een kwart of een halve slag. wacht het resultaat even af.ongeveer een halve dag gedult hebben. wat betreft je logica deze klopt niet. er moet meer water doorheen. zodat het warmer wordt. dus hij moet verder open. wil je hem kouder hebben dan moet hij dicht.

ik hoop wel dat de bovenste blak je aanvoer is en de onderste je retour. (dus kouder is)

ik begrijp dat je de overdracht tijd verlengen door te knijpen. maar je beperkt ook tegelijkertijd de flow en er komt dus minder water in en je krijgt dan een lagere temperatuur. ik zou dan liever je retour verplaatsen. naar links. zodat je een langere overdracht tijd hebt. (mits deze verdeler hiervoor geschikt is.) en mits alles goed gemonteerdt zit.
Correct, de bovenste balk is warm "aanvoer " de onderste koud "retour"

Voeler van de thermostaat, het ijzerdraad. Zit inderdaad rechtsboven op de aanvoer balk.

Thermostaat knop zit rechtsonder voor de pomp, waar de warm water toevoer van de cv binnenkomt.

- wat ik nu heb gedaan is de thermostaat op maximale stand gezet. En het retour ventiel iets verder open. Nu wachten tot wat de waardes gaan worden.

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-08 18:01
miciel schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:08:

ik begrijp dat je de overdracht tijd verlengen door te knijpen. maar je beperkt ook tegelijkertijd de flow en er komt dus minder water in en je krijgt dan een lagere temperatuur. ik zou dan liever je retour verplaatsen. naar links. zodat je een langere overdracht tijd hebt. (mits deze verdeler hiervoor geschikt is.) en mits alles goed gemonteerdt zit.
Het lijkt er inderdaad op dat de temperatuur meter op de retour zit. Je meet hier dus niet de "ingaande watertemperatuur" maar de uitgaande...
Het is dus goed dat deze lager is, anders is er geen afgite.

• akaQ
Betreft deze verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9nxnO5g.jpg

• akaQ
Stef012 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:39:
[...]

Het lijkt er inderdaad op dat de temperatuur meter op de retour zit. Je meet hier dus niet de "ingaande watertemperatuur" maar de uitgaande...
Het is dus goed dat deze lager is, anders is er geen afgite.
Temperatuur meter zelf zit linksboven op de aanvoer balk, die meet de ingaande temp. Deze waardes kloppen ook want ik meet dezelfde met mijn laserthermometer

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-08 18:01
akaQ schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:46:
[...]
Temperatuur meter zelf zit linksboven op de aanvoer balk, die meet de ingaande temp. Deze waardes kloppen ook want ik meet dezelfde met mijn laserthermometer
Check!
Ik heb een soortgelijke verdeler, ook onlangs geïnstalleerd. Vandaar dat ik dit topic volg.
Heb je alle groepen open staan? De retour moet helemaal open, de aanvoer (dus ook retour) wordt namelijk geregeld door jouw thermostaatkraan.

Wat @naftebakje ook zegt, de verdeler mengt het retourwater met het water uit de thermostaatkraan. Hierdoor wordt het lastig om ook echt 33 graden te meten, gaat een tijd duren. Wil je dit testen, kun je de thermostaat in de woonkamer op saunatemperatuur zetten en dan wachten. Uiteindelijk wordt de gehele verdeler dan de temperatuur van de thermostaatkraan... kan even duren.

• miciel
even een vraagje hoe warm is je cv retour bij de verdeler als je een laserthermometer hebt ?
dan weet je in ieder geval of er koud water terug gaat naar je cv ketel.

• akaQ
miciel schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:01:
even een vraagje hoe warm is je cv retour bij de verdeler als je een laserthermometer hebt ?
dan weet je in ieder geval of er koud water terug gaat naar je cv ketel.
Aanvoer naar de verdeler 48°
Retour van de verdeler naar de cv 25.7°

• naftebakje
Op het eerste zicht is er geen regelmogelijkheid op de verdeler om de menging toevoer/retour aan te passen, en die heb je nodig om je verdeler naar lage temperatuur om te zetten. Dus als er een warmtepomp komt, zal je wellicht je verdeler moeten ombouwen (pomp er af, toevoer op andere balk dan afvoer). Op dit moment, lijk je met die temperaturen, goed te zitten.

Je blijft overtuigd dat je de retour op 33° moet krijgen, omdat dat efficiënter zou zijn. Daar zit je fout (bewijs maar eens waarom 32° of 34° niet beter zou zijn)...
Je zit met een menging die je niet kan bijsturen, dus enige opties die je nog hebt:
1) De pomp vertragen of uitschakelen. Dan gaat er geen/nauwelijks warmte in de vloer, dus zal je retour warmer worden. Ik zou het je afraden, want je helpt je systeem om zeep, maar daarmee kan je bereiken wat je wil (je kan zelfs je retour even hoog krijgen als de aanvoer, alle lussen helemaal dicht zetten, gaat er helemaal geen warmte verloren in de vloer).
2) Kamertemperatuur op 40°C zetten. Waarschijnlijk zal je de aanvoer van de ketel moeten verhogen, maar zo kan je de retour ook hoog genoeg krijgen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• akaQ
naftebakje schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:17:
Op het eerste zicht is er geen regelmogelijkheid op de verdeler om de menging toevoer/retour aan te passen, en die heb je nodig om je verdeler naar lage temperatuur om te zetten. Dus als er een warmtepomp komt, zal je wellicht je verdeler moeten ombouwen (pomp er af, toevoer op andere balk dan afvoer). Op dit moment, lijk je met die temperaturen, goed te zitten.

