Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:05
Ik vraag me af of het technisch zinnig is, of uberhaupt mogelijk is, om veilig drinkwater te maken van regenwater.
Nog even los van of het economisch zinnig is, zeker in Nederland. Je kunt altijd nog kijken naar het leggen van een waterleiding. Echter, dit topic is puur voor het technische stuk bedoelt.

Er zijn veel filtersystemen te koop die aardig wat kunnen. Vaak stopt het een beetje bij de 5 micron, en dan in combinatie met UV filter. Je kunt ook gebruiken maken van een keramiek filter met actieve kool laag, dan zit je op 0,2 micron door het keramiek filter.
Ik ben ook niet erg bang voor alles wat 'leeft' aan virussen en bactieren, dat wordt dan echt goed weggefilterd.

Maar krijg je ooit stoffen zoals metalen of kunststoffen eruit gefilterd? Dat kan uit de lucht komen, of zelfs van de gebruikte materialen van het dak waar het wordt opgevangen.
Zelfs met een 0,1 micron filter lijkt mij dat dat er allemaal nog vrolijk doorheen komt.

Als ik zoek op metalen uit water filteren, dan kom je vaak meteen uit op industriele vormen van filtering.
Met absorptiespul in de tanks. En het is me niet altijd duidelijk wat dan de zijeffecten daarvan zijn.
Daarbij komt dat het wat verder weg staat van de verkrijgbare filtersystemen, die je zo online koopt.

TLDR: kun je metalen en kunststoffen resten uit water filteren met goed verkrijgbare producten?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:26
Die worden door het actieve koolstof gebonden (dat noem jij absorptiespul).
Je zou de duinen ook als een gigantisch filter kunnen zien, dat is waardoor het drinkwater in de randstad nog relatief oke is.

Dus ja, het is uberhaupt mogelijk om dit te doen. Economisch gezien niet heel rendabel, of je meot het op grote schaal gaan doen, maar de natuur doet het nu ook al voor ons.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:40

Yucon

*broem*

Je kijkt nu naar materiaal dat in het water zweeft, maar zou je op dezelfde manier ook niet naar chemicaliën moeten kijken? Zaken die opgelost zijn pak je zo niet mee.

• !null
@99ruud99 Ah ik lees het inderdaad. Ik wist niet dat actieve kool vooral ter absorptie is.
De vraag is dan hoeveel zo'n standaard kaarsfilter weg kan nemen. Dat zal ook met de hoeveelheid liters per minuut en hoeveelheid kool oppervlakte te maken hebben.

@Yucon Ja ook inderdaad.
Leuk als je tot 0,1 micron kan filteren, maar er is genoeg ellende dat kleiner is dan 0,1 micron.
Dit gaat dan over allerlei stoffen, niet zozeer al het levende spul of virussen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:26
Klopt, dus het beste gebruik je "losse korrels" en een bezinkingstank, zodat je de korrels weer afvangt :) .
Hou er rekening mee dat dit een dure methode is, maar je gaf zelf aan dat het niet economisch haalbaar hoefde te zijn.

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:24
De vraag is ook hoe schoon regenwater (want daar gaat je vraag over) van zichzelf is. Op dit moment zijn de grootste uitdagingen bij het reguliere produceren van drinkwater bijvoorbeeld medicijnresten die er via het riool inkomen. Is dat niet iets wat door de natuurlijke processen van oppervlaktewater >> regenwater (verdamping) al wordt verwijderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:34
Dit wordt nu al gedaan: https://www.drinkwaterpla...t-ons-kraanwater-vandaan/

Ga een keer langs bij (een open dag) van https://www.evides.nl/ of https://www.pwn.nl/ en je weet hoe je van regenwater drinkwater kan maken.

Of je kan hier een spelletje doen om te kijken welke stappen je moet volgen:
http://www.wegvanhetwater...pwn-play.php?system=flowA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:57

H12

Een goed idee is om eerst eens te kijken naar wat de samenstelling van regenwater nu is, bijvoorbeeld hier, of overkill aan informatie en pdf-alert. Hoewel die laatste vooral over regenwaterinzameling gaat.
En dan kijken naar wat je er van wil maken, link.

Dan weet je wat je ongeveer moet filteren/toevoegen.

Afhankelijk van of je het puur voor consumptie gaat gebruiken of (ook) voor wassen en toilet, en hoeveel je gaat consumeren, kan je dan je filtermethode kiezen.

Wat je onder 'veilig' schaart is ook van belang. Als je de kwaliteit van het Nederlandse drinkwater wil benaderen is dat heel veilig. Maar in beperkte hoeveelheden is, op een schone manier opgevangen regenwater, prima drinkbaar. Misschien eerst even koken. Als je dit de rest van je leven doet, dan zijn er geen garanties.

Natuurlijk kan je ook gewoon een standaard-pakket kopen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Als je echt drinkbaar water wil maken uit onbekend vervuild water, op relatief kleine schaal (maar niet per kommetje water koken), dan kijk je best richting omgekeerde osmose.

