Toon posts:

Huis kopen dat niet te koop staat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag Mede-Tweakers

Graag wil ik jullie mening over een situatie die zich momenteel bij me voordoet.

Wij zijn in België opzoek naar een ruimere woning met mooie uitkijk en dichter bij onze familie en vrienden.
De situatie is als volgt:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu zitten wij met enkele vragen.
- Wij zouden graag het huis zelf eens bezichtigen. Hoe pakken we dit aan ? Vertellen we dit ook aan de nicht?
- Nemen we contact op met de buurvrouw of met de bewoners en doen we onze kant van het verhalen?
- Kunnen we zomaar aanbellen en ons verhaal doen. Ik wil niet awkward over komen of schrijf ik een brief die ik in de bus deponeer met een deel van het verhaal en mijn GSM nummer in.
- Is dit een "NOT DONE" kwestie?

Omdat op dit forum de meeste mensen NL zijn en Nederlanders gekend zijn om recht voor de raap te zijn vraag ik jullie mening. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 15:20
Er is al contact via die nicht? Speel het via haar. Zomaar lukraak voor de deur gaan staan gaat je zaak niet helpen. Ander probleem kan zijn is dat er nu al 2 klanten zijn. Wat als het op de open markt komt? Wellicht hebben ze dan wel 10 bieders! Zo gaan ze redeneren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:41:
Er is al contact via die nicht? Speel het via haar. Zomaar lukraak voor de deur gaan staan gaat je zaak niet helpen. Ander probleem kan zijn is dat er nu al 2 klanten zijn. Wat als het op de open markt komt? Wellicht hebben ze dan wel 10 bieders! Zo gaan ze redeneren.
Via de buurvrouw weten we zeker dat ze het niet op de open markt gaan brengen.
Laten we zeggen dat de nicht wat van het jaloerse type is.
Zij zal nooit tegen de verkopers zeggen dat wij ook interesse hebben, daarom willen we het graag zelf doen.

De nicht heeft contact gemaakt, wij niet. Maar wensen dit wel te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2020 11:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:42
Ik zou eventjes afwachten en pas reageren zodra het huis te koop komot / aangeboden wordt aan je nicht. Zodra zij nee zegt kan je zeggen: stel ons dan voor aan hun. Dat geeft ook voor de verkopers een fijn gevoel. Goh, je wilt het huis niet, maar je kent wel mensen die het wel willen, dus je houdt rekening met ons. Dan zullen die nieuwe mensen ook wel betrouwbaar zijn.

Zie het andersom: wanneer jij iets wilt verkopen, en de koper zegt: goh, t is toch boven mn budget voor dat bedrag, maar een neef van me wilt het wel graag, hier heb je zijn gegevens. Dan denk jij ook: goh wat een lieve meid.

Verwijderd

Topicstarter
99ruud99 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:47:
Ik zou eventjes afwachten en pas reageren zodra het huis te koop komot / aangeboden wordt aan je nicht. Zodra zij nee zegt kan je zeggen: stel ons dan voor aan hun. Dat geeft ook voor de verkopers een fijn gevoel. Goh, je wilt het huis niet, maar je kent wel mensen die het wel willen, dus je houdt rekening met ons. Dan zullen die nieuwe mensen ook wel betrouwbaar zijn.

Zie het andersom: wanneer jij iets wilt verkopen, en de koper zegt: goh, t is toch boven mn budget voor dat bedrag, maar een neef van me wilt het wel graag, hier heb je zijn gegevens. Dan denk jij ook: goh wat een lieve meid.
Daar kan ik me volledig in vinden. Zoals reeds hierboven vermeld. Ain't gonna happen :p
Ik denk dat de nicht zo iets heeft van "Als ik er niet kan wonen, jullie ook niet."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hun buurvrouw wil dat haar nieuwe buren deftige, goed gemanierde mensen zijn.
Dan zou ik al afhaken...

Maar er zit wel erg veel "van horen zeggen" in je verhaal, zoals niet het maximum willen hebben, en zo. Dat willen ze echt wel.

Ik heb mijn eerste huis van een nicht van mijn moeder gekocht (verre familie), en heb expres alles formeel gespeeld.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:54:
[...]

Dan zou ik al afhaken...

Maar er zit wel erg veel "van horen zeggen" in je verhaal, zoals niet het maximum willen hebben, en zo. Dat willen ze echt wel.

Ik heb mijn eerste huis van een nicht van mijn moeder gekocht (verre familie), en heb expres alles formeel gespeeld.
Klopt daarom dat ik zelf contact wil met de bewoners. Wij zijn wel bereid om tot een deftige prijs te gaan en willen de kant van de bewoners zelf eens horen.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:49
Als ik het zo lees heb je het jezelf wel ingewikkeld gemaakt door open kaart te spelen met die nicht en haar de boodschap te geven: "wij willen niet in de weg zitten, jij behoudt eerste keus".

