Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-11 17:22
Mijn eerste offerte aangevraagd voor mijn toekomstige woning. Daar heb ik een kantoor aan huis en bezit een EV. Deze combi zorgt ervoor dat ik zoveel mogelijk opbrengst wil hebben. Het dak is volkomen vlak maar heeft her en der op het dak wat pijpjes.

Verbruik woning: 3.600kWh/j
Verbruik EV laadpaal in de straat: 3.425kWh/j

Dus voor 0 op de meter zou ik 7.000kWh/j moeten opwekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q0x1uLv1Ir8QtgoafHEDevZ0/full.jpg

* 20x Trina Solar - Mono 335 Black White Half Cut PERC 2.500 EUR
* 1x SolarEdge SE4000-EUR -1-fase 824,02 EUR
* 20x Optimizer P370 933,80 EUR
* 20x Flatfix 900 EUR
* Montage 900,00 EUR

Totaal 6.057,82 ex BTW => 7329,96 EUR inclusief BTW

Verwachte opbrengst volgens installateur: 5.500Kw per jaar minimaal

Installateur raad optimizers aan i.v.m. schaduwval van de diverse pijpjes en geeft aan dat wellicht 24 panelen ook zou kunnen.

Dit zou gaan om een Oost/West opstelling.

Zelf ook even gaan rekenen qua opbrengst:

Helling: 10%
Richting: 19 graden
WpMax: 6.800Wp (340*20)
Efficiency: 86%
Schaduw: 5%
Effectief: 82%
WpEffectief: 5.556Wp

Dus de aangegeven 5.500kWh lijkt haalbaar.

Ik vraag me alleen af of die optimizers echt nodig zijn. Verder wil ik voor de 24 panelen gaan met een opbrengst van circa 6.600 volgens mijn berekening. Dat zit bijna op de benodigde 7.000kWh/j

Dak afmetingen: 6.0m x 9.5m

Ik ken deze panelen niet en kan er niet veel over vinden.

* Zijn er redenen om te wachten met het aanvragen van offertes omdat er nieuwe panelen op komst zijn?

* De tarieven voor de onderdelen lijken niet onredelijk. Als ik de omvormer bij warmteservice opzoek zit er een opslag van 5% op. De vraag is dan zijn de installatiekosten dan scherp geprijst?

* De omvormer is heeft een max vermogen van 4.000W maar de panelen pieken op 5.500 volgens mijn berekening. Is dit dan wel een juiste omvormer?

Toevoeging:

Even verder rekenen zit ik op een piek opbrengst van 6.667W en bij 230V is dat dan 29A. Dat lijkt mij iets teveel voor mijn aansluiting van 3x25A. Ik denk dat ik dus een 3 fase omvormer nodig ga hebben en dan kom ik dus uit op 10A per fase. Klopt dit?

[ Voor 6% gewijzigd door exyll op 20-02-2020 10:16 . Reden: 3 fase omvormer vraag ]

Ramon Smits

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-11 13:41

FD2

Ik mis de afmetingen van het vlakke deel van het dak. Dus exclusief dakranden.
Ik heb de indruk dat er meer dan 20 panelen op passen.

En zo te zien 3 pijpjes. Kan je die inkorten ?
Een HR-ketel afvoer moet je afblijven. Maar geef dan wel precies de positie aan van die ketelafvoer.

Edit:
Ik kom voorlopig op 23 panelen :

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/j98zikpk0ss4d75/exyll-02.jpg?raw=1

Als je het paneel naast de HR-ketel afvoer weglaat, dan heb je helemaal geen Solaredge nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door FD2 op 20-02-2020 15:22 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe kom je aan 19 graden richting?

Ik zou inderdaad gewoon een 3-fase string omvormer nemen.

Voor de pijpjes zou je ook een tigo optimizer kunnen toepassen.
Dan hoef je niet overal een optimizer op te zetten.
Waarschijnlijk is het niet eens nodig met shadefix van SMA.
Ook half cell werkt er aan mee.

20 panelen (meer is nog beter voor de Vmpp)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tNX10oV0K04HOLGCi9oREI0u/thumb.jpg
https://www.solar-bouwmarkt.nl/duo-345wp-perc-copy.html
https://www.mcelectrical....y-solar-panel-optimisers/
https://www.recgroup.com/...hading_properties_eng.pdf
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb (kies nieuw project, zonder eigen gebruik, vul lokatiegegevens in, ga naar de configuratie van de pv installatie ofzoiets)

In welke regio is je huis?

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2020 16:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• exyll
FD2 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:54:
Ik mis de afmetingen van het vlakke deel van het dak. Dus exclusief dakranden.
Ik heb de indruk dat er meer dan 20 panelen op passen.

En zo te zien 3 pijpjes. Kan je die inkorten ?
Een HR-ketel afvoer moet je afblijven. Maar geef dan wel precies de positie aan van die ketelafvoer.

