keuze voor TV bij mensen met hersenletsel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Anoniem: 1343150

Topicstarter
Mijn vraag

Beste lezers, graag vraag ik jullie advies omdat ik in de winkel vermoedelijk niet juist wordt geïnformeerd.

Mijn partner heeft hersenletsel en kan beperkt televisie kijken.Nu hebben wij op dit moment nog een ouderwetse TV ( met buis) en willen wij overstappen naar modernere TV. Nu vragen wij ons af welke TV's ( smart tv, led of oled Qled) het minste zichtprikkels geven of moet ik daar helemaal niet op letten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

.Onlangs ben ik bij een bekend verkoopadres van huishoud-elektronica geweest en de medewerker adviseerde mij een LG televisie omdat die een zacht beeld had. Vele andere TV's hadden een heel scherp beeld. Wat is jullie advies om op te letten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:21
Minst gevoelig zal zijn tv's met ambilight, of gewoon een lamp achter de tv zetten. Dit verzacht de overgang van een scherm naar de donkere achtergrond.
Verder, een tv met minder fel ingesteld scherm.
Minder beeldscherpte gaat weinig uitmaken voor de intensiteit van het beeld.
Vraag je huisarts / neuroloog er liever naar, die zullen wat meer onderbouwing kunnen geven.

wat betreft oled vs qled vs lcd: maakt weinig uit qua prikkels.

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 20-02-2020 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Define "zichtprikkels"

Welke eisen stel je aan een tv, moeten de kleuren fel zijn of juist flets, hoge verversingssnelheid of juist een lage, moeten donkere kleuren echt donker zijn etc ?

Try SCE to Aux

Anoniem: 320788

Met je partner naar een winkel, (als kan) en testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:00

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het zal heel erg verschillen per persoon, maar als het zichtveld niet meer helemaal goed is, dan is een kleiner scherm beter omdat het hele scherm dan binnen het deel van het zichtveld wat wel goed is past. Verder zijn spiegelingen vaak een probleem bij dit soort letsel, een scherm wat hier minder last van heeft kan beter zijn, maar als er geen ramen/lampen zijn die spiegeling veroorzaken dan maakt het niet veel uit.

"Zacht beeld" is geen duidelijk begrip. In vrijwel alle televisies kan je de scherpte zelf eenvoudig instellen en staat deze standaard veel te hoog.

[ Voor 15% gewijzigd door Johnny op 20-02-2020 14:54 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:10
Tja, lijkt me eerder dat je juist een oude TV wilt hebben. Nieuwe TVs krijgen een steeds hogere resolutie, helderheid, HDR, contrastverschil etc. Dat zijn allemaal felle prikkels qua scherpte en felheid.

Deze zaken kan je natuurlijk allemaal verlagen of uitzetten, maar dan kan je ook bij je oude TV blijven lijkt me.

[ Voor 22% gewijzigd door Basekid op 20-02-2020 15:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:44
Stap 1: Wanneer een verkoper aankomt met argumenten als "Koop merk X, want die geeft een zachter beeld ten aanzien van merk Y of Z". Snel weglopen! Leuk geprobeerd, maar dit gaat je niks helpen. De scherpte en helderheid is bij elke TV naar voorkeur aan te passen.

Stap 2: Naast uiteraard een budget is het handig om een beeldformaat te gaan bepalen. Dit doe je door in een winkel te gaan kijken. Er bestaan gelukkig nog winkels in NL waar je redelijk rustig kan gaan kijken, zonder het idee te hebben dat je in een discotheek bent aanbeland. Het is per persoon verschillend, maar een groter beeld kan soms als rustiger ervaren worden aangezien de ogen en daarmee de hersenen minder actief op kleine details hoeven te focussen.

Stap 3: Laat je in een winkel niet (af)leiden door de verschillen in beeldkwaliteit die je ziet. De kans is groot dat je dan een te dure TV gaat kopen.

Stap 4: begin eens te kijken naar Sony TV's. Deze gebruiken een backlight frequentie die over het algemeen hoger is dan die van de concurrentie. Ik heb een Sony XF9005 staan en die geeft (eenmaal juist ingesteld) een zeer rustig en ontspannen beeld.

Stap 5: Overweeg een OLED TV. Naast de genoemde Sony LCD TV hebben we thuis ook nog een OLED TV staan en deze geeft bij lang kijken de minste prikkels op de ogen van de twee. Uiteraard is dit een persoonlijke ervaring, dus zelf beoordelen en ervaren is erg aan te raden.

Stap 6: Pas de helderheid van de gekochte TV aan aan de lichtomstandigheden van de omgeving. Een te hoge helderheid zorgt voor aanzienlijk meer prikkels voor de ogen en dus hersenen.

Stap 7: In dit specifieke geval kan het geen kwaad jezelf goed in te lezen in beeldtechnieken van de huidige TV's. Er zijn helaas nogal wat variabelen die in het voor- of nadeel kunnen werken van de kijker. Eigen zou dit stap 1 moeten zijn ;-)

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:41

Compizfox

Bait for wenchmarks

Anoniem: 1343150 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:23:
Nu vragen wij ons af welke TV's ( smart tv, led of oled Qled) het minste zichtprikkels geven of moet ik daar helemaal niet op letten.
"Het minste zichtprikkels"? Je wilt dus een TV die je zo slecht mogelijk kunt zien?

