Vraag

• mvdd97
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-08-2020
Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met de autofocus van mijn 'nieuwe' lens. Ik heb recentelijk een tweedehands Sigma 35 mm f1.4 DG HSM lens aangeschaft, maar de autofocus werkt niet naar behoren. Negen van de tien foto's zijn helaas onscherp. Als ik echter overschakel op Live View zijn de foto's wél vrijwel allemaal scherp. Heeft iemand een idee hoe dat kan? Kan ik dat zelf op lossen? Of moet ik de lens na laten kijken?

De camera die ik gebruik is trouwens een Nikon D600. Misschien nog goed om te vermelden: er zat een USB-dock bij de lens. Misschien heeft de vorige eigenaar de lens daarmee verkeerd ingesteld? Als iemand me verder kan helpen ben ik diegene heel dankbaar!

Alle reacties

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

mvdd97 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:15:
Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met de autofocus van mijn 'nieuwe' lens. Ik heb recentelijk een tweedehands Sigma 35 mm f1.4 DG HSM lens aangeschaft, maar de autofocus werkt niet naar behoren. Negen van de tien foto's zijn helaas onscherp. Als ik echter overschakel op Live View zijn de foto's wél vrijwel allemaal scherp. Heeft iemand een idee hoe dat kan? Kan ik dat zelf op lossen? Of moet ik de lens na laten kijken?

De camera die ik gebruik is trouwens een Nikon D600. Misschien nog goed om te vermelden: er zat een USB-dock bij de lens. Misschien heeft de vorige eigenaar de lens daarmee verkeerd ingesteld? Als iemand me verder kan helpen ben ik diegene heel dankbaar!
Zorg inderdaad eerst dat je via de USB dock en Sigma software de instellingen en kalibratie van de lens reset en probeer het dan nog eens.

Het kan ook geen kwaad om een focus kalibratie kaart te halen zodat je met behulp van de dock je lens kan kalibreren voor je eigen camera. Deze bijv: https://www.fotoshopaalte...cus-calibratie-kaart.html

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Inderdaad. Het zijn lenzen die soms nog wel wat kalibratie kunnen gebruiken voordat ze op fase AF écht lekker werken.
Grote kans dat de vorige eigenaar dat ook gedaan heeft en dat werkt jou nu misschien juist tegen.

Spelen met een focusopstelling doe ik eigenlijk altijd met m'n lenzen. Al print ik het zelf uit of maak er één van een printje en een rolmaat. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdd97
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-08-2020
@Ventieldopje @Gonadan Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de instellingen inmiddels gereset via de USB-dock, maar dat bleek nog niet de oplossing te zijn. Ik ben vervolgens zelf gaan kalibreren. Op korte afstanden lijken de foto's nu gewoon scherp te zijn. Alleen het kalibreren voor grotere afstanden (meer dan een paar meter) is nog niet gelukt. Kunnen jullie me misschien vertellen wat voor afstand ik moet nemen om te kalibreren met de focus op oneindig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gewoon de afstanden volgen die in de app staan, dan gaat het goed ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Ventieldopje In de app staan een paar afstanden en oneindig, dus daar kom je voor oneindig niet veel verder mee. ;)

@mvdd97 Ik zou gewoon iets enkele tientallen meters ver proberen. In ieder geval even kijken wat de schaalverdeling op je lens aan geeft want die zal ook op oneindig moeten staan wil de lens het als oneindig beschouwen.
Je kunt altijd vergelijken met liveview om te beoordelen hoe goed je zit. Ik deed dat zodat ik met MFA buiten een beetje kon proberen en dan achteraf via de dock de juiste kant op bijstellen. Was soms iets makkelijker dan tig keer heen en weer.

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 23-02-2020 21:46 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gonadan schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:46:
@Ventieldopje In de app staan een paar afstanden en oneindig, dus daar kom je voor oneindig niet veel verder mee. ;)

@mvdd97 Ik zou gewoon iets enkele tientallen meters ver proberen. In ieder geval even kijken wat de schaalverdeling op je lens aan geeft want die zal ook op oneindig moeten staan wil de lens het als oneindig beschouwen.
Je kunt altijd vergelijken met liveview om te beoordelen hoe goed je zit. Ik deed dat zodat ik met MFA buiten een beetje kon proberen en dan achteraf via de dock de juiste kant op bijstellen. Was soms iets makkelijker dan tig keer heen en weer.
Is dat zo? Hmm, oke zou kunnen dan. Ik heb zelf geen ART lenzen maar ik heb er wel een aantal op die manier gekalibreerd, een 35 en 50.

Gewoon een onderwerp buiten pakken, schieten en op 10x inzoomen checken of het een beetje klopt. Op die afstand ga je echt geen focus chart gebruiken.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ventieldopje schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:50:
Gewoon een onderwerp buiten pakken, schieten en op 10x inzoomen checken of het een beetje klopt. Op die afstand ga je echt geen focus chart gebruiken.
Precies. Ik had zo de blinde gevel van een ander woningblok gebruikt op grotere afstand. Daar kan je best aardig aan zien wat het verschil met je liveview foto is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1