Reparatie slecht uitgevoerd door Apple, wat kan ik hier mee?

Pagina: 1
Acties:

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50
Ik heb een eerste generatie MacBook Pro Retina 15" overgenomen afgelopen jaar van mijn broertje. Deze was altijd super zuinig op zijn machine en heeft hooguit even het stof er uit geblazen en de laptop is een keer naar Apple gegaan voor een nieuw scherm onder het delaminatieprogramma.

Deze heb ik overgenomen onder de voorwaarde dat hij de batterij zou vervangen. Dit heeft hij bij Apple Rotterdam of Den Haag laten doen in januari en daarna heb ik hem meegenomen. Toen bleek bij thuiskomst (het had even gewerkt) dat het scherm niet meer aan ging.

Daar ben ik mee naar Haarlem gegaan en die hebben het gratis gefixt. Ik neem aan dat de display kabel gewoon los geschoten was en vastgezet is. Daarna een tijdje goed mee gewerkt, totdat hij de opstart disk niet meer vond, dat werkte weer even na reinstall, hij raakte hem weer kwijt, etcetera.

Overwegend wat te doen heb ik overlegd met een ervaren reparateur en aangegeven dat ik dacht aan een los contact en dat wellicht gewoon even de SSD weer aangedrukt moest worden of zoiets. Toen bleek bij het openen van het chassis dat:
  1. Er een schroef ónder de SSD geklemd zat, die waarschijnlijk het probleem veroorzaakte
  2. 2-3 schroeven misten
Deze machine was tot dusver alleen door Apple gerepareerd en bij het vervangen van de batterij moet de SSD er uit, dus het is gewoon 100% zeker verprutst door Apple zelf. Ze hebben natuurlijk allerlei interne regeltjes over garantie over de reparatie, maar dit is gewoon schade veroorzaakt door een foutieve reparatie. Ik weet nog steed niet zeker of de SSD of wellicht het mainboard permanente schade hebben ondervonden door deze schroef.

Welk pad kan ik het beste bewandelen en wat kan ik hier nog van verwachten?

iOS developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik neem aan dat het een goedgekeurde reparateur is? Deze laat je foto's maken, en met de foto's ga je naar de apple winkel. Hiermee toon je aan dat door hun ...werk er wat fout is gegaan en dat zij het dus moeten oplossen. In de meeste gevallen heb je op die manier al genoeg bewijsmateriaal dat de winkel niet meer moeilijk gaat doen.
Mocht het wel het geval zijn kan je altijd nog na gaan denken over je vervolgstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:48
Heb je zelf het chassis geopend? Dan heb je alleen hoop op coulance, geen recht op reparatie of schadevergoeding.
Is de reparateur goedgekeurd en heeft hij het chassis geopend? Dan wel zoals hierboven ook al staat.
Is de reparateur niet goedgekeurd? Dan alleen coulance, geen recht op reparatie of schadevergoeding.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• BikkelZ
Ora et Labora schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:42:
Heb je zelf het chassis geopend? Dan heb je alleen hoop op coulance, geen recht op reparatie of schadevergoeding.
Is de reparateur goedgekeurd en heeft hij het chassis geopend? Dan wel zoals hierboven ook al staat.
Is de reparateur niet goedgekeurd? Dan alleen coulance, geen recht op reparatie of schadevergoeding.
Ik weet niet of de reparateur "goedgekeurd" is, ik weet dat het iemand is die honderden MacBooks beheert. Zelf ben ik er van af gebleven aangezien ik in eerste instantie niet doorhad dat de SSD gewoon te vervangen was en hij al bij deze persoon ingeleverd was ter controle. Deze persoon heeft inderdaad foto's genomen nog zonder dat ik er om vroeg, wat ik erg professioneel vond. Nog los van het feit dat er al geregistreerd is door Apple zelf dat de display kabel gerepareerd moest worden.

[ Voor 9% gewijzigd door BikkelZ op 20-02-2020 11:55 ]

iOS developer

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:48
BikkelZ schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:54:
[...]

Ik weet niet of de reparateur "goedgekeurd" is, ik weet dat het iemand is die honderden MacBooks beheert. Deze persoon heeft inderdaad foto's genomen nog zonder dat ik er om vroeg, wat ik erg professioneel vond. Nog los van het feit dat er al geregistreerd is door Apple zelf dat de display kabel gerepareerd moest worden.
Recht op garantie en dergelijken heb je alleen bij een door Apple erkende reparateur.
Anders kun je alleen hopen op coulance.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• BikkelZ
Ora et Labora schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:55:
[...]

Recht op garantie en dergelijken heb je alleen bij een door Apple erkende reparateur.
Anders kun je alleen hopen op coulance.
Ik weet niet hoe zo iets werkt bij grote klanten. Er moet een soort van enterprise contract zijn waarbij deze persoon het eerste aanspreekpunt is en waarschijnlijk de eerste analyse doet voordat een laptop naar Apple gaat, echter viel deze laptop niet onder hun vloot.

Maar op zich geloof ik wel dat Apple het probleem juridisch dichtgetimmerd heeft en ik nergens meer op hoef te rekenen, daarom denk ik ook dat ik het juiste verhaal bij de juiste persoon moet neerleggen.

[ Voor 16% gewijzigd door BikkelZ op 20-02-2020 12:39 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ga eerst eens met macbook en foto's naar Apple en vraag om hun medewerking om weer een goede betrouwbare laptop te krijgen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 10:36

lasharor

7 december 2004

Ora et Labora schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:42:
Dat lijkt mij heel erg raar. Apple had zelf een reparatieprogramma waarbij gebruikers de bottom plate van de macbook 2009 zelf mochten vervangen. Daarnaast zijn ram en HDD op dit model gewoon door de gebruiker te vervangen.
Pagina: 1