Vers regenwater dat uit de lucht in je mond valt is proper (op wat luchtvervuiling na), maar in de dakgoot kan een dode vogel liggen (salmonella here we come), in de regenput kan een kikker beland zijn die aan het rotten is in het bodemslib. Voor zover ik weet worden bacteriën en virussen niet tegengehouden door actieve kool, maar wel door omgekeerde osmose.
De standaard filters (grof/fijn, en als je de regenput niet wil regelmatig schoonmaken of vervuiling hebt actieve kool) zullen regenwater geschikt maken voor de wasmachine en poetsen; want dat water drink je niet. Er zijn mensen die het ook op hun vaatwasser aansluiten, dat lijkt me over het randje want dan zit je wel dichtbij besmetting (moet je hopen dat het drogen lang genoeg duurt om te steriliseren). En douche of drinken is dan helemaal risico lopen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• !null
@naftebakje bacteriën en virussen worden vaak al geweerd in een keramisch filter (0,1 micron) en daarna UV behandeling. Daar maak ik me eigenlijk niet zo'n zorgen om, ook niet als er een dood beest in de goot ligt.
Ik heb al vaker keramiek+kool toegepast (buiten NL)
Het gaat me echt om de stoffen die in de lucht zitten of van je eigen dakbedekking en goten komen.
Van je nieuwe laag EPDM tot vogelschijt op zonnepanelen.
Dat is ook wat @H12 bedoelt denk ik, met schoon opvangen. Feitelijk vang ik het dan niet schoon op, ook al is het m'n eigen dak.

@sjroorda Medicijnresten hoop ik juist niet tegen te komen in regenwater in ieder geval :+

@Grove den Ja, dat geeft duidelijk de stappen weer:

1. Waterontharding -> niet nodig bij regenwater
2. Grove filtering -> makkelijk
3. Ionenwisseling voor absorptie allerlei stoffen -> dat is dus wat lastiger om langdurig goed te doen en te houden.
4. Fijne filtering met keramiek -> makkelijk (kleine filterkaarsen te koop)
5. Waterstofperoxide en UV -> een UV filter zit vaak al in een compleet filter systeem. Waterstofperoxide toevoegen wordt alweer lastig in een kleine installatie
6. Actief koolfiltering -> op zich makkelijk, dat zit vaak al in een keramiek filter kaars erbij.
De vraag is of het genoeg filtering biedt.

Je kunt ook van die Berkey filters met een kraantje kopen. Dan is de heoveelheid water heel erg beperkt, maar wel goed om te drinken.
Ik zou liever iets zien wat ik gewoon in de aanvoer kan zetten (inline) zodat het hele systeem van drinkwater niveau is.
We zullen verder niet veel water verbruiken, dus het is okee om het over alles heen te halen, en dan heb je geen "besmetting" tussen drinkwater en niet drinkwater (zoals bijvoorbeeld vaatwasser voorbeeld)

Ik denk in ieder geval dat een filtersysteem met keramiek en kool filter toch het beste is, eventueel afgemaakt met een UV filter.
Nu is het wel zo dat vooral keramiek aardig wat kracht vereist, dus dan moet je gaat op de voldoende waterdruk letten, voor en na.

En dan misschien gewoon een keer een watermonster opsturen ter test.

• naftebakje
Ik denk dat onderscheid tussen omgekerde osmose en keramiekfilers flinterdun is (pun intended), membraan kan keramiek zijn. Wellicht vind je met beide zoektermen voldoende info.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je zou in theorie regenwater om kunnen vormen naar drinkwater,
Actieve kool kan je maken door bepaalde etensresten/hout te "vergassen" (youtube --> gassifier)
eigenlijk houtskool maken .. maar iets porreuzer.

Grootste probleem is dat je dak bij regen veel water produceert en dat moet je filteren via een groot oppervlak. daarna "donker" opslaan . zodat het niet gaat schimmelen .. met actieve kool kan je veel onzuiverheden eruit filteren .. en 1 op 100 of 1 op x gooi je wat "vies" water erbij omdat gezuiverd water (ontdaan van alle verontreinigingen .. ook ontdaan is van "voeding" ..

Hetzelfde idee als "vuil" water via condensatie (bak pis met plastic erboven in de zon zetten, dat plastic die waterdamp opvangt .. is "schoon" en in het bakje blijft de troep zitten .. in nood kan je ervan leven maar niet "overleven" ..

In Belgie is dit verplicht en is drink water mega duur (2,50 per kuub ipv hier 25 cent oid.., maar de belgen die het opvangen hebben vaak ook uitdagingen met dit "grijswater" zoals het genoemd word helder te houden gevolg is dat kleding/vaat/wc vaak toch erg bruin/grijs uitslaat om dat het regenwater niet goed gefilterd kan worden.

Grijswater hier in NL hergebruiken is economisch niet haalbaar.. het duurt 30 tot 40 jaar om de aanschaf terug te verdienen (op zijn minst) en dan hebben we niet over het onderhoud (slib/bezinksel in je opvang ding) ..

