Programmeertaal Kassasystemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben met een project bezig en daarbij vroeg ik me af welke programmeertaal/programmeertalen gebruikt worden bij het ontwikkelen van kassasystemen voor in een restaurant. Bijvoorbeeld: welke programmeertaal/programmeertalen zijn gebruikt bij het kassasysteem van Eijssink?

Beste antwoord (via Verwijderd op 20-02-2020 11:51)

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Dit is een vraag die eigenlijk onmogelijk is om te beantwoorden. De keuze van de programmeertaal is compleet afhankelijk van de omgeving waarin het systeem draait en de gestelde requirements.

Een kassa is vaak gewoon een Windows/Linux computer met een touchscreen waar een programma op draait. Dat kan dus alle zijn van een simpele native applicatie (WPF, JFrame, etc) tot een webbrowser met een webapplicatie in PHP. Ook is van belang of je hierbij nog moet connecten met randapparatuur zoals een betaalterminal, printer, pasjes systeem etc.

Tot slot zie je ook tegenwoordig heel vaak dat bediening met een telefoon/tablet rondloop om zo bestellingen op te nemen. Als dit het geval is kom je op een heel ander systeem uit, namelijk een centrale server met meerdere soorten clients.

[ Voor 5% gewijzigd door n9iels op 20-02-2020 11:41 ]

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:02
We kunnen hier een gok doen. Maar het beste kan je dat vragen bij de leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kies de taal waar je mee bekend bent. Je kan in elke taal wel een kassasysteem schrijven, van volledig webbased naar klassiek Java. Of wellicht een volledig embedded systeem.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:31

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Gezien het feit dat sommige kassa's zelfs gewoon Windows (in e.o.a. vorm) draaien, zijn eigenlijk alle talen voor dat gegeven operating system een mogelijkheid.

Verder met @Tsurany, afhankelijk van andere randvoorwaarden is eigenlijk elke taal wel geschikt zolang deze maar voldoet :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Dit is een vraag die eigenlijk onmogelijk is om te beantwoorden. De keuze van de programmeertaal is compleet afhankelijk van de omgeving waarin het systeem draait en de gestelde requirements.

Een kassa is vaak gewoon een Windows/Linux computer met een touchscreen waar een programma op draait. Dat kan dus alle zijn van een simpele native applicatie (WPF, JFrame, etc) tot een webbrowser met een webapplicatie in PHP. Ook is van belang of je hierbij nog moet connecten met randapparatuur zoals een betaalterminal, printer, pasjes systeem etc.

Tot slot zie je ook tegenwoordig heel vaak dat bediening met een telefoon/tablet rondloop om zo bestellingen op te nemen. Als dit het geval is kom je op een heel ander systeem uit, namelijk een centrale server met meerdere soorten clients.

[ Voor 5% gewijzigd door n9iels op 20-02-2020 11:41 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 22:11

TheBorg

Resistance is futile.

Als je het hebt over een restaurant dan moet je bedenken of de mensen met een handheld gaan lopen. Veel draaien op Android maar Windows CE wordt ook gebruikt. Wil je de kassa PC software in de zelfde taal ontwikkelen als de handheld?

iPads als kassa's vind ik kansloos, met als reden de connectiviteit waar @n9iels het over heeft. Zou niet de eerst keer zijn dat een hipster winkel niks kan afrekenen omdat de iPad is gevallen.

Zelf zou ik denk ik kiezen voor C# en Xamarin.

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:03
Eijsink is Java, maar ze hebben ook dingen op touchscreens en webshops, dat is PHP (laravel).

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Heb er geschreven in Clipper, Delphi en C# ;)

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
mvrhrln schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:26:
In Clipper? _/-\o_

Aan de andere kant, ik heb ooit 4 op 'n rij en boter-kaas-en-eieren geschreven in Cobol :*)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:24:
Ik ben met een project bezig en daarbij vroeg ik me af welke programmeertaal/programmeertalen gebruikt worden bij het ontwikkelen van kassasystemen voor in een restaurant. Bijvoorbeeld: welke programmeertaal/programmeertalen zijn gebruikt bij het kassasysteem van Eijssink?
Een familielid van mij werkt bij zo'n leverancier (ben de naam vergeten) en dat is een .NET developer. Kan er verder niets over vertellen omdat ik nooit voldoende geïnteresseerd was om door te vragen. Het zijn nu eenmaal kassasystemen en niet SpaceX ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kay0313
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-03-2022
mvrhrln schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:26:
Oeh ik programmeer nu een ERP met Xbase++ wat eigenlijk clipper gebruikt maar beetje heeft geupdate zodat het op moderne apparaten werkt :)
Pagina: 1