Edit:
Ik kom voorlopig op 23 panelen :

[Afbeelding]

Als je het paneel naast de HR-ketel afvoer weglaat, dan heb je helemaal geen Solaredge nodig.
Afmeting had ik opgenomen maar dat is : 6.0m x 9.5m

Ik woon er nog niet dus exacte maat kan ik niet geven. 9.5m is de binnenmaat van lengte van het huis en ik ga er vanuit dat dit dus binnen de dakranden valt. De 6.0m is de buitenmaat van de breedte van de woning.

Wat wel of niet kan met de pijpjes... geen idee.

Ramon Smits

• exyll
AUijtdehaag schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:46:
Hoe kom je aan 19 graden richting?

Ik zou inderdaad gewoon een 3-fase string omvormer nemen.

Voor de pijpjes zou je ook een tigo optimizer kunnen toepassen.
Dan hoef je niet overal een optimizer op te zetten.
Waarschijnlijk is het niet eens nodig met shadefix van SMA.
Ook half cell werkt er aan mee.

20 panelen (meer is nog beter voor de Vmpp)
[Afbeelding]
https://www.solar-bouwmarkt.nl/duo-345wp-perc-copy.html
https://www.mcelectrical....y-solar-panel-optimisers/
https://www.recgroup.com/...hading_properties_eng.pdf
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb (kies nieuw project, zonder eigen gebruik, vul lokatiegegevens in, ga naar de configuratie van de pv installatie ofzoiets)

In welke regio is je huis?
Woning is in Hoogvliet, net onder Rotterdam.

De 19 graden heb ik gemeten met een google maps tool. Oftwel, West is 19, Oost is -19, In m'n berekening zit dus een fout.... 10 panelen liggen dus op 19 en 10 op -19.

Ik begrijp nu je vraag. die 19 graden is vanaf Oost/West. Vanaf Zuid is het dus 71 en 119 graden.

Even naar het tabelletje gekeken en dan kom ik bij een hellingshoek van 10 graden op 89% en 84% efficiency.

Installateur komt nu met de se5000, en zegt dat deze tot 150% is te belasten. Wat houd dat in? Op basis van m'n berekening zit ik bij goed weer boven de 6.000 dus zeg maar 20% boven z'n waarde maar levert het me dan wel 6.000W op of lever ik dan maar 5.000W?

[ Voor 16% gewijzigd door exyll op 20-02-2020 17:57 . Reden: hoeken enzo met efficiency ]

Ramon Smits

• AUijtdehaag
  • Niet online
@exyll Nee dat blijft dan max 5000 watt wat die uitspuugt.

Daarom zou ik gewoon een 3-fase string omvormer aanschaffen.
https://www.mg-solar-shop...richter-SMA-STP6.0-3AV-40
https://www.winkelman-zon...8/?display=tiles&merk=SMA

Met 2x 10 van deze, zit je aan de ideale Vmpp van 590 V.
Wel een afwijkend maat van 1590 x 1053 en ze zijn wat duurder.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2020 18:19 ]

• exyll
Hoeveel verlies moet ik rekenen?

Stel, paneel levert 340Wp max op door de hoek levert deze maar 89%, hoeveel verlies zit er in de omvormer?

Al zou ik leveren op een 25A 1 fase, dan moeten ik ook een andere ader diktes nemen. Volgens mij is 4mm2 dan wel gewenst om verlies naar de meterkast te beperken.

Ramon Smits

• AUijtdehaag
  • Niet online
AUijtdehaag in "Offerte zonnepanelen - Exyll"
zie link sunnydesignweb

Ik snap je vraag niet, maar vul het daar eens in.
En kies dan de verschillende omvormers.
1-fase 5 kW en 3-fase 6 kW.
Dan zie je het verschil in (jaar) opbrengst

25A 1-fase is 4 mm2 wel gewenst inderdaad. En je hoofdzekering is ook 25A
De 4 mm2 is eigenlijk om te voorkomen, bij een al-wat-hogere-netspanning dat de omvormer stopt met leveren bij 254 VAC
Als je de last verdeeld over de 3-fases, zal de omvormer minder in spanning verhogen, omdat het makkelijker gaat. (op zijn jip en jannekes)

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2020 19:10 ]

• exyll
Helaas heb ik nog steeds geen zonnepalen. Situatie is nog wel steeds hetzelfde.

Ik kan op m'n dak wel 24 panelen kwijt. Er is wat schaduw door een ventilatie kanaal. Deze is nu ong. 45cm hoog maar kan ik wellicht wel wat inkorten.

Ik denk nu aan:

- 24x 405Wp half-cut panelen
- 2x string
- 3fase omvormer (1 fase kan niet i.v.m. 25A hoofdzekering)

Voor de panelen op Z/W neem ik een efficiency van 89% bij een hellingshoek van 10 graden en voor de panelen op N/O neem ik een efficiency van 83% bij een hellingshoek van 10 graden.

Dan zit op op een Wp effectief van: 12*405Wp*83%=4.034 en 12*405Wp*89%=4.325 en totaal 8.359Wp.