Ik zou als je het wilt .. opvangen:
Je hebt speciale "filters" die je in je regenpijp monteert .. (bladfilters) die het grove vuil afvangen .. en het opgevangen water kan je dan voor je tuin/auto/aquarium/zwembad(chloor toevoegen) gebruiken .. scheelt je kalk aanslag :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:23
Ik heb ervaring met het drinken van gefilterd regenwater,

Sinds 3 of 4 jaar bezit ik een Berkey waterfilter waarmee ik regenwater uit de ton(nen) filter naar drinkbaar water,

Ik drink dus al 3 a 4 jaar regenwater en dat bevalt uitstekend, het gewone leidingwater gebruik ik alleen voor de rest (helaas ook de wc doorspoelen)

Ik gebruik de Travel Berkey en is gewoon verkrijgbaar hier in NL (via een webshop)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 15:36
shure-fan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:14:
Ik heb ervaring met het drinken van gefilterd regenwater,

Sinds 3 of 4 jaar bezit ik een Berkey waterfilter waarmee ik regenwater uit de ton(nen) filter naar drinkbaar water,

Ik drink dus al 3 a 4 jaar regenwater en dat bevalt uitstekend, het gewone leidingwater gebruik ik alleen voor de rest (helaas ook de wc doorspoelen)

Ik gebruik de Travel Berkey en is gewoon verkrijgbaar hier in NL (via een webshop)
Waarom doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
@EnigmaNL
Deels milieu, ecologische voetafdruk.
Daarnaast woon ik in een huis wat in de jaren 70 gebouwd is samen met de oude leidingen

Vorig jaar hebben we hier een waterstoring gehad (gesprongen leiding in de straat) en was ik de enige die drinkwater had, en heb dat ook uitdeelt aan buren enzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 15:36
shure-fan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:38:
@EnigmaNL
Deels milieu, ecologische voetafdruk.
Daarnaast woon ik in een huis wat in de jaren 70 gebouwd is samen met de oude leidingen

Vorig jaar hebben we hier een waterstoring gehad (gesprongen leiding in de straat) en was ik de enige die drinkwater had, en heb dat ook uitdeelt aan buren enzo
Maar is de voetafdruk niet veel groter aangezien je zo'n filter moet aanschaffen (en ook regelmatig moet vervangen waarna een filter op de vuilnisbelt terecht komt) terwijl het water bij de waterzuivering centraal, efficiënt en op grote schaal al gezuiverd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het is onzinnig om van regenwater drinkwater te maken. 1mm regen op 1m2 is 1 liter, en een huishouden verbruikt al zo'n 100 liter op een dag. En op droge, warme dagen nog meer voor de tuin.

Maar aan de andere kant is het ook onzinnig om het toilet te spoelen met drinkwater.

Verdiep je eens in 'grijs water' ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• shure-fan
EnigmaNL schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:41:
[...]

Maar is de voetafdruk niet veel groter aangezien je zo'n filter moet aanschaffen (en ook regelmatig moet vervangen waarna een filter op de vuilnisbelt terecht komt) terwijl het water bij de waterzuivering centraal, efficiënt en op grote schaal al gezuiverd wordt?
Nope, mijn filter hoef ik maar 1x per 10 jaar ofzo te vervangen, en dat is het koolstof gedeelte, de behuizing is van rvs en blijft gewoon.

Het water bij de zuiveringen zal prima schoon zijn, maar wie zegt mij dat dat ook in de leidingen zo is, leidingen zitten al 10talken jaren in de grond en worden niet schoongemaakt dus de troep die daarin zit komt bij mij uit de kraan.

Ik heb de keuze gemaakt om zelf drinkwater te zuiveren en daar wil ik het graag bij laten, wat de rest van de wereld doet moeten ze lekker zelf weten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 18:33
shure-fan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:06:
[...]
Het water bij de zuiveringen zal prima schoon zijn, maar wie zegt mij dat dat ook in de leidingen zo is, leidingen zitten al 10talken jaren in de grond en worden niet schoongemaakt dus de troep die daarin zit komt bij mij uit de kraan.
Leidingnetten zijn ontworpen om 'zelf reinigend' te zijn. De snelheid is zodanig hoog dat er geen 'vuil' in de leiding achterblijft.

Er zijn plaatsen waarbij er sediment in de leidingen zit. Dit is met name op plekken waarbij de snelheid in de leiding te laag is. Dit bezinksel moet daarbij periodiek uit de leiding worden gehaald. Dit noemen ze spuien, waarbij ze een plotselinge afname van drinkwater realiseren m.b.v. brandkranen aansluiten op deze leidingen.
Dit water loop vervolgens het riool in, samen met het sediment wat mee komt. Hierbij kan het zijn dat er nog enige tijd 'bruin water' uit de kraan komt, omdat het sediment nog mee kan komen. Het gaat hier meestal om roest dat na de zuivering van het water gevormd is.

Waterleidingbedrijven in Nederland zijn verplicht bij Wet om watermonsters te nemen bij de zuiveringen en bij klanten uit de kraan om te toetsen of de kwaliteit uit de kraan goed is. Ik maak mij altijd meer zorgen over mensen die hun eigen zuivering hebben waarbij er nooit watermonsters worden afgenomen.

Bedenk overigens ook dat een waterleidingbedrijf het zuiveringsproces heeft afgestemd op de bron. Als het grondwater is, is zuivering relatief eenvoudig. Als het oppervlaktewater is komen er chemische processen, nano/RO-filtratie, UV, Actief kool, etc. om de hoek kijken. Je kan niet zeggen het gaat door een kaarsenfilter en het is goed. Om plastic en metaal deeltjes af te vangen zul je daar of nano/RO-membranen voor moeten gebruiken. Om Mangaan af te vangen heb je een zandfilter nodig waar een bacteriecultuur in zit die dit omvormt en dan moet je de juiste beluchting toepassen. Als je chemische stoffen in het water hebt zitten kun je deze met actieve beluchting verwijderen en/of actief koolfilters.
Als je toch eigen water wilt hebben, kun je het beste een eigen bron laten boren (mits geen grondvervuiling). Er zal misschien wat ijzer in zitten, maar daar ga je niet dood van.
vso schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:19:
In Belgie is dit verplicht en is drink water mega duur (2,50 per kuub ipv hier 25 cent oid.., maar de belgen die het opvangen hebben vaak ook uitdagingen met dit "grijswater" zoals het genoemd word helder te houden gevolg is dat kleding/vaat/wc vaak toch erg bruin/grijs uitslaat om dat het regenwater niet goed gefilterd kan worden.