Zolang je niet als backstabber wil overkomen is volgens mij nu je enige optie lijdzaam afwachten, en pas als je hoort dat de koop niet naar de nicht gaat actie ondernemen.
Met elke actie die je nu al onderneemt, ondergraaf je je eigen boodschap die je aan de nicht hebt gedaan.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 17:53
Niet openbare markt prima, maar de bank zal een taxatie willen zien.

Ik zou het verder zakelijk aanpakken.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Topicstarter
DiedX schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:06:
Niet openbare markt prima, maar de bank zal een taxatie willen zien.

Ik zou het verder zakelijk aanpakken.
Ja dat gaan ze zeker doen. Ze gaan het huis laten schatten.

Bijv schatting is 450K dan zullen ze voor 450K verkopen en niet voor 500K.
Ze weten dat het misschien voor meer verkocht kan worden maar verkopen het gewoon aan de geschatte waarde. Dat is de bedoeling van de inwoners.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:21
Waarom? Deftig betekent in België wat anders dan in Nederland...

Ik zou ook geen onopgevoed tokkie tuig naast me willen hebben wonen... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

barrymossel schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:18:
Waarom? Deftig betekent in België wat anders dan in Nederland...

Ik zou ook geen onopgevoed tokkie tuig naast me willen hebben wonen... :?
Omdat ik niet naast dat soort mensen wil wonen, dat denkt te weten wat voor soort mensen er wel en niet in een buurt thuishoren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:21
gambieter schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:22:
[...]

Omdat ik niet naast dat soort mensen wil wonen, dat denkt te weten wat voor soort mensen er wel en niet in een buurt thuishoren.
"Dat soort mensen" :D :D Volgens mij bedoelt TS gewoon dat de buurvrouw wil dat er leuke mensen komen te wonen die niet voor overlast zorgen. En dat snap ik heel goed...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
gambieter schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:22:
[...]

Men zou nu kunnen zeggen dat je precies hetzelfde doet...

Memento mori

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

offtopic:
Ik beslis over wat ik doe, niet of anderen ergens mogen wonen. Maar laten we die off-topic discussie maar niet voortzetten :)

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 19:36

KhaZ

Alfa Romeo

gambieter schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:36:
offtopic:
Ik beslis over wat ik doe, niet of anderen ergens mogen wonen. Maar laten we die off-topic discussie maar niet voortzetten :)
Gefeliciteerd, maar dat is niet van belang. TS wil advies in wat de beste manier is om het huis te kopen.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 10:04

Audi-Arjan

★★★★★

Wij hebben ons huidige huis gegund gekregen oa door een briefje in de bus te doen.

Verschil is dat ons huis wel (net) te koop kwam. Maar toch in een gewilde wijk (al heel vaak misgegrepen) waren wij de 6e kijker en het is ons gegund. Verdere bezichtigingen werden afgezegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:05
Ik zou zelf een net kaartje door de brievenbus doen, zo ben ik ook aan mijn huidige woning gekomen.

Ik wist dat het te koop zou komen, vervolgens een nette, respectvolle, brief gedaan naar de huidige bewoners. Zij hebben vervolgens ervoor gekozen om alles via de makelaar te laten lopen (wij waren hiervan op de hoogte gesteld door de bewoners). Echter heeft uiteindelijk het briefje ervoor gezorgd dat wij er nu wonen. Wij hadden niet het hoogste bod, maar wel de gunfactor en de vorige eigenaren hadden een goed gevoel bij ons.

[ Voor 3% gewijzigd door Intruder op 20-02-2020 13:55 ]

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 19:36

KhaZ

Alfa Romeo

Wij hadden iets vergelijkbaars: op de ochtend dat het huis te koop kwam op Funda direct erheen en toevallig buiten de bewoners bij hun auto gesproken, ook gunfactor gehad, er waren mogelijk nog veel meer geïnteresseerden maar ze waren snel akkoord met ons (maximale) goede/hoge bod.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:12:
[...]

Ja dat gaan ze zeker doen. Ze gaan het huis laten schatten.

Bijv schatting is 450K dan zullen ze voor 450K verkopen en niet voor 500K.
Ze weten dat het misschien voor meer verkocht kan worden maar verkopen het gewoon aan de geschatte waarde. Dat is de bedoeling van de inwoners.
Wat een verhaal man....
En wat je hierboven schrijft is volgens mij wishfull thinking.
Als dat huis zo gunstig is en goed is als je het omschrijft, dan gaan er nog wel kandidaten zijn.
En dan is het ineens ook mogelijk dat het op de markt komt.