Je blijft overtuigd dat je de retour op 33° moet krijgen, omdat dat efficiënter zou zijn. Daar zit je fout (bewijs maar eens waarom 32° of 34° niet beter zou zijn)...
Je zit met een menging die je niet kan bijsturen, dus enige opties die je nog hebt:
1) De pomp vertragen of uitschakelen. Dan gaat er geen/nauwelijks warmte in de vloer, dus zal je retour warmer worden. Ik zou het je afraden, want je helpt je systeem om zeep, maar daarmee kan je bereiken wat je wil (je kan zelfs je retour even hoog krijgen als de aanvoer, alle lussen helemaal dicht zetten, gaat er helemaal geen warmte verloren in de vloer).
2) Kamertemperatuur op 40°C zetten. Waarschijnlijk zal je de aanvoer van de ketel moeten verhogen, maar zo kan je de retour ook hoog genoeg krijgen.
Met andere woorden ze hadden die thermostaat knop ook wel weg kunnen laten want je kan er de temperatuur niet mee instellen? ;)

• miciel
akaQ schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:03:
[...]

Aanvoer naar de verdeler 48°
Retour van de verdeler naar de cv 25.7°
retour mag wat hoger zijn. maar het is zeker niet slecht. meeste retouren hangen rondom de 30 graden.
kwestie van afwachten wat er gebeurt. morgen gewoon weer meten en kijken. en eventueel je retour ventiel nog wat verder open draaien. (mitst op de juiste plek gemeten. dus niet de kunstof buis maar net boven de 3 delige fiting. of op het kraanhuis)

ik werk vaak met thermion verdelers hierbij zit de aanvoer en de retour veel verder uit elkaar
zodat je een langer overdracht hebt. echter je hebt nu een verval van 22.3 graden. (om exact te zijn)
dus je hebt een goede overdracht. dus hier zit het probleem niet. kijk ging er nu 45 graden uit
ja dan was het duidelijk. dan loopt hij wel te snel door. en dan moet je wel knijpen.

edit zie ik het nu goed ? is je voetventiel een dezelfde als de groepvoetventielen ?
hier hoort een radaitor voetventiel op te zitten deze kunnen net wat meer water verplaatsen.(ssst)

[ Voor 20% gewijzigd door miciel op 20-02-2020 18:09 ]

• akaQ
miciel schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:52:
[...]

retour mag wat hoger zijn. maar het is zeker niet slecht. meeste retouren hangen rondom de 30 graden.
kwestie van afwachten wat er gebeurt. morgen gewoon weer meten en kijken. en eventueel je retour ventiel nog wat verder open draaien. (mitst op de juiste plek gemeten. dus niet de kunstof buis maar net boven de 3 delige fiting. of op het kraanhuis)

ik werk vaak met thermion verdelers hierbij zit de aanvoer en de retour veel verder uit elkaar
zodat je een langer overdracht hebt. echter je hebt nu een verval van 22.3 graden. (om exact te zijn)
dus je hebt een goede overdracht. dus hier zit het probleem niet. kijk ging er nu 45 graden uit
ja dan was het duidelijk. dan loopt hij wel te snel door. en dan moet je wel knijpen.

edit zie ik het nu goed ? is je voetventiel een dezelfde als de groepvoetventielen ?
hier hoort een radaitor voetventiel op te zitten deze kunnen net wat meer water verplaatsen.(ssst)
Voetventiel van de retour lijkt optisch inderdaad op die van de groepsventielen, alleen de tekst op de zijkant wijkt af. Geen idee of er een inhoudelijk verschil is.

Hieronder de beschrijving van de verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1RBsCJv.jpg

• naftebakje
akaQ schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:21:
[...]Met andere woorden ze hadden die thermostaat knop ook wel weg kunnen laten want je kan er de temperatuur niet mee instellen? ;)
Die knop beschermt je vloer tegen te hete temperatuur. Het aanvoerwater van 50 graden of meer wordt afgesloten als de voeler in de verdeler op de ingestelde temperatuur is. Zo kan je vloerverwarming (die aan 25 a 30 graden genoeg heeft) gebruiken in een circuit wa heter water heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
akaQ schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 18:11:
[...]