Grijswater hier in NL hergebruiken is economisch niet haalbaar.. het duurt 30 tot 40 jaar om de aanschaf terug te verdienen (op zijn minst) en dan hebben we niet over het onderhoud (slib/bezinksel in je opvang ding) ..
Leidingwater in Nederland is ca. €1,30 per 1000 liter water (m3).
Grijswater is op grote schaal ook wel eens mee geëxperimenteerd. Dit was niet succesvol, omdat ondanks de verschillende kleuren leidingen (oranje = grijswater, blauw = drinkwater) deze alsnog verwisseld werden in de thuisinstallaties. De wasmachine zat dus aan het drinkwater en uit de kraan kwam grijswater. Daarnaast was dit meer een politiek ding dan een praktisch ding, gezien het zuiveren tot grijs water ongeveer even veel kost als het zuiveren tot drinkwater. Grijswater moet immers ook bacterievrij zijn uit veiligheidsoverwegingen en om de leidingnetten fatsoenlijk te houden. Bij oppervlaktewaterzuiveringen zal dit proces misschien wel geld schelen.

Op dit moment wordt er ook onderzocht om water uit de rioolwaterzuiveringen te filteren tot drinkwater. Maar dan komt de medicijnproblematiek om de hoek kijken.

[ Voor 25% gewijzigd door FunFair op 21-02-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Resistor schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:48:
Het is onzinnig om van regenwater drinkwater te maken. 1mm regen op 1m2 is 1 liter, en een huishouden verbruikt al zo'n 100 liter op een dag. En op droge, warme dagen nog meer voor de tuin.
Gemiddeld huis heeft een dak oppervlak van 50 tot 80m2 met 20mm zou je dus 1000L of meer opvangen ..

Grijswater kan ook een mix van drinkwater zijn,..

Het aanleggen van aparte leidingwerk in de meest economisch gunstige tijd (tijdens verbouwing bv) .. en opslag neerleggen + backup via kraanwater .. is dit nog steeds niet redement vol

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:28
vso schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:10:
[...]

Gemiddeld huis heeft een dak oppervlak van 50 tot 80m2 met 20mm zou je dus 1000L of meer opvangen ..

Grijswater kan ook een mix van drinkwater zijn,..

Het aanleggen van aparte leidingwerk in de meest economisch gunstige tijd (tijdens verbouwing bv) .. en opslag neerleggen + backup via kraanwater .. is dit nog steeds niet redement vol
Iets aan het milieu doen hoeft ook niet altijd rendabel te zijn. De speksteenhaard die wij hebben laten plaatsen verdient zich de komende 20 jaar niet terug. Maar ik stook liever hout (deze haard heeft een zeer hoog rendement en lage "gevaarlijke" uitstoot dan dat voor ons stadsverwarmingsnet kolen/biomassa bijgestookt worden in de Amercentrale.

Ook over water ben ik nog aan het nadenken. Een grijswatertank bij ons zou makkelijk in de tuin kunnen. Probleem is alleen dat ik alleen bij de toilet beneden vrij gemakkelijk grijs water kan aanbieden, maar de rest van het huis niet zonder grote impact. Ik zou het grijs water nog wel gebruiken voor ramen/auto wassen en de tuin besproeien.

[ Voor 17% gewijzigd door rdfeij op 21-02-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bedankt voor de input allemaal. De discussie geeft het wat mij betreft mooi aan.

We hebben gewoon een goede waterkwaliteit uit het leidingnetwerk. Echter, voor toepassingen waar het waterleidingnet verder weg is heb je misschien een reden om hier naar te kijken.
Je kunt ook vrij makkelijk tot een kwaliteitsniveau komen waarmee je kunt douchen en van alles en nog wat.
Dag in dag uit drinken is echter van andere orde.

Inmiddels heb ik al informatie van een leverancier die over hun drinkwater systeem bijvoorbeeld zegt dat de filtering niet voldoende zal zijn als het regenwater allemaal van een bitumen dak af komt. Nou gaan we bitumen toch niet gebruiken, maar dat geeft exact de zaken weer waar ik naar op zoek ben.
Er zit wel een koolfilter in het systeem, maar die is te beperkt om het bij te benen.
En dan is dat dus geen slecht systeem. Nee het is een goed systeem, vergelijkbaar met andere systemen, en heb je het over een eerlijke leverancier.
Het bevestigt mijn beeld van dat een relatief klein inlijn kool filter ook zijn limieten heeft. Als we doorgaan op de regenwater filter toer gaan we dus heel goed letten op wat voor dakbedekking we gaan gebruiken.

Daar tegenover staan de systemen zoals de Berkey. Ik geloof er wel in dat je daarmee tot nog betere waterkwaliteit kan komen dan leidingwater. Of je er nou leidingwater in doet, of gefilterd regenwater.
Er zijn wel eens verhalen over medicijnresten of andere zaken, het hangt heel erg van het gebied af, waar ze het water vandaan halen en hoe ze het filteren (bijvoorbeeld duingebied)
Maar met de Berkey koolfilters haal je de laatste restanten eruit.