Sorry, je moet echt duidelijker definiëren waar je naar opzoek bent. Welk probleem ondervindt je partner met TVs? Is zijn/haar zicht gewoon slecht? Of is het epilepsie of migraine of iets dergelijks? Zonder deze info is deze vraag onmogelijk te beantwoorden.

[ Voor 18% gewijzigd door Compizfox op 20-02-2020 22:26 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 14:56

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Hier om advies vragen omtrent dit onderwerp is zinloos.

Ga naar een bevoegd arts die jullie hier meer over kan vertellen.
Dit wordt gewoon een opsomtopic met ieders persoonlijke ervaringen met bepaalde televisies. En dat zijn géén mensen met hersenletsel!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1343150

Topicstarter
Ha allen,

Dank voor jullie reacties. Wanneer je last van hersenletsel hebt, kun je minder prikkels verdragen. Zowel geluids, zicht of andere prikkels. Iemand gaf onlangs aan dat het aantal herz bepalend kan zijn . Wanneer het aantal herz hoger is, is het beeld rustiger. Wat is jullie reactie hierop?

Alvast dank voor het meedenken

Groet Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:28

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Jan, informeer eens bij de Hersenstichting en arts.. die kan aangeven waarop te letten.

Dan kunnen wij daarna prima meehelpen met zoeken naar het beste model.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Anoniem: 1343150 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:21:
Ha allen,

Dank voor jullie reacties. Wanneer je last van hersenletsel hebt, kun je minder prikkels verdragen. Zowel geluids, zicht of andere prikkels. Iemand gaf onlangs aan dat het aantal herz bepalend kan zijn . Wanneer het aantal herz hoger is, is het beeld rustiger. Wat is jullie reactie hierop?

Groet Jan
Dat maakt bij een tv bijzonder weinig uit. De bron geeft een x aantal Hz uit. Als dat niet hoger is als bijvoorbeeld 30Hz dan zal je op een 60Hz tv het verschil niet gaan zien.

Ik l*l uit mijn nek. :Z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:44
Anoniem: 93986 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:45:
[...]

Dat maakt bij een tv bijzonder weinig uit. De bron geeft een x aantal Hz uit. Als dat niet hoger is als bijvoorbeeld 30Hz dan zal je op een 60Hz tv het verschil niet gaan zien.
Dit is verkeerde informatie. De verversingsfrequentie van het paneel staat los van de framerate van het aangeboden signaal. Een TV met een 100/120Hz paneel zal altijd op deze frequenties werken. 120Hz bij 24, 30 en 60p content en 100Hz bij 25 of 50p content. Als een TV werkelijk op bijvoorbeeld 24Hz zou verversen, zou niemand meer TV kijken.
Ha allen,

Groet Jan
De refresh rate van het paneel (Hertz met een 't') heeft zeker invloed op de rust van het beeld, maar het vertelt niet het hele verhaal. Alle betere TV's worden tegenwoordig uitgerust met een 100/120Hz paneel, echter bij LCD TV's wordt de helderheid via het backlight middels PWM geregeld. De frequentie hiervan is óók bepalend voor de rust van het beeld. High(er)-end modellen als de Sony XG9505 of XF9005 hebben een PWM frequentie van 720Hz en dit is dus niet zichtbaar. De Samsung Q90R haalt zelfs 960Hz, maar kan zakken naar 120Hz in bepaalde beeldmodi. Dan is er als laatste nog de motion interpolatie die kan helpen of juist dingen erger kan maken. Over het algemeen wil je in deze situatie BFI (black frame insertion) vermijden, dit laat het beeld meer knipperen.

[ Voor 43% gewijzigd door Major_ton op 23-02-2020 19:57 ]

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:41

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dank voor jullie reacties. Wanneer je last van hersenletsel hebt, kun je minder prikkels verdragen.
Definieer "prikkels". Ik wil niet bot overkomen, maar dit zegt bijzonder weinig.
Wanneer het aantal herz hoger is, is het beeld rustiger. Wat is jullie reactie hierop?
Dit klopt op zich: als de framerate hoger is, is het beeld vloeiender. Je kunt nu wel een TV met een hoge refreshrate kopen, maar je zit nog steeds met de framerate van het inputsignaal.

TVs doen tegenwoordig vaak wel aan iets van motion interpolation geloof ik maar dat is verre van perfect.

[ Voor 40% gewijzigd door Compizfox op 23-02-2020 20:11 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:19

Barrycade

Through the...

@Anoniem: 1343150
Een huidige televisie is in principe een grote monitor. Dus hoe gaat je vrouw daar mee om? Kan ze wel op een PC bv YouTube's kijken?

En hoe groot is jullie huidige beeldbuistv?
En is dat een goede grootte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:50
Ik heb ook problemen met mijn zicht (ruis, floaters, flitsen, focussen/scherpstellen, concentreren etc)

We hebben een Samsung QLED (75inch, we zitten er +/- 6 meter vanaf), merk etc maakt denk ik niet heel veel uit, wat ik fijn vindt is dat je makkelijk de beeldinstellingen snel kan wijzingen (scherm minder fel zetten in de avond en overdag met zon / daglicht juist weer wat feller).

Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door iMode op 10-04-2020 11:47 ]

Pagina: 1