Larry Tesler was niet de uitvinder van copy/paste

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:29

The Zep Man

🏴‍☠️

Topicstarter
Artikel:
geek: Computerwetenschapper en uitvinder copy-paste overlijdt op 74-jarige le...

Auteur:
@arnoudwokke

Zie 1968:
YouTube: 1968 “Mother of All Demos” by SRI’s Doug Engelbart and Team

Ik weet dat het moeilijk is voor een site die voornamelijk nieuws aggregeert, maar ga niet klakkeloos bronnen overnemen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Tof dit zeg!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:15
The Zep Man schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:54:
Ik weet dat het moeilijk is voor een site die voornamelijk nieuws aggregeert, maar ga niet klakkeloos bronnen overnemen.
Ik weet niet of het Tesler of Engelbart is die het uitgevonden heeft, maar als ook de NOS *en* Wikipedia het schrijven, dan vind ik het wel wat oneerlijk om zo op tweakers.net in te hakken als 'klakkeloos bronnen overnemen" en "nieuws aggregeert".

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:16
In 1968, ten tijde van Doug Engelbart bestond copy/paste enkel in modale versie (je moet aangeven dat je in move modus gaat, dan je ding doen, dan terug gaan naar edit mode). Larry heeft ervoor gezorgd dat editten met modussen niet nodig is en dat je dus copy/paste kan gebruiken in modusvrije editors.

Dus de notie dat Larry copy/paste heeft uitgevonden op de manier dat wij het gebruiken klopt dus wel.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Topicstarter
vanaalten schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:53:
[...]

Ik weet niet of het Tesler of Engelbart is die het uitgevonden heeft, maar als ook de NOS *en* Wikipedia het schrijven, dan vind ik het wel wat oneerlijk om zo op tweakers.net in te hakken als 'klakkeloos bronnen overnemen" en "nieuws aggregeert".
Zoals je weet is Wikipedia geen primaire bron. Tevens hebben andere sites (gericht op niet techneuten) het ook wel eens fout. ;)
MartenBE schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:57:
In 1968, ten tijde van Doug Engelbart bestond copy/paste enkel in modale versie (je moet aangeven dat je in move modus gaat, dan je ding doen, dan terug gaan naar edit mode).
Dus zoals een gewone gebruiker dat nu ook doet: rechtermuisknop voor context menu -> copy/paste.
Larry heeft ervoor gezorgd dat editten met modussen niet nodig is en dat je dus copy/paste kan gebruiken in modusvrije editors.
Dus hij heeft het makkelijker en gangbaar gemaakt. Dat maakt hem nog steeds niet de uitvinder.

Het is hetzelfde als zeggen dat Apple de uitvinder van de smartphone of tablet is. Dat klopt niet, hoe graag de Apple fanboys dat ook zouden willen. ;)
Dus de notie dat Larry copy/paste heeft uitgevonden op de manier dat wij het gebruiken klopt dus wel.
Maar die notie is niet de discussie.

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:16
Dus zoals een gewone gebruiker dat nu ook doet: rechtermuisknop voor context menu -> copy/paste.
Nee, dat is het dus juist net niet: Je kan Ctrl-C Ctrl-V gebruiken terwijl je typt. Nu lijkt dat de standaard alsof het nooit anders is geweest, maar dat was voor die tijd heel erg revolutionair. Daarvoer moest je veranderen van modus en dat was iets dat voor velen een drempel was. Larry stond er om bekend omdat hij erg goed was in het intuïtief bruikbaar maken van de software voor gewone gebruikers of gebruikers met speciale noden. Zijn uitvinding is niet de copy paste op zich, maar het feit dat je die zomaar kan uitvoeren, terwijl je text edit zonder modaal gedoe. Dit droeg bij bij de opkomst van modeless editors (zoals we eigenlijk bijna alle editors kennen tegenwoordig).

Op reddit, bijvoorbeeld, legt iemand dit beter uit dan ik kan verwoorden: https://old.reddit.com/r/...ble_for_cut_copy/fi51661/

[ Voor 10% gewijzigd door MartenBE op 20-02-2020 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

The Zep Man schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:20:

[...]
Nee, dat context menu kwam nog later. Gewoon selekteren en CTRL-C CTRL-V.
Natuurlijk was het principe van kopieren en plakken niet nieuw, alleen deze snelle methode was toch echt iets anders.

Voorbeeldjes van de "oude" copy-paste:
In WP 5.1 (en ouder) moest je eerst met F12 aangeven dat je iets wilde selekteren, dan moet de cursor het blok selekteren en dan met een andere functie aangeven wat je wilde doen.
In Wordstar gaf je met een toetscombinatie aan wat het begin van het blok was, dan met de cursortoetsen naar het einde van het blok, dan gaf je met een toetscombinatie aan wat het einde was (het blok was nu visueel gemarkeerd), dan ging je naar een andere plek en "kopieerde" die tekst daar in. Dus daar was de terminologie ook anders.
VI doet het analoog, alleen heb je daar een operatie om het geselekteerde in een buffer te zetten (v, verplaats cursor, y, p)

Allemaal dingen die met een GUI overbodig werden, dus het is logisch dat daar een nieuwe manier van werken kwam. Bij sommige programma's kon je ook niet iets anders doen. Ik kan nu op windows zonder meer een stuk tekst kopieren, andere dingen gaan doen, en dan de tekst plakken. Dat kon in Wordstar niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-10 09:05

arnoudwokke

Redacteur
Dit lijkt me een zinvolle discussie. Een uitvinding heeft vaak vele ouders die zaken hebben bijgedragen, ook al is het niet onze cultuur om dat aan al die mensen toe te schrijven. Dan moet je een bepaalde drempel hanteren om te bepalen wanneer je een uitvinding aan iemand of aan een bedrijf toeschrijft. Ik vond dat zijn bijdrage voldoende was om hem in dit geval de uitvinding van copy/paste zoals mensen dat nu kennen van hun computers toe te schrijven.

Kun je daar allerlei asterisken bij plaatsen? Uiteraard. Doe dat vooral, want dat is mooi voor wie elk detail uit de geschiedenis op een rijtje wil hebben. Maar die asterisken nemen niet weg dat Tesler een grote rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van copy/paste in computers.

Merk ook op dat nergens staat dat hij de *enige* uitvinder is. Zoals ik eerder zeg: de meeste technische ontwikkelingen hebben vele ouders. Verder hoop ik @The Zep Man, dat het volgende keer bij een topicstart lukt om je opmerking in iets minder neerbuigende bewoordingen op te schrijven. Respect is een groot goed in digitale communicatie en ik vind dat we dat moeten uiten in elke post die we hier plaatsen. Wellicht was de post respectvol bedoeld (ik neem dat altijd aan), maar zo kwam hij niet over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Topicstarter
@arnoudwokke Ik was wat scherp in mijn opmerking en zie ook de nuance van de andere kant. Excuses voor de ietwat neerbuigende houding.

Pagina: 1