De 83% en 89% procent heb ik trouwens uit een tabel: https://www.huisenergiene...e-resolutie-2-768x275.png

Ik dacht daarom dan een omvormer van max 8.000W te nemen of zou het beter zijn een nog lagere te nemen omdat 8.359Wp enkel op die paar ideale dagen per jaar is? Wat is dan wijsheid? Een 7.000 of zelfs misschien een 6.000W omvormer te nemen?

Ramon Smits

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:35

de Peer

under peer review

in plaats van je te verliezen in details over een paar procent efficiency, zou ik vooral een knoop doorhakken, want je bent inmiddels al vele duizenden euro's misgelopen. Dus gewoon 5 offertes opvragen en de beste kiezen.

Of wil je nu zelf gaan leggen aangezien je bepaalde keuzes zelf wilt maken?

• exyll
de Peer schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:57:
in plaats van je te verliezen in details over een paar procent efficiency, zou ik vooral een knoop doorhakken, want je bent inmiddels al vele duizenden euro's misgelopen. Dus gewoon 5 offertes opvragen en de beste kiezen.

Of wil je nu zelf gaan leggen aangezien je bepaalde keuzes zelf wilt maken?
Ik wil vooral weten of de aangeboden oplossing goed/realistisch is en of de juiste keuzes gemaakt zijn.

Vandaar de vraag over de omvormer. De 8000W zou op basis van de berekening voorzien in de beste dagen maar is minder efficient in de overige tijd. Een kleinere omvormer is daarnaast ook wat goedkoper.

8.000W : 8000/8359 = 4.3% onder maximale capaciteit panelen
7.000W : 7000/8359 = 12.3% onder maximale capaciteit panelen
6.000W : 6000/8359 = 28.3% onder maximale capaciteit panelen

Verder zijn niet alle omvormers in deze vermogens beschikbaar.

Ramon Smits

• de Peer

de Peer

under peer review

exyll schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

Ik wil vooral weten of de aangeboden oplossing goed/realistisch is en of de juiste keuzes gemaakt zijn.

Vandaar de vraag over de omvormer. De 8000W zou op basis van de berekening voorzien in de beste dagen maar is minder efficient in de overige tijd. Een kleinere omvormer is daarnaast ook wat goedkoper.

8.000W : 8000/8359 = 4.3% onder maximale capaciteit panelen
7.000W : 7000/8359 = 12.3% onder maximale capaciteit panelen
6.000W : 6000/8359 = 28.3% onder maximale capaciteit panelen

Verder zijn niet alle omvormers in deze vermogens beschikbaar.
of je 6 kW, 7kW of 8kW neemt scheelt hooguit 1-3 procent op jaarbasis. Terwijl elk kwartaal dat je nog wacht (nouja vooral in de zomer dan) je vele duizenden euro's kost.
En idd, misschien is er maar 1 van de 3 beschikbaar, dan neem je die.

jouw focus op efficientie werkt averrechts in dit geval.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:15
Oost/West piekt lager dan wanneer de panelen allemaal op zuid liggen. Een omvormer nemen die dicht bij de Wp van de totale installatie zit maakt het alleen maar duurder, niet efficiënter. Met 6000-7000w zou je heel goed uit komen. Om het precies te weten zou je het moeten stimuleren in Sunny Design.

• exyll
de Peer schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:15:
[...]
jouw focus op efficientie werkt averrechts in dit geval.
Eens dat ik al lang de knoop had door moeten hakken. Ik ben laks geweest en daar betaal ik nu de prijs voor. Eigenlijk had ik niet verwacht dat de prijzen zo zijn gestegen en pak ik het weer op omdat een kennis het er over had ik meteen iets had van "sukkel, die hadden al lang bij je moeten liggen".

Maar dan nog ik moet een goed gevoel hebben over een offerte. In mijn geval heb ik een platdak dus met een O/W opstelling nog steeds redelijke efficiency door de lage hellingshoek.

Als een aanbieder dan dit niet meeneemt in z'n aanbod alsook overal optimizers adviseerd vanwege schaduwval op 1 panelen....

Ramon Smits

• exyll
Uszka schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:17:
Om het precies te weten zou je het moeten stimuleren in Sunny Design.
Dank, ik ga dat gelijk even doen.

Ramon Smits

• de Peer

de Peer

under peer review

exyll schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:23:
[...]

Als een aanbieder dan dit niet meeneemt in z'n aanbod alsook overal optimizers adviseerd vanwege schaduwval op 1 panelen....
In grote lijnen moet het kloppen inderdaad. Als jij geen optimizers wilt dan vallen offertes met optimizers af. Zou ik ook doen.
Daarom verstandig om bij het aanvragen van de offerte duidelijk te zeggen wat je wilt.
Maar die paar procent mogelijke verliezen zou ik niet naar kijken.

zoals hier wel eens gezegd wordt: zelfs op de kop onder de grond leveren de panelen nu gigantisch veel op.
Oost, west, noord. Alles levert veel op nu. (lever)Tijd is het belangrijkst nu.

daarom ook verstandig om gewoon 5 offertes op te vragen, kun je er 2 of 3 gelijk naast je neer leggen en kiezen tussen de beste 2 op basis van levertijd en prijs.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 28-10-2022 13:29 ]

Pagina: 1