Die mate van filtering is ook weer niet praktisch voor een grootwaterbedrijf. Terwijl het meeste van de tijd andersom ligt, en je zelf op kleine schaal moeilijk de goede filtering haalt die het water bedrijf haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

rdfeij schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:41:
[...]

Iets aan het milieu doen hoeft ook niet altijd rendabel te zijn. De speksteenhaard die wij hebben laten plaatsen verdient zich de komende 20 jaar niet terug. Maar ik stook liever hout (deze haard heeft een zeer hoog rendement en lage "gevaarlijke" uitstoot dan dat voor ons stadsverwarmingsnet kolen/biomassa bijgestookt worden in de Amercentrale.

Ook over water ben ik nog aan het nadenken. Een grijswatertank bij ons zou makkelijk in de tuin kunnen. Probleem is alleen dat ik alleen bij de toilet beneden vrij gemakkelijk grijs water kan aanbieden, maar de rest van het huis niet zonder grote impact. Ik zou het grijs water nog wel gebruiken voor ramen/auto wassen en de tuin besproeien.
Toch denk ik dat open haarden en pelletkachels het volgende puntje zijn dat er aan moet geloven voor de millieumaatregelen. En in het buitenland stookolie.

Ik wil ook al een tijdje regenwater op gaan vangen, het is een kleine investering maar zelfs die verdien je bijna niet terug. Omdat drinkwater gewoon zo goedkoop is. Om van regenwater drinkwater te maken is meer gedoe dan ik dacht, maar je kan er prima de tuin mee water geven, de was mee doen, de toilet mee doorspoelen, de auto wassen etc.

https://www.drinkwaterpla...ater-als-bron-drinkwater/

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 22-02-2020 10:44 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
vso schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:19:
je zou in theorie regenwater om kunnen vormen naar drinkwater,
Actieve kool kan je maken door bepaalde etensresten/hout te "vergassen" (youtube --> gassifier)
eigenlijk houtskool maken .. maar iets porreuzer.

Grootste probleem is dat je dak bij regen veel water produceert en dat moet je filteren via een groot oppervlak. daarna "donker" opslaan . zodat het niet gaat schimmelen .. met actieve kool kan je veel onzuiverheden eruit filteren .. en 1 op 100 of 1 op x gooi je wat "vies" water erbij omdat gezuiverd water (ontdaan van alle verontreinigingen .. ook ontdaan is van "voeding" ..

Hetzelfde idee als "vuil" water via condensatie (bak pis met plastic erboven in de zon zetten, dat plastic die waterdamp opvangt .. is "schoon" en in het bakje blijft de troep zitten .. in nood kan je ervan leven maar niet "overleven" ..

Ik zou als je het wilt .. opvangen:
Je hebt speciale "filters" die je in je regenpijp monteert .. (bladfilters) die het grove vuil afvangen .. en het opgevangen water kan je dan voor je tuin/auto/aquarium/zwembad(chloor toevoegen) gebruiken .. scheelt je kalk aanslag :)
In NL kost water ook iets van 1,5-2 euro per kuub (inclusief vastrecht) en zijn de kosten van het rioolrecht vaak ook verrekend met het aantal kuub water wat je verbruikt, waardoor er nog weer 2-2,5 euro per kuub bij komt.

Ik heb voor mijn verbruik van 81m3 afgelopen jaar, 306 euro betaald = 3,77 per kuub.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 22-02-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 20:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

naftebakje schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 18:59:
Ik denk dat onderscheid tussen omgekerde osmose en keramiekfilers flinterdun is (pun intended), membraan kan keramiek zijn. Wellicht vind je met beide zoektermen voldoende info.
Nee dat verschil is wel echt groot. Een filter met een porie van 0,2µm of 0,1µm laat alle deeltjes en alle moleculen die kleiner dan 0,1µm die opgelost zijn in het water gewoon netjes door (dat zijn zegmaar alle moleculen, 0,1µ is echt vele orders van grote groter dan het grootste molecule wat je maar kan bedenken dat vervuilt). Bij Reverse osmose heb je een membraam waar watermoleculen wel, maar opgeloste stoffen niet doorheen kunnen. Dat is echt andere orde grote van zuivering. In feite doe je het als je het echt goed doet alletwee, eerst grof de deeltjes eruit dan door een 0,2µm filter, dan R.O. en dan eventueel nog UV behandeling als je echt zekerheid over verwijderen van virussen wilt hebben.

Want voor de duidleijkheid, een 0,2µm of 0,1µm filter houdt 0,0 virussen tegen, die zitten er dan nog gewoon netjes in (in tegenstellng tot wat ik @!null meerdere malen zie schrijven)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@JvS Een filtering van 0,1 micron zonder UV zou ook niet genoeg zijn. Er zal altijd UV 'filtering' nodig zijn, dat weet ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Persoonlijk zou ik het regenwater niet gebruiken voor drinkwater, maar om de WC door te spoelen en de tuin te sproeien.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:12
Misschien moet @!null gewoon eens gaan praten met de mensen die het daadwerkelijk doen? Deze mensen bijvoorbeeld halen allemaal hun drinkwater uit regenwater met een (voor mij) ingewikkeld systeem van koolfilters en UV-belichting. Schijnt prima te werken.