Voetventiel van de retour lijkt optisch inderdaad op die van de groepsventielen, alleen de tekst op de zijkant wijkt af. Geen idee of er een inhoudelijk verschil is.
gelukkig dan hebben ze een andere gepakt ja er is inhoudelijk verschil in de doorstromings capacieteit.
die verschilt per merk en per type. daarom pakken ze een groteren zodat er wat meer water doorheen kan.

eventueel je kan ook nog groep voor groep door laten stromen om te kijken of alle groepen goed ontlucht zijn.zet de thermostaat knop standt 3 of 4 als beveiliging. en zet voor de zekerhied ook je cv ketel uit.
zet alle vloerverwarmings voetventielen dicht en draai er 1 open. de geopende groep loopt nu door draai deze na 10 minuten dicht en draai de volgende open en ga zo verder totdat je allemaal gehad hebt er kan welleens een luchtbelletje in een groep blijven zitten. de pomp kan enige tijd in zijn eigen water blijven draaien zonder heet te worden. echter hoe ook de pomp temperatuur in de gaten. en stop tijdig het proses als deze te heet wordt. of zet meer groepen open. (bij het moment dat je klauwen verbrandt zeg maar.)

en verder zoals je al gedaan hadt. je hebt het voetventiel al verder open gedraaidt. en kwestie van dagje wachten en kijken of de temperaturen zich aanpassen. inregelen doen de monteurs meestal met de kamerthermostaat op 25 graden. en binnen een uurtje alles nalopen. echter de ketel stookt dan weer wat harder waardoor je kans hebt weer zuinig in te regelen. waardoor je net niet lekker uitkomt. door nu rustig in te regelen bereik je meer. (op je verdeler zit een thermosstaat kraan deze moet gewoon op standt 6) ik hou 40 graden altijd aan als maximaal.

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 20-02-2020 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akaQ
miciel schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 18:53:
[...]

gelukkig dan hebben ze een andere gepakt ja er is inhoudelijk verschil in de doorstromings capacieteit.
die verschilt per merk en per type. daarom pakken ze een groteren zodat er wat meer water doorheen kan.

eventueel je kan ook nog groep voor groep door laten stromen om te kijken of alle groepen goed ontlucht zijn.zet de thermostaat knop standt 3 of 4 als beveiliging. en zet voor de zekerhied ook je cv ketel uit.
zet alle vloerverwarmings voetventielen dicht en draai er 1 open. de geopende groep loopt nu door draai deze na 10 minuten dicht en draai de volgende open en ga zo verder totdat je allemaal gehad hebt er kan welleens een luchtbelletje in een groep blijven zitten. de pomp kan enige tijd in zijn eigen water blijven draaien zonder heet te worden. echter hoe ook de pomp temperatuur in de gaten. en stop tijdig het proses als deze te heet wordt. of zet meer groepen open. (bij het moment dat je klauwen verbrandt zeg maar.)

en verder zoals je al gedaan hadt. je hebt het voetventiel al verder open gedraaidt. en kwestie van dagje wachten en kijken of de temperaturen zich aanpassen. inregelen doen de monteurs meestal met de kamerthermostaat op 25 graden. en binnen een uurtje alles nalopen. echter de ketel stookt dan weer wat harder waardoor je kans hebt weer zuinig in te regelen. waardoor je net niet lekker uitkomt. door nu rustig in te regelen bereik je meer. (op je verdeler zit een thermosstaat kraan deze moet gewoon op standt 6) ik hou 40 graden altijd aan als maximaal.
Vandaag een paar wijzigingen doorgevoerd, waarvan een aantal die niets met de verdeler zelf te maken hadden.

Allereerst merkte ik op de de druk de laatste tijd wegliep, wat bleek. Op zolder lekte er een oude soldering. Dit stuk leiding dus gelijk vervangen.

Vervolgens mijn systeem weer gevuld, bleef er veel lucht in de cv ketel zitten. We hebben een intergas hre kombi kompakt, deze is uitgerust met een manuele ontluchter. Helaas werkte de ontluchter niet, verstopt. Dus wederom systeem van druk af, ontluchter gedemonteerd en schoongemaakt. En weer opnieuw gevuld.

Met terugwerkende kracht viel het me al geruime tijd op dat ik af en toe moest bijvullen, en dat met ontluchten er niets uitkwam op de ketel zelf. Dus waarschijnlijk heeft er ook wel flink lucht in de ketel gezet.

Nu alles weer draait ook de radiators op de verdieping waterzijdig ingeregeld om te zorgen dat het retour water niet te warm terug stroomt naar de ketel. Het viel me namelijk op dat de ketel redelijk snel de gewenste temperatuur had bereikt en dan stopte met stoken. Nu er kouder retour naar de cv stroomt blijft de ketel constanter branden.

De verdeler is nu ook goed afgesteld en de temperatuur loopt weer gelijk met de stand op de thermostaatknop.

Waarschijnlijk dus meerdere factoren die ervoor zorgte dat het systeem niet optimaal draaide, fijn dat alles nu weer naar behoren werkt
Pagina: 1