Wij waren ook in een situatie dat we lang op voorhand wisten dat we ons huis gingen verkopen, en er waren ook mensen die het zo heel graag zouden willen. Tot ze de prijs (die realistisch was) zagen. En nee, ik ga echt geen 100k minder accepteren omdat je de nicht van de zoon van mijn poetsvrouw bent...

Mijn tip:
- zet niet al je hoop op die ene huis (je bent er al te verliefd op), en doe een eerlijk assessment
- vind een gelegenheid om je interesse te tonen, en laat weten dat je zeker eens wil komen kijken als ze beslissen om het te verkopen (en laat die jaloerse nicht er helemaal buiten)
- kijk alvast rond op de markt zodat je wat vergelijkingsmateriaal hebt, dan weet je wat een normale prijs kan zijn
- reken niet op "vriendencontacten" om te denken dat de prijs lager zal zijn dan de markt. Mijn ervaring is dat mensen soms een heel onrealistisch beeld hebben van de waarde, en dan ben je geen vriend meer als je hen dat moet uitleggen.
Ken genoeg mensen die hun huis wel even snel en heel duur uit de hand gingen verkopen. Dan zetten ze een krot wat nog geen 200k waard is te koop aan 350k, en zijn verwonderd dat niemand komt kijken. Uiteindelijk laten ze dan toch een makelaar komen, en doe moet hen dat tot rede brengen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Verwijderd

Topicstarter
Tommie12 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:02:
[...]

Wat een verhaal man....
En wat je hierboven schrijft is volgens mij wishfull thinking.
Als dat huis zo gunstig is en goed is als je het omschrijft, dan gaan er nog wel kandidaten zijn.
En dan is het ineens ook mogelijk dat het op de markt komt.

Wij waren ook in een situatie dat we lang op voorhand wisten dat we ons huis gingen verkopen, en er waren ook mensen die het zo heel graag zouden willen. Tot ze de prijs (die realistisch was) zagen. En nee, ik ga echt geen 100k minder accepteren omdat je de nicht van de zoon van mijn poetsvrouw bent...

Mijn tip:
- zet niet al je hoop op die ene huis (je bent er al te verliefd op), en doe een eerlijk assessment
- vind een gelegenheid om je interesse te tonen, en laat weten dat je zeker eens wil komen kijken als ze beslissen om het te verkopen (en laat die jaloerse nicht er helemaal buiten)
- kijk alvast rond op de markt zodat je wat vergelijkingsmateriaal hebt, dan weet je wat een normale prijs kan zijn
- reken niet op "vriendencontacten" om te denken dat de prijs lager zal zijn dan de markt. Mijn ervaring is dat mensen soms een heel onrealistisch beeld hebben van de waarde, en dan ben je geen vriend meer als je hen dat moet uitleggen.
Ken genoeg mensen die hun huis wel even snel en heel duur uit de hand gingen verkopen. Dan zetten ze een krot wat nog geen 200k waard is te koop aan 350k, en zijn verwonderd dat niemand komt kijken. Uiteindelijk laten ze dan toch een makelaar komen, en doe moet hen dat tot rede brengen.
Ik versta wat je zegt maar dit is niet helemaal op ons van toepassing.

We hebben nu reeds een woning en mocht het zijn dat we hier nog 10 jaar moeten blijven wonen dan is dat even goed. We zijn niet gehaast. Het is ruim genoeg voor onze toekomst plannen en wonen er ook graag.
Maar we willen deze woning enkel opgeven als we een woning vinden dat in de buurt komt van onze droomwoning en dit is er zo eentje. Vrij uniek in onze regio. Waarom uniek? Niet omdat het zo een speciaal huis is, zo zijn er heel veel in België maar voor ons is het uniek omdat dit zo dicht bij onze familie ligt en toch perfect onze stijl is. Daarom is dit huis voor ons zo speciaal.

Wij schatten de woning 450K maar dat kan even goed 600K zijn. Maar ons budget is ruimer dan 450K.
Ik verwacht ook niet dat ze het ons voor een lager prijs verkopen omdat we ze via connecties kennen of dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Dan wens ik je veel succes.
Durf gewoon zelf te zeggen tegen die mensen dat je zeker interesse hebt, wat iemand anders kan en wil betalen, daar heb je niks aan, en het is sowieso speculatie. Je weet nooit of ze ergens een erfenis kregen of er nog een papa wil toeschieten. (rekening maken van iemand anders is altijd moeilijk)

Sony A7 iv en wat recycled glas

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09 14:02
Het is op dit moment (met de woningschaarste in NL) niet ongebruikelijk dat een woning eigenaar af en toe briefjes in de bus vindt met "wij zijn op zoek naar een woning in deze buurt, mocht u uw huis in de toekomst te koop zetten dan hebben wij mogelijk interesse, vincentvodb en vriendinvodb". Misschien is dat een manier om aan de huidige eigenaar/bewoners te laten weten dat je bestaat en als mogelijke koper in de markt bent.