Volgende maand is er een open dag.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ramon schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:52:
Misschien moet @!null gewoon eens gaan praten met de mensen die het daadwerkelijk doen? Deze mensen bijvoorbeeld halen allemaal hun drinkwater uit regenwater met een (voor mij) ingewikkeld systeem van koolfilters en UV-belichting. Schijnt prima te werken.

Volgende maand is er een open dag.
Oh, daar ben ik al eens langs geweest op een open dag :)

Maar het gaat me persee om de nuance.

Ja je kunt gewoon zo'n systeem afnemen, en verder geen vragen stellen, en het zal werken.
Bijna alle systemen, vooral die ik in Tiny Houses terug zie, zijn de typische systemen van 3 filters en UV lamp.
Dat werkt mooi, maar houdt dus niet alles tegen zoals blijkt, bijvoorbeeld uit het bitumen voorbeeld.
En ga je het merken als er nog metalen of kunststoffen o.i.d. in het water zit?
Ik betwijfel ook of iedereen wel eens een water monster opstuurt ter controle.

Dan zie je, ook sommige tiny house bewoners, die zoiets als een Berkey hebben, om apart echt drinkwater te krijgen, bij dus veel lagere volumes en veel grotere koolfilters.
Daar heb ik inmiddels meer vertrouwen in. Maar ik wil het liefst het complete systeem schoon hebben, en dus inlijn filteren.

Ik denk dus dat je grofweg 2 manieren hebt om echt drinkwater te bereiken. Filteren met groot koolststof filters laag volume (zoals Berkey voorbeeld)
Of met Osmose. Hierbij is het volume ook beperkt.

In lijn lijkt dus lastig te worden. Want dat zal niet voldoende doorvoer geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ik vind het wat vreemd, je wil al je water drinkbaar maken, ook waarmee je het toilet doorspoelt?
Doe gerust, maar als je geld of het milieu je lief is dan wil je toch getrapt (regenwater direct om toilet te spoelen, wat filteren voor wasmachine, en wat je drinkt,bje mee wast of opwarmt drinkbaar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@naftebakje Gaat niet om toilet.

Het gaat erom dat ik een keukenboiler neem (vermoedelijk Quooker). Die gaat dan dus warme water leveren, veel thee etc, en gaat tevens ook de douche voeden, want het wordt een recycle douche.
Dan zullen we vermoedenlijk nog een vaatwasser hebben.

Eerdere tests met grijswater hebben al aangetoond dat er vrij snel een soort "besmetting" plaats vindt tussen grijs en schoon water, en een vaatwasser is sowieso al op het randje omdat je van je servies eet/drinkt.

Dus vandaar liever inlijn. Maar dat is dus ietwat lastig, want wil je drinkwater niveau bereiken is de opbrenst (per minuut) gewoon lager.

Als ik het keukendeel apart van de douche doe is het misschien wel haalbaar, al dan niet met een buffervaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candyman
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-04 22:35
Vanmorgen is mijn lifestraw mission binnengekomen en ze beweren te filteren tot 0,02microns dus 20nm.
Virussen worden er ook uitgefilterd maar helaas is hij niet zo mooi als een Berkeley.
https://www.noodzaken.nl/...tekracht-waterfilter.html

[ Voor 17% gewijzigd door candyman op 02-03-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:06

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wij hebben drinkwater uit de kraan maar ook een pomp voor grondwater voor het bewateren van de tuin :).

En ik zou zeker geinteresseerd zijn in regenwatergebruik voor o.a. wc doorspoelen en wassen. Als drinkwater durf ik het ook nog wel aan, als we kamperen pak ik regelmatig water uit een rivier of meer met een Sawyer filter en dat is echt dikke prima, filtert ook microplastic eruit :Y.

Dus ik ga binnenkort sowieso regentonnen aan de goten zetten om dat water van het dak al op te vangen en voor o.a. de tuin te gebruiken. Na filteren en koken ook prima geschikt in een noodgeval mocht de leiding springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

HTT-Thalan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:50:
Wij hebben drinkwater uit de kraan maar ook een pomp voor grondwater voor het bewateren van de tuin :).

En ik zou zeker geinteresseerd zijn in regenwatergebruik voor o.a. wc doorspoelen en wassen. Als drinkwater durf ik het ook nog wel aan, als we kamperen pak ik regelmatig water uit een rivier of meer met een Sawyer filter en dat is echt dikke prima, filtert ook microplastic eruit :Y.

Dus ik ga binnenkort sowieso regentonnen aan de goten zetten om dat water van het dak al op te vangen en voor o.a. de tuin te gebruiken. Na filteren en koken ook prima geschikt in een noodgeval mocht de leiding springen.
ik heb wat 5Liter jerrycans (oude limonade containers) in de kruipruimte gemikt .. en ik vind je bijzonder moedig om water te drinken uit de rivier .. meeste mensen zitten dagen aan de wc gekluisterd bij "vreemd" water.
Als ik geld teveel had zou ik liever een HWA --> trog (50 kuub wateropslag onder het huis ofzo) met overflow naar het riool doen .. met een slibverwijdering systeem..
Vergeet niet dat je ook waterdruk (opvoerpomp) nodig hebt en dus elektra, bij 4 uur tot 8 uur verlies van 1 v.d 2 heb je "andere" uitdagingen .. niet dat de wereld vergaat maar die kans is relatief groot. teminste in NL dan.

je kan leuke dingen doen met regenwater, mits je de zaak relatief goed weet te filteren .. grijswater thuis. (huis)koeling, zwembad & aquarium vullen..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HTT-Thalan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:50:

Je kan er de auto mee wassen, de stoep mee schoonmaken, de planten watergeven zonder grote kosten.

Ik heb ook een vuilwaterpomp maar ik vind geen geschikte koppeling om er een tuinslang op aan te kunnen sluiten. Dat zou ideaal zijn, ik heb ook zo'n veger/bezem voor op de tuinslang. Dat zou ideaal zijn eigenlijk een tuinslangkoppeling die je er op kunt schroeven.

Hogedrukspuit schijnt heel gemakkelijk te kunnen (dat is een pomp) maar wordt ook door veel mensen afgeraden (omdat die snel kapot zal zijn).

Ik heb nu een 210 liter regenton. Die zit vrij snel vol en sommige taken kun je ook best plannen voor er regen voorspelt wordt.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:31

_Apache_

For life.

Als je motivatie gebaseerd is op het besparen van drink water, zou ik eerder regenwater gaan gebruiken om de wc door te spoelen hoef je het ook niet zo zwaar te filteren.
Nevermind, al vaak gezegd :)

[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 26-03-2021 09:19 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Inderdaad, dingen waar je het meeste bespaard. Toilet is een groot deel, wasmachine voor kleren kan ook (maar voor die dingen moet je wel wat gaan verbouwen), en al het gebruik voor je tuin, auto, stoep, schutting, terras schoonmaken dat heeft weinig aanpassing nodig.

Het water dat je drinkt is hooguit een paar liter per dag, terwijl je waterverbruik 100 liter kan zijn.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-01-2024
@!null ben je nog wat verder gekomen? Wij gaan een regenwatertank aanleggen in ons te renoveren huis (wordt een passief huis). We zitten nu te twijfelen om dit regenwater te filteren en te gebruiken voor de douche bad en wasmachine. Idee zou dan als volgt zijn:
  • Regenwater naar regentank
  • 3 stap filtratie + UV-filter
  • Regenwater door hygiene buffer om zo verwarmt regenwater voor douche bad te gebruiken
  • Dit water weer afvangen en "voeden" aan de hydraloop 300
  • Hydraloop 300 is een grijswater systeem die het op grijs water op een low-maintenance manier filtered
  • Grijs water wordt gebruikt voor wcs, tuin en wasmachine
We willen dus eigenlijk alles doen BEHALVE drinkwater en de vaatwasser. Warm drinkwater uit de keuken komt dan de quooker (dus gewoon leidingwater) en voor de badkamer kranen gebruiken we een kleine elektrische doorstroomverwarmer.
We gebruiken dan waarschijnlijk nog maar 5% a 10% leidingwater (voor drinkwater en vaatwasser), hebben zacht water om mee te douchen, apparatuur gaat wat langer mee en we hoeven minder zeep in de wasmachine te gebruiken.

Wat denkt iedereen, is gefilterd regenwater bruikbaar om mee te douchen? Ik zie niet echt nadelen qua gezondheid, en als je af en toe een wat water drinkt/tanden poetst tijdens het douchen denk ik ook niet dat dat een probleem is? Grootste nadeel is de hoge investering en de kosten van filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@adnanoner Ja dat wordt vaak geneog gedaan voor douchen, en zeker met 3 staps + UV goed.

Ik heb het huis nog niet af en ik heb dit voor later bewaard.

Heb je ook gekeken naar recycle douches? Dan heb je een stuk minder opslag nodig en ook energie.
Is niet hetzelfde als hydraloop, en werkt natuurlijk niet voor een bad vullen.

Ik neig overigens toch naar gescheiden systeem. Dus op drinkwater voor keuken en badkamer wastafel, en de rest op regenwater.
Ik heb een stuk in huis waar ik het leidingwerk hier later op kan aanpassen.

[ Voor 23% gewijzigd door !null op 22-05-2021 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
@!null verhuisd? Nieuwbouw of renovatie?
Wij zijn iig ook verhuisd van ons vorige huis (wat we gasloos hebben gemaakt ongeveer tegelijk toen je dat volgens mij ook deed) en gaan nu dus een stuk verder, huis verbouwen tot passief huis. Verbouwing start in oktober.

Recycle douche ken ik inderdaad, maar trekt me wat minder aan, zit naar mijn idee te veel techniek in wat mis kan gaan naar mijn idee (temperatuur elektronisch instellen). Daarnaast is het ook nog best prijzig in ons geval aangezien we 2 badkamers hebben.

Regenwater willen we sowieso opslaan, en dan zouden we kunnen gebruiken voor wcs en tuin, of nog een grijswater systeem erbij nemen om het 2x te kunnen gebruiken. Hydraloop kost naar mijn weten (nog niet nagevraagd alleen online gevonden) zo'n €3000. Aangezien we 2 douches hebben zou douchen met regenwater dus meer milieuwinst opbrengen en ook nog goedkoper zijn dan 2 recylce douches.