Om het 'probleem' van ruzie/problemen binnen jullie eigen familie (met de nicht) te voorkomen, lijkt het me dat, als de eigenaar/verkoper contact met jullie opneemt, je dit communiceert met je nicht. Zij weet als ik het goed begrijp al dat jullie interesse hebben, en het feit dat de eigenaar/bewoner niet 'enkel" met haar praat, is voor haar ook waardevol om te weten. (Want wat is die 'eerste keus' die haar gegund was waard als ze toch anderen ook warm maken voor een mogelijke verkoop.)
Als zij een bod doet wat geaccepteerd wordt kan je zoals beloofd, afzien van een concurrerend bod.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-09 10:49
Wat ik in je verhaal lees is het volgende:

- Nicht heeft een huis gezien wat ze naar alle waarschijnlijkheid niet kan betalen.
- Jullie hebben een huis gezien wat je naar alle waarschijnlijkheid wel kan betalen.
- Jullie willen je nicht niet in de weg zitten bij iets wat ze waarschijnlijk nooit gaat krijgen.
- Zij gunt jullie absoluut niets en als zij het niet kan krijgen dan mogen jullie het ook niet hebben, ook al kun je het wel krijgen en het is zelfs jullie "droomhuis".

Ik zou me serieus afvragen of zulke familie de moeite waard is om te vriend te houden. Maar ik ben daar nogal makkelijk in.

Wat ik zou doen is eens praten met een makelaar en kijken of hij/zij een reële taxatie kan doen, zonder het huis van binnen te zien? Met dat bedrag moet je zelf bepalen of je nicht nog in het spel is of niet en dan zelf of de makelaar contact laten opnemen met de toekomstige verkopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 12:27
Vliegen vang je niet met azijn maar met stroop.
Bied je nicht wanneer zij het niet kan betalen een leuke bonus aan als je tot overeenstemming komt met de eigenaar en kunt kopen.

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 13:36

snmght

imho dan he

Gewoon een nette, vriendelijke brief ingooien met je contactgegevens. Komt er dan geen reactie dan weet je genoeg. Komt er wel reactie ga je (al dan niet) in gesprek. Zo simpel kan het zijn.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Brutale mensen hebben de halve wereld.

Kortom: langsgaan, aanbellen en je verhaal doen aan de huidige bewoners. Niet zelf beginnen over je nicht tegen die mensen, dat voegt niets toe. Wanneer ze er naar vragen is het iets anders uiteraard. Je kunt altijd voorstellen om een uitgebreid gesprek met die mensen te hebben in het bijzijn van jouw partner en beide (?)bewoners.

Als je niks doet gebeurt er ook niks.

Het gebeurt vaker dat mensen ergens aanbellen om duidelijk te maken dat ze interesse in een woning hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-09 11:10
Hoe goed kom je met die nicht overweg ? Die verkopers willen in de eerste plaats toch ook gewoon hun geld en als dat jouw droomwoning is en die nicht het niet kan betalen, tja pech gehad dan in mijn ogen.
Uit jouw verhaal komt precies al naar voor dat die nicht sowieso lastig gaat doen omdat jullie ook op die kar willen springen, dan moet je je afvragen of je zo'n mensen in je leven wilt in ruil voor je droomhuis te laten schieten.
Laat me het anders zeggen: als die nicht toevallig ook de beste vriendin van jouw partner was en de meter zou worden/zijn van jullie eerstgeborene, dan had je onze hulp hier niet nodig omdat je dat als vrienden kon uitpraten. Ik denk dus dat de band tussen die nicht en jullie sowieso al redelijk koeltjes is ?
Het is jullie leven, aan jullie droomhuis gaan jullie misschien meer hebben dan aan een nicht die je zelden hoort/ziet ?

Rij er eens naar toe, doe rustig je verhaal aan die mensen, leg uit hoe je bij dat huis terecht gekomen bent, maar zwijg inderdaad over dat hele gedoe met je nicht.
Push die mensen niet, maar toon wel duidelijk je interesse en kijk of je niet ergens eens een bezichtiging kan regelen.

Wij hebben zo ook ons 1ste huis gescoord. Afspraak stond op vrijdag, maar we dachten dat het huis tegen dan al weg zou zijn, dus op maandagavond gewoon langs gereden, aangebeld, praatje gedaan, situatie uitgelegd, iets later binnen gemogen voor een rondleiding en diezelfde avond nog zaten we bij de notaris om onze kribbel te zetten.
Pagina: 1