Hoe bevalt je regendouche? Heb je een Upfall? Grappig dat je die op de quooker hebt aangesloten. Werkt het goed?

p.s. heb je trouwens ook nog tips voor de filtratie van regenwater? Heb liever filtratiemethodes die niet veel maintenance nodig hebben of problemen kunnen veroorzaken (moet me nog verdiepen in het filtratiestuk)

[ Voor 9% gewijzigd door adnanoner op 22-05-2021 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
adnanoner schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:01:
@!null verhuisd? Nieuwbouw of renovatie?
Wij zijn iig ook verhuisd van ons vorige huis (wat we gasloos hebben gemaakt ongeveer tegelijk toen je dat volgens mij ook deed) en gaan nu dus een stuk verder, huis verbouwen tot passief huis. Verbouwing start in oktober.
Verhuisd nieuwbouw. Maar het is een klein huis met houten bouwmethode. Heel leuk, maar kon niet alle concepten van passiefhuis erin maken. Het is een verplaatsbare woning uiteindelijk. Zou meer massa moeten hebben eigenlijk.
Recycle douche ken ik inderdaad, maar trekt me wat minder aan, zit naar mijn idee te veel techniek in wat mis kan gaan naar mijn idee (temperatuur elektronisch instellen). Daarnaast is het ook nog best prijzig in ons geval aangezien we 2 badkamers hebben.

Regenwater willen we sowieso opslaan, en dan zouden we kunnen gebruiken voor wcs en tuin, of nog een grijswater systeem erbij nemen om het 2x te kunnen gebruiken. Hydraloop kost naar mijn weten (nog niet nagevraagd alleen online gevonden) zo'n €3000. Aangezien we 2 douches hebben zou douchen met regenwater dus meer milieuwinst opbrengen en ook nog goedkoper zijn dan 2 recylce douches.

Hoe bevalt je regendouche? Heb je een Upfall? Grappig dat je die op de quooker hebt aangesloten. Werkt het goed?
Nee werkt nog niet, nog niet aan toegekomen.
Het wordt een zelfbouw systeem.

Maar het kan ook nuttiger zijn om naar zo'n verneveldouche te kijken, dat je luxe kunt douchen met zeer weinig waterverbruik. Dat kan praktischer uitwerken dan recycle douche systeem.
p.s. heb je trouwens ook nog tips voor de filtratie van regenwater? Heb liever filtratiemethodes die niet veel maintenance nodig hebben of problemen kunnen veroorzaken (moet me nog verdiepen in het filtratiestuk)
Wat ik nu heb is een standaard 3 filter + UV filter. Dat maakt het erg veilig.
Maar voor lange termijn drinkwater, moet je eigenlijk ook mineralen toevoegen. Nou ja, lees het topic nog eens door zou ik zeggen :+
We zitten nu op leidingdrinkwater, en we neigen de keuken op leidingwater te houden en dan douchen en wasmachine enzo op regenwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adnanoner
!null schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:03:
[...]

Verhuisd nieuwbouw. Maar het is een klein huis met houten bouwmethode. Heel leuk, maar kon niet alle concepten van passiefhuis erin maken. Het is een verplaatsbare woning uiteindelijk. Zou meer massa moeten hebben eigenlijk.

[...]

Nee werkt nog niet, nog niet aan toegekomen.
Het wordt een zelfbouw systeem.

Maar het kan ook nuttiger zijn om naar zo'n verneveldouche te kijken, dat je luxe kunt douchen met zeer weinig waterverbruik. Dat kan praktischer uitwerken dan recycle douche systeem.

[...]

Wat ik nu heb is een standaard 3 filter + UV filter. Dat maakt het erg veilig.
Maar voor lange termijn drinkwater, moet je eigenlijk ook mineralen toevoegen. Nou ja, lees het topic nog eens door zou ik zeggen :+
We zitten nu op leidingdrinkwater, en we neigen de keuken op leidingwater te houden en dan douchen en wasmachine enzo op regenwater.
Wij gaan uiteindelijk alleen het regenwater benutten voor de tuin, denk dat we het eigenlijk daar al alleen aan kunnen opmaken ivm de steeds drogere periodes in de zomer. Ik denk dat 3 filter + UV inderdaad top is voor alles behalve drinkwater. Als je dan niet genoeg "oppervlak" voor regen hebt zou je dan nog een hydraloop kunnen nemen, of alleen een hydraloop (wel mooi low tech oplossing, zit niets in wat vervangen hoeft te worden).
Bij ons werd het toch wat krap om ook nog een hydraloop te plaatsen, en stond het me toch tegen dat er een dompelpomp in de kruipruimte zou komen om het water weer in de hydraloop te pompen (de kruipruimte wordt bij ons volgegooid met eps korrels, te weinig hoogte om anders hoge Rc waarde te behalen).

Qua douche zitten we inderdaad te kijken naar een zuinige kop, weet nog niet hoe "comfortabel" een echte vernevelaar douche is zoals bijvoorbeeld de Nebula shower. Uiteraard douche-wtwt. Qua open-source recycle douche, waarschijnlijk ken je hem al maar zet hem toch even neer: https://showerloop.org/

Alle andere kranen en wc allemaal vernevelend/waterbesparend dat zorgt ook wel voor een redelijke low effort impact. (Als je de grootste impact op je waterverbruik wilt hebben is het gewoon logischer om plantaardig te eten :D )

Succes met klussen komende tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-04 20:37
@!null is het nog gelukt met het filtersysteem? Ik ben wel benieuwd naar een update.
Pagina: 1